Saako joskus huijata?

Olen usein puhunut siitä, kuinka lihastenkasvattajan ei kannata heilutella painoja miten sattuu, vaan keskittyä treeneissään kohdelihasten rasittamiseen. Etureisiliikkeen pitäisi tuntua etureisissä, rintaliikkeen rintalihaksessa ja niin edelleen. Liikettä ei kannata tehdä pelkästään liikuttamisen ilosta vaan keskittyä siihen, että kohdelihas tekee työtä. Joskus se saattaa tarkoittaa sitä, ettei voikaan liikuttaa niitä salin isoimpia romuja, joten ego kannattaa suosiolla jättää sinne pukuhuoneeseen. Se ei kuitenkaan tarkoita myöskään puolen kilon pinkkipainoilla tiristelyä, vaan ihan kunnon vastuksella tekemistä riittävän puhtaalla suoritustekniikalla. Tekniikalla ja suoritustavalla onkin lopputuloksen kannalta paljon väliä – ei ole ihan sama miten niitä painoja ryskyttää.

Liikkeitä ei koskaan kannata tehdä epäpuhtaasti sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta onko fuskaaminen edes joskus ok?

saako-huijata

Arvasit ihan oikein, kyllä sillekin löytyy paikkansa. Tätä erikoistekniikkaa kutsutaan cheat- toistoksi eli niin sanotusti huijaamiseksi, jolloin liikettä ei suoritetakaan enää puhtaasti. Tätä kikkaa voi käyttää silloin tällöin sarjan viimeisissä toistoissa, kun voimat alkavat hiipua. Tällöin liikkeeseen otetaan mukaan hieman momentumia sekä annetaan suurempaa roolia avustaville lihaksille silti kohdelihaksen edelleen tehdessä töitä niin paljon kuin se siinä vaiheessa vielä pystyy. Cheat-toisto ei ole siis oppikirjamainen suoritus vaan liikettä koitetaan avittaa loppuun hieman ”huijaamalla”. Erityisesti yksin treenaavalle tästä erikoistekniikasta voi olla paljon hyötyä, sillä tähän ei tarvita treenikaveria kuten esim. pakkotoistoissa (useimmissa liikkeissä).

Mitä hyötyä tällaisestä huijaamisesta sitten voi olla?

Kun kohdelihas ei enää jaksaisi tehdä toistoja, voi esimerkiksi hieman heijaamalla saada lihasta edelleen työstettyä ja saavuttaa näin kovempi ärsyke. Niin kuin erikoistekniikoiden kohdalla yleensäkin, myös cheat-toistoja kannattaa käyttää mieluummin säästellen kuin jokaisen treenin jokaisessa sarjassa. Ne myös toimivat joissain liikkeissä paremmin kuin toisissa käytännön syistä, esim. hauiskäännössä on melko helppoa loppua kohden tuoda hieman liike-energiaa mukaan talkoisiin.

Cheat-toistojen hyödyntämistä ei kuitenkaan tule sekoittaa epäpuhtaasti treenaamiseen, se on taas sitten jo asia erikseen. Epäpuhtaasti treenaaminen huonolla tekniikalla on vaarallista ja voi altistaa vammoille, jotka pahimmillaan lopettavat salileikit pitkäksikin aikaa vahingon sattuessa.

Superia viikonloppua sankarit! Katso video ja läjä kuvia viikon touhuista edellisestä postauksesta.

Ida Jemina

12 vastausta artikkeliin “Saako joskus huijata?”

  1. Itse käytän tätä paljon, ensin puhtaasti niin paljon kun tulee ja sitten vähän huijaten. Esim reidenojennus / koukistus alussa ilman käsiä ja sitten kunnolla penkistä tarraa käsillä kiinni niin tulee helposti lisätoistoja.

    • Loistavaa! Tuo on kyllä hyvä tapa saada ajettua paikat loppuun 🙂

  2. Moikka! Teetkö ruoka-ohjelmia ja miten sulla ohjaukset menee ja maksaa? 🙂

    • Moikka! Nakkaa ihmeessä mailia tähän suuntaan 🙂

  3. Moikka! Mulla ois tällänen kysymys, että kuinka minun tulisi lähteä kasvattamaan kuntoani? Viime talven urheilin todella ahkerasti ja kuntoni oli hyvä (kävin salilla, jumpissa ja juoksin, tosin taisin urheilla liikaakin), mutta nyt huhtikuun alusta sain kesätyön ja urheilut ovat unohtuneet ja kunto laskenut. Heinäkuun alussa aloitan rankan kunto-ohjelman, mutta tämä kuntotaso taitaa olla liian heikko siihen kunto-ohjelmaan, joten onko sinulla vinkkejä, millä saisin urheiluintoni takaisin ja kuntoni palaisi takaisin? Panostan niin paljon töihin tällä hetkellä, että urheiluintoni on lopahtanut kokonaan…
    T. Hanna

    Ps. Sulla on aivan mahtava asenne elämässä ja vaikutat aivan fantastiselta tyypiltä, jatka samaa rataa! 🙂

    • Moikka! Treenit kannattaa aloittaa pikkuhiljaa ja lisätä tehoa ajan myötä. Kannattaa tehdä sellaista liikuntaa mistä tykkää, niin kunto kohoaa siinä puolihuomaamatta 🙂 Tsemppiä ja kiitos kovasti <3

  4. Sulla on kyllä hyvä ja kiinnostava blogi! 🙂 Noi sun ihanat ICANIWILL trikoot, onko ne normi kokoa vai isompaa/pienempää? Ja mitä trikoita suosit eniten? Pitäisi muutama pari saada hyviä trikoita! 🙂

  5. […] Tekniikalla ja suoritustavalla on lopputuloksen kannalta paljon väliä – ei ole ihan sama miten painoja ryskyttää. Lihaskasvua tavoittelevan ei kannata heilutella painoja miten sattuu, vaan keskittyä treeneissään kohdelihasten rasittamiseen. Jos siis haluaa treenata esimerkiksi hauista, olisi suotavaa, että hauis myös pääsisi mahdollisimman paljon työskentelemään. Aina tämä ei kuitenkaan tarkoita mahdollisimman suuria painoja, sillä mikäli vastuksen kasvaessa tekniikka rikkoutuu liikaa, karkaa myös työ helposti pois kohdelihakselta. Loppupeleissä se kehittyy eniten, joka saa treenin menemään perille treenattavaan lihakseen. En suosittele esimerkiksi sarjavastusten nostamista tekniikan kustannuksella. Cheat- toistot ovat taas sitten asia erikseen ja niistä voi toki olla hyötyä ajoittain käytettynä nimenomaan mahdollisimman kovan kasvuärsykkeen saavuttamisessa. Tästä erikoistekniikasta olen kirjoittanut täällä: Saako joskus huijata? […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta