Päivän treenivinkki: parempi tuntuma reidenojennuksiin ja –koukistuksiin

Perinteisesti reidenojennuksia tehdään pitelemällä kiinni penkin kahvoista (tai jos on lyhytkätinen niinkun mä, niin jostain penkinkulmasta mistä nyt saa kiinni :D). Siinä ei ole mitään vikaa ja sillä tekniikalla on ehdottomasti paikkansa, mutta liikkeen saa tarvittaessa eristettyä vielä paremmin reisille irrottamalla otteen kahvoista. Voi olla, että sarjapainoja joutuu hieman laskemaan verrattuna perinteiseen tyyliin, kun voimaa ei tule ammennettua samalla tavalla yläkropasta liikkeen suorittamiseen. Se on siis tällä tekniikalla ihan ok tehdä tarvittaessa pienemmällä vastuksella, sillä tavoitteena on nimenomaan eristää reidet mahdollisimman tehokkaasti. Kädet voi asettaa vaikka reisien päälle lepäilemään. Toinen tärkeä juttu on pitää nilkat rentoina. Toistojenkin aikana treenikaverin pitäisi pystyä heiluttelemaan nilkkojasi – silloin ollaan oikeilla jäljillä.

treeni vinkki reiden ojennus
Nilkat rentoina, kädet irti kahvoista


Tässä siis tehdään pari tyypillisestä salilla nähtävästä suorituksesta poikkeavaa muutosta, irroitetaan ote kahvoista ja pidetään nilkat rentoina. Jos vielä haluaa oikein kunnolla fiilistellä reisilihoja, niin ylhäällä voi tehdä lyhyen pidon ja kääntää sen aikana lievästi jalkateriä sisäänpäin – tällä saa juuri polven yläpuolelta löytyvään ”pisaralihakseen” mukavan puristuksen.

reisi ojennus
Jalkaterät käännettynä sisäänpäin


Reidenkoukistuksessa istuen pätee samat vinkit, eli ote irti kahvoista ja nilkat rentoina. Tämän ansiosta ei tule vahingossa tehtyä liikettä koko kroppa jäykkänä hinnalla millä hyvänsä, vaan saadaan eristettyä rasitus entistä tehokkaammin takareisille.

reiden koukistus

 

reisi koukistus


Jos salilta löytyy reidenkoukistuslaite, jossa liike tehdään maaten, niin sama juttu kuin edellisissä. Kahvoista voi toki pitää kevyesti kiinni – oleellisinta tässä on kuitenkin, ettei koko kroppa pinkeänä kisko liian isoilla painoilla menemään. Nilkat siis taas rentoina ja toinen tärkeä juttu: peppu ei saisi lähteä nousemaan omille teilleen liikkeen aikana. Lantion tulisikin levätä penkillä ja toiston aikana pepun ei pitäisi nousta luonnottomasti korkeuksiin, sillä muuten liike ei mene niin hyvin perille. Mun salilta ei enää tätä laitetta valitettavasti löydy, mutta kaikki onnelliset kokeilemaan joiden salilla siihen on mahdollisuus!

Siinä oli tämän päivän vinkit. Näillä tekniikoilla saa tehtyä hyvin esimerkiksi jalkatreenin päätteeksi kunnon loppupumpit – ei muuta kun jalkalihat laulamaan!

Edelliseen kirjoitukseen pääset tästä: Viikon treenikuulumisia ja kuvia

Ida Jemina

7 vastausta artikkeliin “Päivän treenivinkki: parempi tuntuma reidenojennuksiin ja –koukistuksiin”

  1. Kokeilepa joskus tehdä reidenkoukistus niin ettet laita tota polvitukea ollenkaan. Keskityt supistamaan ja myös jarruttamaan vastaan pelkillä takareisillä, koska ei ole mitään ulkoista tukea johon voisi painautua. Painot toki pienet, mutta ainakin itelläni tuntuu että takareidet pamahtaa 🙂

    • Hyvä pointti! Meidän salin laitteessa tuo ei valitettavasti onnistu kun tuki on kiinteästi laitteessa. Mutta tiedän mitä tarkoitat 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta