Vuoden paras jumppa – kuntopiiri ulkona

Kevennetty viikko lähti käyntiin maanantaina ja eilen illalla pääsin vetämään vuoden ensimmäisen ulkotreenin. Oli aivan huikee fiilis vetää jumppa ulkona raikkaassa ilmassa. Linnut lauloi kuin viimeistä päivää ja taivas oli kirkas. Vedin treenin urheilukentällä, joka oli ihan omassa käytössä. Tunnelma oli rauhallinen ja seesteinen, oikein sielu pääsi lepäämään.

määränpäänä jumppa
lämmittely ennen kaikkea


Tein kuntopiirityyppisen treenin omalla kehonpainolla, joka sisälsi viisi lihaskunto liikettä. Joka liikkeen välissä tein kyykkyhyppyjä. Kierrokset tein ilman taukoa ja hengittelin ennen siirtymistä seuraavaan liikkeeseen.

Kuntopiiri sisälsi:

1.10 kyykkyhyppyä, 10 etunojapunnerrusta x3 kierrosta
2.10 kyykkyhyppyä, 10 istumaan nousua x3 kierrosta
3.10 kyykkyhyppyä, 10 selkäliikettä x3 kierrosta
4.10 kyykkyhyppyä, 10 ojentajapunnerrusta x3 kierrosta
5.10 kyykkyhyppyä, vatsat kiertäen x3 kierrosta

 

lihaskunto kohdilleen


Jalkojen lihaskunto on palautunut hiljalleen ja se alkaa näkyä nyt käytännössä. Viimeksi vuosi sitten olen päässyt tekemään kyykkyhyppyjä ja niitä on kaivattu kovasti! Se on niin kokonaisvaltainen ja raskas liike, että niillä saa kulutusta hyvin nostettua. Ja polttelee kyllä peppua kivasti! Kiitin ja silittelin polvea jälkikäteen, kun se teki niin hyvää yhteistyötä kanssani.

kuntopiiri käyntiin


Raskain rundi noista oli ehdottomasti ojentajapunnerrukset. Siinä varmasti koko autio stadion kaikui, kun puuskutin niin kovaa.Tämän treenin tarkoituksena oli saada syke nousemaan ja hiki pintaan. Tavoite tuli saavutettua. Loppuun tein vielä kymmenen minuutin porrasjuoksut.

Ai että, suosittelen lämpimästi kaikille menemään mahdollisuuksien mukaan ulos treenaamaan. Oli ihanaa vaihtelua tunkkaiseen salilla pumppailuun tai kotona huhkimiseen. Treenin jälkeen oli niin hyvä mieli, että voisin jopa sanoa tämän olleen vuoden paras jumppa!

 

 

Ida Jemina

7 vastausta artikkeliin “Vuoden paras jumppa – kuntopiiri ulkona”

  1. Hei kivan näköiset housut! Mistä ne on ostettu?:) sun päällä ne kyllä näyttääkin hyvälle kun lihaksikkast jalat ( takareidet nimenomaan!!) voisitko kertoa miten treenaat silloin kun ei ole kevennetty viikko vaan normi raskaat treenit jaloille, millasilla sarjoilla ja toistoilla ja kuinka usein vaihtelet mitäkin liikkeittä? Kiitos jos vastaat! 🙂

    • Moikka ja kiitos kaunis! 🙂 Nää housut on tosi vanhat mutta taitaa olla H&M:ltä ostettu. Normaalisti mun jalkatreenit perustuu raskaisiin perusliikkeisiin kuten kyykkyyn, prässiin ja maastavetoon. Näiden lisäksi teen toki muitakin liikkeitä mutta idea on siinä, että treenit ovat raskaita ja painoja pyritään kasvattamaan. Voisin itseasiassa tehdä mun jalkatreeneistä ihan kunnon postauksen liikkeineen ja toistomäärineen niin saa vähän paremman kuvan siitä mitä mä siellä salilla puuhailen 🙂

  2. Moikka taas,

    Oliko niin että sulla oli pienempi painopiste aerobisille treeneille liikunnassasi..? Itse tykkään kovasti lenkkeillä mutta enpä ole vielä kertaakaan saanut itseäni juoksemaan ulkona alle 10 asteen..eli talvet jää sisäpainotteiseksi mutta munkin polvet muistuttaa itsestään jos juoksen kovalla juoksumatolla eli se ei ole mieluisin vaihtoehto. Ja siksi kysyisinkin sulta joko neuvoa (miten treenata ulkona ilman että keuhkoissa vihloo kylmä ilma kun syke nousee ja hengitys kiihtyy) tai vaihtoehtoja/omia mieltymyksiäsi ulkoliikunnalle talvisin (laskettelua ja luistelua lukuunottamatta)

    Hyvää alanutta viikkoa sinne!

    -A

    • Moikkistamoi!

      Jep, oikein muistit. Juoksumatto saattaa kyllä olla ikävä jos polvissa on pientäkään ongelmaa. Crossari ja kuntopyörä saattavat toimia tällöin paremmin. Ja tietysti myös soutulaite. Itse treenaan ulkona lähinnä omia jumppia tai esim. hyppytreenejä juoksuradalla. Nämä tietysti talvisin jäävät valitettavasti vähemmälle kun säät ovat niin kylmät. Halleissa tietysti näitäkin treenejä voi vetää ympäri vuoden.

      Kivaa viikkoa Alexandra!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta