Tyttöjen treeni vs. bodaustreeni

Oma treenifilosofiani lähtee siitä, että visualisoin millaisen fysiikan haluan saavuttaa. Millainen on unelmieni vartalo? Millaista kroppaa ihailen? Ja ennen kaikkea, mitä minun tulee konkreettisesti tehdä saavuttaakseni tavoitteeni?

Kuvankaunis Andreia Brazier


Itse ihailen lihaksikasta ja sporttista lookia, josta näkee, että kyseessä on aktiivinen urheilija. Pyöreät kauniit lihakset, hyvä ryhti ja maltillinen rasvakerros tekevät vaikutuksen. Motivaationlähteitä on monia ja katselenkin usein kuolat suupielessä roikkuen ihailemieni naisten kuvia. Saan heistä paljon motivaatiota omaan treeniini. Motivaatio ei kuitenkaan vielä yksinään vie maaliin, jos kulkee huomaamattaan laput silmillä. 

Kaikki idolini poikkeavat joillain tapaa toisistaan ja heillä kaikilla on omat vahvuutensa. Yhdistävä tekijä heidän fysiikkansa takana on kuitenkin pitkäjänteinen ja kova työ sekä omistautuneisuus. Ihailemani fysiikan nähdessäni kysynkin itseltäni: mitä minun tulee käytännön tasolla tehdä, että saan unelmieni vartalon? Mitä minulta puuttuu ja mitä on liikaa?

Erin Sternillä on sporttinen ja tasapainoinen fysiikka


Itse tarvitsen tällä hetkellä lisää lihasta ja vähemmän silavaa. Siinä on pitkän tähtäimen karkea tavoite. Toisaalta jalkani ovat suhteessa kehittyneemmät (polven oireiluista huolimatta), kuin yläkroppani ja se tulee ottaa huomioon treeniohjelmia suunniteltaessa. Myös yläkroppani tietyt alueet ovat kehittyneempiä kuin toiset, joka jälleen vaikuttaa suunnitelmiin ja tekemiseen. Samalla tavalla treenisuunnitelmiin vaikuttaa, onko sen hetkisen ajanjakson tavoitteena rakentaa lisää lihasmassaa vai polttaa rasvaa.

Nyt päästäänkin itse aiheeseen eli treenifilosofiaani. Jokaisessa treenissä pidän mielessäni tuon unelmieni vartalon. Salilla haluan treenata niin, että se aidosti vie minua sitä kohti. Treenijako, liikevalikoima ja suoritustekniikat ovat kaikki lopputulokseen vaikuttavia tekijöitä, joihin yritän keskittyä aina tavoitteet mielessäni. Hyvän kondiksen perusta on lihaksisto ja niinpä pyrin kehittämään sitä mahdollisimman tehokkaasti.

Ajattelenkin niin, että jos tavoitteena on päästä unelmien bikinikuntoon, treenaa niin kuin bodari. Mitä hyvään bikinikuntoon vaaditaan? Riippuu tapauksesta, usein kuitenkin (ainakin omalla kohdallani) lisää lihasta ja vähemmän rasvaa. Jos nämä ovat tavoitteina, niin treeniä ei kannata rakentaa kuminauhojen heiluttelun varaan vaan keskittyä rakentamaan lihasta tehokkaammin. Kuminauhoissa ja eristävissä liikkeissä ei suinkaan ole mitään vikaa, mutta treenin ei kannata perustua pelkästään niiden ympärille, tavoitteenahan oli kasvattaa lihasta. Liiallista lihaskasvua on myös turha pelätä, jos siinä pelättävää jostain syystä on, sitä ei nimittäin vahingossa tapahdu.

Nicole Wilkinsin täydellinen rantakunto


Minkälaisella treenillä sitten voi muokata fysiikkaa tehokkaasti, jos ei lähentäjälaitteessa tai siinä salin kylkitwisterissä parin minuutin settejä tehden? Tässä vaiheessa katse kääntyy niiden puoleen, joilla sitä lihasta on treenin ansiosta jo kertynyt. Miten he ovat saaneet muokattua fysiikkaansa niin tehokkaasti? Samantyyppisellä treenillä, millä mies treenaa itselleen hyvän CBB-fysiikan, voi nainen treenata itselleen kauniin figure/bodyfitness kunnon. Naisen, joka unelmoi lihaksikkaan sirosta rantakunnosta, kannattaakin treenata kuin bodari. 

Nämä ovat siis omia lähestymistapoja treeniini. Tarkoituksena ei ole väittää, että tämä on ainoa oikea näkökulma, koska ainoaa oikeata ei ole olemassakaan. Tekstin pointti tiivistettynä: 

1. Mieti, millainen on unelmiesi vartalo. 
2. Mieti, mitä siihen tarvitset. 
3. Pyri salilla ja keittiössä sitä kohti.

Eikun rautaa pumppaamaan! 🙂

 Lue myös aiheeseen liittyen: Esikuvat – miksi ne ovat niin tärkeitä?

Ida Jemina

5 vastausta artikkeliin “Tyttöjen treeni vs. bodaustreeni”

  1. Nyt oli kyllä asiaa!

    Oon aina kummastellu tuota naisten kuminauhajumppaa.
    Tietenkään kaikki ei halua isoja ja/tai erottuvia lihaksia, mutta tuskin ne kellekään yhdessä yössä kasvaa!

    Samat säännöt naisilla pätee kehonmuokkaukseen kuin miehilläkin.

  2. Tosi hyvin kirjoitettu postaus. Itse treenaan painopiste enemmän lihastenkasvatus mielessä, mutta pidän myös omankehon painolla treenistä ja noista kuminauhoista ja bosupalloista niinkuin myös jumppapalloista. Niilläkin saa hyvää treeniä aikaan 🙂 Ja tuovat kivan lisän treeniin. 🙂

    http://www.hillamaaria.blogspot.fi

    • Kiitos! Totta! Itselläkin on melkein joka treenissä jotain eristävämpiä liikkeitä mukana koska niillä saa hyvän tuntuman juuri siihen lihakseen jota haluaa treenata 🙂

  3. […] Tässä kohtaa on myös hyvä ymmärtää, että samat lihaskasvun mekanismit pätevät niin miehillä kuin naisillakin, tietysti sillä erotuksella, että naisten kohdalla fysiologiset edellytykset lihaksen kehittymiselle luonnollisin keinoin ovat todella huonot. Nopeaa kehitystä on siis jo lähtökohtaisesti vaikeaa saavuttaa, mutta kunnollisella treenillä alkaa peilissäkin ajan myötä näkyä ja tuntua. Kauniit ja naiselliset lihakset saakin ehdottomasti tehokkaimmin sekä nopeimmin tekemällä oikeasti tulosta tuottavaa treeniä – ns. tyttöjen treeni eli minuuttien pituiset sarjat lähentäjälaitteissa ja muut pinkkipainoilla hetkuttelut kannattaakin vaihtaa bodaustreeniin. Tähän liittyen voit lukea aiemman kirjoituksen: Tyttöjen treeni vs bodaustreeni […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta