Toivepostaus: Mitä mieltä olen maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta?

Tällä hetkellä erilaiset ruokavaliot ja syömistavat ovat kovia sanoja. On gluteenitonta, maidotonta, paleota, 5:2:ta, IM:ää, IIFYM:ää, VHH:ta, raakaruokavaliota jne. Minulla ei ole jyrkkää suhtautumista mihinkään näistä. Olen sitä mieltä, että jokaisen kannattaa noudattaa juuri sitä ruokavaliota, joka palvelee kyseisen henkilön tavoitteita parhaiten.



Nykyisin erityisen kuumana aiheena on maidottomuus ja gluteenin pelonsekainen välttely. Jos maito tai viljat aiheuttavat ongelmia, ne kannattaa ehdottomasti jättää pois. Viljojenkaan kanssa ei kuitenkaan voi yleistää, että gluteeni on aina kaiken pahan alku ja juuri. Useiden ongelmien taustalta kun saattaakin löytyä esimerkiksi FODMAP-hiilarit. Jos viljat/maitotuotteet taas toimivat ruokavaliossa hyvin, en näe syytä niiden poistamiseen. Asiasta, joka ei ole ongelma, ei kannata tehdä sellaista.



Jos kuitenkin on kiinnostunut maidottomasta tai gluteenittomasta ruokavaliosta, voi sellaista testata jonkin aikaa ja katsoa huomaako olossa mitään muutoksia.  Jos ei, niin voi hyvin jatkaa maito- ja viljatuotteiden käyttöä. Jos taas olo on selkeästi parempi, sopii tällainen ruokavalio kyseiselle henkilölle paremmin. Itse olen kokeillut enkä omalla kohdallani kokenut tarpeelliseksi eliminoida kyseisiä elintarvikkeita ruokavaliostani.

Uskonnonomainen suhtautuminen mihin tahansa ruokavalioon on mielestäni hölmöä ja turhaa. Erityisesti liika puhdasruoka-ajattelu saattaa pahimmassa tapauksessa saada jopa ortorektisia piirteitä, joka taas ei johda mihinkään hyvään.



Niin kuin monessa muussakin asiassa, ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita.

Edelliseen tekstiin pääset tästä: Hikinen plussapallo

Ida Jemina

11 vastausta artikkeliin “Toivepostaus: Mitä mieltä olen maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta?”

  1. Agreed, olipa hyvin puettu sanoiksi! Olen viime aikoina huomannut, että monella tuntuu olevan lähes pakonomainen tarve lokeroida asioita joko ”kyllä” tai ”ei” -tyylisesti ja nimenomaan niin, että jos yksi asia sopii itselle, niin se on sen jälkeen absoluuttinen totuus ja sovellettavissa kaikkeen ja kaikkiin. Jokainen tyylillään ja nimenomaan siten, mikä sopii itselleen – yksilöitä kun me kaikki täällä olemme omien tavoitteidemme (ja masujemme) kanssa. 🙂

    • Tuo on aivan totta mitä sanoit. Usein kaikenlainen mustavalkoinen ajattelu minkä tahansa asian suhteen on rajoittavaa, sillä eri asioissa on monesti omat puolensa 🙂

  2. Heippa! oon jo jonkin aikaa harrastanut salilla käymistä ja lenkkeilyä, kun siinä rasvaprosentit laskee niin miten oisi mahdollista että rintani eivät kuitenkaan pienenisi? nko siihen tiettyjä ravinteita mitkä pitävät ne entisellään vai häviävätkö ne niinkuin muukin rasvakudos?

    • Heippa! Laihtuessa myös rinnan alueen rasva vähenee ja sitä ei voi oikein mitenkään estää. Toisilla lähtee herkimmin kuin toisilla, se on aika yksilöllistä.

  3. Luin sun blogihistorian kahdelta istumalta (yhdeltä en ehtinyt kun piti nukkua välissä). Sain valtavasti motivaatiota omaan treenaamiseen! Tein heti muutaman treeniohjelman, soveltaen sun treeneistä. Jospa pääsisi taas kuntoilun makuun 🙂
    Sulla on kivasti ja monipuolisesti asiaa laidasta laitaan. Itse olen lueskellut paljon Kaisa Jaakkolan kirjoja/nettisivuja, tutustunut tempo-harjoitteluuun ja Poliquinin oppeihin. Paljon tehtävää edessä, kroppa muistuttaa tällä hetkellä auringossa kuivahtanutta pullataikinaa! 😛 Mutta, hiljaa hyvää tulee.
    Seuraan mielenkiinnolla blogipäivityksiä! 🙂

    • Moikka! Kiitos ihanasta kommentista ja mahtavaa että sait blogista motivaatiota! 🙂 Tämän tyyppisten juttujen takia blogia pidänkin. Se on paras palkinto kun kuulee, että lukijat ovat saaneet intoa treeneihinsä tai jotain muuta hyödyllistä kirjoituksista. Todella paljon tsemppiä ja niin kuin sanoit, hiljaa hyvää tulee! 🙂

  4. Olisi todella kiva jos voisit tehdä postauksen siitä, että mitä syöt päivän aikana (aamupalasta iltapalaan) ja mittailetko annoksiasi vai yritätkö vaan syödä mahdollisimman terveelisesti? 🙂 Kuinka paljon hiilareita ja proteiineja jne.

    • Näihin liittyvistä aiheista voin kirjoittaa posteja ja antaa vinkkejä hyvään ruokavalioon 🙂 Mittaan kyllä ruokani. Omia tarkkoja syömisiäni en täällä julkaise sillä olen suunnitellut ruokavalioni henkilökohtaisesti juuri minulle sopivaksi, toiselle se taas ei välttämättä sopisi niin hyvin, koska eri ihmisillä on eri lähtötilanteet ja tavoitteet.

  5. Vanha kirjoitus, mutta kommentoin kuitenkin.
    Hieno asia, että sinulla on järkevä ja kriittinen lähestymistapa asioihin, eikä ne perustu höpöhöpöön, vaan tutkittuun tietoon. Blogiasi seuraa varmasti pääasiassa nuoret naiset ja he ovat erittäin alttiita kaikille höpöhöpö -muotidieeteille. Tämän takia onkin todella kiva lukea juttujasi, jotka on kirjoitettu ”jalat maassa” ja maalaisjärjellä.

    • Mahtava kuulla Mikko! Kiitos ja kiva kun tulit kommentoimaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta