Unohtuiko lepo?

Treeni, ruoka ja lepo. Kaikki tietävät tämän pyhän kolminaisuuden tuloksien saavuttamiseksi. Jos yksi tukipilari on päin mäntyä, homma kaatuu. Treeni on helppo muistaa, samoin syöminen. Mutta miten käy levon kanssa? 

Lepo on sellainen asia, joka kiireessä monesti unohtuu. Päivät saattavat olla töiden, perheen, treenien ja muiden menojen kautta jo niin täynnä, että levosta aletaan tinkiä. Levon merkityksen aliarvoiminen saattaa kuitenkin johtaa kehityksen hidastumiseen ja pahimmassa tapauksessa tyssäämiseen. Oli sitten tavoitteena lihasten kasvatus tai rasvan polttaminen, levolla on näissä asioissa näppinsä pelissä.

lepo
Lepoa

Voin kokemuksesta kertoa, että ainakaan oma kroppani ei toimi, jos en saa tarpeeksi lepoa ja unta. Tämä pätee niin dieetillä kuin ”massakaudellakin”. Kehitys tapahtuu levossa ja tämä pitää paikkaansa. Lyhyiden yöunien jälkeen treeni ei kulje seuraavana päivänä ja olo on inhottava. Dieetillä taas kunto ei etene eikä rasva pala, jos unta ei tule tarpeeksi palloon. Omalla kohdallani olen huomannut selvän syy-seuraus-suhteen unen ja kehityksen välillä. Eikä ihme, sillä uni on myös osallisena mm. kasvuhormonin ja testosteronin erityksessä, jotka vaikuttavat lihasten kasvuun.

treeni
Treeniä


Kaikille treenaajille lepopäivien pitäminen on tärkeää. Treenien aikana lihas ei kasva vaan itseasiassa päinvastoin – se hajoaa. Tämän takia on tärkeää, että se pääsee myös korjautumaan kunnolla, mikä taas tarkoittaa kehitystä. On myös fiksua kuunnella omaa oloaan. Jos olo sellainen, että kroppa tarvitsee ensisijaisesti lepoa, ei silloin kannata suunnata salille rasittamaan kehoa vielä lisää. Tällaisessa tilanteessa lepo voittaa treenin mennen tullen. Aiemmin olenkin kirjoittanut aiheesta täällä: Joskus on parasta jättää treeni väliin.

 
Ruoka
Ja ravintoa


Tiedän, että kiireisessä elämässä lepo on joskus vaikea toteuttaa, mutta silloin kannattaa karsia jostakin muusta. Jos lepo ja riittävä uni on todellinen haaste, kannattaa nekin aikatauluttaa vaikka sitten kirjoittamalla lepopäivät kalenteriin ylös ja päättämällä etukäteen tietyn kellonajan, jolloin on oltava sängyssä. Illalla kannattaa myös aloittaa rauhoittuminen hyvissä ajoin ennen sänkyyn sukeltamista. Ota aikaa levolle ja unelle, älä aliarvioi niiden voimaa – saatat huomata isoja muutoksia niin kropassa kuin mielessä!

Kurkkaa edellisen tekstin resepti gluteenittomiin ja maidottomiin sämpylöihin tästä.

Ida Jemina

7 vastausta artikkeliin “Unohtuiko lepo?”

  1. Hei! Sellainen kysymys tuli mieleen, että onko yksi välipäivä riittävä treenattaessa samaa lihasryhmää? Siis olettaen, että lihakset eivät ole kipeät vaan tuntuvat levänneiltä. Omien treenien ajoittaminen vaan välillä menee niin, ettei kahta välipäivää ole mahdollista pitää, kun on pieni lapsi hoidettavana ja koulunkäyntiä.

    P.s. Sulla on ihan mahtava blogi ja olet mun treeni-idoli! 😀

    • Moi! Jee kivaa olla treeni-idoli! 😀 kiitos!! Yksi välipäivä on ihan ok vaikka treenaisitkin samaa lihasta, mikäli lihakset ovat tarpeeksi palautuneet. Monissa esim. yksijakoisissa ohjelmissa käydään kaikki lihasryhmät läpi vaikka kolmesti viikossa jolloin välejä tulee 1 tai 2 päivää ennen seuraavaa treenikertaa.

  2. No mä alotin viime viikolla taas urheilemaan monen kuukauden tauon jälkeen ja koko viikosta tuli niin kiireinen, että vasta su pääsin lepäämään. Noh, nyt ei sitten olekaan oikeen voinut treenata, kun koko ajan pientä lämpöä. Ei hajua yrittääkö flunssa päälle vai onko oikeesti ylirasitusta.. Ei vaan oikeen tuu kurkkukaan kunnolla kipeäks, vaikka se ehkä vähän muistuttelee itsestään.

    • Voi ei toivottavasti olo on pian parempaan päin! Ota pari päivää ihan iisisti. Toivotaan, että pääset taas pian treenin makuun, Mari! 🙂

  3. Tuli vaan ”levosta” mieleen äskeinen Sportmagasinet. Bulgarialainen painonnostovalmentaja kertoili kuinka 70-luvulla Bulgarian maajoukkue saattoi reenata jopa kolme maksimireeniä päivässä! Sitten oli vielä kahdet sisäiset kilpailut viikossa päälle. Mutta tällä tavalla tuli hitaasti tuloksia koska ”kesti pitkän aikaa ennenkuin keho tottui sellaiseen rääkkiin”. Mutta sitten kun tottui tulikin ME-tason tuloksia. No kaipa he nukkuivat yönsä kunnolla… 🙂

    • Hurjia määriä treeniä! Ei ihan pystymetsästä kannata tuolla tahdilla ja intensiteetillä alkaa treenailemaan. Mutta tosiaan palautumiskykyä pystyy kyllä kehittämään tosi paljon vuosien työllä, mihin valmentaja ilmeisesti viittasikin. En tiedä painonnostotreenaamisesta kun en lajia harrasta. Voisi kuitenkin kuvitella, että ennen kisoja vedetään jonkunlainen ylirasitusjakso ja pienen kevennyksen jälkeen kisoissa nousee sitten sitäkin kovemmat raudat.

  4. […] No onko totaalilepo sitten huono vaihtoehto? Ei suinkaan! Joskus sekin voi olla paikallaan, mutta usein niin sanottu aktiivinen lepo on parempi vaihtoehto kuin pelkkä makoilu ja se saattaa edistää palautumista tehokkaammin. Jos kuitenkin on lähdössä esimerkiksi lomamatkalle ja ajatellut ajoittaa keventelyt samaan syssyyn, ei näistä asioista kannata liikaa stressailla. Totaalilevotkin ovat joskus tervetulleita ja ajavat asiansa kelvollisesti. Ja siinä tapauksessa totaalilepo on parempi kuin aktiivinen kevennys, jos treenien tekeminen kevyesti on haasteellista. Tämä on jopa melko yleistä, sillä salilla on helppo innostua ryskyttämään rautaa todenteolla silloinkin, kun oli tarkoituksena hieman höllätä. Lue aiheeseen liittyen: Unohtuiko lepo? […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta