Palautusjuoma – paras lisäravinne

Moni miettii, kannattaako palautusjuomaa eli palkkaria juoda. Itse olen ehdottomasti sen kannalla. 

Lihas ei kasva salilla, itse asiassa päinvastoin salitreeni syö lihaksia. Lihakset kasvavatkin levossa, mutta tarvitsevat siihen toki ensin salilla aiheutettua kasvuärsykettä. Kova salitreeni aiheuttaa kuitenkin kataboliaa (lihasta hajottava tila), joten voiko asialle tehdä mitään? Jotta tehty työ ei menisi hukkaan ja katabolia saadaan käännettyä anaboliaksi (lihasta rakentava/korjaava tila), on kropalle tarjottava sitä varten riittävästi ravintoa. Mitä nopeammin keho saa tarvittavia rakennusaineita, sitä nopeammin palautuminen pääsee vauhtiin.

palautusjuoma
Palkkarin lisäksi on hyvä ottaa kevyet venytykset treenin jälkeen 🙂


Jos saisin valita vain yhden urheilulisäravinteen, niin se olisi palautusjuoma. Palkkarissa rakennusaineet ovat hyvin nopeasti imeytyvässä muodossa, jolloin se sopii ihanteellisesti välittömästi treenin jälkeen nautittavaksi ravinnoksi. Neste imeytyy huomattavasti nopeammin kuin kiinteä ruoka.

Tärkein ainesosa palautusjuomassa on proteiini. Itse käytän tällä hetkellä Whey 80 heraproteiinia, joka on hyvin imeytyvää ja auttaa katkaisemaan katabolian nopeasti. Lempparimakujani ovat suklaa, minttusuklaa ja cookies & cream. Nam! 

Treenin jälkeen lihakset ovat hyvin ravinteita vastaanottavassa tilassa, jolloin on paras hetki päivässä nauttia hiilihydraatteja. Tällöin ne ajautuvat lihaksiin tehokkaimmin. Omassa palkkarissa käytän Maltoa tähän tarkoitukseen. Se tuo myös kivasti makeutta juomaan. 

Heran ja malton lisäksi, pistän palautusjuomaan hieman kreatiinia. Kreatiini parantaa suorituskykyä, sillä salitreenin tyyppisessä rasituksessa se on tärkeä lihasten käyttämä energianlähde. Sitä on hyvä ottaa erityisesti palkkarin kanssa, joka sisältää hiilaria – silloin kreatiini kulkeutuu tehokkaasti lihaksiin.

Mmmm…

Itse kokoan palkkarin ainekset siis itse, koska silloin pystyn muuttamaan niiden suhteita halutessani. On kuitenkin olemassa myös hyviä valmiita palkkarisekoituksia (esim. Recovery Pro), jotka sisältävät näitä kaikkia ravinteita valmiiksi sekoitettuna. Ne ovat helppo ja nopea tapa saada hyvä palkkari aikaiseksi, eikä tarvitse säätää monen eri pussin kanssa. Kaikille pätkiksestä tykkääville, suosittelen tuota minttusuklaata. Täältä löytyy yksi pätkishiiri!

Itse olen tilannut lisäravinteet usein Fitnesstukusta, mutta samankaltaisia tuotteita saa myös Sportsnutritionilta. Siellä jauhot ovat tuollaisissa kivoissa purkeissa 🙂

Aina palkkari mukana laukussa


Jos et käytä vielä palautusjuomaa, kannattaa se ehdottomasti ottaa mukaan treenipäiviisi. Huomaat varmasti hyvin nopeasti sen positiiviset vaikutukset.

Edelliseen kirjoitukseen pääset tästä: 10 minuutin vatsatreeni kotona


 
Ida Jemina

6 vastausta artikkeliin “Palautusjuoma – paras lisäravinne”

  1. Mä oon kanssa palkkari kannalla! 🙂 Kuulin joskus pukkarissa parin nuorehkon tytön juttelevan asiasta. Toine ei millään halunnut ottaa palkkaria, koska ei ollut kuulemma ansainnut sitä, koska ei ollut polttanut riittävästi kaloreita.. Kauheeta jos tytöt aattelee tolleen :/

  2. Teet itse palautusjuomasi, millaiset mittasuhteet sinulla on? Miten muuttelet niitä?
    Kiitos jo etukäteen 🙂

    • Jepulis! 🙂 Palkkarini suhteet vaihtelee esimerkiksi sen mukaan olenko plussalla tai esim. dieetillä. Ne voi myös joskus muuttua ihan treeninkin ja muiden syömisten mukaan. Esimerkiksi yksi esimerkki on ottaa protskua ja hiilaria 1:1 suhteessa.

  3. Moikka !

    Kuinka pian treenin jälkeen juot palautusjuoman ja kannatko maitoa mukana jos juot heti treenin jälkeen :)?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta