Vaihtelua hauistreeniin – katso nämä neljä liikettä

Tuleeko hauistreenissä tehtyä aina ne samat liikkeet? Miten muuten pystyisi treenaamaan kauniit pyöreät hauikset kuin sillä tuttuakin tutummalla hauiskäännöllä? Mitä muita tehokkaita liikkeitä voisi ottaa mukaan hauistreeniin? Tässä postauksessa esittelen neljä omaa suosikkiani ja annan pari vinkkiä niiden tekemiseen.

hauis-treeni-liikkeita

Hauisveto ylätaljassa

hauis-taljassa

Ota vastaotteella kiinni ylätaljasta ja istuudu. Keskity siihen, että veto tapahtuu hauiksella – ei selällä. Painot ovat tässä tavallista ylätaljavetoa pienemmät. Pidä ote suhteellisen kapeana, jotta saat rasituksen menemään hauiksille. Purista hauiksia ala-asennossa ja anna niiden venyä yläasennossa.

Keskitetty hauiskääntö seisten (Arnold hauiskääntö)

keskitetty-hauiskaanto

Tämän liikkeen opin aikoinani katsellessani Pumping Ironia, jossa Arska pumppaili hauiksiaan. Tässä liikkeessä kannattaa kuvitella, että liikerata koukkaa painolla piirtäen kaaren ilmaan. Liikkeessä olkavarsi voi helposti lähteä liikkumaan ja kyynärpää työntymään ulospäin – tällöin paino nousee helposti vain suoraan ylös (kuten drag curlissa) eikä tee edellämainittua kaarta. Tämä keventää hurjasti liikettä sekä vie työtä hauikselta pois, joten muista siis pitää olkavarsi paikallaan. Roikota työskentelevää kättä oikein kunnolla ja tue liikettä toisella kädellä pitäen kiinni esim. jalasta tai penkistä. 

Hauiskääntö ylätaljassa

hauistreeni

Tätä liikettä voit tehdä joko yhdellä kädellä ylätaljassa tai molemmilla käsillä samanaikaisesti ristikkäistalja. Ota vastaotteella kiinni joko yhdestä tai molemmista kahvoista. Pidä kädet noin vaakasuorassa ja anna hauiksen venyä. Vedä kahva päätäsi kohti, kuin poseeraisit hauiksiasi ja purista haukkari oikein kunnolla supistukseen. Kokeile itsellesi sopivin kyynärpäiden linja, jolla saat liikkeen menemään tuntuvimmin perille. Päästä paino kontrolloidusti alas ja anna hauiksen taas venyä.

Hauiskääntö vinopenkillä käsipainoilla

hauiskaanto-vinopenkilla

Asetu vinopenkille istumaan ja roikota käsipainoja sivuilla. Anna hauiksen taas venyä. Nyt tee hauiskääntö molemmillä käsillä samanaikaisesti tai halutessasi vuorotellen. Kiinnitä huomiota, etteivät kyynärpäät lähde liikaa nousemaan eteen vaan pidä olkavarsi suunnilleen paikallaan.

Loppuun voiton pullistelut hyvän treenin päätteeksi ja sitten ei kun palkkaria huiviin! Huom! Fitnesstukku alekoodi treenimimmeille on voimassa enää tänään 23.4.2015, katso koodi tästä postauksesta!

Edellisessä postauksessa: Kun paino ei laske vaikka syön vähän

Ida Jemina

7 vastausta artikkeliin “Vaihtelua hauistreeniin – katso nämä neljä liikettä”

    • Moikka Mikko! Mahallaan makaamalla en ole testannut, mutta hieman hulkin esimerkkiä vastaavaa liikettä on tullut testattua. Saa kyllä varmasti noilla melkoisen supistuksen hanskoihin!

  1. Hei mistä ja minkä merkkiset nuo sun salikengät on? Oon koittanut ettiä kokomustia kenkiä salille, mutta kaikissa on jotain printtiä tai liikaa värejä 😀

    • Heips Johanna! Ne on Eccot. Varmasti yli 10 vuotta vanhat mutta vieläkin lempikengät salilla tukevan tuntuman ansiosta! Edelleen näyttäisi olevan saatavilla hyvin samannäköinen ellei jopa täsmälleen sama kenkämalli täällä.:)

  2. Hei! Hyviä vinkkejä treeneihin! Varmasti pääsee käyttöön muutamat noista 🙂 Minkä merkkiset/ mitkä salihanskat sulla on? onko ollu hyvät 🙂

    • Heips! Kiva kun pidit! 🙂 Mulla on ollut aika monet, mutta noita kuvassa näkyviä olen pitänyt nyt aika pitkään. Ne on Casall:n hanskat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta