Vinkkejä selluliitin selättämiseen

Sis. mainoslinkkejä

kyykky-punakka

”Muistelen, että olet jossain vaiheessa maininnut taistelleesi selluliittia vastaan ja päässeesi siitä lopulta voitolle. Voisitko tehdä postauksen tästä lähes joka naisen arkkivihollisesta ja kertoa omia, hyväksi havaitsemiasi vinkkejä sen selättämiseen?”

Tottahan toki! Selluliittia löytyy varmasti suurimmalta osalta naisista jossain määrin ja se on ihan tavallista. Joillain sitä esiintyy herkemmin kuin toisilla mm. perinnöllisistä syistä, mutta sen määrään voi onneksi myös vaikuttaa. Tässä postauksessa kerron rehellisesti omia kokemuksiani, mitä olen tehnyt asian edistämiseksi ja mitä asioita taas en ole kokeillut. En sano, etteikö jokin kokeilemattomista asioista tepsisi, vaan jaan mikä kohdallani on toiminut.

Olisi ihan hirvittävän kiva, jos voisi nimetä vain jonkin tuotteen tai juoman, jota käyttämällä muhkurat katoaisivat kuin itsestään. Näin ei kuitenkaan valitettavasti ole. En ole kokeillut selluliittivoiteita, kuivaharjausta, imukuppihierontaa, alipainehoitoja tai muuta vastaavaa. Näistä en voi siis kertoa mitään käyttökokemuksia.

iso-huppari
Oversize huppari täältä / Treenitoppi täältä / Treenitrikoot täältä / Lenkkarit täältä

Se mitä taas voin kertoa, on vain kirpaiseva totuus siitä, että rasvakerroksen alentaminen vähensi samalla myös selluliitin määrää. Usein jokaiselta löytyy jostain kohtaa kroppaa se kaikista kinkkisin osa-alue, jossa itsepäisimmät muhkurat luuraavat. Joillain se voi löytyä käsivarsista, toisilla pepusta tai vaikkapa takareisistä. Näissä kohdissa kehitystä näkee yleensä käytännössä vasta viimeisenä. Tosi kiva. Muualta kroppa voi näyttää jo timmiltä, mutta edelleen ongelma-alueet tuottavat päänvaivaa. Tämä siksi, että laihduttaessa rasvaa palaa kaikkialta, ei vain kohdennetusti ongelma-alueelta. Itse kiristyn ensimmäiseksi yläkropasta ja vasta viimeiseksi jaloista.

Muutosta kuitenkin tapahtuu pikkuhiljaa myös niiltä ikäviltä alueilta. Voikin olla paikallaan ottaa avuksi kuvia etenemisestä, koska usein oma silmä tottuu tapahtuneeseen muutokseen ja sitten revitään hiuksia päästä, kun mitään ei näy.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että kunnon pitää olla äärimmäisen kireä, jos ihan kaikesta selluliitista haluaa täysin eroon. Itselläni ei siis riitä ainoastaan timmi kunto vaan hyvin rapsakka olemus. Sellaisessa kunnossa en kuitenkaan viihdy eikä siinä ole pidemmän päälle mielekästä olla. On pitkälti genetiikasta kiinni, millaisessa kondiksessa keho alkaa köhimään eikä kunnon ”parantaminen” enää edistä terveyttä – tähän liittyvät yksilöiden väliset erot voivat olla suuria. Hieman pehmeämpänä on mielestäni mukavampaa vaikka se pari lisämuhkuraa mukanaan toisikin.

Rapua rapsakkaampana.

No estävätkö sitten esim. light limut selluliitin lähtemisen? Voin jälleen sanoa vain omasta puolestani, että ne eivät ole estäneet kireäksi tulemista ja selluliitista eroon pääsemistä.

Selluliitin määrään voi siis vaikuttaa elintavoilla ja se voi vähentyä rasvakerroksen hupenemisen myötä. Mutta kuten jo aiemmin tuli mainittua, aplari-ihon esiintymiseen vaikuttavat myös perinnölliset tekijät, joten tasan eivät käy onnen lahjat tässäkään. Paras keino selluliittiongelman hoitoon on syödä terveellisesti, järkevästi ja monipuolisesti, pitää kroppa käynnissä, harrastaa säännöllistä liikuntaa sekä tarvittaessa hankkiutua ylimääräisestä rasvasta eroon. Lisäksi voi tottakai myös kokeilla muiden keinojen, kuten muhkuroiden silottamiseen tarkoitettujen tuotteiden tai palveluiden mahdollista toimivuutta. Pakonomaista stressiä siitä ei kuitenkaan kannata kantaa, sillä sen olemassaolo on tavallista ja useimmilla normaalipainoisillakin esiintyy jossain määrin selluliittia. Usein tällaisiin asioihin kiinnittää itse kaikista eniten huomiota, kun taas muut eivät ole koskaan mitään muhkuroita sinussa huomanneetkaan. Balanssi onkin tässä se avainsana, jotta löytää kunnon jossa itse viihtyy.

Terve kroppa, parempi mieli – oli pari muhkuraa sitten tai ei.

Edellisessä postauksessa: Käytätkö itseruskettavaa? Katso vertailu!

 

Ida Jemina

8 vastausta artikkeliin “Vinkkejä selluliitin selättämiseen”

  1. Tänään salilla jalkatreenin parissa tuli mieleen kysymys, johon ajattelin saavani vastausta kenties täältä, sinulta!:) minulla on toisinaan jalkatreenejä (lue:pepputreenejä) jotka ei liikettä tehtäessä tunnu tuolla tarakassa ja se jos mikä harmittaa treenin aikana, kun ei saa tuntumaan oikeassa paikassa! Kuitenkin seuraavana päivänä peppu on niin jumissa että ei mitään rajaa. Onko siis olemassa jalka/peppuliikkeitä, joita tehtäessä se ei välttämättä tunnu pepussa, mutta silti se saa suuren ärsykkeen liikkeen aikana, vai onko tekniikassani parannettavaa? Minulla esimerkiksi sjmv on tällainen liike, sekä prässi.

    • Moikka Helena! Usein erityisesti raskaita moninivelliikkeitä suoritettaessa ei välttämättä tunne samalla tavalla yhtä kohdennettua poltetta suoritukseen osallistuvissa lihasryhmissä, kuin vaikkapa eristävissä liikkeissä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö nämä liikkeet kehittäisi kyseisiä lihaksia ja toki viivästynyt lihaskipu todennäköisesti indikoi rasituksen osuneen myös takapuoleen. Tsemppiä treeneihin! 🙂

    • Mulla on jalkatreenissä sama juttu, harvoin tunnen pepussa mitään, mutta taatusti esimerkiksi pakarapitoja loppuun tekemällä saat pakaratkin tutisemaan. 😀 Mutta samoin kuin sulla, vaikka treeneissä en tunne pakaran väsyvän niinkään, on seuraavina päivinä tarakka jumissa. Ja kehitystä sinne on tullut kyllä selvästi! Eiköhän siis treeni mene perille oikeaan kohteeseen, tsemppiä siis!

  2. Kiitos tästä postauksesta Ida Jemina, oli kiva että jaoit omia kokemuksiasi! 🙂

  3. Kauhean ihania sun treenivaatteet <3 Niitä aina tulee kuolattua 🙂 Mistä tuo ylimmässä kuvassa oleva toppi on hankittu? Tai mitä merkkiä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta