Pitääkö kaloreita laskea?

Viime vuosina moni on löytänyt saliharrastuksen, crossfitin tai muun treenimuodon ja innostunut siitä todenteolla. Mikä on aivan mahtavaa! Fysiikkalajeihin on myös syntynyt uusia sarjoja puhumattakaan täysin uusista kilpailuista, mikä antaa entistä useammalle halukkaalle mahdollisuuden myös kilpailla oman harrastuksensa piirissä.

Erityisesti fysiikkalajien suursuosion myötä myös saliharrastuksen ”pyhään kolminaisuuteen” (treeni, ravinto, lepo) kuuluvan ravinnon suhteen ollaan nykyisin valveutuneempia. Jos haluaa tehokkaasti kehittää fysiikkaansa johonkin suuntaan, niin ravinnolla on siinä äärimmäisen suuri osansa – siitä ei pääse yli eikä ympäri. Yksi tähän liittyvä juttu mistä on kovasti myös lehdissä ja netissä kirjoiteltu, on kaloreiden laskeminen. Onko sitten pakko laskea kaloreita?

kalorilaskuri



Kaloreiden laskeminenhan on pelkästään työkalu, ei itse tarkoitus. Eikä kaloreiden laskeminen ole kaikkia varten. Isolle osalle ihmisistä tavoitteisiin pääsyyn riittää ruokavalion muuttaminen tasapainoisemmaksi. Jos ruokavaliossa on huomattavasti parannettavaa, niin ensimmäiseksi ei ehkä ole syytä hommata puntaria ja laskinta vaan laittaa perusjutut kuntoon – syödä monipuolisesti ja terveellisesti. 

Silloin tietysti, jos tavoitteet kehonmuokkauksen suhteen ovat kovia, niin tarkempi paneutuminen ravintoasioihin totta kai helpottaa hommaa. Kuitenkin, ravinnon näkeminen vain kaloreina voi aiheuttaa hankalaa tietä kohti toivottuja muutoksia omassa fysiikassa. Kehonkoostumuksen kannalta ei nimittäin ole yksi ja sama mitä syö, kunhan saa X määrän kaloreita päivässä. Saman energiamäärän kun voi saada esimerkiksi tasapainoisesta ruokavaliosta tai vaikka pelkkää rypsäriä juomalla – jälkimmäisellä tyylillä ei kuitenkaan useimpien treenaajien tavoitteisiin pääse.

kaloreiden laskeminen



Oikeastaan kaloreiden laskeminen on ehkä vähän vajavainen ilmaisu, useimmiten treenipiireissä siihen kuitenkin sisältyy nimenomaan makroravinteiden (proteiini, hiilari, rasva) saannin varmistaminen sopivassa suhteessa. Periaatteessa sekin on ihan toimiva vaihtoehto, että laskee päivän makroravinteet – siinä samalla kun tulee automaattisesti laskettua myös kalorit. On kuitenkin ehkä käytännöllistä tähdätä johonkin tiettyyn energiamäärään tavoitteista riippuen ja ottaa nämä kalorit itselleen sopivalla makroravinnejakaumalla. Jos makroravinteet ja miten keho niitä perustasolla hyödyntää on kovin vieras aihepiiri, ei ehkä ole aiheellista stressata liikoja kaloritaulukoistakaan.

 

Yksi kaloreiden laskemisen parhaista puolista on jatkuva tieto siitä, miten paljon tulee syötyä. On aika yleistä, että energiansaanti jää treenaavilla ihmisillä huomaamatta liian vähäiseksi, jos siihen ei kiinnitetä mitään huomiota. Kaloreista tietoisena ja kehonpainon kehittymistä seuraamalla voi saada hyvän tuntuman siitä, syökö tarpeeksi paljon tai vähän (tavoitteesta riippuen) vai olisiko syytä muuttaa energiansaantia johonkin suuntaan.

On myös varmasti aika ihmiskohtaista, kenelle numeroiden pyörittäminen ja puntarointi sopii. Ei kannata tehdä mitään sellaista, mitä ei pysty tekemään pitkällä jänteellä ilman sen muuttumista pakkomielteeksi. Jos joka ikinen gramma ruokaa ja juomaa pitää 24/7/365 puntaroida, eikä ”offillakaan” voi syödä edes satunnaista ravintola-annosta ilman millintarkkaa sisältöanalyysia, niin on ehkä syytä havahtua. Tietysti kaikenlaisia poikkeustapauksia on ehkä olemassa, mutta ei varmasti ole ihan jokaisen heiniä viedä tätäkään asiaa äärimmäisyyksiin. Toisaalta ei offia kannata läskiksikään laittaa, mistä kirjoitinkin joku aika sitten – ääritoimintaa sekin.

kalorin lasku
Onneksi kaloreiden laskeminen on oikeasti helppoa eikä vie paljoa aikaa 🙂


Vielä loppuun vähän yhteenvetoa, koska tästä nyt tulla tupsahti tämmöinen vähän pidempi turinointi:


– Mitään ei ole pakko tehdä, jos ei halua – ei edes laskea kaloreita


– Jos ruokavalio on retuperällä, niin ei turhaa stressiä numeroista – perusjutut kuntoon ensimmäiseksi

– Kaloreiden laskeminen on työkalu

– Tätä työkalua hyödyntämällä on huomattavasti helpompi päästä tavoitteisiin, jotka liittyvät kehonmuokkaukseen, kuin mutu-tuntumalla eteneminen

– Pelkkä kaloreiden laskeminen ei yleensä kannata – kaloreiden ja makroravinteiden laskeminen on järkevämpää

– Ei kannata muodostaa kaloritaulukoista ja puntaroinnista epätervettä 
pakkomiellettä, vaikka ympäri vuoden sapuskojaan seurailisikin
 
 
Edelliseen tekstiin pääset tästä: Treeniohjelman vaihto ja kevennetty viikko
Ida Jemina

5 vastausta artikkeliin “Pitääkö kaloreita laskea?”

  1. Kiitos sun blogista! Tuot asiat esille pilkesilmäkulmassa, josta itekin saa positiivista energiaa 🙂 nimimerkillä kyllä mä tästä kesäkuntoon tulen -4kg 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta