Näin saat paremman tuntuman lihakseen

Hei murmelit!

Päivät menee kyllä niin pikavauhtia, että huomenna on taas jo viikonloppu!

Tänään kävin treenaamassa yläkroppaa ja treenin aikana tuli mieleen, että voisin jakaa yhden hyvän vinkin kanssanne. Siitä en olekaan tainnut aiemmin täällä puhua.

parempi tuntuma
Syksyn lookia

Monesti kun teen eri liikkeitä, esimerkiksi hauiskääntöä, pyrin puristamaan tankoa mahdollisimman vähän. Sama juttu monen muun liikkeen kanssa. Jos teen esimerkiksi ylätaljaa, pidän taljasta kiinni vain kevyesti. En purista sitä henkeni edestä. Miksi näin?

Koska silloin liike ja tuntuma osuvat omasta kokemuksesta enemmän treenattavaan lihakseen. Kun muut lihakset eivät ole niin jännittyneinä,  on helpompaa saada kohdelihakset kunnolla aktivoitua.

Voit testata tätä itse seuraavassa salitreenissäsi. Höllää vähän otetta ja keskity siihen, että liike menee ainoastaan treenattavaan lihakseen.

Tuntuma lihakseen

Esimerkiksi ylläolevassa kuvassa puristan kahvoja vain hyvin kevyesti ja pyrin tekemään mahdollisimman paljon työtä selkälihaksilla. Käytän vetoliikkeissä usein myös remmejä, vaikka otevoima riittäisikin – tällä tavoin voin keskittyä vieläkin enemmän itselleni hankalammin aktivoituviin lihaksiin. 

Toinen vinkki on tehdä liikkeet apinaotteella. Ihan kaikkiin liikkeisiin se ei sovi, mutta hyvin moneen kuitenkin. Apinaote tarkoittaa siis sitä, että tangosta ei pidetä kiinni peukalolla normaaliin tapaan vaan viedään peukalo muiden sormien viereen. Vähän niin kuin apinat tarttuvat käsillään.

Lihastuntuma
Kuva

Täällä olen kertonut vinkin siihen, miten saa paremman tuntuman reidenojennuksiin ja koukistuksiin, kannattaa katsoa myös se.

Mutta sellaisia vinkkejä tällä kertaa. Kokeilkaa ihmeessä ja kertokaa jos huomasitte eron!

Eilisessä teksissä kerroin mitä treenin aikana kannattaa nauttia

Ida Jemina

17 vastausta artikkeliin “Näin saat paremman tuntuman lihakseen”

  1. moikka!
    Ootko pt ammatiltasi? Sori,oon suht uusi lukija en vielä valitettavasti ole ehtinyt lukea kaikki kirjoituksiasi vaikka ne tähän mennessä onkin vaikuttanut todella hyviltä ja koukkuunuin samantien. Olet ihanan aito ja lämmin. Et tunnu yhtään olevan ”pissi päähän noussut” tyyppinen. Mikä on mahtavaa!!
    Noniin mutta asiaan;tosiaan jos oot pt, missäpäin sun oppeihin voisi päästä? Tai voiko sulta mahdollisesti tilata ruoka-ohjeet miten syödä että paino tippuisi mutta virtaa riittää myös kunnon salitreeneihin 🙂

    • Moikka! Kiitos paljon ihanasta kommentista<3 Jep, olen ammatiltani valmentaja. Ehdottomasti tämä onnistuu! Laitatko mailia osoitteeseen [email protected] niin laitetaan hommat rullaamaan!:)

  2. Ihanaa saada vinkkejä salille, vaikka vasta aloittelija sillä osa-alueella niin intoa riittää ja energiaa. Lehtikaalikin sai vakkari paikan mun smoothieista ! Onneksi aikaa vielä kesään koska mä niii aijon olla kesäkunnossa. Taikka jo talvi 🙂

    • Mahtavaa! Hienoa, että vinkit meni käyttöön:) ja jes! Lehtikaali on ihan ykkönen! Tsemppiä treeneihin Tia!

  3. Blogiasi on ihana! Tiedät mistä puhut ja teet sen asiallisesti joten postauksia on todella miellyttävä lukea ja niistä saa aina kivoja vinkkejä omaan treeniin/ruokavalioon. Jatka samaan malliin!

    • Kiitos paljon Huna! Tosi kiva kuulla ja ehdottomasti jatkan!:)

  4. Moi! Eksyin sun blogiisi sattumalta ja vau, jäin samatien koukkuun 🙂 Kirjotat asiantuntevaa ja miellyttävää tekstiä.
    Mutta näin uutena lukijana olis kiva jos voisit tehdä itsestäsi jonkinlaisen esittely -postauksen. Pääsis vähän enemmän kärryille susta esim ikä, ootko kisannut, mikä laji tms. !

    vauvau, oon ihan sanaton! teit sellasen vaikutuksen muhun! 😀

    • Moi Miia! Kiva että löysit tänne ja mahtavaa että blogi on mieleinen:) Kiitos! Siirtyessäni FitFashionille kirjoitin Kuka on Ida Jemina? postauksen. Siinä vastataan noihin esittämiisi kysymyksiin:) Heh ja kiitos vielä, ihan tässä punastuu!

  5. Kyllä! Ja tässä auttaa justiin salihanskat tai sitten gripperit, että saa kuitenkin napakan otteen ettei tarvitse käyttää puristusvoimaa että esimerkiksi kahva pysyy käsissä 🙂

    Sulla on tosi asiallisen oloinen blogi ja paljon hyviä, inspiroivia kuvia! Sun juttuja on ollut ilo lueskella 🙂

  6. Hei 🙂 Löysin sun blogin vähän aikaa sitten ja tykkään kovasti. Voisitko muuten tehdä jonkun kotona tehtävän koko kropan lihaskuntotreenin? Sellanen mistä löytyis liikkeitä vatsoille, selälle, reisille yms. Se tulisi tarpeeseen koska lähistöllä ei ole saleja ja tuntuu että netistä ei löydä kunnon liikkeitä esim. selälle.

    • Hei Anniina! Tervetuloa blogiin ja kiitos!:) Voin tehdä joskus, kiitos ehdotuksesta! 🙂

  7. Hei,
    Itsekin tuota ihmettelin, että kisaatko/aiotko kisata? Olet todella upeassa kunnossa! 🙂 miten pidät itseäsi niin timminä..? Esim. millainen ruokavalio ja paljonko treenaat (esim viikossa)? 🙂

    • Moi Minna! Kiitos paljon! Kisalavat eivät tällä hetkellä ole tähtäimessä:) Treenaamalla sekä syömällä suunnitelmallisesti ja systemaattisesti saa parhaimmat tulokset aikaan:)

  8. […] Tämän kaltaiset harjoitukset voivat auttaa hoksaamaan, kuinka nämä lihakset toimivat vastaavantyyppisissä treeniliikkeissä ja oppimisen myötä varsinaiset treenitkin menevät helpommin perille. Tämä puolestaan johtaa parhaimmillaan ihan peilissä nähtäviin tuloksiin – se jos jokin lämmittää aina mieltä! Aiheeseen liittyen katso myös tämä vinkki, jota hyödynnän paljon: Näin saat paremman tuntuman lihakseen […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta