KUN PAINO EI PUTOA VAIKKA SYÖN VÄHÄN JA TREENAAN PALJON

Sis. mainoslinkkejä

Mitä tehdä tilanteessa, jossa paino ei millään putoa vaikka liikkuu paljon ja syö minimaalisesti? Mikä ratkaisuksi, kun edelleen olisi ylimääräistä pudotettavaa, mutta ruokaa ei voi enää vähentää ja liikunnat ovat tapissa?

Ylimääräinen läski ei tarkoita, että edellytykset laihduttamiselle olisivat hyvät

Vaikka kropassa olisi rasvaa pudotettavana, se ei valitettavasti automaattisesti tarkoita aina kaikissa tilanteissa, että sitä olisi helppo lähteä polttamaan. Ennen jokaisen dieetin aloittamista onkin tarkistettava lähtötilanne – millaiset edellytykset dieetin onnistumiselle on?

Tähän vaikuttaa niin lähtökunto kuin aineenvaihdunnallinen kapasiteetti.

Yleinen ongelma

Yksi yleisimmistä ongelmista on se, että kontrolloidaan syömisiä rajusti ja liikutaan aivan liian paljon. Tämän kaltainen toiminta saattaa pidemmällä aikavälillä aiheuttaa pattitilanteita.

Esimerkiksi jos taustalla on pahimmillaan vuosikausien jojottelu painon kanssa sekä ääripäästä toiseen kallistelu, voi pakka olla seurauksena melko sekaisin. On voitu syödä suurimman osan ajasta aivan liian vähän ja mahdollisesti laaduttomasti sekä on saatettu urheilla liian paljon. Jossain kohtaa herkuttelu on kuitenkin lähtenyt lapasesta ja painoa kertynyt tiuhaan tahtiin huomattavia määriä. Tätä on voinut seurata välitön morkkis ja uusi kidutuskuuri. Esimerkiksi tällaisella kierteellä on saatettu möhliä aineenvaihdunnan toimintataso hyvin alhaiseksi eikä ylimääräisestä rasvasta ole päästy eroon. Kun kroppaa on totutettu toimimaan tehokkaasti vähäisellä energiansaannilla, on tilanne dieetin onnistumisen kannalta epäsuotuisa. Jos syö valmiiksi liian vähän ja liikkuu valmiiksi liian paljon, on hyvin vaikeaa enää kiristää ruuveja tiukemmalle.

Postaus: Parhaat takareisiliikkeet – upeaa muotoa jalkoihin

Kaikilla ei ole samat lähtökohdat rasvan polttamiseen ja samallakin ihmisellä ne vaihtelevat eri tilanteissa

Lähtökohtiin ja aineenvaihdunnalliseen kapasiteettiin voi onneksi kuitenkin itse vaikuttaa. Tämä tapahtuu ennen itse dieetin alkua, mikä onkin sen onnistumisen kannalta suuressa roolissa. Mikäli jo ennen laihdutustavoitteita syödään valmiiksi liian vähän ja treenataan liian suuria määriä, on onnistumisen todennäköisyys laihdukselle keskimääräistä pienempi.

Ennen dieettiä tapahtuvilla teoilla onkin iso vaikutus siihen, kuinka kivistä tietä dieetillä joutuu tallustamaan. Kulutustasoaan voi ja kannattaa pyrkiä kohottamaan kasvattamalla metabolista kapasiteettiaan silloin kun ei olla dieetillä. Tämä tapahtuu lisäämällä pikkuhiljaa ruokamääriä niin rauhallisesti, että läskin kertyminen pysyy kurissa. Näin sopeudutaan suurempaan energiansaantiin, joka taas auttaa mielettömästi dieetille lähdettäessä. Sama henkilö voikin kuluttaa merkittävästi enemmän tai vähemmän ilman liikuntojen lisäämistä, riippuen siitä minkälaiseen energiamäärään keho on sopeutunut.

Mikä ratkaisuksi, kun syömistä ei voi enää vähentää ja liikunnat ovat tapissa?

No mikä sitten avuksi, kun ollaan jo siinä pattitilanteessa? Liikutaan paljon, syömisiä ei enää pysty vähentämään ja silti kropassa olisi vielä pudotettavaa?

Joskus esimerkiksi pelkkä raaka-aineiden vaihtaminen ja makrojen fiksaaminen voi laittaa homman taas toimimaan ilman, että kaloreihin kosketaan. Ei ole kehon toiminnan kannalta missään nimessä ihan sama, mistä kalorit tulevat.

Toisinaan on kuitenkin järkevintä keskittyä tilanteen normalisoimiseen pyrkien pois vallitsevasta jumitilasta. Tie timmiin kuntoon käykin nyt käänteisessä järjestyksessä, niin että kroppaa aletaan taas pikkuhiljaa totuttamaan suurempiin energiamääriin. Samoin jos ollaan liikuttu liikaa, aletaan treenimäärää pikkuhiljaa vähentämään. Salaisuus piilee maltissa. Pienet muutokset ovat tarpeen, jotta kroppa pysyy hommassa mukana eikä imaise kaikkea syötyä ruokaa kylkiin. Käytönnössä tämä tarkoittaa reverse-dieetin aloittamista. Sopiva kalorinnostotahti riippuu ihmisestä ja dieetin kovuudesta, mutta TÄSSÄ POSTAUKSESSA annan siihen tarkempia ohjeita.

Kun keho taas jossain kohtaa toimii normaalisti, ovat lähtökohdat onnistuneelle rasvanpolttamiselle huomattavasti paremmat.

Hyvät uutiset

Tilanne ei siis useimmiten ole toivoton tai lopullinen. Siihen voi omilla toimillaan vaikuttaa. Kärsivällisyys palkitaan ja lopussa kiitos seisoo vaikeuksien kääntyessä lopulta voitoksi tavoitekunnon kurkistaessa peilistä. 

LUE MYÖS: Usein tehtävä virhe dieetillä – vältä tätä jos haluat onnistua!

Toppi täältä / Trikoot täältä 

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: ELÄMÄ RESCUE-PENNUN KANSSA – MIKÄ ON ERILAISTA?

 👻 Seuraa snapchatissa: idajemina
YouTubessa: Ida Jemina
Instagramissa: @idajemina
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

Yksi vastaus artikkeliin “KUN PAINO EI PUTOA VAIKKA SYÖN VÄHÄN JA TREENAAN PALJON”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 26
Tykkää jutusta