Treeniohjelman vaihtaminen ja kevennetty viikko

Noniin herkut on nyt syöty ja kyllä maistui vieraillekin. Oli kyllä niin kuuma päivä, että tuntui siltä, että naama valuisi kaikkien meikkien mukana. Mutta en valita. Kurkkasin äsken sääennustetta ja tiistaiksi oli luvattu vain 5 astetta lämmintä… voi hitsi! Ja sadetta heti perään.

Kevennetty viikko
treeniohjelman vaihtaminen


Ennen juhlia kävin vetäisemässä jalkatreenin. Se olikin sitten viimeinen treeni tällä nykyisellä ohjelmalla ja huomenna meno jatkuu uusin kujein. Olenkin maininnut, että treenini ovat viimeaikoina perustuneet PHAT-ohjelmaan, jossa tehdään sekä voima- että volyymitreenejä. Tarkemmin tämän tyyppisestä jalkatreenistä kerroin täällä: Jalkatreeni, jolla oikeasti kehittyy.

Vaikka PHAT onkin tosi hyvä ohjelma ja sillä saa hyvin kehitystä aikaan, ei sitäkään kannata hinkata liian pitkään samanlaisena. Kroppa tottuu samanlaiseen rasitukseen, jolloin kehitys hidastuu. Jos huomaa, että on junnannut kauan samoilla painoilla tai kehitystä ei ole tapahtunut muutenkaan pitkään aikaan, kannattaa ehdottomasti vaihtaa ohjelmaa. 

Uudenlainen rasitus ja ärsyke saavat lihakset taas reagoimaan treeniin paremmin ja näin auttavat niitä kehittymään 

treeniohjelman vaihto


Ohjelman vaihdon lisäksi myös kevennettyjen viikkojen pitäminen on tärkeää. Niillä mahdollistetaan kropan palautuminen rankoista treenijaksoista. Usein moni unohtaa pitää kevennyksiä ja vasta monen kuukauden kovan treeniputken jälkeen huomaakin, että hupsis, ehkä pieni lepo olisi paikallaan. Jos näin tuppaa käymään, niin kannattaa esimerkiksi kirjoittaa kalenteriin ylös, mikä viikko on kevennetty viikko tai laittaa puhelimeen muistutus soimaan. Silloin se ei pääse unohtumaan.

 


Kevennettyjä viikkoja voi pitää niin, että tekee sarjat pienemmillä painoilla, lyhyemmillä toistomäärillä tai vaikka hieman eri liikkeillä. Aluksi voi tuntua hassulta tehdä liikkeitä pienillä painoilla, jos on tottunut treenaamaan kovempaa. Maltti on kuitenkin valttia tässä tapauksessa ja kannattaa koko ajan muistutella itselleen, että tarkoituksena ei ole saattaa lihaksia loppuun vaan antaa niille vain pientä ärsykettä. Ideana on, että lihakset pääsevät paremmin palautumaan. Palautteluviikon jälkeen treeneihin saa taas lisävirtaa. Toki kevennetyn viikon voi pitää niinkin, että on täysin treenaamatta. Joskus nämäkin voivat nimittäin olla paikallaan. 


Tästä pääset mansikkarahkakakun valmistusohjeisiin

Ida Jemina

5 vastausta artikkeliin “Treeniohjelman vaihtaminen ja kevennetty viikko”

  1. Heippa kaunotar,

    Sulla on tosi kiva blogi, kiitos vinkeistä jotka täältä on tarttuneet! Ootko opiskellut jotain alaan liittyvää kun tunnut tietävän tosta treenaamisesta? 🙂

    • Heippa ja kiitos kaunis! 🙂 omasta mielenkiinnosta oon opiskellut paljon treeni ja ravintoasiaa 🙂

  2. […] – Jos ruokavalio on retuperällä, niin ei turhaa stressiä numeroista – perusjutut kuntoon ensimmäiseksi – Kaloreiden laskeminen on työkalu – Tätä työkalua hyödyntämällä on huomattavasti helpompi päästä tavoitteisiin, jotka liittyvät kehonmuokkaukseen, kuin mutu-tuntumalla eteneminen – Pelkkä kaloreiden laskeminen ei yleensä kannata – kaloreiden ja makroravinteiden laskeminen on järkevämpää – Ei kannata muodostaa kaloritaulukoista ja puntaroinnista epätervettä  pakkomiellettä, vaikka ympäri vuoden sapuskojaan seurailisikin     Edelliseen tekstiin pääset tästä: Treeniohjelman vaihto ja kevennetty viikko […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta