Terveellinen fitness-ruokavalio – nämä asiat haltuun

Isolle osalle treenaajista ravinnon tärkeys on nykyisin tuttua. Aihetta on viime vuosina nostettu aika paljon esille, mikä on hyvä juttu! Fitness ja terveellinen ruokavalio kulkevat käsi kädessä. Vaikkei treenaisikaan, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä suuhunsa laittaa ja ruoka-asioiden käsittely myös valtamedioissa onkin tehokas tapa saada yleistä ilmapiiriä valveutuneempaan suuntaan. Toisaalta se voi aiheuttaa myös päänvaivaa, jos joka tuutista tulee hieman toisistaan poikkeavaa tietoa. Varsinkin, kun lehdet alkavat ennen pitkää kilpailemaan keskenään lukijoista jos jonkinmoisella jutulla. Muun muassa tämän vuoksi onkin hyvä hakea itse tietoa. Kirjoitinkin tätä sivuavasta aiheesta vähän jo aiemmin.

kaiken perustana terveellinen fitness ruokavalio

Ennen ruokaa piti semmoisena itsestään selvänä asiana, jota syödään, kun on nälkä. Sitten jaksaa siihen asti kunnes tulee taas nälkä. Tottakai lapsesta asti on myös ymmärtänyt, että on olemassa terveellisiä ruokia ja epäterveellisiä ruokia. Sen syvemmin ei asiaa tullut kuitenkaan ajatelleeksi. Terveellinen ruoka oli terveellistä siksi, että joku sanoi niin, eikä sen enempää miettinyt MIKSI se kyseinen ruoka on terveellistä. Ravinto oli kuitenkin kohtalaisen vieras aihealue, jonka ehkä käsitti sellaisena yhtenäisenä kokonaisuutena – ruoka on ruokaa ja sitä syödään kun tulee nälkä.

Ravintoon liittyy paljon uskomuksia, kuten nyt vaikka esimerkiksi; pinaattia kannattaa syödä, koska siitä saa voimaa. Kippari-Kallella on varmaan oma osuutensa tähän 🙂 Pinaattia kyllä kannattaa syödä, mutta eri syistä kuin suoran voimienkasvun vuoksi. Toinen uskomus voisi olla vaikka, että epäterveellinen ruoka automaattisesti lihottaa. Tai että hiilari automaattisesti lihottaa. Näihin törmää aika usein milloin missäkin. Eikä ihme, uskomukset kuulostavat usein loogisilta ellei asiasta ole perillä. Uskomuksethan perustuvat monesti todelliseen tietoon, josta on sitten lähtenyt liikkeelle jokin yksinkertaistettu versio kiertämään Rikkinäinen puhelin -tyyliin.

Kallen simppeli dieetti - helppoa ruokaa


Lapsena ruoka oli ruokaa, myöhemmin siitä on tullut ravintoa. Ruokani ovat mahdollisimman simppeleitä, ravinteikkaita ja edullisia. Pyrin siihen, että saan ravinnosta kaiken tarvitsemani ja olen suunnitellut ruokailuni niin, että jokainen ateria palvelee aina jotakin tarkoitusta. Nyt kun dieetti on käynnissä ja rasvanpoltto tavoitteena, en syö mitään suunnitellusta poikkeavaa. Plussalla ollessani saattaa suuhun eksyä jotakin muutakin, mutta aterioiden runko ravintoaineineen on silti tarkkaan mietitty.

Kokkailuiden suhteen olen todella laiska. En jaksa panostaa aterian valmistukseen paria tuntia, koska syön sen kuitenkin hetkessä. Kokkaamiseen menee kauan vain silloin, kun teen ruokia valmiiksi usealle päivälle kerrallaan. Suosittelen tätä muuten, jos et ole aiemmin kokeillut! On mukavaa, kun on annokset valmiina, eikä tarvitse kuluttaa kohtuuttomasti aikaa joka päivä keittiössä.

En myöskään välitä siitä, miltä annos näyttää enkä jaksa koristella lautasta kukanlehdillä. Hatunnostot heille, jotka osaavat loihtia näitä kauniita, syötävän suloisia annoksia! Minä en valitettavasti ole yksi heistä eikä tässä blogissa tulla näkemään mitään siihen päin viittaavaakaan. Oma panostukseni rajoittuu siihen, että viskaan ruuat purkkiin ja lappaan lusikalla naamaan. Helppoa ruokaa, joka ajaa asiansa. En ole ruokien suhteen kuitenkaan mikään totaalinen puristi. Tottakai ruuasta tulee myös nauttia! Ravintosisältö on kuitenkin ruokavalion ensimmäinen prioriteetti.

Aikamoinen fitness dieetti
On tämäkin ihan kaunista, eikö niin? 🙂


Mutta miten sitten kannattaa syödä?

Se onkin laaja kysymys, johon on monia oikeita vastauksia eikä niistä yksikään ole jyrkän mustavalkoinen. Ei ole yhtä oikeaa tapaa syödä järkevästi, vastaukset riippuvat ihmisestä ja tavoitteista – onko rasvanpoltto ajankohtaista vai pyritäänkö lihasmassan kasvattamiseen? On kuitenkin olemassa tiettyjä terveellisen ruokavalion peruslähtökohtia, joiden pohjalta voi lähteä viilaamaan ruokarunkoaan itselleen sopivaksi.

Sanotaan, että perusasioilla pääsee pitkälle. Se pitää tässäkin kohtaa paikkansa. Ravinto on todella laaja aihealue, josta kukaan ei tiedä kaikkea. Vaikka onkin mahdollista sukeltaa loputtoman syvälle ravintotieteiden valtamereen, on käytännön elämän tasolla toimiminen useimmiten suhteellisen yksinkertaista.

Asioista kuitenkin tupataan tekemään ihmeellisempiä tai hienompia kuin ne ovat. Ehkä osin senkin vuoksi on yleistä liittyä johonkin trendikkääseen ruokavalioleiriin ja laulaa vain sen oman kuoron ihmeellisen hienoja lauluja. Eri ruokavalioiden kannattajajoukot suhtautuvat välillä todella fanaattisesti omiin kantoihinsa, mikä on hämmentävää. Sellaisiin tietolähteisiin ei mielestäni kannata luottaa, jotka sokeasti toitottavat yhtä tapaa toimia. Joku vannoo karppauksen nimeen, toinen ei syö ollenkaan punaista lihaa, kolmas meuhkaa täysin rasvattoman ruokavalion puolesta. Liian jyrkät kannat ovat yleensä aina rajoittavia tekijöitä. Omia näkemyksiään ei kannata määritellä yhden tai kahden asian perusteella.

On turhaa lähteä myöskään hifistelemään lisäravinteilla, jos perusruokavalio ei ole kunnossa. Eihän siinäkään ole järkeä, että ostaa hienoimmat ja parhaimmat treenivarusteet, mutta jättää menemättä salille. Niin kuin kaikessa, ensin perusasiat haltuun ja sitten voi hiljalleen viilata pakettia paremmaksi.

5 perusvinkkiä:

Syö riittävästi. Varmista, että saat ravinnosta omaan tilanteeseesi peilaten riittävästi proteiinia, hiilareita ja rasvaa. Yleensä kokonaisenergian määrää kannattaa säädellä nostamalla/laskemalla hiilarin osuutta. Energioita ei kannata leikata ensisijaisesti proteiineista tai rasvoista ellet tietysti jostain syystä saa niitä ruokailuistasi liiallisia määriä.

Pidä huoli riittävästä vedenjuonnista. Siemaile pitkin päivää ja välttele nestehukkaa.

Suurimmat tulokset saavutetaan kunnollisella perusruokavaliolla. Lisäravinteilla täydennetään siellä missä täydennystarpeita löytyy.

Syö monipuolisesti. Perusasioilla ja maalaisjärjellä pääsee ihan oikeasti jo pitkälle. Tämä ansaitseekin vielä omansa;

Käytä maalaisjärkeä. Pulla ja vaahtokarkit eivät ole hyviä hiilarinlähteitä, kaurahiutaleet ja täysjyväriisi ovat.

Siitä, miten bulkkikausi eli off-season kannattaisi toteuttaa ja miten välttyä pahimmilta virheiltä, kirjoitin täällä.

Lopuksi vielä videovinkki bonuksena – ajattele itse 🙂

 Edelliseen tekstiin pääset tästä: Notkea kuin rautakanki

Ida Jemina

8 vastausta artikkeliin “Terveellinen fitness-ruokavalio – nämä asiat haltuun”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 22
Tykkää jutusta