Terveydenhoitaja huomautti ylipainosta vaikka rasvaprosentti oli 8!

Sis. mainoslinkkejä

Kerrotaanpas tositarina. Eräs tuttuni halusi vetää itsensä pitkähkön rakennuskauden päätteeksi taas biitsikuntoon. Hän päätti ryhtyä tuumasta toimeen ja aloitti dieetin treenaillen salilla hyvällä menestyksellä ja kunto kiristyi mukavasti. Kohta peilikuva alkoikin jo olemaan silminnähden rapsakka; posket kapeina, käsivarret suonilla ja vatsapalikat esillä. Dieetin aikana hän halusi huvinpäiten myös mittauttaa rasvaprosenttiansa ja sai siistimisjakson päättyessä pihtilukemaksi 8, minkä voi sanoa olevan useimmille ihan riittävä rapeaan rantakuntoon (kyseessä on siis mies). Samoihin aikoihin hän kävi myös terveydenhoitajalla perustarkastuksessa, jossa pituuden ja painon mittaamisen sekä pienen bmi-laskutoimittelun jälkeen hoitaja huomautti kaveria tämän ylipainosta. Hän siinä vähän hämillään sitten mietti, että ei kai siinä sitten muu auta, kun laittaa entistä kovemmin pökköä pesään ja jatkaa laihduttamista. No ei sentään, mutta toki se pientä hilpeyttä herätti!

Vaakalukema

Tämä esimerkki toimii melko kärjistetysti hyvänä keissinä osoittamaan, minkä vuoksi puntarilukema ei itsessään kerro paljon mitään ja sen voi siinä mielessä heittää hevonkuuseen. Vaaka ei ole itseisarvo, vaan työkalu. Ei ole itseisarvollisesti väliä, mihin kohtaan viisari heilahtaa. Kun tavoittelee sporttista ja lihaksikasta olemusta, on hyvä varautua siihen, että sellainen painaa myös keskimääräistä enemmän. Tämä oli tilanne myös tuttuni tapauksessa, jossa alkeellisen painoindeksikaavan tuijottelu johti paperilla päätelmään ylipainoisesta yksilöstä. Laskukaavan mukaan tulos oli siis periaatteessa ihan oikea, mutta eihän sellaisella kehonkoostumuksella voida ylipainoisesta puhua sanan yleisimmin käsitettävässä merkityksessä.

Tästä päästäänkin siihen kuuluisaan ihannepainoon, jonka jahtaaminen on mielestäni turhaa. Ai miksi? Koska paino ei kerro mistä kroppa koostuu. Kiloja voi helposti lähteä myös lihaksista, jotka painavat rasvaa enemmän suhteessa tilavuuteen. Dieetin lopputuloksena voi siis olla alhaisempi painolukema kunnon ollessa edelleen löysä. Sopivan kehonkoostumuksen tavoittelu onkin huomattavasti järkevämpää. Silloin on valmista, kun peilikuva näyttää valmiilta ja sitten voi katsoa mihin painolukemaan päädyttiin. Jos esimerkiksi verrattain passiivista elämää viettänyt henkilö aloittaa lihaskuntoharrastuksen ja siistii syömisiään, saattaa lihaskasvuakin tapahtua laihtumisesta huolimatta. Tällöin lopputuloksena voi olla, että rasvaa on palanut, lihas on lisääntynyt, mutta puntari ei ole liikkunut mihinkään. Onko silloin epäonnistunut? No ei tietenkään!

Usein sanon täällä blogissa, että lihasten kasvattamisen ja laihduttamisen tavoittelu samanaikaisesti ei ole mielekästä. Se pitää edelleen paikkansa muutamasta mahdollisesta poikkeavasta tilanteesta (aloittelija, huomattavasti ylipainoinen, lääkeaineet) huolimatta ylivoimaiselle enemmistölle punttiharrastajista.

ylipaino lihas
ICANIWILL – leggings / House of Brandon täältä

Pitää joka tapauksessa muistaa, että vaaka ei suinkaan ole itsessään myöskään paha kapistus. Niin kuin sanottu, se voi toimia yhtenä hyvänä työkaluna kehityksen seurannassa ja itsekin omistan kyseisen vempeleen. Sen avulla voi myös helposti selvittää oman kulutustasonsa tosielämässä ja seuraavassa postauksessa kerron miten tämä onnistuu käytännön tasolla. Siihen asti pidetään mielessä, että puntarilukema on vain puntarilukema, ei sen kummempaa!

Edellisessä postauksessa: Resepti 10 minuutin proteiinikekseihin

Ida Jemina

21 vastausta artikkeliin “Terveydenhoitaja huomautti ylipainosta vaikka rasvaprosentti oli 8!”

  1. Hei! Ei liity millään lailla postaukseen, ruokavaliojuttuja 🙂 Olen viimeaikoina tykästynyt erityisen paljon kahteen tuotteeseen: riisinuudelit ja Alpro kaakaosoijajuomaan. Onko riisinuudelit ns. ”terveellisiä” jota voi huoletta syödä jos vertaa esim. normi nuudeliin. Joka paikasta saa aina kuulla miten nuudelit on erittäin huonoa ruokaa, onko näin riisinuudelin kohdalla? Alpro kaakaosoijajuomaa käytän taas herkutteluun tai esim. chiavanukkaassa, onko tämä kuinka ”kamala” tuote herkutteluun? 🙂 Tavoitteenani ei ole laihduttaa vaan sellainen ”perus” terveellinen syöminen, ehkä pieni kiinteytyminen. Kiitos vastauksesta! 🙂

    • Heips Tiia! Melkeinpä mitä tahansa voi syödä kunhan ei vedä överiksi, joten ei huolta! Varsinkin ajoittain herkutellessa! 🙂

  2. Juu tuttu aihe. Itse olen ”iso luinen” ja jykevä rakenteinen. Paino indeksi menee ylipainon puolelle. Saisihan sen normaaliinkin, mutta siihen tarvitsisi jatkuvaa mehukeitto diettiä. Jokaisella tulisi juurikin huomioida kehon koostumus. Ja toinen on nämä laihat läskit, eli mitään ei jaksa tehdä, vaikka ylipainoa ei ole mutta jos elää pakaste pizzalla päivässä ei se kovin terveellistä voi olla. Ennemmin syön hyvin ja terveellisesti, jotta jaksan urheilla ja elää. Vaikka siinä sitten muka olisi muutama liika kilo 🙂

    • Niin sitä pitää! Hyvä olo ja energinen fiilis ennen kaikkea! 🙂

  3. En oikeen ymmärrä miksi vielä tänä päivänä tuijotellaan ja lasketaan jotain painoindeksiä, mikä ei kerro oikeastaan mitään. Tai ehkä se on tehokkaampi jos selvitetään alipainoa,.. Jotenkin tuntuu hirveän vanhanaikaiselta touhulta.

    • Moi Clarissa! Kehonkoostumuksesta se ei tosiaan kauheasti kerro. Toisaalta väestötasolla tuo kaava varmasti toimii useissa tapauksissa yleispätevästi suuntaa-antavana tapana arvioida suunnilleen missä mennään. Mutta tosissaan lihaksikkaiden yksilöiden kohdalla ei välttämättä toimi niin hyvin.

  4. Mulla on ollut muuton jälkeen (1,5 kk) puntari hukkapiilossa ja ajattelin pitää sen siellä. Vaikka laihdutankin, haluan huomata asian vaikka mieluummin kuvista tai roikkuvista housuista. Oon ollut vuosia huonossa puntarikoukussa ja nyt, kun olen päässyt yli siitä, haluan pysytellä poissa sen päältä.

    • Hienoa, että olet päässyt pois puntarikoukusta! Painon kyttääminen voi joskus vain aiheuttaa lisästressiä. Kyllä se peili kertoo aina eniten 🙂

  5. Niin totta joka sana! Liian monet tuijottaa liikaa vaakaa ja unohdetaan se keskeinen seikka, että mistäs se paino sitten koostuukaan. Ellei nyt ihan sellane henkilö oo kyseessä joka ei haluu myöskään sitä lihasmassaa. Vaikee tosin kuvitella koska se lihas ei ihan yksin tuu :D:D

    • Jepulis! Ei siitä painosta kannata liikaa huolta kantaa, kunhan ei mene överiksi suuntaan eikä toiseen 🙂

  6. Entisenä anorektikkona, todella vaikeaa antaa vaa’an olla tai edes ajatus että lihas painaa enemmän kuin läski. Itsellä kaikki oli aina vaan lukema, sen piti olla tietty. Vielä aikuisenakin ja raskauksien jälkeen mielellään alle 50. Pituutta 160cm. Nyt 2.5 salia takana ja tajuan että kun käy salilla, tekee sen eteen paljon duunia, rakastaa sitä. Sen päälle syö hyvää ruokaa (ja rakastaa sitäkin) kaikki hyvin, olen oppinut pitämään myös peilikuvastani. Vaan lukemalla ei ole väliä, mä voin hyvin !!! Jaksan hoitaa duunit, lapset, salilla käymisen ja muut arjen askareet.

    • Aivan ihana kuulla Tia! Tästä tuli hyvälle mielelle!! 🙂

  7. Mulla on kaapissa tietyt housut, joihin haluaisin taas mahtua. Ne kuuluisat ”tavoitefarkut”. Uskon, että mahtuisin niihin, jos painaisin taas saman verran, kun painoin silloin, kun niitä käytin. Puntarin mukaan matkaa olisi vain muutama kilo, enintään viisi, mutta tekstisi sai taas havahtumaan: ei se taida olla kilomäärästä kiinni vaan kehon koostumuksesta. Saliharjoittelu lienee lisännyt jalkoihin hieman lihasmassaa, joo, mutta valtaosa kertyneestä tavarasta taitaa olla kyllä ihan silkkaa läskiä.

    Mitäs minä nyt teen, millä sääret sutjakammiksi ilman painolukeman vahtimista? Iski ahdistus, vaikka tiedänhän minä, ettei painolla ole merkitystä. Miten osaan laatia konkreettisen tavoitteen ja seurata kehitystä, jos heitän puntarin harakoille? Olen normaalipainoinen eikä laihdutustarvetta varsinaisesti ole, mutta jalat ovat omaan makuun aivan liian pehmeät.

    Jos kaveri tuskailisi saman ongelman kanssa, neuvoisin vain liikkumaan monipuolisesti, joka päivä jotakin, sekä syömään terveellistä perusruokaa ja jättämään pullat ja karkit vähemmälle. Ennen kaikkea ottamaan rennosti ja suhtautumaan asiaan pitkäjänteisesti. Hemmetin paljon helpommin sanottu kuin tehty!

    Eli anna nyt joku virtuaalinen potku persuksille 🙂

    • BANG! Siitä potku persposkille 😀 Olet ihan oikeilla jäljillä, ihan tavallisilla perusasioilla pääsee pitkälle. Vaakaa voi ehdottomasti käyttää työkaluna, kunhan pitää mielessä, että se ei kerro muusta kuin painosta. Myös kuvia, peiliä ja mittaa nauhaa voi käyttää apuna kehityksen seurannassa. Ahdistus poies! Ei tämä elämä onneksi niin vakavaa ole 🙂

  8. Todellakin ollaan jämähdetty jonnekin kivikaudelle kun painoindeksia enää tänä päivänä mitataan 🙂 mutta eihän siitä ole kauaa kun tämä sali-ilmiö on vasta tullut keskuuteemme, joten ehkä asiat tulee vielä muuttumaan! Tajutaan, että on tärkeämpää kiinnittää huomiota mm. vyötärönympärykseen.
    Olisin kiinnostunut tietämään millä tavalla treenaat sun vatsoja? Olen tehnyt tuolla 10minuutin vatsatreenillä kerran viikkoon ja lisäpainoilla erilaisen treenin kerran viikkoon. Treenaatko itse siis myös lisäpainoilla ja millainen treenisi on silloin? 🙂

    • Moikka Riina! Kehonkoostumuksesta on tosiaan ollut viime aikoina aiempaa enemmän puhetta. Keskimääräisessä tilanteessa tämä painoindeksikin varmaan toimii ainakin suuntaa-antavana mittarina. Kiva kuulla, että 10 minuutin vatsasetti on maistunut! Isot keskivartaloa kuormittavat perusliikkeet, kuten kyykyt ja maastavedot, toimivat periaatteessa myös keskikropan treenin peruspilareina, joiden lisäksi treenaan vatsoja satunnaisesti – välillä lisäpainoilla ja välillä kehonpainolla. Tsemppiä treeneihin!

  9. Ymmärrän täysin pointtisi, ja se on ihan totta, että peilikuva ja kehonkoostumus kertoo enemmän kuin paino. Jokainen itse voi sitä arvioida omalla kohdallaan. Näin terveydenhoitajana täytyy vaan huomauttaa, että välineet meillä on aika suppeat arvioida ihmisen kuntoa. Me nähdään edessämme vain paino ja pituus, ja erityisesti talviaikaan, kun ihmisillä on paljon vaatetta, on vaikea nähdä millainen se kehonkoostumus on. Yllä joku ihmettelikin, että miksi ihmeessä BMI:tä käytetään edes, ja on vanhanaikaista. Kyllä, BMI ei ole hyvä mittari, jos ihminen on lihaksikas, mutta pitäisiko vastaanotolla sitten olla ”Jaahas, ja sitten vaatteet poooois, tarkastetaas kehonkoostumus!”. Ja se on kuitenkin meidän tehtävä (ystävällisesti) mainita painosta, jos sitä näyttää olevan enemmän. Meillä ei ole pihtimittaria tai muutakaan käytössä vastaanotolla, suppeat tosiaan ovat keinomme.

    • Moikka Emmi! Ehdottomasti on ymmärrettävää, että terveystarkastuksissa hyödynnetään painoindeksiä – onhan se varmasti suuressa osassa tapauksia ihan kelvollisesti suuntaa-antava, edullinen ja nopeasti toteutettava mittaus. Poikkeukset on aina poikkeuksia ja harvalla aidosti heilahtaa ylipainon puolelle noissa rasvoissa. Kertomuksen terveydenhoitaja teki vain täysin oikein raportoidessaan mittauksen tuloksen. En usko, että kukaan siis aidosti tuloksesta huolimatta edes ajatteli tutkittavan olevan missään nimessä lihava, vaikka ylipainoinen olikin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta