Näillä vinkeillä ruokalaskua pienemmäksi

Sis. mainoslinkkejäKauppaostokset

Pienempi lasku – parempi mieli. Ravintoon on tärkeä panostaa, mutta mikä neuvoksi jos elämäntilanne vaatii säästeliästä kuluttamista, kuten vaikkapa usein opiskelijoilla. Miten tavoitteelisesti treenaava voi saada ruokakuluja alas tinkimättä kehityksestä? Tässä muutama vinkki ruokailubudjetin aisoissa pitämiseen.

– Aletarrat! Ah rakastan niitä! Mummojen ja pappojen kanssa taistelu viimeisistä alelihoista voi käydä urheilusuorituksesta, mutta se kannattaa ja siinä voi säästää useamman lantin. Niitä kannattaa siis bongailla ja jopa myymälän henkilökunnalta kysyä, minä päivinä niitä on parhaiten saatavilla sekä mihin kellonaikaan. Kun sitten näitä aarteita löytää, on hamstraaminen paikallaan ja kotona voi osan iskeä pakkaseen.

– Suunnitelmallisuus. Voi kuulostaaa tylsältä, mutta se on tehokkain keino ruokahävikin minimoimiseen sekä heräteostosten eliminoimiseen. Kuinka paljon esim. maitoa tai kasviksia kuluu päivässä? Summanmutikassa jos ostaa, voi osa jäädä jääkaappiin pilaantumaan. Vanha kunnon ostoslista auttaa tässä touhussa.

– Priorisointi. Jos on tarvetta säästää, se usein tarkoittaa, ettei ihan kaikkea voi saada kerralla. Painotus on tällöin hyvä pitää olennaisimmissa perustarpeissa ja karsia ylimääräisestä kuten esim. kastikkeista, virvoitusjuomista, jälkiruoista yms.

– Ei nälkäisenä kauppaan. Sitä on itse kukin tarponut hyllyjen välissä nälkäisenä ja sitten kassalla huomannut mukaan tarttuneen jos jonkinlaista gurmeeta.

– Pakasteiden ja sesongin hyödyntäminen. Pakasteet ovat usein hieman edullisempia kuin tuoreet raaka-aineet, joten niiden käyttäminen voi pienentää laskua euron jos toisenkin – erityisesti sesongin ulkopuolella. Meneillään olevasta sesongista voi puolestaan tuoreiden kohdalla ottaa ilon irti ja hyödyntää vuodenaikojen vaihdellessa sitä mitä on edullisesti tarjolla.

– Säästämisen kannalta isoista ruokakaupoista saa tavaraa usein edullisemmin kuin pienemmistä putiikeista. Ja jos haluaa oikein hifitasolla säästellä, voi käydä useammassa kaupassa poimimassa kustakin edullisimmat ostokset. Tällainen roopeankkailu onnistuu helpoiten esimerkiksi kauppakeskuksissa, joista löytyy useampi edullinen myymälä saman katon alta.

– Toisinaan halvempien proteiiininlähteiden hyödyntäminen ei ole pöllömpi juttu. Tähän tarkoitukseen käy esim. pakasteseiti.

comebacka
Toppi täältä / Trikoot täältä / Kengät täältä

– Träkkääminen. Mikäli haluaa tarkistaa paljonko ruokaan kuluu rahaa ja mihin sitä oikeastaan menee, on kuittien säästäminen oiva keino. Mikäli tästä taas haluaa vielä astetta tarkemmin katsoa kulujaan, voi ne iskeä esim. Excel- taulukkoon, josta on helppo katsoa, että ”ahaa tähän kuluu tämän verran ja tähän tämän verran”.

– Usein proteiini on se mistä saa maksaa eniten, joten heran hyödyntäminen proteiininlähteenä esimerkiksi aamupuurossa saa annoksen hintalappua alaspäin verrattuna esim. raejuustoon.

– Lisäravinteita taas kannattaa aina ostaa bulkkina sekä bongata alennuksia. Kerralla isojen määrien ostaminen voi ostohetkellä tuntua suurelta, mutta se on vain henkistä kirjanpitoa. Pidemmällä aikavälillä näin pääsee nimittäin selvästi halvemmalla ja isojen säkkien ostamisella voi säästää useita kymppejä.

Tähän aiheeseen liittyen kysyin, olisiko mitenkään mahdollista saada teille alekoodia lisäravinteisiin. Ilokseni se onnistui ja sain alea vielä tingittyä suuremmaksi kuin se alunperin oli! Jes! Eli nyt tämän viikon ajan MINISHOPISTA saa -10€ alennusta, kun tilaa 40 eurolla! Syötä koodi IDAJNOV16 kassalla, niin summa vähennetään tilauksesestasi. Huom! Vain yksi tilaus/hlö.

Toivottavasti näistä jutuista oli iloa! Aivan superihanan kirpsakkaa päivää parhaat! 

Edellisessä postauksessa: Korkeavyöräröiset treenihousut – parasta pitkään aikaan

Ida Jemina

14 vastausta artikkeliin “Näillä vinkeillä ruokalaskua pienemmäksi”

  1. [email protected] sanoo:

    BREAKFAST IS READY..!!!JEJEJE 🙂 (FIRST)

    • Itse paistan pannulla ja murskaan sen pieneksi. Maustan suolalla, sitruunapippurilla ja tillillä 🙂 Yleensä nautin riisin kanssa ja annokseen lorautan vielä vähän öljyä. Yllättävän hyvää vaikka kuulostaakin karulta 😀

  2. Ruokaostokset kerran viikossa, jos vain mahdollista. Käyn sunnuntaisin ostamassa viikon ruoat Lidlistä ja rahaa (sekä aikaa) on säästynyt mukavasti! 😊

    • Kerralla rysäyttäminen varmasti toimii niin ei tule koko ajan käytyä ostamassa jotakin ja heräteostokset myös vähenevät 🙂

  3. Heips! Miten HIIT treeniin kuluva aika määritetään? Siis jos koko treeni on vaikka 10 min lämmittely, 30 sek/työ, 1 min/lepo, 10 kierrosta ja 5 min jäähdyttely niin onko se ”kuuluisa” 15 minuutin HIIT laskettu noiden työ- ja lepo-osuuksien summana eli lämmittelyä ja jäähdyttelyä ei lasketa mukaan? Eli tässä tapauksessa itse HIIT-osion kesto olisi 30 sek x 10 + 1 min + 10 = 15 min. Haluaisin vain tietää, että mikä aika on riittävä HIIT-treeniksi. Onko juurikin tuo hyvä vai pitäisikö olla esim. enemmän kierroksia?

  4. Ei ihan aiheeseen liittyvää mutta teetkö treeni ja ruokaohjelmia? Olis ihan mahtavaa jos tekisit jonku lihasten kasvatus ohjelman ja sen jälkee jatkoski vaikka jonku dietti ohjelman! Kiinnostuneita varmasti olis!! Paljon on näita 6-12vko ohjelmia mutta olis hienoa saada joku ihan kunnon 6kk ohjelma jossa hankitaan lihasta ja sen jälkee (halutessaan) sais ostaa siihen päälle dietti ohjelman. Sulla on todella paljo tietoa ja taitoa asiata ja oot ite tosi hyvässä kunnossa!

    • Moikka Pauliina! Hienoa taisitkin jo löytää ohjelmani. Kovia ja antoisia treenejä! 😊💪👊

    • Joo löysin heti kun olin viestin lähettäny😀 en ymmärrä miten mulla on menny ihan ohi noi sun ohjelmat 😂

  5. Heippa,
    Tuolla fitnesstukun sivulla kun on sun käyttämiä tuotteita ni toi Better bodies vyö, ni onko se oikeasti hyvä? Mulla on välilevyn rappeuma/pullistuma ja alaselkä paukkuu aika lailla joissakin liikkeissä. Niin haluaisin tietää, että voisikohan tästä olla apua? Lisäksi olisi toinen kysymys Creatiiniin liittyen. Omistan itse tuon saman mitä sinä käytät ja pussi on avattu n. 6kk sitten. Päivämääärä on vielä hyvä, mutta jauhe on kuitenkin tosi kovaa paitsi kun kädellä puristaa ni menee ihan normaaliksi. Mutta kysymys kuuluukin, että uskotko että tota Creatiinia voisi vielä käyttää vai suosittelisitko ostamaan uuden pussin?
    + Osaisitko auttaa saliohjelman suunnittelussa kun on todella paljon selkävaivoja tai osaisitko ohjata jollekkin henkilölle, joka osaisi? Kiitos jos jaksat vastata 🙂
    Hyvää loppua viikkoa, oot mun ihan ehdoton suosikki bloggari!!

    • Moikka Susanna! Jep tuota vyötä käytän antamaan tukea joissakin liikkeissä. Varmasti tuesta olisi myös sinulle apua etenkin jos alaselän kanssa on ongelmia. Tuossa käyttämässäni vyössä parasta on se, että se on kapea kylkien kohdalta niin ei paina ikävästi. Sitä pystyy myös säätämään portaattomasti niin saa aina itselleen sopivan kireyden verrattuna soljilla kiinnitettävään vyöhön.

      Kyllä itse käyttäisin tuon kreatiinipussin 🙂

      Tällä hetkellä en valitettavasti ehdi ottamaan uusia asiakkaita, mutta ilmoittelen täällä mikäli siihen jossain kohtaa tulee muutoksia 🙂 Tsemppiä treeneihin ja hyvää loppuviikkoa sullekin Susanna!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta