Mitkä ovat heikkoutesi?

Heikkoudet, ne sellaiset asiat, joita ei välttämättä haluaisi katsoa silmästä silmään ja jotka mielellään jättäisi sinne takaraivon perimmäisimpään nurkkaan piiloon. Jokaiselta löytyy heikkouksia – olivat ne sitten fyysisiä tai henkisiä.

Heikkoudet saattavat löytyä pienistä pohkeista tai vaikkapa vaivihkaa valloilleen päässeestä vatsamakkarasta. Toisaalta kehitettävää saattaa löytyä jostakin ihan muusta, esimerkiksi huonosta hapenottokyvystä tai haparasta kyykkytekniikasta. Luonteesta puhuttaessa heikkouksia löytyy myös joka ikiseltä meistä. Siihen voi liittyä vaikka itsevarmuuden puutetta, taipumusta turhaan stressaamiseen tai liiallista kapeakatseisuutta.

Onkin varmasti hyödyllistä välillä tarkastella itseään realistisesti ja pyrkiä tunnistamaan omia heikkouksiaan. Ei toisten, vaan niitä omia! Heikkouksilta ei tarvitse sulkea silmiänsä, piilotella makkaraa löysällä paidalla tai kiertää kyykkytanko kaukaa. Heikkouksien tunnistamisessa on nimittäin se mahtava puoli, että niitä voi kehittää. Heikkouksia voi parhaimmillaan onnistua viilaamaan jopa vahvuuksiksi asti, mikäli ne tiedostaa ja niihin haluaa pureutua oikein olan takaa. Heikkouksien tunnistamisen ja niiden aktiivisen työstämisen myötä itsensä kehittämiseen avautuu uusia mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia – oli kyse sitten kehonmuokkauksesta tai luonteesta.

Mitka ovat heikkoutesi

Huonoja puolia ei välttämättä ole kiva aina myöntää ja niiden löytäminen itsestään vaatii kriittistä silmää ja lähestymistapaa. Halu kehittyä on itsensä kehittämisessä ajava voima. Jos ajattelee olevansa valmis, on kehittyminen vähintäänkin todella vaikeaa. Kriittisellä silmällä tarkoitan sitä, että pystyy katsomaan faktoja faktoina. Läski on läskiä ja lihas on lihasta. Jos jossain kohtaa on omaan makuun vaikkapa liikaa läskiä, ei siihen tarvitse tyytyä. Kun myöntää itselleen, että esimerkiksi reidet ovat vähän liian pehmeässä kunnossa tai pepusta löytyy liikaa epätoivottua muhkuraa, voi asioille alkaa tehdä jotain ja nähdä pian muutosta käytännön tasolla. Toisaalta jos jokin alue kaipaisi lisää lihasta, voi siihen alkaa erityisesti panostamaan. Silmien sulkeminen ja heikkouksien kieltäminen itseltään on puolestaan kuin heittäisi keppiä kehityksen rattaiden väliin. Ja tosiaan, sama koskee myös henkisiä ominaisuuksia. Luonteesta puhuttaessa heikkouksien tunnistaminen voi kuitenkin olla vielä haasteellisempaa. Siinä täytyy katsoa itseään ihan kunnolla ja rehellisesti syvälle silmiin. Mitä minä voisin itsessäni kehittää? Mitkä ovat omia heikkouksiani?

Kehitettävä ei lopu koskaan. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla masentava asia vaan ihan täysin päinvastoin. Se ei myöskään ollenkaan tarkoita sitä, etteikö itseensä voisi olla tyytyväinen. Itsensä kanssa voi ehdottomasti olla sujut ja samalla nähdä peiliin katsoessaan kehitettävää. Kyse onkin oman itsensä tuntemisesta ja siitä, millä tavoin voisi kehittää entistä parempaa omaa itseään.

heikkoudet

 

Heikompiin puoliin ei siis aina tarvitse tyytyä. Omaa vatsamakkaraansa tai pieniä olkapäitään voi yrittää oppia rakastamaan, mutta toisaalta ne ovat myös asioita, joihin voi selvästi itse vaikuttaa kehittämällä niitä haluamaansa suuntaan. Useille heikkouksille itsessään voikin todella tehdä jotakin. Se ei välttämättä ole helppoa, mutta ei kannata luovuttaa. Jokainen on oman onnensa seppä ja avaimet muutokseen on omissa käsissä.

Silmien sulkeminen, kieltäminen ja tyytyminen eivät vie asioita eteenpäin. Samassakin tilanteessa olevat ihmiset voivat päätyä täysin eri lopputuloksiin. Toinen uskaltaa tarkastella ja löytää omia heikkouksiaan sekä päättää tarttua härkää sarvista, kun taas toinen ei löydä itsestään kehitettävää ja lakaisee asian maton alle. Kumpi pääsee pidemmälle?

Heikkoudet ovat loppupeleissä hyvä juttu, sillä niiden löytämisen ja aktiivisen työstämisen kautta voi kehittää itseään. Ja kehitettävä ei lopu koskaan – se jos mikä on aivan sairaan hieno asia elämässä!

Tulevassa postauksessa kerron omista heikkouksistani. Sitä odotellessa lue aiheeseen liittyen 8 hyväksi kokemaani keinoa parantaa itsevarmuutta.

Edellisessä postauksessa matkakuulumisia: Sinne ja takaisin

Ida Jemina

20 vastausta artikkeliin “Mitkä ovat heikkoutesi?”

  1. Auta mua! Miulla on pitkä urheilu- ja liikuntatausta, mutta koskaan en ole lihaksen kasvatus mielessä treenannut vaikka kuntosalilla on tullut käytyä, mutta on tullut tehtyä enemmänkin lihaskestävyyttä parantavaa lihaskuntoa eli pitkiä toistoja kevyillä painoilla. Nyt minua kiinnostaisi alkaa hankkimaan vähän lihasta joten millaisilla painoilla pitäisi lähteä tekemään, jotta toistot 10-12 tuntuisi kunnolla?

    Tällä hetkellä teen vipunostoja 1,5 kg painoilla noin 20-25 toistoa ja muita liikkeitä samoilla painoilla. Joten mikä olisi suunnilleen se optimaali paino, jolla voisin saada tuntuman jo 10-12 toiston kohdalla, koska noilla 1,5 kg painoilla tuntuman saa kunnolla vasta 20-25 toiston kohdalla.

    Kiitos kovasti jos viitsit antaa jotain vinkkiä ja kertoa suuntaa antavan painomäärän+ kuinka paljon aerobista kannattaa tehdä, jotta siitä hyötyy, mutta lihakset ei kulu liikaa? 🙂

    • Moikka Vilhelmiina! Riittävä mekaaninen ärsyke on yksi lihaskasvuun vaikuttava tekijä ja siksi tosiaan on varmasti paikallaan hieman lisätä vastuksen määrää treeneissä. Näin etänä on hankalaa antaa yleisluontoisia ohjeita tarkempia pointteja sarjapainojen löytämiseen, mutta yksi toimiva kikka on lämmitellessä lisäillä hiljalleen vastusta ja aloittaa työsarja sellaisesta painosta, jossa liikesuoritus alkaa hieman hidastua. Alussa saattaa mennä pari treeniä sopivien painojen löytämiseen, mutta se kuuluu asiaan. Onneksi aina voi myös ottaa painoissa takapakkia jos tuli vahingossa napattua liian isosti rautaa 🙂 Aerobista voi hyvin tehdä kerran pari viikkoon ilman pelkoa lihaskadosta, kunhan homma luistaa myös salin ja keittiön puolella!

  2. Moikka!
    Tavoitteeni olisi aloittaa salilla käynti kun koulut alkaa. Mistä minun kannattaisi aloittaa, kun pepussa ja reisien päällä on höllyvää, ja tavoitteena olisi saada pyöreä peppu ja kovat reidet. Alanko treenaamaan salilla normaalisti ja syön normaalisti, vai kannattaako tässä kesäloman aikana aloittaa laihdutuskuuri? Mietin, että saanko unelmieni kroppaa koskaan jos aloitan salilla käynnin, mutten laihduta. Tulevatko ne lihakset koskaan esiin?

    • Moikka iida! Jos olet aloittelija, lihaskasvua voi tapahtua jonkun aikaa samanaikaisesti laihtumisen kanssa. Jos ylimääräistä löytyy ja haluaa höllyvän pois, ei kannata alkaa lisää bulkkaamaan vaan aloittaa laihduttamisella. Tsemppiä! 🙂

  3. Mun suurin heikkous kuntosalilla on olkapäät. Vaikka niihin saa tuntumaa niin tuntuu ettei ne kehity yhtään 😀 juuri tänäänkin tein ehkä elämäni parhaan olkapäätreenin, toivottavasti jatkossa treenit sujuu yhtä hyvin. Ja toinen heikkouteni on se että kun alotan syömään puhtaammin, retkahdan niin helposti herkkuihin. Onneks terveellinen ruoka on hyvää ja kun pääsee vauhtiin niin ne herkutkin jää vaan siihen yhteen kertaan viikossa.

    Kysynkin sulta, että mikä on sun heikkous kuntosalilla? Lihasryhmää siis meinaan.

    • Moikka Emilia! Hiljaa hyvää tulee 🙂 jatka samaan malliin niin jossain vaiheessa huomaat, että oho! Mistäs noi olkapäät on tuohon tupsahtaneet 🙂 Ajoittainen herkuttelu on ihan sallittua kun runko on kunnossa, joten ei liikaa stressiä siitä! Tänään kirjoitan omista heikkouksistani, joten stay tuned 🙂

  4. Tosi hyvä teksti! Olin jo ”luopua” toivosta itseni kohdalla, että onko aika vaan alkaa hyväksymään ittensä semmosena kuin on, koska tuntuu ettei kehitystä tapahdu ikinä. Mutta on taas muistutettava itseään siittä, että muutos ei tapahdu hetkessä, vaan se vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. 🙂
    Henkisten heikkouksien muuttaminen ja tiedostaminen on tosiaankin vaativaa, mutta kun sen tekee, on paljon tyytyväisempi elämään. Toiset eivät halua kaivella asioita, miksi kaikkien pitäisikään? Jos vaan kokevat olevansa tyytyväisiä, niin meiltä muilta se ei ole pois. 🙂 Tykkäsin tästä tekstistäsi!

    • Ihan oikein Tiia! Muutosta voi joskus myös olla vaikea itse nähdä vaikka sitä olisi tapahtunutkin, sillä oma silmä helposti sokaistuu. Kun jaksaa kärsivällisesti jatkaa eteenpäin niin tulosta tulee varmasti 🙂 Kiva, että pidit postauksesta <3

  5. Moikka! Oon ihan satunnaisesti lukenu sun juttuja täältä portaalin kautta mutta tän postauksen (kuvien) kautta mussa heräs girl-crush sua kohtaan :’D haha. Voiko kukaan olla noin kaunis? Ja härreguud mikä kroppa! Sain taas vuodeks lisää treeni motivaatiota. Tahtoo kans! Kauanko olet treenannut? Täytyypä lueskella sun aikasempii postauksia, saat musta uuden seuraajan varmasti 🙂

    • Iiiik täällähän ihan punastuu! Kiitos tästä kunniasta <3 Noin 8 vuotta on tullut heiluttua salilla enemmän ja vähemmän vakavissaan 🙂 Kiva kun löysit tänne ja tervetuloa mukaan joukkoon Maria!

  6. Tässä oli hyviä pointteja ja todella hyvä teksti kaiken kaikkiaan. Samalla kuitenkin harmistuin, sillä ihan kaikkeen ei voi vaikuttaa – itselläni se heikkous/huono kohta (ainakin omasta mielestäni) on oma vartalon malli siis ihan luustolta. Mulla on tosi leveät hartiat ja kapea lantio, ja en ole vieläkään sujut asian kanssa. Tiedän että ei ole muuta keinoa tyytyväisyyteen kuin oppia hyväksymään asia. Tietysti voin yrittää kasvattaa alakropan lihasmassaa, mutta ei se lantiota edelleenkään tuo. Toivon että joku päivä olisin vielä ylpeä leveistä hartioistani 🙂 nyt oman vartalon Y-mallisuus tuntuu vaan harmittavan ja luovan epävarmuutta omasta ulkonäöstä, vaikka muuten olen timmissä kunnossa.

    • Ihanaa, kun siellä on joku toinen. Oma ”heikkouteni” on hartiat (tai oikeastaan asenne niitä kohtaan), mutta eipä niille voi pahemmin mitään tehdä. Treeneissäkin yläkroppa ottaa paljon herkemmin osumaa, vaikka painotan treeneissäni jalkoja ja keskivartaloa. Rakastan treenamista, mutta maskuliininen peilikuva tuottaa tuskaa.

    • Kiitos Elina! Kaikkeen ei tietenkään voi vaikuttaa, mutta useaan asiaan kyllä. Sellaisia asioita ei kannata murehtia, joille ei voi mitään. Täällä taas yritetään hikihatussa leventää omia hartioita. Joskus saattaa myös käydä niin, että asiasta josta ei ennen pitänyt kropassaan, tuleekin se mistä lopulta on kaikista eniten ylpeä. Ennen häpesin omia isoja reisiäni, mutta nykyisin ne ovat lempiasia kropassani. Nyt vaan lippu korkealle ja pää pystyyn! 🙂

      Ilona: Jatka samaan malliin, heikkouksista vahvuuksiksi! 🙂 Kyllä se alakroppa sieltä ottaa kiinni pikku hiljaa 🙂

  7. Moikka! Voisitko tehdä postausta hyvistä etureisi liikkeistä? Olisin kiitollinen !:)

  8. mitä suosittelisit evääksi (iltapalaksi) salilla treenaavalle naiselle joka on menossa festareille eikä halua lipsua? 🙂 jotain mitä on kätevä ottaa mukaan?

    • Heips Ella! Esimerkiksi protskusheikki + pähkinöitä tai protskupatukoita + pähkinöitä. Ne pysyvät hyvinä ilman kylmäkallejakin 🙂

  9. Nimenomaan! Hienointa tässä elämässä on juurikin se kehittyminen ja oppiminen. Tämmöset herätys/ rohkaisu tekstit on yksi parhaimpia asioita mitä blogi voi tarjota. Jokainen joka tän lukee voi soveltaa sitä omaan elämäänsä.
    Todella hyvin jäsennelty ja kirjoitettu teksti 🙂 Tämmöset vähän syvällisemmät tekstit on kiva lisä muun ohella!

    • Todella mukava kuulla Roosa, kiitos kun tulit kommentoimaan 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta