Tällä ohjelmalla aloitin saliharrastuksen

Hemulihei! Alkuajoistani saliharrastuksen parissa on tullut paljon kyselyitä. Oliko minulla pt:tä, aloitinko yksin, millainen ohjelma minulla oli jne?

Snapchatissa vastailen välillä tällaisiin kysymyksiin videoiden muodossa ja koska huomasin kuinka paljon vilauttamaani ohjelmaa tallennettiin, ajattelin jakaa sen myös täällä kaikille. Snapchatista minut löytää nimellä idajemina.

shortsia-3

Aloitin salilla käymisen muodostelmaluistelun lopetettuani. Alkuun kävin paljon jumppatunneilla ja erityisesti bodypump oli suosikkini. Pikkuhiljaa sali alkoi kuitenkin painaa vaakakupissa enemmän ja huomasin, etten pysty menemään pumppitunneille sen vaikuttamatta salitreeneihini. Niinpä jossain kohtaa jumppatunnit vaihtuivat kokonaan salin puolelle.

Harrastuksen aloitin ilman pt:tä sellaisella ohjelmalla kuin Arnoldin kultainen kuusikko. Ohjelma on yksijakoinen sisältäen kuusi eri liikettä.

1. Takakyykky 4×10
2. Penkkipunnerrus 3 x 10
3. Leuanveto leveällä otteella 3 x max
4. Niskan takaa punnerrus 4 x 10 (taisin tehdä tämän perus pystypunnerruksena)
5. Hauiskääntö tangolla 3 x 10
6. Istumaannousu 3 x 20

Sisällytin itse ohjelmaan vielä ojentajia ranskalaisella punnerruksella sekä pohkeita. Voin kertoa, että tulosta tuli ja kohisten. Tuota kun paukutti menemään, niin kyllä tuli liikkeet tutuiksi ja se olikin ehdottomasti tämän ohjelman paras puoli. Perusliikkeet oppi kunnolla heti alkuun. Salillakaan ei pitänyt rampata jatkuvasti, kun kaksi – kolme kertaa viikossa riittää hyvin. Ideana on kasvattaa sarjavastuksia liikkeissä aina, kun pystyisi voimien puolesta tekemään pari toistoa yli tavoitemäärän.

shortsia
Throwback

Isoissa perusliikkeissä on mm. se hyvä puoli, että välillistä rasitusta saavat useat lihasryhmät varsinaisen kohdelihaksen lisäksi. Esimerkiksi jokainen kyykkyä tehnyt tietää liikkeen puhuttelevan myös muita paikkoja kuin etureisiä. Liikkeitä ei siis tarvitse olla miljoonia, vaan ohjelman etu piileekin treenitiheydessä.

Vaikka golden six ei ole välttämättä tasapainoisin mahdollinen ohjelma, on se silti saliharrastusta aloittaville toimiva ja simppeli perusliikkeisiin nojaava vaihtoehto. Varsinkin harrastuksen alkupäässä on väärä paikka alkaa ylimiettimään. Joten tuumasta toimeen – eivät ne voimat ja lihakset Excel-taulukkoja pyörittämällä kasva!

Nyt jos palaisin ajassa taaksepäin, tekisin luultavasti vähemmän eristävästi käsiä ja vatsoja, ottaisin hang-clean-and-pressiä, jotakin horisontaalista soutua (kulmasoutu tms) ja maastavetoa ajoittain mukaan kekkereihin. Kuitenkin, ihan sellaisenaankin kyseessä on kelpo tapa aloittaa salitreenit, tutustua liikkeisiin tehokkaasti toistamalla niitä harvajakoisuuden ansiosta usein ja muutenkin ottamalla iloa irti aloittelijavaiheen suuresta kasvupotentiaalista ilman kikkailuja.

Snapchat-7742486330437187878

Tsemppiä treeneihin karvapäät ja myös kaljupäät <3

Edellisessä postauksessa kerron 3 heikkouttani ja vahvuuttani kropan sekä luonteen suhteen.

Ida Jemina

24 vastausta artikkeliin “Tällä ohjelmalla aloitin saliharrastuksen”

  1. Mä aloitin myös Arskan kultasella kuusikolla saliharrastuksen ja se oli kyllä tosi tehokas ohjelma 😀 Tein sitä 3 kk kolmesti viikossa ja perusvoima kasvoi kyllä kohisten 🙂 Jossain vaiheessa aloin soveltamaan treeniä välillä, että leukojen tilalta tein ylätaljalla pidempiä sarjoja tai jopa kulmasoutua ja vaihtoehtoisesti pystäreitä ja hauiskääntöjä tein tangon sijaan käsipainoilla. Välillä saatoin tehä eristäviä pepulle ja takareisille ja jättää hauiksen välistä (3xviikossa hauista on aika paljon kuitenkin :P).

    • Loistavaa! Ohjelmassa on kyllä tekemisen makua ja siitä pidin 🙂 Ja jep ihan samalla linjoilla olen tuon haukkarin suhteen.

  2. Hyvät perusliikkeet, joita harvemmin tulee edes tehtyä! Jostain syystä kun nykyään on muodissa toi fitness, niin liikkeitäkin halajaa mitä erikoisempia ja päätyy niin välillä unohtamaan ihan nuo peruspilarit.
    Sama koskee ruokaa, mistä tulikin mieleeni, että voisitkohan tehdä jonkinlaisen postauksen hyvästä ruokavaliosta samaan malliin? 🙂 Tuntuu että ihmiset (itseni mukaan lukien) ovat hieman seonneet ruokavalion, tai no ruoan ylipäätä, suhteen. Enää ei oikein varmana tiedä pitäisikö aamiaisella kokkailla kananmunan valkuaisia ja puuroa vai pitäisikö pöräyttää mehulingolla detox mehu ja smoothie ja vältellä maitoa ja viljaa, ja onko ruisleipä juustolla ja kinkulla jo mörkö ruokavaliossa. Saati voiko makaronilaatikkoa kutsua kunnon ruoaksi vai olisiko lautasella parempi olla parsaa ja seitiä… Mm. tälläisenä perus kuntosali, juoksu harrastajana, jolla on menneisyydessä kilpaurheilutausta, sitä luulee tietävänsä niin paljon hyvästä ruokavaliosta, kunnes huomaa että loppupeleissä on asian kanssa täysin sekaisin. Olisi kiva jos keksisit jotkut peluspilarit myös ruokavaliosta, miten syödä terveellisesti ja varsinkin mitä. (Saman postauksen voisi varmasti keksiä myös levosta, joka tuppaa nykyään unohtumaan liian helposti. )

    Vielä lopuksi, tää blogi antaa mielestäni hyvää esimerkkiä! Olet rento ja positiivinen saati ihan mielettömän hyvässä kunnossa! Sun kuvia kun on nähnyt niin on kyllä oppinut arvostamaan lihaksia naisella ihan eri tavalla, ja itsekin innostunut muokkaamaan kroppaansa eikä enää niin säiky isoja reisilihaksia vaan nimenomaan on tajunnut, että nehän ovat varsin naiselliset. Jatka samaan malliin! (:

    • Samaa mieltä aiemman kommentin kirjoittajan kanssa siitä, että ihmiset ovat ehkä hieman seonneet ruokavalioiden kanssa ja enen terveellisenä ruokana koettu annos onkin nykyään jo ennemminkin ”cheat meal”.

      Tähänhän ei varmastikaan ole yhtä ja oikeaa vastausta, eikä pyörää voi aina keksiä uusiksi, mutta olisi mielenkiintoista kuulla sinun mielipiteesi siitä, millainen esimerkki ruokavalio voisi olla? Onko ainoa oikea tapa syödä proteiinit painoitteisesti aamulla, lounaalla esim rahkaa ja hedelmä ja hiilarit treeniin jälkeen? (Olettaen, että painonpudotus tavoitteena)
      Viittaan tällä siihen, että aiemmassa kommentissa pyydettiin keksimään peruspilarit uusiksi, mikä kuulostaa melko haasteelliselta :).

    • Riikka: Jep, keskittyminen olennaiseen on ehkä jäänyt hieman unholaan. Kirjoittelen tästä tänään, joten stay tuned! 🙂

    • Jenni: Aivan totta! Tämän ilmiön myötä sellainen perus terve maalaisjärki saattaa toisinaan jäädä hieman taka-alalle niin treenin kuin ravinnonkin suhteen. Eikä ole yhtään ihme, että menee sekaisin, kun joka tuutista tulee jos jonkinlaista suositusta. Ehdottomasti voin tästä aiheesta ajatuksiani rustailla enemmänkin ja toteuttaa tuon ruokavalion peruspilarit postauksen 🙂

      Kiitos ihanista sanoista Jenni ja palaillaan pian tämän aiheen parissa 🙂

  3. Hei!:) aloittelin itsekin salillakäynnin melkein samallalailla ja tuloksia kyllä tuli! Sellaista tuli mieleeni kysyä että mitä voisi tehdä reisilihasten pienentämiseksi? Niihin tarraa lihas erittäin herkästi joten kroppa näyttää epätasapainoiselta. Miten tulisi treenata? Jalkaprässi voi olla myös suuri suu tähän ongelmaan

    • Heips Hannele! 🙂 Joihinkin paikkoihin tuppaa lihas tarttumaan vähän herkemmin, joten nyt voit keskittyä painottamaan treeneissäsi yläkroppaa ja jättää jalkojen treenaamisen vähemmälle.

  4. Hei! osaatko neuvoa miten sumokyykky smith-laitteessa tulisi tehdä ? lähinnä kuinka leveällä ja edessä/takana jalkojen olisi hyvä olla? 😀 kiitos!

    • Moikka! Tärkeintä on, että liike tuntuu luonnolliselta. Tämä selviää parhaiten kokeilemalla eri asentoja. Tässä yksi esimerkki ja vinkkejä liikkeeseen 🙂

  5. Hei, sinulla näyttää olevan hyvät jalkalihakset ja muutenkin asiantunteva tyyppi ja mukava blogi, joten ajattelin kysäistä olisiko sinulla pohkeille muita tehokkaita liikevaihtoehtoja kuin ns ”varpaille nousu? Sitä olen tehnyt tässä jonkin aikaa niin että treenin jälkeen tuntuu, mutta seuraavana päivänä pohkeissa ei treeni koskaan tunnu joten ajattelin vaihtelun virkistävän. Myöskään mielestäni tulosta ei pohkeisiin ole oikein tullut :/ Kiitos jos autat! 🙂

    • Hei! Kiitos kovasti! Pohkeille voin tehdä ihan oman postauksensa 🙂 sitä odotellessa voit vaihtelun vuoksi kokeilla tehdä pohkeita esimerkiksi vaaka- tai vipuvarsiprässissä 🙂

  6. hei! kun jalkatreenin tekee 2 krt viikkoon, niin kannattaako toisessa treenissä tehdä eri liikkeitä kuin toisessa, vai kummassakin samoja? 😀 miten itse teet? kiitos!

    • Heips Niina! Se riippuu ihan ohjelmasta ja tapauksesta. Tällä hetkellä teen itse jalat kaksi kertaa viikkoon eri liikkeillä 🙂 Tässä Arnoldin ohjelmassa taas tein aina saman treenin eli aina kyykyn jaloille.

  7. Moikka!
    Kuinka salitreenin juuri aloittanut pystyy tekemään leuanvetoja ?? Mä en vuosia salilla käyneenä kykene siihen… EN kyllä ole kuin pari hassua kertaa edes yrittänyt..

    😀 Toki joo kovalla työllä saa tulosta mut eiks toi oo vähän liian vaikea liike heti ekalle yrittämälle vai onko mulla tekniikka sitten niin bebasta et ei siks luonnistu 😀

    • Moikka! Leuanveto on kyllä raskas liike, mutta sitä voi keventää esimerkiksi kuminauhalla. Jos salilta löytyy näitä niin jes! Sitten voi pikkuhiljaa siirtyä yhä kevyempään ja kevyempään kuminauhaan ja lopulta tehdä ihan ihka oikean leuan omalla painolla 🙂 Toinen vaihtoehto on että kaveri avustaa jaloista tai jos salilta löytyy vastusta keventävä leukalaite, niin sitä voi hyödyntää 🙂

  8. […] ”Jostain syystä kun nykyään on muodissa toi fitness, niin liikkeitäkin halajaa mitä erikoisempia ja päätyy niin välillä unohtamaan ihan nuo peruspilarit. Sama koskee ruokaa, mistä tulikin mieleeni, että voisitkohan tehdä jonkinlaisen postauksen hyvästä ruokavaliosta samaan malliin? Tuntuu että ihmiset (itseni mukaan lukien) ovat hieman seonneet ruokavalion, tai no ruoan ylipäätä, suhteen. Enää ei oikein varmana tiedä pitäisikö aamiaisella kokkailla kananmunan valkuaisia ja puuroa vai pitäisikö pöräyttää mehulingolla detox mehu ja smoothie ja vältellä maitoa ja viljaa, ja onko ruisleipä juustolla ja kinkulla jo mörkö ruokavaliossa. Saati voiko makaronilaatikkoa kutsua kunnon ruoaksi vai olisiko lautasella parempi olla parsaa ja seitiä… Mm. tälläisenä perus kuntosali, juoksu harrastajana, jolla on menneisyydessä kilpaurheilutausta, sitä luulee tietävänsä niin paljon hyvästä ruokavaliosta, kunnes huomaa että loppupeleissä on asian kanssa täysin sekaisin. Olisi kiva jos keksisit jotkut peluspilarit myös ruokavaliosta, miten syödä terveellisesti ja varsinkin mitä. (Saman postauksen voisi varmasti keksiä myös levosta, joka tuppaa nykyään unohtumaan liian helposti. )” Kommentti kokonaisuudessaan postauksessa: Tällä ohjelmalla aloitin saliharrastuksen. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta