Work hard! Mikään tavoittelemisen arvoinen ei tule ilmaiseksi

Monesti, kun katsoo esimerkiksi joitakin motivoivia kuvia treenatuista vartaloista, ei välttämättä tule ajatelleeksi sitä työn määrää, mikä kropan taustalla on. Mitään ei saa ilmaiseksi, vaikka olisi kuinka hyvät geenit. Tavoitteiden eteen tulee tehdä töitä. Kun puhun työn määrästä, en tarkoita vain tiettyä ajanjaksoa, vaan pitkäjänteistä päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen tehtävää duunia. Se ei tarkoita esimerkiksi puolta vuotta, jolloin tsempataan, syödään siististi, treenataan ja sitten ollaan valmiita. Ei, työ ei lopu koskaan. 

Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei tästä työstä voisi nauttia. Omasta mielestäni treenaaminen ja kropan eteen tehtävä työ on siistiä, mutta helppoa se ei aina ole. Monesti näistä asioista ei paljoa puhuta ääneen. Kerrotaan, kuinka ihanaa ja kevyttä on esimerkiksi dieetata, aivan kuin olisi häpeä myöntää, että joskus saattaa olla oikeasti tosi rankkaakin. Ymmärrän toki, että huonoa ilmapiiriä on turha luoda ja valittaminen on pahinta mitä tiedän. On myös mahdollista, että omista huonoista tuntemuksista ei välttämättä haluta sanoa peläten kommentteja kitudieeteistä ja siitä kuinka fitness on mennyt överiksi. Todellisuus on kuitenkin se, että työnteko on joskus rankkaa, hanurista ja väsyttävää vaikka tekisi kaikki asiat ihan viimeisen päälle. Fysiikan rakentamisen eteen on kuitenkin tehtävä duunia myös silloin, kun väsyttää ja haluaisi luovuttaa. Juuri nämä hetket ovat niitä, jotka erottavat jyvät akanoista.

work-hard

Yksi suurimmista syistä laihdutuksen epäonnistumiseen on itsekurin pettäminen. Ei ehkä olla henkisesti varauduttu siihen, että tulee olemaan rankkaa. Eihän se missään nimessä kivaa ole, että kroppa saa koko ajan liian vähän ravintoa. Ehkä henkisellä tasolla voi olla mukavaa tiedostaa, että ollaan matkalla kohti parempaa kuntoa. On kuitenkin kaukana nautinnosta, kun hiihdetään menemään pitkiä aikoja kehon varastoenergiaa kuluttaen, aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan tasojen samalla laskiessa. Vaikka dieetti olisi suunniteltu ja toteutettu kuinka hyvin, ilman kituutuksia ja liian alhaisia kaloreita, on dieetti silti aina dieetti. Rasvan palamisen eteen on tehtävä duunia. Vaikein haaste ei olekaan treenien läpivieminen, vaan itsehillinnän pitäminen myös keittiön puolella. Jokaiselle dieettaajalle tulee jossain kohtaa hetkiä, jolloin tätä kuuluisaa itsekuria koetellaan. Työpaikalla on tarjolla herkkuja, kaverit pyytävät ulos syömään, läheisellä on synttärit, lomamatka on tulossa, entäs ne laskiaspullat ja pääsiäismunat sitten? Sanotaan, että elämä on valinnoista kiinni. Sitä se suurelta osin onkin ja sama pätee myös dieetillä. Kaiken minkä haluaa, voi saavuttaa jossain vaiheessa, mutta ei kaikkea kerralla. Jostain on aina luovuttava saadakseen mahdollisesti jotakin vieläkin parempaa.

Vaikka dieetti ei aina ole ruusuilla tanssimista, voi mukaan mahtua toki myös hyviä hetkiä. Toisinaan homma sujuu kuin vettä vaan ja olo on varsin energinen. Etenkin jos ruokailut ovat aikaisemmin olleet aivan päin prinkkalaa, voi kohentuneen ruokavalion myötä olo parantua selvästi. Myös matkan varrella edistymisen huomaaminen tuottaa onnistumisen tunteita, jotka voittavat ikävät fiilikset mennen tullen. Se mikä silavan polttelusta voikin tehdä siistiä, on se syy miksi sitä jaksaa toteuttaa. Omien tavoitteiden lähestyminen on palkitsevaa. Ja niiden saavuttaminen on ehdottomasti sen kaiken duunin, hien, menetettyjen herkkujen ja juhlien arvoista vaikka se rankkaa olisikin.

kotigymilla

Tällä sekavalla sepustuksella haluan sanoa, että omien tavoitteiden eteen on tehtävä töitä. Mikäli haluaa unelmiensa kropan, on se duuni loppupeleissä tehtävä itse. Ei auta vaikka muut kuinka tsemppaisivat tai valmentaja tekisi täydelliset suunnitelmat, jos itse ei ole valmistautunut tekemään tavoitteidensa eteen siihen vaadittavaa työtä. Tällöin on kestettävä myös ne rankemmat hetket ja ikävät fiilikset luovuttamatta. Ja ai hitsit sitä fiilistä, kun on mennyt läpi harmaan kiven, taistellut tavoitteidensa eteen ja lopulta saavuttanut ne. Silloin voi olla tyytyväinen, ettei antanut minkään (edes sen pahimman eli oman pääkopan) estää unelmiensa toteutumista.

Kun sanon, että dieetti on joskus rankkaa, tarkoituksenani ei missään nimessä ole lannistaa vaan täysin päinvastoin. Haluan valmistaa kaikkia tulevaan, jotta tietää mihin on ryhtymässä eikä anna mahdollisten ikävien fiilisten kaataa projektia. Niitä on nimittäin aivan varmasti jossain kohtaa tulossa. Mutta hei, se on ihan normaalia ja ne täytyy vain selättää! Mitä kireämpi kunto ja mitä vähemmän kropassa on rasvaa, sitä rankemmaksi sekä haastavammaksi homma muuttuu. Onkin tärkeää suunnitella ja rakentaa matka unelmakuntoon riittävän maltillisesti – on sitten vielä varaa kiristää ruuvia kun sitä eniten tarvitaan.

Moni aloittaa ja on jo aloittanut nyt keväällä kesään tähtäävän dieetin. Pidä tavoite koko ajan kirkkaana mielessäsi, äläkä luovuta! Aina ei ole kivaa, joskus väsyttää ja joskus itsekuria koetellaan. Pysy suunnitelmassa! Jos tulee takaiskuja, kerää itsesi ja jatka siitä mihin jäit. Ja jos sinulle ei ole suunnitelmaa, hanki sellainen. Muista, että kiertoteitä onneen ei ole ja se pääsee pitkälle, joka jatkaa eteenpäin mahdollisista vastoinkäymisistä huolimatta. Kova työ palkitaan enemmin tai myöhemmin! Joten perkule vie, sinähän et luovuta!

moikka

Work hard – nothing worth having comes easy!

Lue edellisestä postauksesta viikon kuulumisia.

Ida Jemina

31 vastausta artikkeliin “Work hard! Mikään tavoittelemisen arvoinen ei tule ilmaiseksi”

  1. Hei kiitos tästä(kin) postauksesta!
    Epätoivon ja flunssan keskellä pyöriessä tää anto taas edes vähän toivoa, että kesään mennessä olisin ”edes jossain kunnossa” 🙂
    Sitä kun on sellanen -kaikkihetimulle-tyyppi, sitä niin herkästi sokaistuu pienillekin muutoksille ja odottaa vaan hetkessä tapahtuvaa, isoa muutosta. Pitkä matka on kuitenki tultu ja tarkoitus ois matkaa jatkaa, kun vaan flunssa on selätetty.

    http://sanzureenaa.blogspot.fi/

    • Heips Sanna! Anytime, kiva jos pidit! Paljon tsemppiä kevätflunssan selättämiseen! Vastoinkäymisistä voimaa!:)

  2. Olipa taas motivoiva rustaus! Itse aloitin tän kyseisen rasvanpoltto dietin tammikuun lopussa. Olen siis pitkään kuntoillut ja käynyt salilla mutta ihan eri tavoitteet mielessä. Vielä dietti ei oo tuntunu mahottomalta, välillä ollut jonkun sortin väsymystä mutta se ei kuitenkaan oo ollut pitkä aikasta. Painoa on tippunut ja senttejä lähtenyt mutta voi kuinka sitä tekemistä vielä riittääkään 😀 Mulla varsinkin reisi-pakara alue on hankala, ja siksi ekat tulokset näkykin keskivartalossa. Mutta hei, mä en perkule vie luovuta! ihanaa viikkoa sulle! 🙂

    • Jes! Mahtavaa, että pidit vaikka suoraa tekstiä onkin:) Hurjasti tsemppiä dieettiin ja pidä tuo asenne! Sillä pääsee pitkälle!

  3. Heippa! Löysin blogisi vasta hetki sitten ja ei voi muuta kuin todeta että mahtavaa tekstiä, joka kerta! Kiitos lukuisista vinkeistä. Tämä toimii huippuna motivaattorina varsinkin nyt kun ollaan matkalla kesää kohti. Mahtavaa kevättä sinne! 🙂

    • Heippistähei! Tosi kiva kuulla, että löysit tänne ja olet sisällöstäkin pitänyt 🙂 Kiitos! Energistä kevättä sullekin!

  4. Oli taas hyvä kirjoitus! Auttaa lukea näitä tsemppejä, kun tekisi mieli kiskasta purkillinen peanutbutteria banaanitertun kanssa iltaherkuksi! 😀 Itelläni on jotenkin hyvä tsemppi treenien kanssa päällä, mut koko ajan tekee mieli syödä ohi. Ja välillä sitte sallin sen, vaikka tiedän että ”abs are made in the kitchen”. Nyt kyllä pakko ottaa 100% niskasta kiinni, kesä on ihan kohta! :))

    • Hihii kiva kuulla, että postaus tuli sitten oikeaan saumaan! 🙂 Nyt uutta vaihdetta silmään ja vauhdilla kohti kesää! 🙂

  5. Kiitos tärkeästä postauksesta! Ihanan motivoivaa tekstiä, kun vaan heikolla hetkellä ton pystyis muistamaan! Mulla -kuten varmasti monella- treenit sujuu ympäri vuoden, mutta se syöminen aina välillä lähtee lipsumaan… Tää tuli nyt hyvään saumaan, tiukka kevät edessä, mutta sitäkin nautinnollisempi kesä sen jälkeen! Kovasti tsemppiä kaikille!

    • Loistavaa Suski! Kun onnistuu ylittämään ne vaikeat hetket, on taas askeleen lähempänä tavoitetta! Tsemppiä kevääseen 🙂

  6. Tosi ihana ja motivoitunu fiilis tuli tästä! Jes, ihan huippu postaus ❤mahtavaa saada lukea tälläistä!:) muutenkin sulla on todella kiinnostava ja ihana blogi!

    • Mahtavaa kuulla Jenna! Kiitos kovasti ja huikeita treenejä sinne! 🙂

  7. Hyvä postaus! Tässä tulee vähän tyhmä kysymys, mutta voiko samanaikasesti kasvattaa lihasta, jos juoksee pitkää matkaa? Tykkään salireenistä tosi paljon, mutta myös juosta pidempiä lenkkejä ja haluaisin kuitenkin saada tonne reisiin ja pyrstöön lihaa lisää.

    • Kiitos Viivi! Pitkän matkan juoksu ei varsinaisesti lihaskasvua tue mutta ei se sitä automaattisesti estäkään. Jos saa treenit hyvin tasapainotettua ja syö lihasten kasvua ajatellen, voi tottakai kehitystä saada myös lihasmassaan. Kovia treenejä!

  8. Vasta nyt törmäsin blogiisi ja täytyy sanoa että todella mahtava!!! Upeita kuvia ja super hyviä vinkkejä treeniin!

    • Kiitos Petra, kiva kun löysit blogiin ja mukava kuulla, että olet löytänyt täältä mieleisiä juttuja 🙂 Tervetuloa!

  9. Oon jo pitempään lukenu sun blogia ja I like! Olis kiva lukea myös joskus juttua minkälaiset treenivaatteet on sun mielestä hyvät, mistä hankit ne jne.. koska nuo vaatteet näyttää niiiin ihanilta!

    • Tosi mukava kuulla Outi ja kiva kun olet pysynyt matkassa mukana!:) Lähes aina tilaan vaatteet netistä. Tässä postauksessa olen kertonut mistä kaikkialta tilaan treenivaatteita. Uusimmat treenivaatetilaukset tein juuri House of Brandonilta, jonne on tullut ihan syötävän ihania juttuja. Malttamattomana täällä odottelen jo pakettia saapuvaksi:)

  10. Rakastuin house of brandonin sivuilla noihin icaniwill-treenipökiin. Pysyykö hyvin jalassa ja osaatko sanoo meneekö ihan normaalikokojen mukaan? Kiitos 🙂

    • I know! Ne on ihanat 🙂 Pysyy loistavasti jalassa koska sisäpuolella menee kiristysnarut! Ei valu vaikka kuinka pomppisi ja kyykkäilisi. Ihan normikokojen mukaan tuntuu koot menevän:)

  11. Kylläpä oli hyvä teksti! Aina välillä tuppaa unohtumaan syyt, miksi jotain tekee ja silloin on motivaation löytäminen hankalaa.
    veeramatilda.blogspot.fi

    • Kiitos! Kovimmilla hetkillä kun pitää tavoitteen kirkkaana mielessä niin sieltä se motivaatio taas hiipii:)

  12. Hei! Nyt tartten kyllä apua. Harrastan salilla käymistä ja salikertoja kertyy viikkoon 4. Mutta jokin syömisessäni mättää.. Kokeilin laittaa netissä olevaan kalorilaskuriin päiväni ruokamäärät ja se sanoi että syön alle kulutukseni.. :/ Olen noin 164 cm pitkä ja painan melkein 51 kg.
    Tässä esimerkki päivästäni:

    Aamupala: 1 dl Kaurapuuro ja pakastemustikoita. ½ desiä raejuustoa.
    Lounas: Jauhelihaa/Kanaa,pastaa sekä salaattia. Minulla ei ole ruokavaakaa mutta uskoisin että syön noin 100 g lihaa kerralla ja pastaa noin 1dl.
    Välipala: Maustamaton maitorahka ja säilykeananasta
    Päivällinen: Samaa kuin lounaalla. Juon aina maitoa lämpimän ruuan kanssa.
    Iltapala: kahden tai kolmen kananmunan munakas.

    Osaatko sanoa että olenko todella syönyt kokoajan alle kulutukseni.. Järkytyin kun itse luulin syöväni liikaakin plussakaloreita..

    • Hei Tiina! Jos paino ei nouse, et ole plussakaloreilla. Laskurit antavat vain viittellisiä suuntaa antavia arvioita kulutustasoista. Yksilölliset erot voivat kuitenkin olla isoja, jonka vuoksi niihin ei voi sokeasti luottaa. Mikäli tavoitteena on kasvu ja paino ei liiku mihinkään, ei auta muuta kuin syödä enemmän:)

  13. Moi,
    kiva lukea treeniohjeitasi, hyvinvointiohjeita ja reseptejä! Oot motivaationa ja jaksat tsempata muita 🙂 Haluaisin kysyä henk.koht. asiaa ja pakko ei ole vastata, mutta kuinka pitkä olet ja paljonko painat nyt?

    • Moikkis empukka! Mukava kuulla, että postauksia on kiva lukea ja aivan mahtavaa jos ne vielä lisäksi tuottavat lisäpotkua treeniin! Olen noin 165cm pitkä ja paino liikkuu 50-60 välillä.

  14. hei !
    ajattelin heittää postausehdotusta! 🙂
    Olisi kiva, jos tekisit joskus postauksen vatsalihaksista. Miten saada näkyviin, minkälaista liikuntaa/ruokavaliota yms! Nykään kun toistetaan niska kipeänä vatsarutistuksia tuloksia saamatta 😀
    Kiitos motivoivasta blogista !!

  15. Moi,
    Löysin sun blogin vasta pari pv sitten ja ahminut jo viime vuoden jutut läpi. Mahtavia juttuja ja paljon ideoita treeniin niin kotona kuin salillakin saanut. Ei tartte mökille muutako pyyhe messii ni saa treenit tehtyä 🙂
    Tää teksti kuitenki osu ja uppos. Oon nyt kuukauden ollu dieetillä (ihan vaan hyvään kuntoon tähtää. Ylimääräset kilot veks) ja rankkaa on. Monta kertaa ollu kipeenä, flunssaa ja korvatulehduskin iski, ja painokin junnannu pari viikkoa paikallaa. Vaikka valkku tsemppaa ja neuvoo niin tää sun teksti anto kyllä vielä lisä boostia motivaatioon. Kiitos! Jatkan tämän vuoden tekstien lukua ja mielenkiinnollaa ootan mitä vastaan tulee 🙂

    • Moikka Mari! Ai kun kiva kuulla, että löysit blogiin ja olet löytänyt täältä mieleistä luettavaa 🙂 Tervetuloa mukaan joukkoon ja hurjasti tsemppiä diettiin!! Keep on going<3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta