ONKO NORMAALIA ETTÄ…?

Mikä on normaalia ja mikä ei? Onko normaalia, että on koko ajan nälkä? Onko normaalia, että treeneissä ei hikoile? Onko normaalia, että lihakset on vielä silloinkin kipeät, kun niitä pitäisi mennä taas treenaamaan?.. Tänään katsotaan mikä on normaalia ja mikä ei. 

Onko normaalia, että treeni ei tunnu lihaksissa seuraavana päivänä?

On. Lihaskipuja oleellisempaa on tuntea treenin aikana, että lihakset työskentelevät kunnolla. Pelkkä treenin jälkeinen lihaskipu ei siis yksinään riitä kertomaan treenien laadusta tai siitä, saavutetaanko kehitystä. Toisaalta, jos ei koskaan tunne treenanneensa seuraavina päivinä jonkinlaisen arkuuden muodossa, niin todennäköisesti treeni on liian kevyttä eikä sen puolesta kehityksellekään ole edellytyksiä. On kuitenkin ihan normaalia, että vaikkapa uutta ohjelmaa aloittaessa lihaskipuja esiintyy paljonkin uudenlaisten treenien seurauksena, mutta ohjelman edetessä sekä kehon sopeutuessa menoon ja meininkiin viivästyneet lihaskivutkin samalla vähenevät. Viivästynyt lihaskipu ei siis ole aina välttämätöntä kehittymisen kannalta ja lihakset voi todellakin kasvaa ilman, että seuraavana päivänä saattuu istuutua pytylle.

Onko normaalia, että alaselkään sattuu maastavedossa?

Ei ole. Selän lihaksissa on ihan normaalia tuntua, koska maastaveto ottaa todellakin selkälihaksiin. Varsinaista kipua ei kuitenkaan pidä sietää missään liikkeessä. Tsekkaa ensimmäiseksi, että keskivartalo on tiukka ja ettei alaselkä pääse liikkeen aikana pyöristymään.

Onko normaalia, että polvet menee varpaiden yli kyykätessä?

Riippuen ihmisestä voi olla hyvinkin normaalia. Tämä on mm. yksilön mittasuhteista, tangon paikasta, valitusta kyykkyvariaatiosta, kyykyn syvyydestä, asennon leveydestä ja nilkan liikkuvuudesta riippuvainen juttu. Aika monella on siis ihan luonnollista, että polvet saattavat joissain kyykkyliikkeissä hieman ylittää varvaslinjan. Ongelmia voi tottakai syntyä, jos kyykkyä lähdetään suorittamaan ns. polvet edellä nilkkaa taivuttaen painopisteen siirtyessä sen seurauksena liian eteen. Jos kuitenkin liike lähtee lantiosta ja polvista samanaikaisesti painopisteen pysyessä jalkaterän keskiosan alueella, ei tervepolvisella ole syytä viivoittimen kanssa stressailla meneekö hieman yli vai ei. Katso täältä: Kuulutko niihin, joiden on vaikeampi kyykätä?

Onko normaalia, että on koko ajan nälkä?

Eihän se ihan normaalia ole. Tottakai jos tarkoituksella syödään vähemmän kuin kuluttaa, niin on ihan loogista, että silloin nälkä saattaa tuntua. Jos kuitenkin jatkuvalla syötöllä normaalissa tilanteessa on koko ajan nälkä, kertoo se mitä luultavammin siitä, että pöperöä lautasella on liian vähän.

Onko normaalia, että treeni tuntuu toisella puolella kroppaa mutta ei niin hyvin toisella puolella?

On normaalia ja yleistäkin. Kukaan ei ole täydellisen symmetrinen ja muun muassa tästä syystä jonkinasteista toispuoleisuutta löytyy yhtä paljon kuin treenaajia saleilta. Jos sulla on jokin lihas mikä ei ota niin hyvin treeniä vastaan ja laahaa jäljessä toiseen puoleen nähden, katso täältä mitä kannattaa treeneissä tehdä: Mitä tehdä jos toinen puoli laahaa jäljessä?

Onko normaalia, että treeni sattuu?

Missä? Lihaksissa? Se on ihan normaalia, että lihaksissa tuntuu ja joskus ne tuntemukset saattaa olla voimakkaitakin. Salitreenissä usein ne viimeiset toistot on aikamoista puristamista ja silloin lihaksiin voi polttaa todella kovaakin.

Tää pitää kuitenkin erottaa vääränlaisesta kivusta. Mitkään revähdykset lihaksissa ei kuulu normaaleihin tuntemuksiin puhumattakaan polvien tai nivelien kipuiluista yms.


Onko normaalia, että treenin aikana ei hikoile?

On ja ei ole. Kaikissa treeneissä ei tarvitse hien virrata valtoimenaan eli on ihan normaalia varsinkin jos kyseessä on esim. jokin eristävä olkapäätreeni tms. Jos ei kuitenkaan kovimmassakaan hiitissä hikipisarat ala lentämään, niin ei se ihan normaalia ole.

Onko normaalia, että lihakset on vielä silloinkin kipeät, kun niitä pitäisi mennä taas treenaamaan?

On normaalia. Etenkin uutta ohjelmaa aloittaessa lihakset eivät vielä ole tottuneet uuteen rasitukseen, joten ne voivat hyvin olla kipeät vielä seuraavassa treenissä. Tästä ei liikaa kannata stressata. Aina kun tekee jotain vähän poikkeavaa, lihakset ottaa siitä hittiä. Arvaatkaa vaan oliko pikkaisen kipeät paikat esimerkiksi edellisen treenihaasteen jäljiltä. Kyllä! 😀 pahinta on kuitenkin jäädä hirveissä domseissa sohvalle makaamaan. Liikkuminen auttaa paikkoja taas avautumaan.

Jes! Tuliko muuta mieleen? Näillä uuteen viikkoon! BANG!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: UULALAA MIKÄ BOXITREENI! USKOMATON SOIJA!

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

Ida Jemina

4 vastausta artikkeliin “ONKO NORMAALIA ETTÄ…?”

  1. Voisi myös lisätä että hikoilu on yksilöllistä 🙂 toiset hikoilee pienestäkin helposti ja toisten pitää mennä ihan äärirajoille, jotta soijaa pukkaa. Itelleni tulee hiki jo kun katson lenkkareita eteisessä.

    • Moi! Ohjelmaa kannattaa noudattaa niin kauan, kuin sillä saa aikaiseksi toivottua tulosta. Se voi olla puolitoista kuukautta tai vaikka kolme kuukautta, riippuu täysin tapauksesta , ohjelmasta ja tilanteesta 🙂 Hyvää ohjelmaa ei kannata liian äkkiä ditsata, jos edelleen tulokset vaan paukkuu ja homma etenee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 42
Tykkää jutusta