Miten treenaan tällä hetkellä? Paljonko aerobista?

Sis. mainoslinkkejäpunnerrus-harmaa-valko

Nämä ovat suosittuja kysymyksiä, joihin olen luvannut vastailla. Eli millä tavoin treenaan tällä hetkellä ja mitä tavoitteita minulla on? Entä paljonko teen aerobista nyt Urhon myötä?

Lihaskuntotreenejä teen yleensä neljä viikossa. Saliohjelmani on kaksijakoinen sisältäen neljä erilaista treeniä. Lihasryhmät treenaan siis kaksi kertaa viikossa hieman eri tavoin. Suosin eritoten vapailla painoilla tehtäviä kokonaisvaltaisia ja raskaita liikkeitä, jonka lisäksi teen joillekin lihasryhmille, kuten olkapäille lisäksi eristävämpiä liikkeitä. Ne kaipaavat enemmän huomiota sekä eri kulmista runttaamista kuin esim. jalkani, jotka ovat suhteessa kehittyneemmät. Jaloille sen sijaan en tee tällä hetkellä kauheasti eristäviä liikkeitä vaan pistän kyykkyä ja maastavetoa menemään.

Näiden perustreenien lisäksi tai joskus sijaan, teen toisinaan spontaaneja treenejä ulkona, portaissa, kotona kehonpainolla jne. Jos tulee sellainen fiilis, että nyt tekisi mieli mennä raikkaaseen ilmaan vähän jumppailemaan tai vetäistä telkun ääressä pakarapeijaiset niin annan mennä. Kesällä treenasin eritoten tällä painotuksella BWT-ohjelmani mukaan ja nyt syksymmällä hyödynnän näitä treenejä monipuolisuuden ja mielekkyyden vuoksi salin lisäksi.

vatsoja

No entäs se aerobinen sitten? Aerobista tulee tehtyä Urhon kanssa juosten pari kolme kertaa viikossa. Se hieman vaihtelee sen mukaan, mitä Urhon kanssa keksitään. Aina ei siis mennä juoksemaan vaan välillä käydään esim. heittelemässä palloa, koirapuistoilemassa tai pyöräilemässä. Urho saa siis liikuntaa joka päivä, mutta itse en juokse joka päivä. Juoksulenkit ovat usein meillä intervallityyppisiä. Juostaan kovaa, pysähdytään pissailemaan ja sitten juostaan taas kovaa.

Sillä tavalla. Tavoitteenani on tällä hetkellä yleinen hyvinvointi ja sporttinen olemus sen tarkempien tavoitteiden sijaan. Toki treenissäni painotan joitakin lihasryhmiä enemmän kuin toisia, mutta mitään kovin spesifejä lihastenkasvatustavoitteita minulla ei ole. Treenaan hiki päässä, mutta hymy huulilla.

istu-harmaa-valko
Adidastakki täältä / Korkeavyötäröiset legginsit täältä / Urheilutoppi täältä / Lenkkarit täältä

Kiitos kysymyksistä ja tsemppiä pimeneviin päiviin! Kurkkaa edellisestä postauksesta: Mitkä näistä ovat mielestäsi kauneimmat ripset?

 

394_Ida_jemina_2016_FTUK_branded page

Ida Jemina

18 vastausta artikkeliin “Miten treenaan tällä hetkellä? Paljonko aerobista?”

  1. Moi!

    Mikä koko sulla on tossa adidaksen verkkatakis? Ja vastaako sun mielestä hyvin kokoaan?

    • Moikka! Mulla on S ja vastaa mielestäni myös sitä 🙂

    • Moikka Sari! On kyllä superihanat! Noin korkeavyötäröisiä harvoin löytää. En ole näillä vielä ehtinyt kyykkäilemään, mutta tuossa treenissä en huomannut mitään läpinäkyvyyttä. Ekaa kertaa oli tänään päällä 🙂

  2. Hei! Ajattelin tilata samat legginssit, mikä koko sinulla on niistä jotta osaa vähän hahmotella pituutta ja kokoa. Vaikea tilatessa tietää. Ihanat ovat 🙂

  3. Moikka! Mua kiinnostas ostaa kanssa nuo treenipökät, mut en oikein osaa valita kokoa? Mikä koko sulla on, niin helpottaisi ehkä vähän..? 🙂

  4. ihana kun olet saanut urhosta lenkkikaverin.kyllä koira pistää liikkumaan.sitä en kyl ymmärrä miksi koira hankitaan vain sen takia että saaiutsensä lenkille onhan koira paljon muuta.kiva kuulla et liikut paljon fiiliksen mukaan juuri näin!harrastatko muutEn uintia tai ryhmäliikuntaa?

    • Kyllä! Urhon liikunnan takia oikeastaan lenkkeilenkin 🙂 se pistää kyllä tähän mammaan vauhtia! 😀 ja jep, samaa mieltä!

      Olen aika huono uimaan, sitä on tullut tehtyä viimeksi koulun liikuntatunneilla ja siitä taas on aikaa. Ryhmäliikunnoista pidän, mutta tällä hetkellä en käy niissä.

  5. Heippa! Pakko hieman kehaista tätä sun blogia, kun olen kommentoimatta jo pidemmän aikaa kuitenkin seuraillut. Sulla vaikuttaa olevan todella järkevä ja rento ote elämään ja näihin treeni/syömisasioihin -se on todella inspiroivaa! Pidän myös blogin selkeästä ja laadukkaasta kirjoitustavasta, monipuolisesta aiheiden käsittelystä ja kärsivällisyydestä vastailla jatkuviin uusiin kysymyksiin, kiitos blogista!

    • Voi että kiitos kovasti! Mahtavaa, että postakset maistuvat ja olet viihtynyt täällä jo pidempään! 🙂 Kiva, että tulit kommentoimaan<3

  6. Hei! Ruokailuista haluaisin kysyä seuraavanlaista… Esimerkiksi jos olen syönyt tavallista raskaamman lounaan ja haluaisin keventää päivällisestä, teen sen hiilareista. Aterian skippaaminen ei tule tietenkään kyseeseen, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Dieettiohjeissa repsahduksen jälkeen neuvotaan palaamaan normaaliin ruokaohjelmaan, ja ymmärrän ettei yhdellä hutisyömisellä pilaa mitään, mutta ihan teoriassa mietiskelin tämmöistä. Kuitenkin esimerkiksi pitsan syönnin jälkeen on niin raskas olo seuraavalla ruualla, että ei tekis mieli syödä ihan mitään, mutta jotain on kai syötävä, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä. Mikä on mielestäsi järkevä ns. pienin annoskoko aineenvaihdunnan ylläpidon kannalta? Itse haluan säilyttää rennon suhtautumisen ruokaan ja pääosin syödä terveellisesti, mutta tottakai toisinaan tulee herkuteltua liikaakin. Dieetillä en ole, vaan pyrin elämään terveellisesti. Olipa hankala selittää, mutta toivottavasti saat ajatuksestani kiinni. 🙂

    • Moikka Anna! Aineenvaihdunnan käynnissäpysymisen kannalta ei tarvitse kantaa huolta vaikka tulisi yksi ateria tavallista vähemmän päivän aikana tai jokin ateria olisi tavallista pienempi. Lähinnä oleellista on varmistaa päivän aikana tarvitsemansa ravinteiden saaminen kokonaistasolla, tulivatpa ne sitten kolmella tai vaikkapa viidellä eri satsilla. Tietysti jos haluaa tarkastella asiaa mahdollisimman tehokkaan lihasten kehittymisen kannalta, niin proteiininsaanti riittävän suurissa pulsseissa sopivin väliajoin on hyvä pitää mielessä (tähän liittyen kannattaa lukaista tämä postaus: Mikä on paras ateriarytmi? ja tämä: Kuinka paljon sitä proteiinia pitäisi syödä?). Ruoasta ei kannata tehdä stressinaihetta, vaikka terveellisesti haluaakin syödä 🙂

  7. Moikka! Sun blogi on niin inspiroiva, ja päätinpä tänään lenkillä koiran kanssa testata vähän juoksupyrähdyksiä!! Mietin vain että kuinka sprinttijuoksu suoritetaan ns. ”oikeaoppisesti”? 🙂 minkä verran juostaan, ja minkä verran kävellään, vai hölkätäänkö osittain? Olen nimittäin kyllästynyt perus kävelylenkkeihin, sekä tasaiseen hölkkäilyyn, enkä haluaisi ”kuluttaa” jalkalihaksia pelkällä hölkällä, vaikka sekään asia ei tuskin ole niin yksiselitteinen..

    • Jes hyvä Jasmin! Intervalliharjoituksia voi suorittaa todella monella tapaa ja yhtä oikeaa ei oikein ole mielekästä lähteä määrittelemään. Karkeasti ajateltuna varsinaisten työosuuksien välillä on kuitenkin ideana höllätä ja antaa sykkeen hieman tasaantua – sekä kevyt hölkkä että kävely toimivat tähän tarkoitukseen. Sopiva palauttelujen pituus on itse suorituksen pituuden ja intensiteetin lisäksi riippuvainen myös omasta kuntotasosta. Itse vedän koiran kanssa nämä intervallijuoksut ihan fiiliksellä ja Urhon mukaan 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta