Vastauspostaus osa 2

Syötkö karkkia? Meinaatko joskus nousta kisalavoille? Lempiliike salilla? Tehdäänkö vatsat salilla vai keittiössä? Kun olit dieetillä söitkö vilja ja maitotuotteita? Mm. näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaan tässä postauksessa. Kysymyspostauksen vastaukset osa. 2 alkakoon.

pool

Pinja:

Käytätkö päivisin lähestulkoon samoja ruoka-aineita?

Perusraaka-aineiden osalta on muodostunut tietynlaiset rutiinit, jotka kiertävät tasaiseen tahtiin ruokapöydässä. Monipuolisuuden sekä mielekkyyden vuoksi vaihtelen kuitenkin eri lähteitä, esim tänään broileria ja riisiä, huomenna jauhelihaa ja pastaa jne.

Minkälainen olisi sun päivä, jos saisit syödä koko päivän mitä tahansa lihomatta?

Oih! Oletan myös, ettei tulisi yhtään huono olo! Päivä alkaisi köyhien ritarien paistamisella. Myöhemmin söisin herkkupastan ehkä merenelävillä höystettynä. Jossain kohtaa haluaisin kiskaista oikein kunnon häränpihvin naamariin. Kahvittelun lomassa laskiaispulla olisi poikaa! Ja myöhemmin illalla lisää pihviä.

Millainen ruokavalio sulla on offilla?

Peruspiirteittäin aika samanlainen kuin dieetilläkin. Toki syön enemmän. Riisiä, pastaa, kaurahiutaleita, kananmunia, lihaa, kanaa, kalaa, maitoa, rahkaa, raejuustoa, pähkinöitä, kasviksia yms yms.

Oletko koskaan ajatellut lopettaa saliharrastuksen kokonaan?

Hyvä kysymys. Välillä sitä kyllä huvittaa, kuinka hassua se on, että ihmiset menevät tiettyyn paikkaan nostelemaan painavia esineitä säännöllisin väliajoin. Lopettaminen ei ole käynyt mielessä, mutta tietynlainen vapaus on houkuttanut. Saliharrastus on kuitenkin todella sitovaa. Treenit on treenattava päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen, jos tuloksia haluaa. Esimerkiksi jos lähtisi reppu selässä kiertämään ja näkemään maailmaa, voisin hyvin pitää taukoa pumppailusta. Silloin lihaksien pullistelu tuntuisi aika vähäpätöiseltä asialta.

Oletko ollut koskaan yli- tai alipainoinen? Oot ihan huipputyyppi ja niin motivoiva mimmi!

En ole tainnut olla kumpaakaan. Pienenä olin sellainen luuviulu, pieni Mowgli Viidakkokirjasta. Kiitos kovasti, ihan huikeaa kuulla, jos omista puuhasteluista irtoaa inspistä!

– – – – –

Anna:

Jos tekee salilla putkeen lihastreenin ja aerobisen treenin missä järjestyksessä tekisit ja milloin palautusjuoma?

Jos putkeen olisi tehtävä, tekisin ensin lihastreenin ja sen jälkeen aerobisen. Suosittelen kuitenkin tekemään erikseen jos tarkoituksena on hölkötellä pidempään samana päivänä salitreenin lisäksi. Ensisijaisesti palautusjuoman siemailisin salitreenin jälkeen, riippuen kuitenkin hieman aerobisen kestosta.

Painottuuko näkyvien vatsalihasten salaisuus oikeasti enemmän keittiön puolelle vai onko se 50/50 ruokavalion ja liikunnan ansiota?

Kaikilla on vatsalihakset, vaikka vatsoja ei treenaisikaan. Usein ne ovat vain pienen tai suuremman rasvakerroksen alla. Treenillä saa vatsalihaksia toki kehitettyä, mutta näkyvien vatsalihasten salaisuus on kuitenkin pääasiassa riittävän vähäisessä rasvan määrässä vatsalihasten päällä eli ”abs are made in the kitchen” pitää paikkansa. 

Kun olit/olet dietillä söitkö vilja ja maitotuotteita?

Kyllä söin molempia.

Kauan on vienyt aikaa saada nuo reidet ja pakarat? (tiedän että kaikilla eri lähtökohdat jne. kehitytään eritavalla ja eri muotoisiksi mutta kiinnostaisi todella tietää kuinka pitkän ajan urakka :D)

Vaikea kysymys! Välillä totisemmin, välillä höllemmin olen treenannut noin 8 vuotta. Ei sillä, että niin kauan tarvittaisiin isojen reisien/pepun kasvattamiseen, mutta useiden vuosien duunin se on kuitenkin vaatinut.

ojentaja

Kuinka usein syöt karkkia tai suklaata?

Syön siististi myös rakennuskaudella, mutta toki joskus herkkuja saattaa suuhun eksyä. Varsinaisia herkuille omistettuja päiviä en kuitenkaan pidä. Joskus saatan olla kuukausia ilmankin, joskus taas saatan viikonloppuna ostaa irtonamuja tai jätskiä. Dieetillä en syö ruokavalion ohi.

Lempi liike salilla?

Kyykky tuli ensimmäisenä mieleen, mutta sanotaan silti, että bulgarialainen askelkyykky.

Lempi hedelmä?

Voi ei, niin moni on niin hyvä! No sanotaan ananas.

Lempi herkku?

Laskiaspulla.

– – – – – 
Malla:

Moi!

Onko närkkiminen sinulle paha tapa? Jos ei niin kuinka olet päässyt eroon/pystyt olemaan närkimättä mitään aterioiden välillä?

Moi Malla! Ei ole. Syy on varmaankin siinä, että syön hyvin suunnitelmallisesti ja aterioilla sapuskaa tulee riittävästi, jolloin oikeastaan on ihan kiva keskittyä aterioiden välillä muihin asioihin. 

Mikä on ruokapaheesi? (voi olla terveellinenkin, mutta minkä syönti menee joskus yli, hah)

Hmm. Olen kyllä suursyömäri ja syön mielelläni myös toistenkin ruuat lautasilta jos vain saan. Rakastan oikeastaan melkeinpä kaikkea ruokaa, mutta en silti sanoisi, että syöminen menisi överiksi. Mutta hei, muurikkaletut! Niitä saa niin harvoin, että sitä vaikka itkee vatsakivusta ja ottaa lisää kuin jättäisi syömättä.

Muistanko oikein, oletko harrastanut taitoluistelua? Harrastitko koskaan yksinluistelua, jos harrastit, niin kuinka korkealle tasolle pääsit ja pystyitkö hyppäämään kaksoisakselin?

Hyvin muistettu! Harrastin muodostelmaluistelua SM-senioreihin asti, mutta lajiin ei valitettavasti paljonkaan hyppyjä kuulunut.

Onko sinulla ollut koskaan minkäänlaista syömishäiriötä tai merkkejä sellaisesta?

Ei ole ollut.

Paras luonteenpiirre, entä huonoin? (itsessäsi)

Paras on varmaankin positiivisuus. Huonoin on ehkäpä kärsimättömyys.

Mitä söisit ensimmäisenä, jos olisit ollut kuukauden aavikolla syömättä mitään? :DD
Hyvää keväänjatkoa!:)

Hih! Jos siinä vaiheessa vielä henki pihisisi, niin varmaankin banaania! Sitä on ennenkin dieeteillä tehnyt eniten mieli! Kiitos kysymyksistä Malla ja hyvää kevättä sinnekin!

– – – – – 

Elsa:

Hei,
Mahtavaa, että aloit kirjoittaa blogia. Olen saanut paljon treeniin liittyviä hyviä vinkkejä ja jutut ovat hauskoja ja erilaisia.
Miten usein treenaat päivässä ja viikossa ja millaisia treenejä ne ovat (punttia, aerobista jne.)? Meinaatko joskus ihan kisalavoille nousta?
Mukavaa kevään jatkoa ja Urholle rapsutukset!

Hei Elsa! Ai kun mukava kuulla! Tällä hetkellä treenaan 4 salikertaa viikossa, reippaan tunnin verran kerrallaan. Kisasuunnitelmia ei ole näköpiirissä. Ihanaa kevättä sinnekin ja Urho kiittää päiväuniltaan!

– – – – –

Bella:

Moi!
Mitä kuntoiluvälineitä sinulla on kotona? Olisi kiva saada semmoinen koko kropan treeni esim käsipainoilla tai kahvakuulalla jonka voisi tehdä kotona..:)

Moikka Bella! Kotoa minulta löytyy vain jumppamatto ja kuminauha. Suunnitteilla olisi kyllä rakentaa sellainen pienimuotoinen sali kotiin jossain kohtaa. Se olisi aika huippua!

potku

– – – – –

Oona S.:

Lempi liike pakaroille, vatsoille, olkapäille ja selälle?

Pakaroille Hip Thrust. Vatsoille linkkuveitset. Olkapäille pystypunnerrus. Selälle t-kulmasoutu.

Pidätkö lepopäiviä? ja jos joo niin monta.

Toki! Tällä hetkellä 3 viikossa. Lihas kehittyy levossa, ei salilla.

Kuinka taltutat makean himon?

Urheilu on paras lääke makeanhimoon vaikka se karkkihuuruissa ei siltä tuntuisikaan. Lisäksi ihan veden juominen tai teekupposen keittäminen saattaa auttaa. Monet ovat myös saaneet apuja kromista.

Syötkö karkkia?

Syön silloin tällöin.

Ketä ihailet?

Monia monia ihmisiä eri asioissa ja eri aloilla, niinpä on vaikea nimetä vain yhtä tai tehdä listaa. Kaikkea ei mielestäni pidä eikä tarvitse itse allekirjoittaa, jotta joku voi toimia esikuvana. Kukaan ei ole täydellinen, mutta useissa ihmisissä on ihailtavia piirteitä ja juuri niistä hyvistä asioista sekä ominaisuuksista voi ottaa inspistä ja mallia.

3 parasta blogia joita luet tällä hetkellä?

Olen varmasti supertylsä, mutta täytyy myöntää, etten lue säännöllisesti mitään tiettyä blogia. Jos kiinnostava postaus tulee vastaan, niin luen sen blogista riippumatta. Ennen seurasin enemmänkin blogeja, mutta ajanpuutteen vuoksi se on valitettavasti vähentynyt.

Voisitko tehdä postauksen yhdestä kokonaisesta jalkapäivän treenistä? (siis että siinä olisi liikkeet ja toistot)

Pistetään korvan taakse!

Kekseliäitä kysymyksiä jälleen kerran ja ihan huippuja sekä mielenkiintoisia kysymyksiä on vielä luvassa. Niistä lisää sitten seuraavassa osassa. Myös muita kommentteja on tullut paljon ja vastailen niihin piakkoin!

Mukavaa iltaa ja lue ihmeessä myös kysymyspostauksen vastaukset osa 1.

Ida Jemina

15 vastausta artikkeliin “Vastauspostaus osa 2”

  1. Moi!
    Kirjotat blogissa tosi hyvistä jutuista, kiitos 🙂
    Kysyisin vielä, että missä ja miten toimit pt:nä? Oon ite miettiny ett vois olla kiva kokeilla personal trainerin tekemää treeni- ja ruokaohjelmaa joskus.

    Mukavaa viikonl loppupuolta!

    • Moi Ansku! Kiva, että jutut miellyttää:) Treeni- ja ruokaohjelmia tarjoan koko maanlaajuisesti, joten laita ihmeessä mailia [email protected] niin jutellaan lisää! Mukavaa viikonloppua sinnekin!

  2. En muistanut laittaa kysymystä just tähän/näihin postauksiin, joten kysytään nyt sit vähän jälkijunassa. Kuka sinu treeniohjelmat tekee, sinä itse vaiko joku ulkopuolinen henkilö? Ja teetkö jatkuvasti nelijakoisella?

    • Heips Laura! Teen omat treeniohjelmani. En tee itseasiassa tälläkään hetkellä nelijakoisella. Oletan että tämä kysymys liittyy tuohon treenikertojen määrään? Treenitiheys ei varsinaisesti liity jakoihin, yhtälailla treenejä voi tulla viikkoon neljä esim. kaksi- tai neljäjakoisella tai vaikkapa viisijakoisella. Kierto voi siis olla lyhyempi tai pidempikin kuin viikko.

  3. Moikka! Mul ois vielä yks kysymys mikä ei ehtiny mukaan 😀 mitä mieltä oot tankkauspäivistä dieetillä ja tankkailetko omilla dieeteillä hiilaria sillon tällön ja jos niin mikä tahti ois hyvä? 🙂 kiitos jos vielä jaksaisit vastailla !

    • Moikka! 🙂 Riippuu dieetistä ja siitä kuinka paljon hiilihydraattia syödään. Refeedeille on ehdottomasti paikkansa jos hiilaria tulee ruokavaliossa vähän. Tankkauksella en kuitenkaan tarkoita vapaasyöntipäivää vaan tarkoituksenmukaista hiilaritankkausta. Myös sopiva tiheys on täysin tapaus- ja tilannekohtaista.

  4. Ihailen sitä kun voit olla noin kurinalainen 🙂 mulla on niin vaikea pysyä jossain dieetissä, välillä koska en halua olla epäkohtelias välillä vaan sen takia kun tekee niin kauheasti mieli jotain 😀 mut mä luulen että mun ongelmat saattaa osin johtua siitä että mun ruokavalio ei ole tasapainossa, ja etten ehkä syö ihan tarpeeksi, niin olen nyt yrittänyt vääntää ja kokeilla eri balansseja makrojen välillä, ja pikkuhiljaa mennää parempaan suuntaan 🙂 mut kokonaan en herkuista luovu ikinä 😛

    • No voi kiitoksia! Ja jes! Hienoa jos balanssi alkaa löytyä! Se onkin kaiken a ja o:) kivaa viikonloppua sinne!

  5. Heippa, miten tuoreen saliharrastajan kannattaisi menetellä, kun haluaisi sekä lihasmassaa että lihaserottuvuutta, mutta myös päästä eroon muutamasta kilosta, jotka tuntuu aika tehokkaasti peittävän esim. vatsalihakset alleen. Teenkö ensin lihaksia ja opettelen syömään kunnolla vai yritänkö karistaa noita kahta ylimääräistä kiloa? Näin pienen kilomäärin tiputtaminen sinänsä tuntuu vähän hankalalta, koska pelkään, että siinä kuihtuu kyllä ne vaivalla aikaansaadut pikkuruiset lihaksetkin.

  6. Hei! 🙂 sun blogia on kiva seurata ja siitä saa paljon inspistä!
    Treeneihin liittyen, haluaisin kysyä,että miten voi harjoitella/opetella hermottamaan olkapäitä? Olkapäätreenistä mulla kipeytyy aina aivan väärät paikat:D ja myös pakaratreenien suhteen ollut vaikeuksia,ainoastaan vain bulgarislainen kyykky smithissä tekee kunnon tuntuman pakaraan. Onko sulla ollut opettelua näiden hermottamisessa?

  7. Moi,

    kerroit pitäväsi viikossa lepopäiviä. Jäin miettimään, teetkö silloin esim. aerobisen treenin vai onko se lepoa kaikenlaisesta harjoittelusta. Itselläni on nimittäin ongelmia sopivan treenimäärän löytämisessä.

    Terkuin,

    Memmu

  8. Heippa! Valmennatko yksilöitä kisoja varten :)? oon tässä ite miettiny kisaamista ja pohtinut eri vaihoehtoja mistä lähtis
    valmentajaa etsimään

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta