Tee se itse! Ihanan raikas frozen frappuccino

Yök! Kuka tätä myrkkyä oikein juo? Ensimmäiset kosketukset kahviin olivat karmivat enkä voinut uskoa, että joskus ryystäisin kahvia ihan vapaaehtoisesti. Parisen vuotta sitten tämäkin ihme kuitenkin tapahtui ja pistin omat kahvit ensimmäistä kertaa elämässäni itselleni porisemaan.

Nykyään kahvi maistuu ja ymmärrän fiiliksen sen takana. Aamu on mitä leppoisinta käynnistää höyryävän kupillisen kera. Kahvin tielle minut on opettanut hyvä ystäväni, jota sittemmin voisi kutsua kahvimentorikseni. Hän on kaiken pahan alku ja juuri, joka yritti juottaa minulle tätä tervaa jo nelisen vuotta sitten Jenkkilässä. Silloin vielä tapani mukaisesti nyrpistelin nenääni, mutta sitkeän mentoroinnin tuloksena, minusta on sukeutunut oikein kelpo oppilas.

Nykyään kahvi maistuu ja ystävänikin voi vain ihastella työnsä hedelmää. Oppiminen ei kuitenkaan lopu koskaan ja niinpä innokkaana oppilaana menin hörppimään hänen tilaamaansa Frappuccinoa. Mmmm ihan sairaan hyvää! Etenkin kun aurinko porottaa, frappuccino viilentää. Kyseessä on siis Starbucksin tarjoama jääkahvi.

Frappuchino resepti

Ensi alkuun ajatus kylmästä kahvista ei tuntunut houkuttelevalta, mutta siinä vaiheessa, kun huomasin ryystäväni ystäväni juomaa kaksin käsin, päätin itsekin tilata samanlaisen. Vaikka olenkin makean ystävä, en erityisesti tykkää juoda liian makeita juomia kurkusta alas. Ylimakeat siirappi-, suklaa- ja karamellijuomat eivät siis oikein nappaa. Onneksi frappuccinoa pystyi tilaamaan ilman lisukkeita.

Koska kahvilaan ei aina pysty lähtemään, mutta frappuccino-hammasta kolottaa, ajattelin testata tehdä tätä ihanan raikasta ja kylmää juomaa kotona. Valmistaminen on helppoa kuin heinän teko!

frappuccino

Yhden annoksen valmistamiseen tarvitsee blenderin ja

  • 1 dl jäähdytettyä espressoa tai vahvaa kahvia (itse tein kaksi kertaa vahvempaa kuin normaalisti)
  • 1-1,5 rkl steviajauhetta (yhtä makeaa kuin sokeri)
  • 1 dl maitoa
  • 3 dl jäitä

Sekoita aineksit blenderissä, kaada lasiin ja nauti! Kyllä saa kahvimentorini olla ylpeä! Kertakaikkiaan. Kokeile ihmeessä sinäkin ja ihastu!

Edellisessä postauksessa vastaukseni kysymykseen: IIFYM – onko siinä mitään järkeä?

Ida Jemina

21 vastausta artikkeliin “Tee se itse! Ihanan raikas frozen frappuccino”

    • Kannattaa testata jos ennen ei ole kokeillut! 🙂 Tuokin kuulostaa hyvältä! 🙂

  1. heippa. Osaatko kertoa onko leaderin palkkari+ hyvä palautusjuoma? Entä mitä suosittelisit sellaiselle joka ei voi käyttää maitotuotteita?

    • Moikka! Kyseiseen tuotteeseen en ole tutustunut, voisi kuitenkin kuvitella että soveltuu palautusjuomatarkoitukseen. Riippuu mistä syystä maitotuotteita ei voida käyttää. Jos maitotuotteita välttelee laktoosin tai kaseiinin vuoksi, suosittelen laktoositonta heraproteiinia (kuten esim tätä vaihtoehtoa). Mikäli taas edes huippusuodatettu hera ei sovi, voi proteiinintarvetta täytellä vaikkapa riisiproteiinilla.

  2. Oi nam! kuulostaa hyvältä 🙂
    Käytätkö minkä verran kermaa ruoanlaitossa yleisesti? 🙂 Itse havahduin tänään että käytän sitä suhteellisen paljon että voisi pikkuhiljaa alkaa vähentämään 🙂 Sulla on kuitenkin vatsa niin timminä ja vatsalihakset erottuu niin sillä mietin 🙂

    • Hyvää olikin Linda! 🙂 En käytä ruokakermoja. Äkkiä sitä tottuu syömään ateriat ilman kermoja ja sen jälkeen niitä ei oikein enää kaipaankaan. Joten kokeile ihmeessä vähentää jos siltä tuntuu 🙂

  3. Hei! Voisitko julkaista täälä vatsalihas treenisi mitä itse käytät treeneissäsi tai jonkun muun minkä tiedät saavan vatsan hapoille kaipaisin kipeästi uusia ideoita tai treeniä vatsalle, tuntuu ettei se kehity samassa tahdissa muiden lihasten kanssa.

  4. Suosittelen valmistamaan kahvin pikakahvista, sillä tulee helppoa (halutessaan kylmää) kahvia nopeasti!

  5. Moikka!

    Ei nyt liitä tähän postaukseen, mutta muistan lukeneeni, että sulla kävi jokin haaveri nilkalle jokunen aika sitten? Kauanko sulla meni toipuessa ja oliko kyse nivelsiteen revähdyksestä vai mistä? Itselleni äskettäin nilkka sanoi myös riksraks ja kepeillä mennään! Vielä ei lopullista tuomiota ole tullut, inhottavaa epätietoisuutta.

    Itse en ainakaan pysty lainkaan varmaamaan (vielä ainakaan) painoa jalalle, joten salille meno on lähes mahdotonta keppien varassa. Olisiko sulla mielessä jotain hyvää kotitreeniä jonka voisi toteuttaa ilman, että siihen tarvitsee nilkan tukea? 😀 Kotoa multa löytyy käsipainot, jumppamatto sekä jumppakuminauhat.

    Ps. Ihanan pirteä ja insiroiva tyyppi olet 🙂

    • Moikka Cristina! Voi ei! Kurja kuulla! 🙁 Ihan oikein muistit, nilkkani sanoi samaiset riksahdukset vähän yli kuukausi sitten. Hieman epämääräiset tuomiot sain lääkäriltä. Ilmeisesti nivelsiteet venähtivät, mutta en sitten tiedä, sillä nilkka on edelleen kelvoton. Kävelemään pystyn, mutta jos erehdyn hyppäämään tai nousemaan varpailleni, nilkka ilmoittaa välittömästi olemassaolostaan. Esim. nilkan pyörittäminen sattuu jne. Ei tässä kai muu auta kuin seurailla tilannetta ja yrittää ottaa iisisti. Kepeillä menin muistaakseni noin viikon ajan ja nilkkatukea minun piti pitää päälle kaksi viikkoa. ”Nilkattomia” kotitreenejä täältä ei valitettavasti taida löytyä. Paljon tsemppiä ja kärsivällisyyttä kohtalotoverille! <3

  6. Heippa, kyaymykseni ei liity tähän postauksen aiheeseen mitenkään, mutta haluaisin tietää mitkä ovat tärkeimmät asiat selluliiton poistosta pakaroista ja reisistä? Onko ruokavalion ohella tärkeämpää tehdä aerobista mm spinningistä tai rappusten juoksua vai pakaratreeniä salilla? 🙂

    • Moikka Elli! Jos puhtaasti miettii vain selluliitin poiston kannalta, niin ruokavalio on aikalailla se mikä sen määrittää. Liikunnasta on aina toki apua ja dieetille suosittelen sisällyttämään jotakin lihaskuntotreeniä lihasmassan ylläpitämistä varten. Timmin kehonkoostumuksen tavoitteluun salitreeni on omiaan 🙂

  7. Nami nami! 😉 Millä saisi itsensä mahdollisimman hyvin takaisin kuntoon kuukauden rennomman syömisen ja treenaamisen vähäisyyden jälkeen? Ennen sitä olin melko hyvässä kunnossa, mutta nyt turvotus on iskenyt erityisesti vatsan seudulle… 🙂

    • Niinpä! 🙂 Pienen tauon jälkeen ei auta muu kuin ryhtyä taas tuumasta toimeen 🙂 alku voi tuntua nihkeältä mutta kyllä se siitä lähtee taas rullaamaan! Tsemppiä!

  8. Moi,

    hauska sattuma, aloin juuri viimeviikolla tekemään tismalleen samalla ohjeella itse frappea ja sen jälkeen törmäsin vasta tähän sun postaukseen. Käytän itse pikakahvia. Hyvää on! 😉

    • Eihän! Hyvä sattuma ja kiva että maistui! 🙂

  9. Vanha postaus mutta pakko jakaa oma vinkki omatekoiseen frappuccinoon: herajauhe! Sitä ei tarvitse laittaa kuin jopa vaan n. 5g ja saa makua kahviin ja se itse asiassa vielä vaahdottaa entisestään nestettä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta