Pitääkö lihasten olla kipeinä seuraavana päivänä treenistä?

”Oon miettiny sellasta että jos ei treenin seuraavana päivänä ole lihakset kipeenä, niin mitä se tarkoittaa treenistä? Siis kasvaako lihas silti, sillä jotkut sanovat että lihaskasvu edellyttää seuraavan päivän lihaskivun?”

Viivästynyt lihaskipu (DOMS = Delayed Onset Muscle Soreness) on mielenkiintoinen, paljon puhuttu ja toki myös ajoittain ylikorostettu aihe. Ihan niin paljoa ei voi yksinkertaistaa, että viivästynyt lihaskipu olisi välttämätöntä kehittymisen kannalta lihaskasvun mekanismien ollessa sen verran monimuotoiset. DOMSien syntyyn voivat vaikuttaa mm. treenin intensiteetti, lihaksen pituus liikesuorituksissa, liikkeiden eksentrisen osuuden eli ”laskuvaiheen” rooli treeneissä, treenaajan yksilölliset ominaisuudet, mikä lihas on kyseessä, ovatko tehdyt treenit uudenlaisia vai onko niihin jo hieman sopeuduttu jne.

pitaako lihasten tulla kipeiksi

Toisaalta, jos ei koskaan tunne treenanneensa seuraavina päivinä jonkinasteisen arkuuden muodossa, niin todennäköisesti treeni on liian kevyttä eikä sen puolesta kehityksellekään ole edellytyksiä. On kuitenkin ihan normaalia, että vaikkapa uutta ohjelmaa aloittaessa lihaskipuja esiintyy verrattain paljonkin uudenlaisten treenien seurauksena, mutta ohjelman edetessä sekä kehon sopeutuessa menoon ja meininkiin viivästyneet lihaskivutkin samalla vähenevät

DOMS – ilmiö kuuluu yksilöstä riippuen enemmän tai vähemmän tavoitteellisen treenaajan elämään, mutta sen merkityksellisyyden ylikorostaminen tai järkyttävien lihaskipujen tavoittelu joka kerta salilla ei ole kaikista olennaisimpaan keskittymistä. On tärkeää katsoa yksittäisten asioiden lisäksi suurempaa kokonaiskuvaa ja treenata monipuolisesti, laadukkaasti, progressiivisesti sekä pitkäjänteisesti. Pelkkä treenin jälkeinen lihaskipu ei siis yksinään riitä indikoimaan harjoittelun laadusta tai siitä, saavutetaanko tehdyllä treenillä kehitystä. Jälkituntemuksia ei kannata pitää absoluuttisena mittarina harjoittelun onnistumisesta, sillä ne eivät sellaisenaan sovellu siihen tarkoitukseen. Toisaalta, lihaskipujen ainainen poissaolo on tosiaan oletettavasti seurausta liian löysästä tekemisestä. Lihasarkuus voi viitata treenien kautta aiheutetun rasituksen päätyneen oikeaan osoitteeseen ja se on toki hyvä tietää työn menneen perille. On kuitenkin oleellisempaa tuntea treenin aikana, että harjoitettavat lihakset työskentelevät kunnolla, kasvattaen samalla ajan mittaan tehtyä kokonaistyömäärää, kuin murehtia liikoja jälkimainingeista. Mikäli tavoitteenasi on lihasmassan kasvatus, lue tästä postauksesta vinkit näkyviin tuloksiin.

lihaskipu treenin jälkeen
Mainos: Pirteät treenikuteet on saatu House of Brandonilta. Näitä Niken trikoita löytyy useassa eri värissä, voit katsoa kaikki vaihtoehdot täältä.

Kun treenit ovat laadukkaita, raskaita ja monipuolisia, niin lihaskipuja kyllä tulee sekä menee ja ne kuuluvat asiaan. Joskus voi tuntua aivan kamalasti ja joskus selvästi vähemmän – stressiä jälkikipuilusta ei kuitenkaan kannata ottaa! 

Mahtavaa viikonlopun alkua! Kurkkaa edellisestä postauksesta: Olin haastattelussa – apua! 

Ida Jemina

12 vastausta artikkeliin “Pitääkö lihasten olla kipeinä seuraavana päivänä treenistä?”

  1. Heippa! Oot ajatustenlukija, just eilen kollasin sun postauksia läpi, että löytyskö jotain tästä aiheesta 😀 Itsellä se ongelma, että lihakset ei juurikaan kipeydy treenin jälkeen. On sellanen tuntuma, että jotain on tehty, mutta mitään järkkyi lihaskipui ei ole. Ei edes pt-treeneissä, missä vedetään ihan piippuun asti! Asia on mua mietityttänyt kovasti…

  2. Vau, kiitos kiitos!! 😍 Ihanaa että joku joka oikeasti tietää ja osaa haluaa auttaa myös muita näin hyvin myös bloggaamalla!

    • Kiva jos tästä oli apua! Ilo on mun puolella! 🙂

  3. Moikka Ida!

    Ihan käsittämätöntä tuo sinun aitoutesi ja persoonallisuutesi. Tuntuu että tämä nykypäivän blogimaailma on pelkkää pinnallista roskaa ja sitä samaa jauhamista ”minäminäminä”. Vaikka olet älyttömän kaunis ja upea ulkoisesti, sinusta paistaa silti läpi myöskin se sisäinen kauneus. Ihanaa että maailmassa on vielä sinunlaisiasi ihmisiä, kenellä ei aina se oma napa ole ensimmäisenä mielessä.

    Olet ihana!

    Mukavaa ja energistä kevään alkua sinulle. 🙂

    • Tässähän menee ihan sanattomaksi! Huh kiitos paljon Josefiina! Ei voi muuta sanoa kuin ihan helmiporukkaa ootte<3

  4. Moikka!

    Kiitos ihanasta blogista, on ehdottomasti yksi tämänhetkisistä suosikeista. 🙂 Ajattelin kysäistä mielipidettäsi trikoista! Sinulla näyttää noita useammat olevan, joten tiedustelisinkin, onko sulla jotkut tietyt lempparit. Hakusessa olisi trikoot, jotka ei ainakaan hirmu paljoa aina treenatessa valahtaisi eivätkä käytössä löystyisi. Olisiko sulla antaa vinkkiä joistain trikoista, joihin olet tykästynyt?:)

    • Moikka Anniina! Ihana kuulla, kiitos itsellesi! Hyvä kysymys! 🙂 Se riippuu vähän mikä treeni on tiedossa. Jalkatreeneissä käytän usein eri trikoita kun esim. yläkroppatreeneissä. Tässä kuitenkin lemppareita:

      1. Nämä trikoot ovat yhdet parhaimmista jalkatreeneihin. Ei näy yhtään läpi vaikka mitä tekisi. Kangas on jämäkkää, ei valu ja istuu hyvin.

      2. Tykkään myös tosi paljon seamless-trikoista, joissa kangas on sukkahousumaisen istuvaa. Ne myötäilevät usein parhaiten muotoja eivätkä valu. Näissä teen usein yläkroppatreenit, koska kangas on ohuempaa. Tällaisista minulta löytyy esim. nämä trikoot.

      Mutta tosissaan moni muukin on ollut hyvä, joten jos löydät täältä blogista jotkut mieluiset niin voin kertoa niistä tarkemmin 🙂

  5. Kiitos tästä. Tosi kovassa kunnossa olet, hyvältä näyttää(kateeksi käy…)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta