Usein tehtävä virhe dieetillä – vältä tätä jos haluat onnistua!

Sis. mainoslinkkejä

dieettitahti

Tämä on yksi suurista mokista ja valitettavasti hyvin yleinen sellainen. Se voi hankaloittaa dieetin kulkua melkoisesti ja pahimmillaan jopa estää halutun lopputuloksen saavuttamisen.

Mistä on kyse?

Alkuinnostuksissaan on helppo haksahtaa dieettiseireenien houkutuksiin mahdollisimman nopeista tuloksista ja laittaa kaikki peliin samantien. Salilla rampataan harva se päivä, kuluttavia treenejä hikoillaan runsaalla kädellä ja ruokamäärää leikataan radikaalisti. Laihtuakseen on kulutettava enemmän kuin syö ja tulostakin näyttää tulevan, joten näinhän se on paras hoitaa äkkiä alta pois – eikö niin?

Esimerkiksi telkkarin laihdutusohjelmissa saatetaan joskus liikkua jopa seitsemän tuntia päivässä samalla rajaten energiansaantia ihan urakalla. Kyllähän sillä tavalla saa tietysti painoa tippumaan, mutta samalla kroppa voi mennä sekaisin kuin seinäkello. Liian rajuja peliliikkeitä on syytä välttää, koska niitä voi joutua katumaan todenteolla sitten myöhemmin. Rasvaa onkin itseasiassa hyvä aina polttaa niin vähällä vaivalla kuin mahdollista.

Miksi näin?

Keho ryhtyy laihduttaessa vastatoimiin ja pyrkii pitämään kiinni varastoenergiasta. Todella jyrkällä rajoittamisella ja yltiöpäisellä rasittamisella on mahdollista kiihdyttää vastatoimia tarpeettoman voimakkaiksi ja vesittää tulosten saavuttamista pitkässä juoksussa.

Kroppa sopeutuu merkittävästi nopeammin alati pienenevään energiamäärään, kuin kasvaviin annoskokoihin ja tätä aineenvaihdunnan hidastumista voi hieman hillitä pitämällä mahdollisimman suuren ruokamäärän lisäksi liikunnan aiheuttama kulutus vain vaadittavalla tasolla. Sopeutumista toki tapahtuu silloinkin jonkun verran, mutta sitä suuremmalla syyllä kaikkia kortteja ei kannatakaan lätkäistä tiskiin kättelyssä. Ässille voi nimittäin myöhemmin löytyä ratkaisevan tärkeää käyttöä. Hihat tyhjinä tie tavoitekuntoon voi muuttua aika kiviseksi ja erityisesti painonhallinta saattaa käydä jopa ylitsepääsemättömän raskaaksi.

virhe-dieetti
Toppi täältä / Trikoot täältä / Tennarit täältä

Parhaimmassa tapauksessa dieetille lähtiessä ei välttämättä tarvitse tehdä oikeastaan paljon muuta, kuin vähentää vain syödyn ruoan määrää. Mikäli rakennuskauden aikana ollaan huolellisesti ja asianmukaisesti pikkuhiljaa kasvatettu annoskokoja mahdollisimman suuriksi antamaan hyvät lähtökohdat rasvan kärisyttämiselle, ei treenejä välttämättä tarvitse ensialkuun lähteä ollenkaan lisäämään. Ennen dieettiä tapahtuvilla teoilla on toden totta suuri vaikutus siihen, kuinka karua tietä kuntoa siistiessä joutuu kulkemaan. Kulutustasoaan voi pyrkiä kohottamaan kasvattamalla metabolista kapasiteettiaan käytännössä aina kun ei olla dieetillä (lisätään syötyä ruokamäärää pikkuhiljaa niin hitaasti, että rasvan kertyminen pysyy aisoissa = sopeudutaan suurempaan energiansaantiin). Luonnollisesti tässäkin tulee raja vastaan, joka vaihtelee yksilökohtaisesti. Sama ihminen voi kuitenkin kuluttaa jopa merkittävästi enemmän tai vähemmän samallakin aktiivisuustasolla, riippuen siitä minkälaiseen energiamäärään on ajan mittaan adaptoiduttu.

Juuri tuosta edellä mainitusta adaptoitumisesta johtuen dieetille on hyvä lähteä mahdollisimman vähällä vaivalla. Kaikkia paukkuja ei kannata pistää peliin samantien, jotta myöhemmin on varaa lisätä liikuntaa tai vaihtoehtoisesti vähentää energiaa. Ruuvia kannattaa kiristää sitä mukaa, kun niin on kehityksen jatkumisen edellyttämänä tehtävä.

Painon siis saa tarvittaessa putoamaan nopeastikin, mutta pysyvien tulosten saavuttaminen voi olla huomattavan tuskallista rysäyttämisdieetillä. Kunhan tämän muistaa, ovat edellytykset dieetin onnistumiselle jo paljon paremmat!

paras olkapääliike
Nike-toppi / Under Armour-trikoot / Täysvalkoiset tennarit

Aurinkoista päivää pirpanat<3 Olethan jo ottanut edellisestä postauksesta käyttöön aivan loistavan tehokkaan olkapääliikkeen? Kyllä tällä lähtee!

394_Ida_jemina_2016_FTUK_branded page

Ida Jemina

9 vastausta artikkeliin “Usein tehtävä virhe dieetillä – vältä tätä jos haluat onnistua!”

  1. Heippa!
    Ensinnäkin kiitos mahtavasta blogista!Inspiroivia juttuja ja paljon hyviä vinkkejä.
    Tämä viimeinen postaus on niin osuva omaan tilanteeseen. Olen pudottanut painoa 15kg, huhtikuussa -15 aloitin.Aerobisella..porrasjuoksuja,hyppyjä,kyykkyjä kävelyä..loppuvuodesta jatkoin salilla. Nyt ei tapahdu mitään..ei sitten mitään.Voimatasot on ehkäpä nousseet ja hikitreeniä tulee tehtyä salillakin mutta tuntuu et kroppa ei kiinteydy,eikä kyl tapahdu muutakaan.😊 Tästä blogista olen yrittänyt ottaa paljon neuvoja ruokailuun ja treeneihin ja miettinyt ihan henkilökohtaista valmennusta mutta se on jäänyt. Ruokavalio on niin hyvin hallussa kuin kotiopein olen voinut sen saada mutta missäköhan vika? Talvella kokeilin lisätä energiansaantia mutta se pakkautu taas löllöksi ympäri kehoa..

    • Heips Mari! Kiitos itsellesi ja onnea hienosta painonpudotuksesta! Pelkästään näillä tiedoilla on vaikea sanoa mistä homma kiikastaa. Kaloreiden lisäksi makrot ja kuidunmäärä plus mikroravinteet yms. vaikuttavat asiaan. Jos ruuvia ei enää ole järkevä kiristää liikunnan tai ruoan puolesta, voi jossain vaiheessa olla paikallaan kääntää kelkkaa takaisin kaloreiden nostamiseen ja kasvattaa metabolista kapasiteettia reverse dieettaamalla välttäen turhaa lihomista. Uutta dieettiä voi katsoa sitten siinä kohtaa kun on aineenvaihdunnan puolesta siihen paikkuja. Tsemppiä! 🙂

  2. Tottahan tämä on, usein ajatellaan nopeita tuloksia, vaikka totuushan on, että hiljaa hyvä tulee. Hidasta kehitystä ei välttämättä itse huomaa ja ehkä ajatellaan, että motivaatio katoaa…

    Kokeilin juuri eilen tuota liikettä, 5 toiston sarjoilla. Kyllä muuten tuntui, ei meinannut lopussa nousta millään. Varmasti otan käyttöön, kiitos vinkistä! 🙂

    • Sepä se! Eipä kuule yhtään kestä! Mahtavaa, että heti kokeilit! Eikö olekin hyvä, repii mukavasti paikkoja! 🙂

  3. Kuinka nopeasti painon pitäisi lähteä putoamaan kun dieetin aloittaa? Että jos näyttää siltä että ei tapahdu mitään niin kannattaako odottaa viikko, pari vai kuukaus ennen ku alkaa tekee muutoksia dieetin ruokavalioon tai treeniohjelmaan? Olen kuullut, että alussa paino ei välttämättä lähde laskuun kauhean helposti :/

    Niin ja sitten vielä, että jos täytyy tehdä muutoksia vaikka ruokavalioon niin kuinka paljon kaloreita (tai hiilarigrammoja) kannattaa vähentää?

  4. […] 4. Älä tuhlaa kaikkia paukkuja kerralla. Selkeästä aloituksesta huolimatta on tärkeää, ettei tuhlaa kaikkia paukkuja kerralla. Muista pitää ne pari ässää hihassa vaikeiden hetkien varalle, jolloin niitä voidaan tarvita. Tällä tarkoitan sitä, että kaloreita ei kannata myöskään samantien rysäyttää pohjaan ja vastaavasti lyödä liikuntamääriä kattoon. Mitä vähäisemmällä vaivalla rasvaa pystyy polttamaan, sitä parempi. Kroppa nimittäin sopeutuu pienenevään energiamäärään ja tätä aineenvaihdunnan hidastumista voi hieman hillitä pitämällä mahdollisimman suuren ruokamäärän lisäksi liikunta vain vaadittavalla tasolla. Suosittelen vilkaisemaan postauksen: Usein tehtävä virhe dieetillä – vältä tätä jos haluat onnistua! […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta