PARHAAT ERIKOISTEKNIIKAT – HYÖDYNNÄTKÖ JO NÄITÄ?

Ou jea! Parhaat erikoistekniikat jakooooooon! Joko olet testannut näitä kehitystä buustaavia kepposia? Luvassa on neljä omaa suosikkiani!

NEGATIIVISET TOISTOT

Negatiivisilla toistoilla voi mukavasti pakottaa lihaksia työhön ja näin tiristää viimeisetkin mehut irti. Niissä tehdään ainoastaan liikkeen eksentrinen vaihe. Esim. hauiskäännössä ja reidenojennuksissa se on laskuvaihe. Treenikaveri on joissain liikkeissä tähän melko välttämätön, mutta joitain variaatioita voi suorittaa yksinkin turvallisesti ja ne ovatkin oikeastaan lemppareitani.

Kokeile esimerkiksi reidenojennusta nostaen painot ylös kummallakin jalalla (sellaiset painot, ettei ihan saisi nostettua yhdellä jalalla) ja laskea alas hitaasti jarruttaen vain toisella – muutama tällainen toisto, niin johan tekee hyvää! Myös esim. leuanvetoa voi treenata niin, että hyppää tai nousee korokkeelta yläasentoon ja jarruttaa sieltä hitaasti alas.

CHEAT-TOISTOT

Huijataan! Tätä erikoistekniikkaa kutsutaan cheat- toistoksi, jolloin liikettä ei suoritetakaan enää puhtaasti. Tätä kikkaa voi käyttää silloin tällöin sarjan viimeisissä toistoissa, kun voimat alkavat hiipua. Tällöin liikkeeseen otetaan mukaan hieman momentumia sekä annetaan suurempaa roolia avustaville lihaksille silti kohdelihaksen edelleen tehdessä töitä niin paljon kuin se siinä vaiheessa vielä pystyy. Cheat-toisto ei ole siis oppikirjamainen suoritus vaan liikettä koitetaan avittaa loppuun hieman ”huijaamalla”. Erityisesti yksin treenaavalle tästä erikoistekniikasta voi olla paljon hyötyä, sillä tähän ei tarvita treenikaveria kuten esim. pakkotoistoissa useimmissa liikkeissä.

Kun kohdelihas ei enää jaksa tehdä toistoja, voi esimerkiksi hieman heijaamalla saada lihasta edelleen työstettyä ja saavuttaa näin kovempi ärsyke. Niin kuin erikoistekniikoiden kohdalla yleensäkin, myös cheat-toistoja kannattaa käyttää mieluummin säästellen kuin jokaisen treenin jokaisessa sarjassa.

TIPUTUSSARJAT

Yhdet suosikeistani! Etenkin olkapäille! Ideana on aloittaa suurimmasta painosta, tehdä sillä sarja loppuun asti ja voimien loppuessa siirtyä pienempään painoon. Siinä tehdään taas niin paljon kuin jaksaa ja tämän jälkeen siirrytään jälleen pienempään painoon jne. Tästä videosta: OLKAPÄIHIN PYÖREYTTÄ – KATSO TEHOKAS TREENI! voit katsoa esimerkin vipareilla suoritetusta tiputussarjasta, jonka tein treenin loppuun. Tuo treeni on saanut teiltä ihan mielettömästi kehuja ja tosi moni on pistänyt sen testiin, joten kannattaa ehdottomasti laittaa kokeiluun!

SUPERSARJAT

Ai että tykkään supersarjoista erityisesti sellaisissa lihaksissa, jotka kaipaavat lisäruntua ja joihin voi olla vaikeampi saada tuntumaa. Ensin tehdään yksi sarja liikettä 1 ja tämän jälkeen siirrytään tekemään yksi sarja liikettä 2 samalle lihakselle. Kun voimat ovat loppu ensimmäisestä sarjasta ensimmäisessä liikkeessä, otetaan loputkin mehut irti erilaisella liikkeellä, jota kuitenkin jaksaa erilaisuutensa ansiosta vielä tehdä. Esim. selälle kulmasoutu + ylätalja.

KANNATTAAKO AINA TREENATA ERIKOISTEKNIIKOILLA?

Erikoistekniikoita ei kannata yliviljellä ja tehdä niitä aina ja iankaikkisesti jokaisessa liikkeessä. Niillä voi kuitenkin saada kaivattua potkua kehitykseen, kun niitä hyödyntää tarkoituksenmukaisesti ja tarpeen mukaan. Joten ei kun pökköä pesään ja testailemaan! 🙂

LUE MYÖS: 3 loistavaa olkapääliikettä joita en ole koskaan aiemmin näyttänyt

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: RUOKASÄÄNNÖT JOTKA SINUN TULISI KIERTÄÄ KAUKAA!

 

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina 
Instagramissa: @idajemina 
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

18 vastausta artikkeliin “PARHAAT ERIKOISTEKNIIKAT – HYÖDYNNÄTKÖ JO NÄITÄ?”

  1. Olisi ihanaa jos tekisit my day -videon 😍😎💪🏼 Olet ihana ja rakastan blogiasi❤️❤️

    • Kiitos toiveesta ja kauniista sanoista Vepa!! Ihan varmasti voin tehdä! 😘😘😘 pistän tän muistiin!

  2. Ooh oot kyllä girlcrush😍👌 ja tuo yllämainittu myday kuulostais hyvälle, kuten videot muutenkin ois kivoja! Oot niin luonnollinen että sulta ne käy👍😊

    • Apua kiitos🙈❤️ hei mahtava tietää! Täytyykin sellainen duunailla 🙂

  3. Mahtava olet ja olis ihan sika mahtavaa ja siistiä jos voisit tehdä jotain hyviä treeni ohjelmia tai vinkkejä mitä voisi tehdä. Mulla kun niistä ei kauheasti mitään ideaa ole.😊😅

    • Kiitos Sartsa! Kannattaa selata noita mun blogin kategorioita kohdasta treeni. Sieltä aukeaa monia treenivinkkejä! 😎💪🏼

  4. Hei,

    Kiitos blogista 🙂 Upea asu, mitkä/mistä tuo toppi on? Lisäksi kreatiinin kanssa, huomaatko alatko haista kalalle? Tästä varoitellaan kreatiinin käytössä, mutta tuleeko vasta todella isoilla annoksilla?

    • Kiitos itsellesi! 🙂 Toppi on Under Armour. Hui ei ole koskaan tullut onneksi tuollaista ongelmaa, mutta toisaalta yleensä käytän kreatiinia vain pieniä määriä sheikin kaverina.

  5. Siis oon nyt kokeillut jonkin verran noita vipunostot yhdellä kädellä vinottain ja etuolkapääviparit vastaotteella-liikkeitä ja pakko sanoa että on kyllä mahtavia👌on aina nii mukavaa löytää jotain uusia liikkeitä mitä ei oo ikinä kokeillut, tuo nii mukavaa piristystä niihin liikkeisiin mitä yleensä tekee, vaikka nekin olisi tehokkaita😊 ja sun blogista on kyllä löytynyt monipuolisia vinkkejä omaan reeniin ja esim. niihin, mitä kotona pystyy myös tehdä jos esim. salille ei sinä päivänä ehdi mennä. Ja on pakko sanoa vielä, että oot aivan ÄLYTTÖMÄN kaunis ja ihanan oloinen persoona!😍

    • Ihan huikeeta hyvä Roosa!!😍 Loistava meininki ja niin kiva kuulla, että blogista on löytynyt hyödyllisiä juttuja! Kiitos paljon!!❤️❤️❤️

  6. Huhhhuh toi musta tukka pukee sua, tulee kyl ihan Kim K-vibat varsinkin tuosta ekasta kuvasta. Silleen hyvällä tavalla 😉

  7. Moi! ”Nyt vasta” törmäsin blogiisi 🙂 Todella kiva ja motivoiva ! Olet superkaunis 🙂

    • Ihanaa että löysit Pirjo! Kiitos kovasti ja tervetuloa mukaan joukkoon! 😊❤️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 70
Tykkää jutusta