Voiko pelkällä kasvisruoalla kehittyä?

Sis. mainoslinkkejä

hengari

Miten mielekästä vegaanin on paahtaa punttisalilla? Jos lautaselta löytyy vain kasvikunnan tuotteita, onko mitään toivoa tavoitella lihaksikasta vartaloa? Ruokavalio on treenin ja levon ohella välttämätön onnistuneeseen kehitykseen tarvittava peruspilari, joten onko kasvisruokavaliolla mahdollista kehittyä?

Syitä vegaaniruokavalion noudattamiselle löytyy monenlaisia ja niiden pohdiskeleminen olisi täysin oma aiheensa, mutta tässä yhteydessä on siis kysymys kasvisruokavalion toimivuudesta puhtaasti kehonmuokkauksen tavoitteiden näkökulmasta.

Siinä missä riittävä energiansaanti on joka tapauksessa turvattava lihaskasvuun tähdättäessä riippumatta miten syödään, nousee kasvisruokien kohdalla lisäksi erityistarkastelun alle usein proteiini. Sekaravintoa nauttivien on luonnollisesti helppoa saada biologisesti korkea-arvoista ja imeytyvyydeltään riittävän laadukasta protskua – sen kun lyö oikeastaan mitä tahansa lihaa lautaselle.

Kasvikset

Jos eläinperäisten raaka-aineiden syöminen ei kuitenkaan ole vaihtoehto, niin silloin asiat toki hieman monimutkaistuvat, mutta eivät mahdottomasti. Proteiinia kasvisruokavaliostakin on aika yksinkertaista saada periaatteessa riittävästi, mutta jotta kasvikunnan tuotteista saa raapaistua kasaan vielä tehokkaan lihaskasvun kannalta sopiva määrä kaikkia aminohappoja, on tärkeää nauttia eri proteiininlähteitä monipuolisesti yhdistellen. Eri lähteet nimittäin täydentävät toisiaan ja tällä tavalla yhden raaka-aineen aminohappovajavaisuuksia voidaan paikkailla toisella. Ei ole siis ihan sama mitä kasveja syö, vaan lähteiden tarkempi ravintosisältö on hyvä selvittää tarkemmalla tiirailulla. Esimerkiksi soija, pähkinät, pavut ja kvinoa ovat kasvikunnan puolelta toimivia vaihtoehtoja monipuoliseen käyttämiseen.

Siinä missä sekaravinnon voimin treenaavakin hyötyy tietyistä lisäravinteista matkalla koreampaan kehoon, korostuu lisäravinteista saatava hyöty entisestään vegaaniurheilijan kohdalla. Lisäravinteilla on verrattain helppoa täydentää ruokavalion aminohappokoostumusta ja näin voidaan päästä proteiinisynteesin kiihdyttelyssä jo melko lähelle eläinkunnan tuotteita. Eli aminohappolisiä ja kasvikunnan laatuproteiineja monipuolisesti hyödyntämällä kokonaisuudesta voi saada toimivan jopa ilman mitään eläinperäisiä tuotteita – kasvisruoalla on siis mahdollista kehittyä!

Toisaalta lakto-ovo-vegetaristin ruokavalio, joka sisältää kasvisruokien lisäksi lintujen munia ja maitotuotteita, ei kaipaa yhtä monimuotoista kikkailua maito- ja munatuotteiden ollessa erittäin laadukkaita proteiininlähteitä. Ja siinä missä eläinperäistä ravintoa nauttivien ei ehkä tarvitse murehtia protskujen laadusta, on toisaalta erittäin tärkeää muistaa hyödyntää myös kasvispuolen mainioita raaka-aineita – monipuoliseen ruokavalioon kuuluu aina runsaasti kasvikunnan tuotteita!

boustailu
Toppi täältä / Leggingsit täältä / Juoksukengät täältä 

Edellisessä postauksessa: Haluaisitko saada nämä upeat shortsit?

394_Ida_jemina_2016_FTUK_branded page

 

Ida Jemina

14 vastausta artikkeliin “Voiko pelkällä kasvisruoalla kehittyä?”

  1. Kiitos tästä postauksesta! Olen lakto-ovo-pesco-vegetaristi ja saan toisinaan kuulla etten saavuta lihaksikkaampaa kehoa ilman lihan syöntiä… Onneksi tämä on väärä uskomus, kuten juuri jälleen kerran todidtit 😄

    • Eipä mitään! Kiva että pidit postauksesta! 🙂

  2. Kiinnostuin heti jo otsikon nähtyäni 😀 Hyvä postaus ja hyviä pointteja myös. En tosin näe mitään hankaluuksia saada riittävästi proteiinia vegaaninakaan eikä ruuan kanssa tarvitse mitenkään kikkailla. Toki monipuolisuus on tärkeää, mutta niin tulisi olla sekasyöjälläkin, vaikka saisikin kuinka täydellisesti aminohappoja. Ja tämä on tietty oma kokemukseni, mutta myös salilla kehitykseni kääntyi huimaan nousuun, kun jätin eläinperäiset tuotteet pois…

    • Moikka Saaga! Mahtavaa, että kehitystä on tullut kohisten 🙂 Ehdottomasti monipuolisuus on jokaisen ruokavalion kohdalla avaintekijä. Kokonaisproteiininsaanti kasviksillakin on tosiaan helppoa ja kun vielä huolehtii välttämättömien aminohappojen (mm. lysiiniä joissain kasviksissa verrattain vähän) sekä erityisesti lihaskasvun kannalta tärkeimmän, proteiinisynteesiä stimuloivan leusiinin, riittävästä saannista niin on hyvät eväät kehitykseen!

  3. Suosittelen kasvisruokavalion ja (fitness)urheilun yhdistämistä epäileviä tsekkaamaan Bettina Gräsbeckin Youtube-kanavan. Meneillään 30päivän vegaanikokeilu puolueettomalla ja avoimella näkökulmalla. Ja onhan Youtube pullollaan vegaaniurheilijoita muutenkin, mutta Bettinan videot ovat suomenkielisiä ja siksi tietenkin mukavampia seurata 😀

  4. http://www.veganbodybuilding.com/?page=news , http://www.greatveganathletes.com/bodybuilders . Tässä pari esimerkkiä pikaisella googletuksella, jotka näyttävät saavuttaneen kehitystä vegaaniruokavaliolla 🙂 Kehonrakentaja-vegaaneista kuulee varsinkin jenkkilän suunnalta, tietysti aina ei voi tietää onko joissain näissä tapauksissa käytössä muitakin aineita. Muistelen, että tämän vuoden olympialaisten voimannostajissakin on yksi esimerkki, olikohan lajissaan ainut kisoihin päässyt USA:n edustaja tms. Itse olen ollut kasvissyöjä lähes 20 vuotta ja nykyisin melkein vegaani, mutta nimenomaan lihasten kehittymisen kannalta en ole itse aiheeseen tarkemmin perehtynyt. Mutta muuten vegaaniruokavalioon liittyviä juttuja seuratessa silmään sattuu myös esimerkkejä kilpaurheilijoista ym, jotka noudattavat kasvisruokavaliota ja pärjäävät vallan hyvin 🙂

    • Jep jenkkilästä löytyy varmasti useita menestyksekkäitä vegaanipumppaajia ja -urheilijoita – täältä kotimaastakin löytyy jonkun verran 🙂

  5. Moikka 🙂
    Oon kilpaurheilija ja syön terveellisesti, mutta mun monet allergiat vaikeuttaa mm välipalojen keksimistä (kyllästynyt mm jugurtteihin ja leipiin) ? Olisko sulla antaa mitään vinkkejä, kun pannassa on oikeastaan kaikki hedelmät, pähkinät, ja osa vihanneksista mm tomaatti ja porkkana. Että miten voisin vähän elävöittää mun mm, välipaloja ja saada kuitenkin jotain nopeasti ja helposti ? 🙂
    Kaikki vinkit on tervetulleita.

    Hyvää alkanutta syksyä!! 🙂

  6. Kyllä, kyllä ja kyllä! Loistavaa, että näitä asioita pohditaan ja näistä kirjoitetaan.

    Täällä yksi urheileva vegaani, joka voi nykyään huomattavasti paremmin kuin aikaisemmin, vaikka söin silloin omasta mielestäni hyvin terveellisesti. Maailma muuttui, niin minäkin. 🙂

    ** Kuvailin itselleni kesältä syömiäni ruokia, jotta en aina unohtaisi, mitä kaikkea voikaan syödä. Joskus mielikuvitus kokee täydellisen tyhjyyden eikä mitään tule mitään. 😀
    http://villilapsi1.blogspot.fi/2016/08/lately-on-my-plate.html

    • Kiva että pidit postauksesta Willis ja hienoa, että voit hyvin! 🙂 Aivan herkullisen näköisiä annoksia!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta