Tiesitkö, että lihasta katoaa treenin aikana? Näin sitä voi ehkäistä!

Sis. mainoslinkkejä

intra

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, salitreeni hajottaa lihaksia ja on vahvasti katabolinen hetki päivässä. Mutta mitä järkeä on sitten pumpata, jos se kerta surkastuttaa muskeleita? Se onkin hieman kaksiteräinen miekka, sillä kuormittavan lihaskuntotreenin myötä patit saavat kehityksen kannalta välttämätöntä kasvuärsykettä.

Mutta mikä avuksi siihen pirulliseen kataboliaan? Voisiko sitä jotenkin ehkäistä?

Kyllä vain! Hätä ei ole tämän näköinen! Nopeasti imeytyvät aminohappojuomat sopivat tähän tarkoitukseen kuin nappi silmään. Esimerkiksi tämä aminohappo- ja kivennäisainejuoma , on tarkoitettu juuri treenin aikana nautittavaksi. Se sisältää EAA:ta (välttämättömiä aminoita) ja BCAA:ta (haaraketjuisia aminoita), jotka pääsevät kehon käyttöön nopeasti jo pumppailuiden aikana.

Itse olen käyttänyt tuota intrajuomaa myös ennen iltatreenejä, kun en enää ole viitsinyt nauttia piristäviä aineita, mutta olen kuitenkin halunnut hyötyä muista ainesosista. Paastotilankin voi katkaista tähän juomaan, kun proteiinisynteesin saa pyöräytettyä maksimikierroksille leusiinirikkaalla EAA:lla. Toisaalta jos tuntee tarvitsevansa piristystä vireystilaan, kannattaa suosia pre-workouttia . Täysin tyhjin masuin ei siis kannata lähteä treenailemaan.

juoksu-adidas-musta
Adidas outfit: Shortsit / Verryttelytakki / Sukat / Lenkkarit

Mitä hyötyjä tällaisesta aminojuomasta on? Tiivistettynä:

– ehkäisee kataboliaa
– edistää lihastenkasvua
– edistää palautumista
– vähentää lihaskipuja
– palauttaa hikoilussa menetettyjä elektrolyyttejä
– auttaa nesteen imeytymisessä
– parantaa pumppia

Mikäli tuntuu, että jotakin uupuu, lihakset kipeytyvät helposti, treenit voisivat sujua astetta tehokkaammin tai kroppa ei palaudu tarpeeksi nopeasti treeneistä, voi tästä löytyä sinulle ratkaisu. Aminohappojen ja kivennäisaineiden nauttimisesta voi olla hyötyä kaikille urheilijoille, oli kyseessä sitten  juoksulenkki tai salitreeni. Tuon minun juomani löydät täältä.

intra-worx

Kun on ravinteita koneessa, voi huoletta pistellä menemään! Tsemppiä treeneihin!

Edellisessä postauksessa: Nyt arvotaan! Voita The Body Shop:n vartalonhoitosetti!

394_Ida_jemina_2016_FTUK_branded page

Ida Jemina

26 vastausta artikkeliin “Tiesitkö, että lihasta katoaa treenin aikana? Näin sitä voi ehkäistä!”

  1. Moikka! Itse yritän pärjäillä ilman miljoonaa eri jauhetta (rahallisista syistä esim.) joten mikä on sun mielipide; riittääkö ihan että ennen treeniä/treenin aikana vetää bcaa ja treenin jälkeen heraa?

  2. Näin hammashoitajana juoma vähän arvelluttaa. jos monta kertaa viikossa tunnin ajan hörppäilee vähän väliä happohyökkäyksen aiheuttavaa nestettä, ei hampaat siitä oikein tykkää. muuten kyllä kiinnostaisi!….:(

    • Moikka jenka! Jos on hammasongelmiin taipuvainen, niin kannattaa toki toimia sen mukaan. Itselläni ei onneksi ole koskaan ollut ylipäätään hampaissa reikiä tai muutakaan 🙂

  3. Moi Ida! Olen aina ihaillut sun pohkeita ja nyt on ihan pakko kysyä miten niitä treenaat, mitä liikkeitä, montako sarjaa ja toistoja? Ihan valtavan upeat on kyllä! 😍 kiitos!

    • Moikka Heidi! Voi kiitos! Olen itseasiassa suunnittelemassa tästä postausta piakkoin, joten stay tuned 🙂

  4. Onko tolla bcaa:lla sama vaikutus jos sen juo kerralla ennen treeniä vs vähän kerrallaan treenin aikana? Hampaita nimenomaan suojatakseni olen tätä miettinyt?

  5. Moikka!
    sua alusta asti seuranneena voin sanoa että KIITOS! oot pelastanu mun monet treenit ja saanut nii monta vinkkiä ruokiin 🙂
    kysymyksenä mulla olis että , mitä liikkeitä ei kannata tehdä jos haluaa keskivartalön pysyvän kapeana , ettei lähtis levenemään ?olen kuullut että maastaveto olis yks niistä!, mutta toisaalta se on kyllä yks parhaista jalka treeniliikkeistä 🙂

    • Moikka Johanna! Mahtavaa, että olet seurannut niin pitkään ja hienoa kuulla, että vinkit ovat olleet mieleisiä! En kyllä jättäisi maastavetoa pois treeneistä, sillä se on yksi parhaista liikkeistä niin kuin sanoitkin. Eniten leveyteen vaikuttavat joka tapauksessa rasvanmäärä ja oma kehon rakenne. Illuusiota kapeasta vyötäröstä voi sitten treenailla takomalla leveyttä yläselkään ja paksuutta reisiin 🙂

    • kiitos vastauksesta!:) kysymys tulikin näköjään kaksi kertaa , eli ei muutakun reisijumpalle 🙂

  6. Osaatko sanoa mitä tehdä silloin kun dietti on venynyt turhan pitkäsi, ei tuota enää tulosta ja kaikki kortit (maksimaalinen liikunta ja kalorivaje, hiilarit minimiin jne) on kertakaikkiaan käytetty? Suositteletko jonkinlaista välidiettiä? Tuntuu että kaikki dietit tyssää aina suurinpiirtein tähän samaan rasvaprosenttiin ja lievästi sanottuna vituttaa kun omaan makuun olisi hieman kireämpi kunto. Olisi kiva alottaa tällä kertaa rakennuskausi niin ettei sitä silavaa olis jo ennestäänkin…. 😀 ylipäätänsä mun dieteillä on tapana takkuilla ja painon tippua hitaasti ja epätasaisesti vaikka tasaiseen tahtiin kiristän tahtia. Tästä ei meinaan enää kaloreita pahemmin tiputeta.

    • Moikka! Jos tässä pisteessä ollaan niin on aikalailla yksi vaihtoehto ja se on kääntää kelkka toisin päin ja kasvattaa metabolista kapasiteettia reverse dieettaamalla välttäen turhaa lihomistaa. Uutta dieettiä on syytä katsoa vasta siinä kohtaa kun on aineenvaihdunnan puolesta siihen paikkuja – toivon mukaan edellistä dieettä paremmasta lähtökunnosta ja suurimmista kaloreista 🙂

  7. Onko tää hyvän makuista? Oon tykänny eniten tosta star nutrition hers amino bcaa:sta siitä lemonista 🙂
    Jos siis tohon star nutrition hers bcaa vertaa ni millasta tää on? 🙂
    Tilasin myproteinilta bcaa:ta ja oli ihan hirveen makusta ja väriaineita nii paljo et oli ihan luonnottoman väristä. Pois sai heittää ku ei menny alas 🙁

    • On hyvää! Ilmeisesti meillä on samanlainen maku, koska itsekin olen pitänyt tuon SN:n mausta. Tämä oli myös hyvän makuista ja mulla on siis tuo hedelman makuinen 🙂

  8. Moikka!

    Blogisi on kyllä huippu! Aina saa kivoja vinkkejä ja ideoita ja tekstejäsi on mukava lukea, kiitos siitä! 🙂

    Kysymykseni liittyy pari postausta aikaisemmin mainitsemiisi vihreätee-kapseleihin. Ostin itse niitä pari päivää sitten ja purkissa on ohjeistuksena otettavaksi aamuisin 2 kapselia, onko väliä ottaako ne tyhjään mahaan vai vasta aamiaisen jälkeen? Onko sillä niiden tehoon vaikutusta? 🙂

    Luin myös mahdollisesta huonovointisuudesta jos niitä ottaa täysin tyhjään mahaan, onko sinulla kokemusta tällaisesta?

    Kiitos jo etukäteen vastauksestasi! 🙂

    • Moikka! Voi kiitos! 🙂 Itse olen ottanut aamupalan yhteydessä ja ei ole ollut mitään huonovointisuutta 🙂

  9. Miten ehkäistä keskivartalon levenemisen ? mitä liikkeitä ei siis kannata tehdä jos haluaa pitää kapean vyötärön?:) mukavaa kesän alkua ja IDOKIITOS kaikista vinkeistä treeiin kuin ruokavalioonkin , olen saanut paljon hyviä vinkkejä 🙂

    • Heips Johanna! Tuossa ylempänä vastaus tähän 🙂

  10. Moikka! 😊 En tiedä ootko huomannutkin, mutta ajattelin vinkata anyway! Käydessäni tänään prismassa ennen iltapumppia olin valitsemassa Skyr iltapalaa, ja huomasin et niitä fitnesstukun Pro buddingeja oli tullut markettiin suklaana ja vaniljana! Juhuu Skyr vaihtu sit sellaseen. 😀

    • Moikka Unna! Jes! Enpä ole huomannut! Kiitos että vinkkasit! 🙂

  11. Hei! Anteeksi kun häiritsen tällaisella asialla, mutta olen kommentoinut erästä postaustasi omalla nimelläni pari vuotta sitten ja nyt kommentti löytyy nimihaullani googlesta melkeinpä ensimmäisenä hakutuloksena. En haluaisi että se siellä olisi esillä kommentin aiheen vuoksi, joten onko sinun mahdollista poistaa vanhoja toisten kirjoittamia kommentteja blogistasi? Pahoittelut vaivasta jo.
    Terveisin pitkäaikainen lukija:’D

    • Moikka Tauski! No problem, kommenttisi on poistettu 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta