Opiskelija, eivätkö rahat riitä ruokaan? Lue nämä vinkit selvään säästöön!

Sis. mainoslinkkejä

”Opiskelija rahat ei riitä”

Heips! Sain lukijaltani Julialta kysymyksen koskien treenaajan syömistä opiskelijabudjetilla. Useilla on varmasti juuri alkamassa opiskelijan antoisa, mutta välillä rahallisesti laihanlainen elämänvaihe ja se voi tietää muun muassa pähkäilyä ruokakaupan hyllyväleissä. Tilanne on ollut itsellenikin varsin tuttu, joten nyt syyskuun alkajaisiksi paljastan mielelläni omat niksit ja kikkani, miten tuosta ajasta voi selvitä ilman nälkään nääntymistä.

Opiskelijana rahaa voi tosiaan olla käytössä hyvin rajallisesti, joka tarkoittaakin olennaiseen keskittymisen korostumista. Monet varmasti tietävätkin sen olevan yksi lempimotoistani. ”Keskity olennaiseen” pätee myös tässä.

Mikäli treenaa tavoitteellisesti ja haluaa syödä sitä tukien, on panostettava ruokaan. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Herkkukastikkeiden, merkkituotteiden ja sisäfileelihan ostamista? Ei suinkaan. Perusruoka tuli ykkösenä ja muut jutut vasta sen jälkeen. Keskityinkin nimenomaan ihan perusjuttuihin ja kaikesta vähemmän tärkeästä täytyi karsia.

opiskelijabudjetti ruoka
Seuraa kommelluksia snapchatissa: idajemina

Avainsana tiukassa tilanteessa onkin suunnitelmallisuus. Kauppaan oli hyvä mennä listan kanssa siinä pitäytyen, jolloin muilta houkutuksilta oli helpompi välttyä. Ostin aina neljän päivän ruoat kerralla ja söin suunnitelmallisesti, joten ylimääräisiä heräteostoksia ei tarvinnut tehdä. Kauppareissut olivat tämän myötä myös todella nopeita suorittaa, kun sai tutussa liikkeessä viilettää hyllyväliltä toiselle ikään kuin laput silmillä.

Suosin isoja ruokakauppoja, sillä ne olivat huomattavasti edullisempia kuin pienet putiikit. Pienet 20 sentin säästöt esim. rahkapurkeissa ja muissa tuotteissa kumuloituvat nopeasti selviksi rahasummiksi. Lempipuuhaani oli myös -30 aletarrojen etsiminen (ja on muuten edelleenkin!). Koska proteiini on usein se mistä saa maksaa, hyödynsin alennuksia ja koitin ajoittaa kauppareissuni niille hetkille, jolloin -30% aleja oli myös tarjolla. Suosittelen bongailemaan aikoja, jolloin näitä aarteita on omassa kaupassa usein saatavilla ja mahdollisuuksien mukaan käydä sitten korjaamassa pottia kotiin. Monesti onkin pakkanen täyttynyt edullisesta lihasta ja siinä samalla myös säästynyt muutama lantti muuhun käyttöön.

Hyödynsin muutenkin runsaasti pakasteita. Esimerkiksi pakastekalkkuna oli kilohinnaltaan huomattavasti edullisempaa kuin pakastamaton. Myös seitin sisällyttäminen ruokavalioon alensi proteiinikustannuksia tuntuvasti. Samoin kasviksissa suosin usein pakestevihanneksia niiden verrattain alhaisen hinnan vuoksi.

opiskelija-budjetti

Lisäravinteissa keskityin vain niihin tärkeimpiin. Muutamankin kerran tuli tilattua bulkkina kasakaupalla isoja säkkejä heraa, jolla säästi taas kymppejä. Kerralla isojen määrien ostaminen voi ostohetkellä kirpaista, mutta se on vain henkistä kirjanpitoa. Pidemmällä aikavälillä näin pääsi selvästi halvemmalla ja jäi maksukykyä vaikkapa kreatiiniinkin.

Koska opiskelijana rahaa oli käytössä niukasti, tarkoitti se myös joistain asioista luopumista tai merkittävää karsimista. Tämä koski ihan kaikkea. Itse karsin mm. kahviloista, ravintoloista, alkoholista, kastikkeista, valmisruoista, purukumeista, limuista ja muista yllättävänkin paljon rahaa vievistä asioista. Se myös tarkoitti sitä, etten välttämättä ostanut haluamaani paitaa, en käynyt laittamassa kynsiäni, enkä mennyt kampaajalle, hierontaan yms. Loppupeleissä ruoka olikin siis aikalailla korkein prioriteetti täysin välttämättömien kulujen, kuten asumiskustannusten ohella.

Yhtenä toimivana opiskelijan eloa helpottavana vinkkinä voisi vielä mainita tulojen ja menojen ylöskirjaamisen, joka on helppo toteuttaa esimerkiksi Excelillä. Oman tilanteen tiedostaminen tarkalla tasolla voi helpottaa selvästi hahmottamaan, mihin kukkaron rahkeet riittävät. Joitain juttuja karsimalla tai vähentämällä opiskelijabudjetillakin on mahdollista saada oikein mukavasti murkinaa napaan – suunnittelua se kuitenkin saattaa vaatia.

opiskelijan ruoka

Tässä vielä joitakin raaka-aineita, joita suosin:

  • Jauheliha, kana, seiti, porsas, kalkkuna
  • Kananmunat
  • Öljyt, pähkinät
  • Pakastevihannekset
  • Riisi, makaroni, kaurahiutaleet
  • Maitorahka, maito

Hyviä perusruokia ja -lisäravinteita siis ylimääräisiä juttuja karsien 🙂 Toivottavasti näistä tipseistä oli apua opiskeleville treenimimmelle ja punttikolleille!

opiskelija ruoka
Paita täältä

Edellisessä postauksessa: Nyt on maukasta settiä! Maistuisiko?

Ida Jemina

26 vastausta artikkeliin “Opiskelija, eivätkö rahat riitä ruokaan? Lue nämä vinkit selvään säästöön!”

  1. Toivon, että uudet opiskelijat tajuavat jättää alkoholin juomista vähemmälle. 😉 Opiskelusta ja elämästä pystyy todella nauttimaan ilmankin! 😀 Mulla on parhaimmat muistot nyt opiskeluajoilta, kun olemme yhdessä kavereiden kanssa valmistaneet ruokia, brunsseja ja leiponeet tms. Alkoholia en oo juonut yhtään. Mutta hauskaa oon pitänyt monesti iltamyöhäänkin asti. 😀 Mutta silti on suht hyvä olo, vaikka väsyttääkin joskus aamuisin. ;D

    • Hienoa kuulla Sara, että teillä on ollut noin hyvä meininki 🙂

  2. Oletko varma että ostamalla lihaa pakastimeen säästää rahaa? 😉 Ensinäkin pakastin kuluttaa sähköä Ja jäisen lihan sulatus/lämmitys vie sähköä paljon enemmän kuin ”tuoreen”.. 🙂

    • Olen aika varma 😀 lihojen pakastaminen ei nosta sähkökuluja noin 3e per paketti, jota saan säästöä. Tämän näen helposti jo sähkölaskustani. Ja sulattaminen ei maksa pennin hyrrää kenellekään jos oivaltaa olla laittamatta jäistä filettä suoraan pannulle 😉

    • Opiskelijana kommentoin vielä sen verran, että opiskelijasäätiöiltä vuokrattujen asuntojen vuokran hintaan kuuluu käytännössä aina sähkö, joten kuluja tästä ei isolle osalle opiskelijoista tule.

  3. Kiitti näistä vinkeistä! Tulee todella käyttöön:) Ainut ongelma on vaan se etten osaa tehdä mitää ruokaa paitsi munan paistaa:(

    • Anytime! Kiva jos niistä sai inspistä! 🙂 hih, onneksi sitä oppii nopeasti!

  4. Yksi sana: Lidl! Siellä on vielä halvempaa kuin Prismassa tai Cittarissa. Ennakkoluulot estävät monia sinne menemästä. Itse oon jo yli 30v opiskelija, ja pennin venytys ei ihan kauheasti nappaa… Otan siten opintolainat ja käyn töissäkin lisäksi jonkun verran. En nyt kuningattarena missään elä, mutta mun sääntä on ollut aina se, että ruoasta en tingi. Matkoilla käyn pari kertaa vuodessa, siellä taas säästän majoituksessa; sen ei tarvitse olla pramea, turvallinen riittää sillä en kuitenkaan käy kuin nukkumassa. Säästän vaatteissa ja kauneudenhoidossa.

    • Jep! Lidl:ssä moni juttu on edellusempaa kuin muualla ja kannattaa kyllä ehdottomasti käydä kurkkimassa jos ei ole aiemmin siellä asioinut. Tsemppiä opiskeluihin!

  5. Merkeissä on kyllä valtavasti hinta eroa.. Itse esimerkiksi käytän Arlan raejuustoa, taitaa maksaa 2,60 euroa k-kaupassa ja lidlissä raejuustoa saman verta saa varmaan eurolla ? Maku arlassa on kylläkin parempi… Opiskelijalle halvemmaksi tulisi korvata tämä aamu proteiini vaikkapa hera 80, väitän että kuukauden arla raejuustolla saa ostettua vuoden proteiini konsentraatit hyvästä alesta..

    HAKEUTUKAA lähikauppaan töihin, itse työskentelen kaupassa ja saan ihan mukavan henkilökunta alennuksen 😉

    • Totta! Heraa pystyy tosiaan hyödyntämään ja tulee usein edullisemmaksi kuin moni muu proteiininlähde. Jes, se onkin hyvä etu jos saa henkilökunta-alet sapuskoista!

  6. noita -30% tuotteita tuntuu olevan enimmillään Maanantai/Tiistai aamuisin, kauppa kun aukeaa 07, niin 08 – 09 välillä on jo suurin osa laputettu, myöskin Maanantaisin yleensä tulee kauppoihin isoimmat satsit. Sama on pyhäpäivien aikaan, esim juhanneksen jälkeinen esimmäinen kaupat auki päivän aikana oli melkein koko lihahylly täynnä -30% tarroja. Eli nuo isommat marketit kun aukeaa 07, niin ennen klo 12 kun käy, on yleensä jo laputettu kaikki sen päivän -30% tuotteet. Tietty yleensä eläkeläiset käy kans hamstraamassa näitä niihin aikoihin :).

    • Loistavaa! Kiitos vinkeistä koskien aikoja! Se on kyllä totta mummojen ja pappojen kanssa siellä tapellaan kanapaketeista 😀

  7. Hyvä postaus! Seiti todellakin olisi hyvä ja halpa protsku, mutta mä en vielä ole keksinyt miten maustaisin sen syötävän makuiseksi. 😀 Olisko hyviä vinkkejä?

    • Itse tykkään paistaa seitin tilkassa öljyä/Oivariinia ja ripotella päälle ihan vaikka vaan sitruunapippuria ja Herbamarea. Kun sen paistaa ihan kunnolla, niin että tulee vähän väriä pintaan molemmille puolille, niin se on oikeesti jopa hyvää! 😀 Toinen tapa on antaa seitipalan murentua muiden paistettavien ainesosien sekaan, kuten sipulin, sienien ja kesäkurpitsan. Se menee silloin niin pieneksi muruksi, että ei sitä kasvisten lomasta pahemmin edes maista 🙂 Ei nyt mitään luksusruokaa, mutta oikein syötävää silti, ja opiskelijabudjetille sopivaa 🙂

    • Kiitoksia! Itse tykkään myös maustaa seitin sitruunapipurilla, suolalla ja tillillä. Murennan kalan pannulle ja nautin riisin sekä kasvisten kera. Usein pyöritän satsin lopuksi lorauksessa rypsiöljyä. Nam! Tykkään! 🙂

    • Mä tykkään sekoittaa tomaattimurskasta, yrteistä ja mausteista kastikkeen, jonka kaadan seitifileiden päälle uunivuokaan ja heitän uuniin muhimaan. Kevyttä on, ja oikein hyvää täysjyväriisin kanssa 🙂

  8. Kiitos ihan hirveästi tästä postauksesta! Tästä oli apua ainakin minulle 🙂

  9. Lidli ja mainokset kunniaan! jos haluaa säästää ruokaostoksissa niin kannattaa tutkia kauppojen mainokset tarkkaan. Itse käytin yhden päivän kaupassa kiertelyihin (listan kanssa) jotta saisin halvimmat mahdolliset hinnat ja nyt on pakastin täynnä valmiita (itsetehtyjä tietenkin) aterioita 🙂

    • Mahtavaa! 🙂 Tarjousten bongailu on kyllä loistava harrastus!

  10. Heips!

    Tää on off topic… Mut olen ollut kesäkuusta asti dieetillä, jolla oon nauttinut hiilarit pääsääntöisesti vain aamiaisella (kaurapuuro) ja treenin jälkeen (malto/banaani) ja sit tietty syönyt vihanneksia. Rasvan ja proteiinin saannin oon koittanut pitää aika korkealla. Olo on ollut hyvä ja kunto on huomattavasti kireempi kun ennen dieettiä. Nyt kuitenkin haluisin lopettaa dieetin ja jatkaa taas ”rakennuskaudelle”. En haluaisi kuitenkaan vaivalla poistettua rasvamassaa (mitä ei nyt hirveitä määriä ollutkaan) takaisin, joten miten minun kannattaisi alkaa lisätä hiilihydraattia ruokavalioon? Tää on aika vaikeaa 🙁 Mulle sopii parhaiten riisi ja riisikakut (ja hedelmät) hiilarin lähteinä.

    Kiitos jos osaat auttaa <3!

  11. Edullisista ruoka-aineista saa onneksi todella paljon hyviä variaatiota ja vielä terveellisesti. Esimerkiksi kanasta saa hurjasti eri ruokia, samoin puuroa on todella helppo mukailla. Itse suosin myös tonnikalaa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta