Mitä useammin syö, sitä parempi? Mikä on paras ateriarytmi?

Sis. mainoslinkkejä

Onko väliä syökö neljä, kuusi vai kahdeksan kertaa päivässä? Entäs olisiko parempi syödä mahdollisimman usein, vaikka viisitoista kertaa, jottei katabolia pääsisi iskemään? Tällaisia kysymyksiä saattaa herätä liittyen ruokailun monimutkaistettuun maailmaan.

Jos useammin syöminen tarkoittaa enemmän syömistä tai harvemmin syöminen vähemmän syömistä, on ateriarytmillä paljonkin merkitystä. Sehän on selvää, sillä silloin muuttuu paljon muutakin kuin vain rytmi. Kuitenkin puhtaasti rytmiä pohtiessa löytyvät tärkeimmät asiat ihan jokapäiväisestä elämästä ja sen yhdistämisestä syömiseen käytännön tasolla.

Ihan kaikista tärkein juttu onkin pyrkiä sovittamaan ateriointi itselleen luontevaksi osaksi normaalia arkea. Tämä on kaikkein oleellisinta, sillä usein oman elämän muuttaminen mahdollisesti hyvinkin hankalaksi saattaa jollain aikavälillä vahingoittaa paljon suurempiakin tekijöitä, kuten motivaatiota ja sitä kautta ylipäätään pitkäjänteistä panostamista ravinnon perusasioihin. Toisin sanoen ei tarvitse alkaa pyytelemään purkinavaajaa työhaastattelijalta tonnikalaa varten tai vatkailla protskusheikkereitä kesken kehityskeskustelujen – ne voi yhtä hyvin kiskaista huiviin puolen tunnin päästä eikä ero tule näkymään peilissä. Tällä en kuitenkaan tarkoita, etteikö töiden, kouluhommien tai muiden päivittäisten askareiden lomassa olisi paikallaan huolehtia siitä mitä ja milloin suuhunsa laittaa – toki on, mutta maalaisjärki mukana ja isommat sekä paljon merkityksellisemmät kehykset huomioiden.

kuinka-usein-kannattaa-syoda
Huivi / Nappikorvakorut

Muun muassa nautittavilla ruokamäärillä on oma vaikutuksensa sekä käytännössä että teoriassa. Jos apetta kuluu päivän mittaan huomattavan suuria määriä, voi olla vähän pakkokin syödä harva se hetki. Pienemmistä määristä taas saattaa selvitä useammallakin eri tavalla, jolloin on enemmän pelivaraa pohtia itselleen sopivaa rytmiä.

Puhtaasti lihaksenkasvattajan kannalta vaikuttaisi kuitenkin olevan järkevintä pitää jonkun verran taukoa päivän aikana nautittujen aterioiden välillä, riippuen hieman määristä ja mitä ylipäätään syödään. Tutkimusnäytön puolesta aminohappotasojen jatkuva kohollapitäminen syömällä proteiinia usein pienempiä määriä ei johda yhtä hyviin tuloksiin verrattuna harvempaan rytmiin ja suurempiin annoksiin. Kun syödään harvemmin isompia annoksia, aminotasot pääsevät piikkaamaan ja sen jälkeen laskemaan selvästi (mikä on toivottavaa). Tällöin resistenssiä proteiinin käytön suhteen ei muodostu samalla tavalla kuin jatkuvasti syödessä. Eli päivän ruokamääriä ei kannata jakaa miljoonaan osaan ja napsia koko ajan jotain pitkin päivää vaikka söisikin ihan saman verran. Liian harvoinkaan ei tietystikään kannata vatsaansa täytellä, jotta tulee ylipäätään syötyä riittävästi ja aminohappotasot eivät pääse hengailemaan perustasolla tarpeettoman pitkiä aikoja. Riittävän usein on hyvä syödä, muttei liian usein. Lihasproteiinisynteesin maksimoitumiseksi vaikuttaisikin siis olevan optimaalisinta syödä kerralla kohtuullisen paljon laadukasta proteiinia ja antaa seuraavan aterian myötä lisää buustia vasta riittävän pitkän tauon jälkeen. Käytännössä tämä voi tarkoittaa 3-5 tunnin ateriavälejä tai noin 4-6 ateriaa päivässä, mikäli laadukasta proteiinia tulee nautittua runsaasti.

Siinä missä proteiiniannosten välillä vaikuttaisi olevan paikallaan pitää sopivat välit, on varsinkin dieetillä syytä huomioida ateriarytmissä erityisesti hiilihydraatin vaikutus insuliinitasojen nousuun ja suosia tiheätahtisen hiilarin napsimisen sijaan harvempaa rytmiä. Toisin sanoen vaikka söisikin tismalleen saman ruokamäärän päivän aikana, on sillä tiettyyn pisteeseen asti väliä kuinka monessa erässä sen nauttii. Tätä pohtiessa täytyy kuitenkin muistaa, että ei ole vain yhtä tiettyä parasta ratkaisua joka tilanteeseen, sillä muuttujia on sen verran paljon kehissä. Näistä asioita ei kannatakaan tehdä liian hankalia tai monimutkaisia, vaan pyrkiä panostamaan ensisijaisesti suuremman kokonaisuuden hahmottamiseen ja käytännön tasolla itselleen luontevan tuntuiseen toteuttamiseen.

ateriarytmi

Ja sitten asiasta kukkaruukkuun. Nyt on taas alkanut tulemaan kaikkia ihania keväisiä huiveja tarjolle! Nämä Pieces tuubihuivit viedään käsistä, joten ole nopea jos haluat omasi! Löytyy eri väreissä House of Brandonilta.

Huom tärkeää! Lue edellinen postaus mikäli olet lähettänyt minulle sähköpostia tällä viikolla. Sitä edellisellä kerralla käsittelin aihetta sisäreisien kiinteytys.

Ida Jemina

8 vastausta artikkeliin “Mitä useammin syö, sitä parempi? Mikä on paras ateriarytmi?”

  1. Moi!
    Olen huomannut, että sun blogista löytyy vastaus melkein mihin tahansa fitness-elämäntapaan liittyvään kysymykseen. Mun mielestä on todella kunnioitettavaa, että haluat jakaa sun osaamista ja tietämystä! Ja informaatio on kuitenkin pakattu sellaiseen helposti luettavaan ja kiinnostavaan muotoon, että tällänen perus salipirkkokin sen ymmärtää.
    Oon saanut paljon eväitä omiin treeneihin sun postauksista. Olet postannut paljon jalka -ja pepputreenistä, ja mietinkin olisikohan sun mahdollista tehdä samantyyppisiä postauksia myös muista lihasryhmistä?
    Kiitos loistavasta blogista!!

    • Heips Henna! Olipas ihanasti sanottu. Kiitos ja kumarrus! On kiva kuulla, että postauksista on ollut höytyä, sillä sen takia näitä asioita tänne rustailen ja se on ehdottomasti paras palkinto! Myös muita lihasryhmiä koskevia treenijuttuja on aivan varmasti tulossa tulevaisuudessa:) mukavaa viikonloppua!

  2. Moikka! Ihan ensimmäiseksi pitää kehua aivan mahtavaa blogiasi. Löysin tämän vähän aikaa sitten vahingossa ja tästä on tullut minun ehdoton suosikkiblogi..täynnä asiaa aina ja vaikutat todella ”järkevältä”!
    Tuli mieleen näistä ruokajutuista sellanen että, syötkö itse esim. leipää? Vai noudatatko sinäkin tätä gluteenitonta (tai maidotonta) ruokavaliota, josta on mielestäni tullut jollakin tavalla enemmänkin jonkinlainen ”muotiilmiö”…

    • Moikka Nina! Kiitos kaunis! Mukavaa, että löysit tänne ja olet löytänyt mieleisiä juttuja:) Syön leipää silloin tällöin ja käytän maitoa päivittäin. Ruokavalioni sisältää siis gluteenia ja maitoa. Myös ruoan suhteen on tiettyjä ilmöitä, jotka kulkevat ja vaihtelevat trendien mukaan. Tällä hetkellä maidoton ja gluteeniton on kova sana. Olen aikoinani kirjoittanut toivepostauksen aiheesta: Mitä mieltä olen maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta? Mikäli aihe kiinnostaa, kannattaa kurkata se:)

  3. Mulla tulee aina näistä ”10 ateriaa päivässä!!”-keskusteluista mieleen se, ettei hammaskiille kestä pidemmän päälle enempää kuin 6 ateriaa päivässä.. :I Toki hyvä hammashoito auttaa mutta silti. En tiedä miksi minun oli tämä jaettava mutta se tulee mieleeni aina. Enemmän ei ole aina parempi 😀

    • Enemmän ei ole aina parempi, totta! Kiva kun jaoit:)

  4. ei liity tähän postaukseen vaikka hyvää asiaa olikin, mutta ihan pakko saada tietää kuinka kauan oot treenaillut! mieletön kroppa nimittäin:D mulla taitaa olla vielä pari vuotta tohon kondikseen…..

    • Kiitos kovasti!:) Enemmän ja vähemmän vakavissaan noin kahdeksan vuotta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta