Vatsatreeni painoilla vai ilman? Leveneekö maha?

Sis. mainoslinkkejä

Kuinka usein treenaan vatsoja? Käytänkö koskaan lisäpainoja vatsatreeneissä vai vältänkö isoja vastuksia, jottei keskivartalo levene?

Ajattelin kirjoittaa aiheesta postauksen, sillä saan hyvin usein aiheeseen liittyviä kysymyksiä somessa ja myös täällä blogissa.

Kuinka usein?

Treenaan vatsoja eristävin liikkein 1-2 treenissä per kierto vaihtelevin liikkein. Teen sekä lyhyempää sarjaa, että pidempää sarjaa – aina alle kympin seteistä useamman kymmenen setteihin ja kaikkea siltä väliltä. Liikkeet vaihtelee hyvin paljon sen hetkisen fiiliksen mukaan samaten kuin vatsatreenin kesto. Usein treenaan vatsat jonkin muun treenin yhteydessä ja joskus harvemmin saatan pumppailla niitä ihan omassa pikkutreenissään. Yksi suosikki core-liikkeistäni, jonka jotkut saattavat ehkä muistaa, on tämä raskas, tehokas ja erinomaisesti kuntopiireihin sopiva liike. Sitä kun paukuttaa menemään, niin kyllä muuten seuraavana päivänä tuntuu! Niin kuin muidenkin lihasryhmien kohdalla, vatsojen treenaaminen monipuolisesti useilla liikevariaatioilla, -kulmilla ja toistoalueilla on kokonaisuudessaan tehokkain tapa saavuttaa toivottuja tuloksia. Vatsalihastreenissä on hyvä huomioida suorien vatsojen lisäksi kokonaisuuden koostuvan myös parista kerroksesta vinoja sekä syvistä vatsoista eli poikittaisesta lihaksesta.

Katso koko treeni täältä: 8 liikkeen haastava lankkutreeni – tee perässä!

Monipuolisuudesta puheen ollen, eristävät liikkeet ovat vain yksi osa keskikroppaan kohdistuvasta rasituksesta. Vatsalihakset pääsevät todenteolla töihin useissa perusliikesuorituksissa, kuten maastavedoissa ja kyykyissä, joka on myös hyvä muistaa. Vaikkapa etukyykky on aivan erinomainen esimerkki liikkeestä, jossa jalat saavat kyytiä, mutta niin saavat keskivartalon lihaksetkin – kokeile vaikka!

Edellä mainitut välillistä rasitusta aiheuttavat perusliikkeet tehdään tietysti painoja hyödyntäen, mutta entä eristävät?

Voiko vyötärönympärys kasvaa treenin myötä?

Kyllä voi, sen verran kun lihakset kasvavat treenin tuloksena. Tätä ajatellaan melko usein kielteisenä asiana ja näkökulmasta sekä tapauksesta riippuen se voi esteettisessä mielessä sitä tietyn pisteen jälkeen toki ollakin. Timmi olemus vaatii kuitenkin kehittyneet vatsalihakset ja siihen tarvitaan treeniä. Vatsalihasten kehitystä on hyvä muistaa miettiä myös positiivisena asiana, ne mm. erottuvat helpommin kuin heikosti kehittyneet vatsat, aivan kuten muidenkin lihasten kasvun myötä tapahtuu. Vatsalihasten treenaaminen voi myös lieventää mahdollista heikkojen syvien lihasten myötä aiheutuvaa mahan pyöristymistä, joka on myös huomionarvoinen seikka.

Katso koko treeni täältä: Pyykkilautavatsatreeni

Itse treenaan vatsoja eristävästi sekä kehonpainolla että lisävastuksella, joista jälkimmäistä harvemmin. En ole kuitenkaan koskaan himmaillut treenejä mahdollisen levenemisen pelossa, joka on yksi minulle yleisimmin esitetyistä vatsoihin liittyvistä kysymyksistä.

Vaikka vatsalihakset kasvavat treenin myötä, vaikuttavat keskivartalon leveyteen ja ympärykseen myös pari muutakin tekijää. Genetiikkalla on luonnollisesti kiistämätön roolinsa vartalon mallin suhteen, yhdellä on kapeampi figuuri kuin toisella eikä siihen voi vaikuttaa muuta kuin illuusiota luomalla. Leventämällä selkää ja olkapäitä sekä kasvattamalla jalkoja voidaan saada keskikroppa näyttämään suhteessa kapeammalta.

Toisaalta rasvan määrä vatsan alueella määrittää osaltaan hyvin pitkälle mitä mittanauha antaa tulokseksi. Mikäli keskikropan alueella on ylimääräistä rasvaa, voi laihduttamisella saada aikaiseksi silminnähtävää kaventumista. Vatsat tehdään keittiössä -sanonta pitää tämän asian suhteen suurelta osin paikkansa eli ruokailutottumuksilla voi paljolti vaikuttaa palikoiden näkymiseen tai näkymättömyyteen vaikka treenillä ja rakenteellisilla ominaisuuksilla on tässäkin näppinsä pelissä.

><LUE MYÖS: MIKÄ ON PARAS LIIKE ALAVATSALLE JA MIKÄ PAKAROILLE?<<

Adidastakki täältä / Trikoot täältä / Urheiluliivit täältä

TREENIRIKASTA SUNNUNTAITA! KATSO EDELLISESTÄ POSTAUKSESTA: OSTANKO ENÄÄ UUDELLEEN?!

Ida Jemina

3 vastausta artikkeliin “Vatsatreeni painoilla vai ilman? Leveneekö maha?”

  1. Hei!
    Oon ajatellut tilata Womens bestiltä ja ajattelin vaan kysyä, että onko sulla tietoa esimerkiksi niiden proteiinijauheiden ja sen suklaalevitteen (protein creme) laktoosipitoisuudesta? 🙂

    • Heippa Julle! Proteiinijauhe ei ainakaan ole laktoositon, tuosta suklaalevitteestä en tiedä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 28
Tykkää jutusta