Totuus aamuaerobisesta

Liikuntaan ja ravitsemukseen liittyy kaikenlaisia myyttejä, joista jotkut vaan sitkeästi elävät vuodesta toiseen. Yksi yleisimmistä liittyy aamuaerobisiin tai oikeastaan tarkemmin sanottuna paastoaerobisiin, jotka useimmiten osuvat luonnostaan aamulle yön aikaisen paaston jälkeen. Sehän se idea aamuaerobisten taustalla onkin – suoritetaan matalasykkeistä liikuntaa tyhjällä vatsalla, jotta rasvojen käyttö energiaksi tehostuisi. Sopivatko aamuaerobiset rasvanpolttajan tavoitteisiin ja voiko tällä tavalla saada tuloksia? Kyllä ehdottomasti, se on ihan selvä. Saako aamuaerobisilla parempia tuloksia, kuin vaikka liikkumalla päivällä? Tässä kohtaa astutaan sille myyttien alueelle.

aamuaerobinen

Liikunnan osuus laihduttajan työkalupakissa on oikeasti aika pieni. Ei auta vaikka juoksisi sata kilometriä päivässä, jos syöty energiamäärä ylittää kulutuksen. Tämä on hyvä pitää mielessä – olisi ikävää uhrata paljon aikaa ja työtä lenkkipolulla laihtumisen toivossa, jos samalla kasvanutta energiankulutusta paikkaakin huomaamatta syömällä selvästi enemmän. Tämä koskee tasapuolisesti ihan kaikenlaista liikuntaa harrastavia laihduttajia, vuorokaudenajasta tai muista muuttujista riippumatta.

Toinen juttu, mihin suuri osa aamuaerobisen myytistä kulminoituu, on liikuntasuorituksen aikana käytettävien energianlähteiden merkitys kiristeltäessä. Eli kuluuko suorituksen aikana rasvoja vai hiilareita. Ei kannata käyttää aikaansa tämän ylianalysoimiseen, sillä käytännön tasolla sillä ei ole merkitystä – paljon tärkeämpää on kokonaisenergiankulutuksen pitäminen korkealla ja aineenvaihdunnasta huolehtiminen pitkällä aikavälillä. Se onnistuu kummallakin tavalla, paastoaerobisella tai sapuskan jälkeen liikkumisella.

Erityisesti salilla muskelimassaa haalineiden kohdalla dieetin aikana tapahtuva lihaskatabolia on yleensä huomionarvoinen seikka, jota olisi ihanteellista minimoida. Tässäkin ravinnolla on tosi suuri rooli, mutta toki myös riittävän tehokkaalla lihaskuntotreenillä. Matalasykkeinen aerobinen ei varsinaisesti aiheuta lihoille toivotunlaista kasvuärsykettä vaan päinvastoin, varsinkin jos sitä tehdään usein, pitkään ja paastotilassa. Kataboliaa ajatellen kannattaisikin huitaista huiviin vähintään aminohappoja lihaskadon ehkäisemiseksi ennen kuin sukeltaa sumuiselle pururadalle puuskuttamaan.

aamulenkki
kuva

Rasvan palamisen kannalta pitkällä tähtäimellä saavuttaa aamulla tehdyillä aerobisilla samat tulokset kuin muulloinkin hölkkäillessä. Eli tämän suhteen ollaan aikalailla makuasioiden äärellä. Sitten jos ollaan jo terveyden kannalta liiankin alhaisissa rasvoissa (tyyliin lähes figure-kisakunto) ja tavoitteena on kiristyä edelleen, voi paastoaerobisesta olla erityishyötyä. Useimmat eivät kuitenkaan koskaan elämässään päädy tämän kaltaiseen tilanteeseen eli aika marginaalisesta skenaariosta on kysymys.

Toiset tykkäävät lähteä lenkille aamulla heti herättyään. Se voi olla kiva tapa aloittaa päivä eikä sitä ennen ehkä olisi aikaakaan syödä. Toiset taas kokevat herätyksen jälkeisen urheilun vastenmielisenä ja haluavat liikkua vasta myöhemmin. Kumpikin tapa on ok ja auttaa tukemaan laihduttajan tavoitteita. Erityishyötyjä rasvan palamisen suhteen ei toiseen tapaan verraten kummastakaan irtoa – samoihin lopputuloksiin pääsee kummallakin tavalla.

Tiukimpiinkin kiristelytavoitteisiin on nimittäin myös varsin mahdollista päästä hyvin minimaalisella määrällä aerobista, mistä kirjoitin jo aiemmin täällä. Kovatehoisella liikunnalla on mahdollista saavuttaa huomattavasti lyhyemmässä ajassa sama tai korkeampi pitkän aikavälin kulutustaso kuin matalatehoisella tasasykkeisellä, mistä syystä itse suosin pääsääntöisesti hapettomia treenejä dieetin tukena. Tämä on kuitenkin yksilökohtaista, johon vaikuttavat useat muuttujat. Varsinkin jos kuntotaso ei ole riittävän kova, voi olla hankalaa saada vaadittavia tehoja irti lyhyemmissä rääkeissä – aerobinen toimii tällaisessa tilanteessa paremmin.

Aerobinen aamulla

Vaikka myytti aamuaerobisten erityisyydestä rasvanpolton suhteen onkin murrettu jo useita kertoja, elää se sitkeästi edelleen. Tätä aihetta on jo tosi monesti käsitelty monissa eri yhteyksissä, mutta silti mitä kiihkeimpiin uskomuksiin törmää edelleen aika ajoin.

Jos päivän parhaisiin hetkiin kuuluu virkistävä lenkki ennen auringonnousua, niin anna palaa! Jos päivä lähtee parhaiten käyntiin hiljalleen heräillen ja töiden jälkeen tekee mieli nauttia luonnosta lenkkarit jalassa, niin go for it! Liiku silloin kuin se sinulle sopii – lopputulos on kuitenkin sama.

Edellisessä tekstissä resepti omatekoisiin proteiinipatukuihin sekä kuvia kisaviikonlopulta.

 

 

 

 

Ida Jemina

8 vastausta artikkeliin “Totuus aamuaerobisesta”

  1. Kiitos taas mahtavasta postauksesta! 🙂 Haluisin kysyä, että mitä mieltä olet siitä, jos tekee salitreenin aamuisin, siis ennen aamupalaa? Onko siitä mitään haittaa, vaikka menisi tyhjällä vatsalla? Tavoitteena ei kuitenkaan mitkään kisalavat tai mikään kehonrakentajan kroppa ole, vaan ihan vain ”kiinteytyminen” 🙂 Kiitos vastauksesta etukäteen!

    • Oleppa hyvä, tosi kiva että tykkäsit! Salitreeni onnistuu mainiosti aamulla, vaikka ihan tyhjällä vatsalla en kuitenkaan suosittele punttien kolistelua. En kuitenkaan tarkoita mieletöntä satsia kiinteää ruokaa, mutta ainakin vähintään EAA/BCAA-aminohappoja kannattaa esim. juoman muodossa nauttia ennen treeniä. Aina on hyvä ehkäistä lihaksen purkautumista energiaksi jos mahdollista, joka erityisesti paastotreenissä käy kiivaana:)

  2. Löysin blogisi hetki sitten ja luin samantien kymmeniä postauksia. Postauksesi ovat todella mielenkiintoisia ja selkeitä.
    Itse otin tavoitteekseni saada litteän vatsan. En ole ylipainoinen, mutta vatsa näyttää ilmapallolta. Onko sinulla mitään neuvoja joiden avulla pääsisin tavoitteeseeni? Ja minkä verran kaloreita pyrit syömään päivässä? 🙂

    • Moikka Pauliina! Kiitos paljon, mahtavaa että blogi maistuu:) Vatsan alueen turpeus voi johtua monista asioista, näillä tiedoilla on valitettavasti hankalaa sanoa mitään sen tarkempaa. Parhaiten voisin auttaa sinua pääsemään tavoitteisiisi henkilökohtaisesti sinulle suunnitelluilla treeni- ja ravinto-ohjelmilla. Laita ihmeessä minulle mailia osoitteeseen [email protected], niin voidaan jutella tarkemmin!

  3. Hyvä teksti! Mitä mieltä olet siitä, jos käy treenaamassa salilla ennen aamupalaa? Mulla saattaa joskus töiden vuoksi mennä näin, että lähden salille pelkän banaankn voimin. Toki huomaan, että voimat eivät ole ihan samaa luokkaa mutta onko sillä suurtakin merkitystä lihasten kasvussa? 🙂

    • Kiitos! Hyvä että olet syönyt banaanin ennen treeniä. Suosittelisin kuitenkin ottamaan lisäksi hera tai aminodrinkin jotta lihaskato olisi pienempää:)

  4. Miksi aina aamu aerobisissa käsketään kävellä? Eikö tehokkaampaa ole juokseminen? Tai voiko esimerkiksi mennä salille kävelee porraslaitteessa vaikka 15min ennen aamupalaa?

    • Itse en käske kävelemään, kyllä juokseminen on tehokkaampaa ja aiheuttaa enemmän kulutusta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta