ONKO RASVAPROSENTILLA VÄLIÄ? MIKÄ OMANI ON?

Sis. mainoslinkkejä

Hmmm.. Onko rasvaprosentilla väliä?

Saan joskus lukijoilta huolestuneita viestejä siitä, että on käyty rasvaprosenttimittauksissa ja järkytytty omasta tuloksesta, vaikka ennen sitä on oltu tyytyväisiä ulkomuotoon ja ajateltu kehitystäkin tapahtuneen.

Erilaiset mittaukset voivat olla mielenkiintoisia ja ne voivat antaa tietoa kehityksen suunnasta. Joillekin mittausdata voi tuoda lisämotivaatiota treenaamiseen, olla tapa toteuttaa kehityksen seurantaa ja osa taas haluaa tietää omia speksejään ihan vain mielenkiinnosta. Joillekin rasvaprosenttimittauksista aiheutuu kuitenkin ihan turhaa stressiä eikä omaan arviointikykyyn ja olotilaan luottaminen enää luonnistu entiseen malliin.

Jos on terve, olo on mainio, peilikuva miellyttää silmää ja kehitystäkin näyttää tapahtuneen oikeaan suuntaan – onko rasvaprosentilla väliä?

On tärkeää olla menemättä peppu edellä puuhun. Tieto rasvaprosentista ei muuta ulkomuotoa tai vallitsevaa tilannetta mihinkään – se on vain dataa. Jos olet ollut tyytyväinen peilikuvaan ennen, ole myös mittausten jälkeen. On tärkeää pystyä erottelemaan data ja siitä vedetyt johtopäätökset toisistaan sekä pysyä realistisena. Nykyisin on erittäin helppo saada useasta tuutista vääristävääkin kuvaa muun muassa terveellisestä rasvan määrästä ihmiskropassa ja vertailla omaa tilannettaan muihin hikikarpalot otsalla.

Muihin vertaileminen on kuitenkin turhaa monestakin syystä. Pelkästään perinnölliset tekijät vaikuttavat voimakkaasti siihen, kuinka tiukassa kunnossa kukin voi arkielämäänsä pyörittää kehon ja mielen toimiessa pitkän päälle normaalisti. Joissain tilanteissa tämän suhteen voi löytyä hieman adaptoitumisen varaa, mutta silti yhdellä on luonnostaan helpompaa heilua tyypillistä tiukemmassa tikissä kuin toisella. Kaikki eivät ole samalla viivalla ja niin se vain menee eikä siinä mitään – se on kuitenkin tärkeää tiedostaa.

Yhtälailla on tärkeää tiedostaa some-kuvavirtojen ynnä muiden muodostuvan usein sellaisistakin otoksista, joissa esiintyvää kuntoa ei ole edes tarkoitus ylläpitää jatkuvasti. Luonnollisesti fysiikkakilpailujen kynnyksellä monet postailevat päivityksiä kunnostaan, mutta niitä ei ole mielekästä pitää jatkuvasti ylläpidettävän kuosin mittareina. Sekin vaikuttaa, otetaanko kehitykseen lisävauhtia lääkekaapista vai mennäänkö täysin kehon luontaisen toiminnan ehdoilla – tämä monimutkaistaa palettia muihin vertailemisen kannalta entisestään.

Joka tapauksessa erityisesti naisten on fysiologiansa vuoksi järkevää pysytellä pitkän päälle riittävissä rasvoissa, sillä kehon toiminta verraten miehiin on siitä enemmän riippuvainen. Millainen lukema on sitten sopiva? Tässä yksilöllisten erojen merkitystä ei voi väheksyä tai tehdä liian ehdottomia yleistyksiä, mutta yleiset naisten suositukset lähtevät reilusta parista kympistä ylöspäin aina lähes 30 % asti ja miesten noin kymmentä prosenttiyksikköä alempaa. Yksilöiden väliltä löytyy siis selviä eroja ja sukupuolien väliltä sitäkin selvempiä.

Treenitoppi täältä / Trikoot täältä / Kengät täältä

Rasvan määrä ei vähene, mutta rasvaprosentti laskee?

Rasvaprosentti on sellaisenaan suhteellinen lukema. Esimerkiksi: on mahdollista teoriassa jopa lihoa ja varastoida lisää rasvaa kroppaan tai vähintäänkin olla yhtään laihtumatta saaden silti paperille mittaustuloksena edellistä alhaisempi rasvaprosentti, mikäli lihasmassa on samanaikaisesti kasvanut vauhdikkaasti. Silloin rasvaprosentti on siis laskenut lihasmassan lisääntymisen myötä vaikka rasvavarastot eivät ole pienentyneet yhtään.

Mittaustavalla on myös väliä; millä tekniikalla asiaa selvitetään, kuinka identtisesti mittaustilanteet on järjestetty, huomioidaanko mittauksessa esim. vain yläkroppa vai koko vartalo? Esim. syystä tai toisesta poikkeuksellisen nestetasapainon aikana toteutettu pelkkää ylävartaloa analysoiva impedanssimittaus ei anna vielä realistista kokonaiskuvaa henkilöstä, jolla on taipumusta erityisesti alaraajojen rasvan kertymiseen. Asiantuntevasti toteutettuna ja varsinkin hienoimmilla menetelmillä on toisaalta mahdollista selvittää tilannetta melko tarkasti – mitkään menetelmät eivät kuitenkaan anna täydellisiä tuloksia.

Mitä muita arvioinnin keinoja kehityksen suhteen voi sitten käyttää kuin maksullisia palveluita tai mittauslaitteita?

Omia silmiä. Niitä ei kannata aliarvioida! Mielestäni se on yksi tärkeimmistä asioista. Peili kertoo paljon ja kuva enemmän kuin tuhat sanaa. Selvälle enemmistölle ihmisistä riittää perinteiset ja kotikutoiset keinot pysytellä kärryillä kehityksen suunnasta. Omat vaatteet – kinnaako tai löystyykö sieltä mistä toivot? Monen kotoa löytyy myös vaaka, joka auttaa painon seuraamisessa. Lisäksi useimpien kotitalouksista löytyvillä mittanauhoilla voi seurata muutoksia kehossa. Jos ei löydy räätälin mittanauhaa, niin sitten vain narunpätkää vyötärölle ja rakennustyömitalla sentit selville. Varsinkin yhdistämällä näitä kaikkia keinoja kattavan kuvan selvittäminen kehityksen suunnasta onnistuu hyvin. Mittaustavoista huolimatta tärkeintä on kuitenkin se, viihdytkö siinä tilassa missä olet. Näin voit myös selvittää kuinka paljon voit syödä lihomatta kotikonstein.

Toppi täältä / Trikoot täältä

Myös minun rasvaprosenttiani kysytään toistuvasti ja olen aina vastannut näihin tiedusteluihin etten tiedä. En ole käynyt sitä mittaamassa, joten tähän kysymykseen en osaa valitettavasti vastata – en vain ole kokenut sitä tarpeelliseksi. Olennaisinta itselleni on aina ollut se todellisuus mikä tuntuu sisällä ja näkyy ulospäin – eivät yksittäiset lukemat.

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: JOS TEET NÄIN, TREENAAT VÄÄRIN!

♥ YouTube: Ida Jemina
 ♥ Snapchat: idajemina
♥ Instagram: @idajemina
♥ Facebook: Ida Jemina

Ida Jemina

6 vastausta artikkeliin “ONKO RASVAPROSENTILLA VÄLIÄ? MIKÄ OMANI ON?”

  1. Jaaaaaa klikkiotsikko -award goes to…… Ida Jeminaaaa! Onnittelut 😀

    • Jep!! Olin juuri tulossa kommentoimaan samaa, nyt kyllä alkoi kiukuttaan 😀

  2. Kysymys menee ohi aiheen, mutta käytätkö esimerkiksi leipomisessa steviaa, joka vastaa sokeria määrältään? Olen löytänyt netistä vaan pieniä purkkeja, joissa stevia on ”vahvempaa” kuin sokeria, mutta jos sellaisen ostaa, annostelu pelottaa..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 25
Tykkää jutusta