Tärkeimmät lisäravinteet, joita käytän ja iloisia uutisia!

Muutamat ovat kyselleet, mitä lisäravinteita käytän ja osa on toivonut aiheesta postausta. No täältä pesee! Linkeistä pääset aina katsomaan valmisteen. Tärkeimmät lisäravinteet, joita käytän:

Monivitamiini

Helppo tapa varmistaa monen eri vitamiinin ja mineraalin saanti. 

D-vitamiini

D-vitamiinin saantisuositukset Suomessa ovat todella alhaiset, vaikka aurinkoa täällä näkyy talviaikaan vähän. D-vitamiinilla on useita hyötyjä ja se ehkäisee monia sairauksia. Se auttaa mm. kalsiumin imeytymistä, mikä taas lujittaa luustoa.

C-vitamiini

Toimii antioksidanttina, parantaa vastustuskykyä, ehkäisee väsymystä, edistää hermoston toimintaa jne. 

Kalaöljy

Omega-3-rasvahapot alentavat tulehdustiloja, auttavat niveliä ja lihaksia pysymään kunnossa sekä vaikuttavat aivojen toimintaan.

 
Tärkeimmät lisäravinteet



Sinkki

On todella monessa mukana (mm. proteiinisynteesi ja testosteronin tuotanto). Parantaa lisäksi ihoa ja hiuksia sekä vastustuskykyä. 

Magnesium

Erityisesti urheileville tärkeä lisäravinne. Se auttaa lihaksia palautumaan, ehkäisee lihaskramppeja, lujittaa luustoa, vahvistaa kynsiä ja hiuksia, parantaa unen laatua jne. Magnesium kannattaa ottaa hyvin imeytyvässä sitraatti muodossa!

Kromi

Välttämätön hivenaine, jota Suomessa saa ravinnosta todella vähän. Se parantaa insuliiniherkkyyttä, pitää verensokerin tasaisena, parantaa aineenvaihduntaa ja voi auttaa makeanhimoon.

Glukosamiini

Rustoille ja nivelille! Ehkäisee nivelrustojen rappeutumista ja auttaa mm. selkä- ja polvivaivoihin.

MSM – orgaaninen rikki

Elintärkeä ravinne (erityisesti urheileville), joka on monessa kehon toiminnassa mukana. Se tekee mm. rustoille, nivelille ja lihaksille hyvää sekä parantaa ihon, hiusten ja kynsien terveyttä. Monet ovat päässeet esimerkiksi nivelkivuistaan eroon ottamalla tämän lisäravinteen käyttöön. Omalla kohdallani auttanut valtavasti polvivaivoihin!

Maitohappobakteerit

Kuureina, vaikka ei olisikaan matkoilla. Maitohappobakteerit edesauttavat suoliston ja vatsan toimintaa. Ne tasapainottavat suoliston normaalia bakteerikantaa, parantavat ruuansulatusta sekä vastustuskykyä. 

L-Glutamiini

Aminohappo, jota lihakset ja solut tarvitsevat. Kova treeni verottaa glutamiinivarastoja lihaksissa ja se taas hidastaa lihasten palautumista. Siksi L-glutamiini on tarpeen. Lisäksi L-glutamiini parantaa suoritus- ja vastustuskykyä.

lisäravinteet


Kreatiinimonohydraatti

Kreatiini parantaa suorituskykyä ja on tärkeä lihasten käyttämä energianlähde. Otan sitä yhdessä palkkarini kanssa.

Heraproteiini

Tärkein ainesosa palautusjuomassani. Treenin jälkeen on tärkeää saada nopeasti laadukasta proteiinia ja hera toimii tähän tarkoitukseen kuin nyrkki silmään. 


Maltodekstriini

Malto kuuluu palautusjuomaani. Treenin jälkeen lihakset ovat hyvin ravinteita vastaanottavassa tilassa, jolloin on paras hetki päivästä nauttia hiilihydraatteja. Tällöin ne ajautuvat lihaksiin tehokkaimmin.

BCAA

Haaraketjuisia aminohappoja lihasten kasvuun ja suojaamiseen.


Huh! Onpas pitkä lista, mutta tässä ehkäpä tärkeimmät. 



Sitten vielä sellaisia iloisia uutisia, että blogi tulee pian näkymään FitFashionin puolella! Kaikki tulee pysymään edelleen samanlaisena ja kirjottelu jatkuu ihan niin kuin ennenkin, hieman eri osoitteessa vain. Blogin kaikki vanhemmatkin kirjoitukset näkyvät tuttuun tapaan uudessa osoitteessa. Olen tästä uudistuksesta innoissani, toivottavasti sinäkin 🙂

Edelliseen tekstiin pääset tästä: Vähähiilihydraattiset proteiinikeksit

Ida Jemina

11 vastausta artikkeliin “Tärkeimmät lisäravinteet, joita käytän ja iloisia uutisia!”

  1. heeei!
    Mikä on tämmöselle tavalliselle tallaajalle oikea määrä ottaa tuota omega 3? ku olin kerran yhessä nettivalmennuksessa piti ottaa 2 kapselia aamulla ja 2 illalla. Purkin kylessäkin lukee että 1-2 kapselia päivässä. Kyseltiin sitten muiden ryhmäläisten kanssa eri merkkien kapselimääriä jos niissä on eroja, mutta lähes kaikissa oli tämä neljä kapselia. Että onko tuo neljä vähän liikaa?

    • Heeei! 2 kapselia aamulla ja 2 illalla toimii oikein hyvin! Välttämättömien omega 3 rasvahappojen saanti korostuu erityisesti treenaavilla. Jos et syö rasvaista kalaa päivittäin, niin on hyvä ottaa omegat kapseleina ja tuo 4 kapselia päivässä on perustreenaajalle sopiva määrä. Ei siis ole liikaa 🙂

    • Moikka Suski! Kirjoitinkin tästä aiheesta itseasiassa juuri täällä 🙂 noita kahta muun muassa.

  2. Mitenkäs tuo lisäravinteiden kuljettaminen ulkomaille onnistuu? Saako ihan avattuja tuotteita ottaa lentokoneeseen mukaan ja joutuuko niistä sitten selittelemään että mitä sisältävät?

    • Mulla on aina onnistunut lisäravinteiden kuljettaminen hyvin matkoilla. Mm tällaisissa pusseissa mitä tuossa postauksessa on, on jauhot menneet mukavasti läpi ja pillerit samoin. En ole onneksi koskaan joutunut mitään selittelemään.

  3. ”Magnesium kannattaa ottaa hyvin imeytyvässä sitraatti muodossa!” – kertoisitko amatöörille mitä tämä niin kuin käytännön tasolla tarkoittaa..? 😀 Erittäin hyvä postaus muuten!

    • Kiitos!:) Käytännön tasolla se tarkoittaa sitä, että nappaa hyllyltä purkin, jossa lukee magnesiumsitraatti. Sitä myydään myös muissa muodoissa, mutta niiden imeytyminen ei ole yhtä tehokasta.

  4. […] Siinä ehdottomat suosikkini lisäravinteiden osalta. Ei ehkä mitenkään maailman hienoimman näköisiä pusseja, mutta hinta-laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan. Jos ei halua monia purkkeja ja purnukoita käyttää, suosittelen panostamaan näihin kolmeen – etenkin laadukkaaseen palautusjuomaan. Käytän toki myös muitakin lisäravinteita, niistä olen tehnyt pitkän listan tässä postauksessa. […]

  5. […] Vaikka reissussa olisikin, on hyvä huolehtia tiettyjen ravinteiden saannista. Ei ole kiva tuntea oloaan sen takia kurjaksi, että yhtäkkiä kroppa ei saakaan enää mitään vitamiineja, mineraaleja tai rasvoja. Sen takia otan mukaan kaikki pillerit, joita täällä Suomessakin syön. Käyttämäni lisäravinteet näet täältä: Tärkeimmät lisäravinteet, joita käytän. […]

  6. Hei!
    Mitä glukosamiinia kannattaa käyttää? Kun niitä oli monta erilaista 🙂
    Kun oli joku strong ja active ja sit joku ihan perus 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta