TREENAAJAN SANAKIRJA – TIEDÄTKÖ NÄMÄ 20 SANAA?

porrastreeni
Sis. mainoslinkkejä

Treenaamiseen ja salilla käymiseen liittyy jos jonkilaista sanastoa, josta voi helposti mennä pää pyörälle! On SJMV:tä, tabataa, hypertrofiaa ja muita sanahirviöitä. Mitä nämä kaikki tarkoittavat? Tässä tiivistetty 20 sanan pläjäys termeistä, jotka voivat äkkiseltään kuulostaa heprealta, mutta joita saattaa kuulla punttipirkkojen ja voimavillejen käsipainotelineiden luona toisilleen kuiskivan.

1. TABATA

Treeni jossa liikesuoritusta tehdään 20 sekunnin ajan, pidetään 10 sekunnin tauko ja toistetaan yhteensä 8 kertaa. Yksi tabata-harjoitus kestää siis 4 minuuttia, mutta harjoituksia voi tehdä eri liikkeillä useamman.

2. EAA

Välttämättömät aminohapot. Näitä keho ei voi itse valmistaa, vaan ne on saatava ravinnosta.

3. BCAA

BCAA:t (leusiini, isoleusiini, valiini) ovat haaraketjuisia aminohappoja.

4. BULKKAUS

Syödään yli kulutuksen. Usein tällä viitataan myös varmuuden vuoksi reilustikin yli kulutuksen syömiseen yleensä lihasten ja voimatasojen kasvun ollessa tavoitteena.

5. KONSENTRINEN

Liikesuorituksen vaihe, jonka aikana lihas supistuu. Esim. reidenojennuksessa ojennusvaihe.

6. EKSENTRINEN

Lihastyöstä puhuttaessa vaihe, jossa lihas venyy eli esim. reideojennuksessa alastulovaihe.

7. HYPERTROFIA

Treenipiireissä tällä viitataan yleensä lihaskasvuun.

8. HANTTELI

Käsipaino.

9. KATABOLIA

Kudosta hajottava tila.


10. HIIT

High Intensity Interval Training. Kova ja lyhytkestoinen treeni. Katso täältä ohjeet: LÄSKIT SULAMAAN NOPEASTI – TREENI JOKA OIKEASTI TOIMII!

11. SUPERSARJA

Tehdään jotakin liikettä ja siirrytään välittömästi sen jälkeen seuraavaan liikkeeseen. Voi tehdä sekä eri että saman lihasryhmän lihaksille.

12. MAKROT

Makroravinteet eli hiilihydraatit, proteiinin ja rasvat. Näistä koostuu kokonaisenergiansaanti.

13. MIKROT

Ei mikroaaltouunit vaan mikroravinteet eli vitamiinit ja mineraalit.

14. FAILURE

Sarjan päättyminen viimeisen toiston epäonnistumiseen voimien loppumisen myötä. Failurea voi käyttää tehokeinona ottamaan kaikki irti treenattavista lihaksista.

15. SJMV

Suorinjaloin maastaveto.

16. PUDOTUSSARJA

Tehdään liikettä x-määrällä painoa, siirrytään pienempään painoon, siitä vieläkin pienempään painoon jne.

17. PLYO

Plyolla viitataan usein plyometriseen harjoitteluun eli räjähtävään treeniin hyppyineen ja loikkineen.

18. PYRAMIDI

Yleensä pyramidiharjoituksessa painoja lisätään sarja kerrallaan samalla toistoja vähentäen ja huipulta käännytään takaisin eli lasketaan painoja sarja kerrallaan mutta lisätään taas toistoja. Tämä on kuitenkin vain yksi monista eri variaatioista ja niitä voi tehdä monella eri tapaa – tässä yksi kettumaisimmista ja mielestäni parhaimmista: EDESTAKAISELLA PYRAMIDILLA JALAT TUUTTIIN!

19. CHEAT MEAL

Dieetistä poikkeava ateria.

20. VUOROSARJA

Tehdään kaksi liikettä vuorotellen, joiden välissä pidetään taukoa. Tästä postauksesta voit katsoa 3 eri tapaa tehdä vuorosarjoja: TEKNIIKKA JOKA NOPEUTTAA TREENEJÄSI

Trikoot täältä

Huh näitähän riittää!

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina
Instagramissa: @idajemina
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

5 vastausta artikkeliin “TREENAAJAN SANAKIRJA – TIEDÄTKÖ NÄMÄ 20 SANAA?”

  1. kaikki tiesin! paitsi tuo hantteli tuotti hieman vaikeuksia, en ole koskaan kuullutkaan. chatmealiin tarkentaisin että on lähinnä isokalorinen ateria ei poikkeava koska se voi olla energiaköyhä esim. funlightkiisseli. cheatmeal nimenomaan ”mättöateria”

  2. Pari uutta termiä ja asiaa oppi tästä postauksesta: pyramidi ja plyo sekä hantteli 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 37
Tykkää jutusta