Toivepostaus – 12 vinkkiä jouluähkyn välttämiseen

”Heips Ida! Voisitko tehdä sellasen joulusta selviytymis- postauksen 🙂 En tiedä muista lukijoista, mutta ite kyl oon nii surkee hillitsee sitä Ähkyyn saakka syömistä 🙂 Ei se ruoka vaan ne herkut. Ja varsinkin kun on meidän vuoro kestitä… Ahdistaa.”

Hätä ei ole tämän näköinen! Ahdistukset nurkkaan! Ihan ensimmäiseksi täytyy muistaa, että joulu on vain kerran vuodessa ja siitä saa nauttia. Yksi tai kaksi päivää sinne tänne, ei maailmaa onneksi kaada. Niin ruokailuiden kuin treenienkin suhteen voi jouluna ottaa löysemmin rantein, jos niin haluaa. Pääasia on nauttia hetkestä ja juhlapäivästä, sillä niin kuin sanottu, joulua ei joka päivä vietetä.

Suomalaisille joulu tarkoittaa kuitenkin monesti yhtä kuin ähkyä, jolloin ruokaa lapataan masuun koko vuoden edestä. Överiksi vedetty ylensyönti saa osan jopa hakeutumaan sairaalahoitoon. Jos joulun herkut ja tuleva ruokapöytä huolettaa sekä kontrollin menettäminen pelottaa, tässä vinkkejä pahimman jouluähkyn välttämiseen.

jouluahky
Kuva

1. Jouluähky on tuttua itse kullekin, eikä se suinkaan ole kivaa. Syöminen kannattaakin lopettaa siihen, kun tuntee olonsa kylläiseksi. Näin mielikin on paljon parempi. Maistele ruokia rauhassa ja antaumuksella nauttien. Syö ajatuksella, pureskele kunnolla, äläkä hotki.

2. Asenne. Joulupöytään ei kannata mennä sellaisella asenteella, että nyt syödään siihen asti, että mahaan sattuu. Ellei tietysti toivo mahakipua. 

3. Syö vain sellaisia ruokia, joista pidät. Ei tarvitse syödä ruokia ns. pois pilaantumasta.

4. Jos vieraita on tulossa kylään, voit antaa ylijääviä ruokia ja herkkuja heille mukaanotettaviksi, joilloin ne eivät jää kaappeihin houkuttelemaan ottajiaan.

5. Muista myös jouluna pitää huoli veden juomisesta sekä säännöllisestä ruokailurytmistä. Tämä estää pahimpien mättöjen tapahtumista ja parantaa oloa huomattavasti. Syö siis tasaisin väliajoin äläkä kituuta olemalla syömättä iltaan asti.

6. Älä myöskään paastoa ennen joulua, niin aattona koittava juhla-ateria ei mene överiksi.

7. Joulupöydässä voi hyvin tarjota myös salaattia, jolloin sitä kannattaa nauttia ennen raskaampiin ruokiin siirtymistä.

8. Kata erillinen pöytä ruoille, niin niitä ei tule niin helposti lapattua lisää. Voit pitää kevyemmät ruoat samassa pöydässä kuin syödään ja muut toisessa pöydässä.

9. Nauti herkuista kohtuudella. Jos esimerkiksi konvehdit ovat heikkoutesi, päätä ensin kuinka monta konvehtia aiot syödä ja ota ne pois rasiasta itsellesi. Näin osaat arvostaa, jokaista syömääsi konvehtia paljon enemmän, kuin jos sinulla olisi koko boksi sylissäsi. Kun on etukäteen miettinyt mitä aikoo syödä, on paljon helpompi pysyä päätöksessä ja kohtuudessa.

10. Jos joulun lukuisat herkut huutavat nimeäsi, valitse niistä etukäteen yksi tai kaksi lajia, joita aiot sallia itsellesi.

11. Syö herkkuja vain pöydän ääressä, niin niitä ei tule naposteltua pitkin päivää.

12. Älä pue päällesi telttaa, jossa masu saa retkottaa, vaan laita päällesi jotakin hyvin istuvaa. Tepsii!

Miten selvitä jouluähkystä
Lippis täältä ja paita täältä. Koodilla: IDAJEMINA – 20 % alennusta kaikista House of Brandonin tuotteista (voimassa rajoitetun ajan!)

Vinkit ovat apuna heille, ketkä eivät toivo jouluähkyä ja kaipaavat tukea ruokajuhlasta selviämiseen. Jos jouluähky taas ehdottomasti kuuluu aattoosi eikä asiassa ole ongelmaa, voit hyvin sivuuttaa nämä tipsit.

Tärkeinpänä vinkkinä kaikista on olla stressaamatta. Elämä ei ole onneksi liian vakavaa ja joulu on iloinen asia, jolloin turhat huolet kannattaa unohtaa. Joulun jälkeen voi taas palata raiteilleen niin ruokailuiden kuin treenienkin suhteen ja ai että, kun silloin treeni ja normaalisyöminen tuntuu taas mukavalta! Nautitaan joulusta ja sen tuomasta tunnelmasta sekä otetaan ilo irti viimeisestä kokonaisesta viikosta ennen aattoa! Iiiks!

Edellisessä tekstissä aiheena: Missä miehet voisivat ottaa oppia naisilta – entä naiset miehiltä?

Ainiin ja vielä joulukalenteriarvonta! Enää on kymmenen palkintoa jakamatta ja eilisen arvonnan voittaja oli Marko Tanninen! Onnea Marko! Lähetätkö minulle yhteystietosi osoitteeseen: [email protected], niin voin lähettää palkinnon sinulle.

15. luukun palkintona on hiuksien, kynsien ja ihon kuntoa parantava Kauniit Hiukset-valmiste. Tuote sisältää biotiinia, joka edistää hiuksien ja ihon hyvinvointia. Hiusten toistuvat värjäykset rasittavat hiuspohjaa ja hiuksia, mikä taas näkyy hiustenlähtönä sekä hiusten kiillon heikentymisenä. Hiusten kunnon paranteminen lähteekin liikkeelle ravinnosta. Kohti vahvoja ja eloisia hiuksia siis! Jos viimeksi palkinto meni sivu suun, nyt sinulla on mahdollisuus voittaa se itsellesi. Myös jo voittaneet saavat osallistua arpajaisiin uudelleen.

Kauniit_hiukset_2013

Avaa kalenterin luukku klikkaamalla kuvaa. Luukun alta paljastuu jouluaiheinen kysymys. Käy tykkäämässä Facebookissa päivän joulukalenterikuvasta ja vastaa kysymykseen kuvaa kommentoimalla. Kaikki vastaukset, jotka ovat tulleet kysymyksen julkaisupäivänä, ovat mukana arvonnassa. Voittaja julkaistaan blogissa. Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat henkilöt.

Joulukalenteri-luukku-viisitoista-kiinni

Onnea arvontaan ja iloista viikonalkua kaikille!

 

Yhteistyössä House of Brandon

Ida Jemina

6 vastausta artikkeliin “Toivepostaus – 12 vinkkiä jouluähkyn välttämiseen”

  1. Toimisko herkkujen kaloritiedot printattuna jääkaapin oveen 🙂 Siitä sit laskemaan paljonko salilla kuluttaa 😀
    Viime jouluna tein virheen nro. 12 !!! Nyt ahtaudun uusiin 34 housuihin !
    Ei, nyt en ahdistu vaan nautin.

    • Moikka Tiia! Loistoidea! 😀 ja jes, kun on sopivan tiukkaa päällä, ei tee mieli syödä mahaa pullolleen:) Ihanaa joulua sinulle!

  2. Mahtavia vinkkejä, tärkeimpänä tosiaan ettei kannata stressata ja nauttia hetkestä. Joulu on ennen kaikkea yhdessä oloa varten, syöminen tulee siinä sivussa 🙂

    • Loistavaa, hyvä jos jotkut pääsevät käyttöön:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta