Mistä koostuu ruokavalio dieetillä? Mistä kannattaa ottaa kalorit lihaskasvuun?

ProPud

Mistä koostuu ruokavalio, kun tavoitteena olisi käristellä ylimääräistä pois? Entä mistä kannattaisi ottaa energia lihasten kasvattamiseen?

Miinuskaudella ruokavalion perusrunko on usein hyvin samankaltainen kuin rakennuskaudellakin. Kun aloitetaan dieetti, ei ole tarpeen kääntää kelkkaa ihan nurinkurin ja alkaa puputtamaan pelkkiä pavunvarsia tai ylipäätään mitään muutakaan ihmeellistä. Eli kiristelykaudella syödään samoja ruokia kuin plussallakin, mutta säädetään mahdollisesti makroravinteiden suhteita ja muutetaan kokonaisenergiamäärää. Perusraaka-aineet, kuten lihat, kalat, kananmunat, maitotuotteet, riisit, pastat, kasvikset, pähkinät, öljyt yms. toimivat mainioina peruspalikoina dieetin ruokailuissa.

Miten sitten rakennuskaudella, kun halutaan kasvattaa lihasta? Mistä kalorit kannattaa ottaa?

Kun tavoitteena on lihasmassan kasvatus, täytyy ravinnosta saada tarpeeksi energiaa. On siis yleisesti ottaen syötävä tarpeeksi paljon. On myös varmasti selvää, että riittävä proteiininsaanti pitää tällöin varmistaa. Sitäkään ei kuitenkaan kannata vedellä mielettömiä määriä isommat lihakset silmissä kiiluen. Proteiinin rooli korostuu itseasiassa ennemminkin dieetillä kalorivajeella, kun taas plussakaudella energiamäärien kasvaessa proteiinia ei välttämättä edes tarvita yhtä suurta määrää. Lue: Kuinka paljon sitä proteiinia pitäisi syödä?

Pelkkä proteiini ei luonnollisesti riitä kattamaan koko ruokavaliota. Myös riittävä rasvojen saanti tulee varmistaa. Rasvojen ja proteiinien sopivan saannin varmistamisen jälkeen jäljelle jäävät enää nuo pahamaineiset hiilihydraatit. Plussakaudella nämä paholaiset ovat juuri niitä, joilla kalorimääriä lähdetään pikkuhiljaa nostamaan. Hiilarikammoisuus kannattaakin viskata roskakoriin, sillä metabolisen kapasiteetin kasvattamisen kannalta nimenomaan hiilari on makroravinteista oleellisessa roolissa energiansaannin säätelyssä. Miten sitten vähähiilihydraattinen ruokavalio toimii tehokasta lihasmassan kasvatusta tavoittelevalle? Kurkkaa: ”Mut kun hiilarit lihottaa”.

Kaiken kaikkiaan ruokailut näyttävät raaka-aineiden puolesta melko samanlaisilta ympäri vuoden, riippumatta meneillään olevasta kaudesta. Makroja ja kokonaisenergiamäärää tarpeen mukaan liikuttelemalla voidaan kääntää kurssi sitten kohti haluttua tavoitetta: laihtumista tai lihaskasvua.

Mahtavaa päivää ja kovia treenejä toivotellen,

IJ

Ida Jemina

16 vastausta artikkeliin “Mistä koostuu ruokavalio dieetillä? Mistä kannattaa ottaa kalorit lihaskasvuun?”

  1. Hei, sähän aloitit tässä joku aika sitten käyttämään niitä nu3 Tuuheat hiukset -kapseleita? Ootko huomannut mitään eroa hiuksissa ja kuinka nopeasti tuloksia tuli? 🙂
    Oon harkinnut tilaavani niitä, tuntuu että hiuksia lähtee hirveästi yms..
    Kiitos vastauksesta ja hyvää loppuvuotta! 🙂

    • Moikka Nannip! Jep, käytän niitä edelleen ja hiukset voivat hyvin 🙂 mitään ennen jälkeen kuvia minulla ei valitettavasti ole, mutta toki letti on myös kasvanut 🙂

  2. Ei hitsi, oon ollu pienestä pitäen niiiiin hulluna Jacky-makupaloihin et tää oli kyllä mahtava uutinen! Onko mitään tietoa onko näitä tulossa ihan kauppoihin? Mulla tuppaa välillä nää lisäravinne ja muut superfoodjutut jäämään kaapin pohjalle niin vähän epäilyttää noin ison satsin tilaaminen…;D

    • Jes! Varmasti tuut sitten näistä pitämään 🙂 Ei ole muualla myynnissä. Näiden makuun kun pääsee niin luulenpa että eivät kauaa kaapin pohjalla loju 😀

  3. Mietinkin miltä noi mahtaa maistua silloin ku saapuivat tukulle. Ilmeisesti hyvää on ja kokeiluun menee 🙂 Toi karamelli näyttää ainakin ihan joltai kinuskikastikkeelta paksummassa muodossa 😀

  4. Heippa!
    Haluaisin kysyä semmoista, että millainen treenijako olisi hyvä, kun haluaisin treenata sekä jalkoja että vatsoja 3 päivää viikossa ja vielä pitäisi saada käsitreeni mahdutettua. Olisiko parempi tehdä jalkapäivä erikseen ja käsitreeni sekä vatsat sitten samana päivänä? Miten välipäivät tulisi mahduttaa? 😊

    • Heippis Reetta! Pelkkien jalkojen, vatsojen ja käsien treenaaminen on vähän hassua, joten tuohon pitäisi vielä saada selkä, olkapäät ja rintakin mahdutettua 🙂 Jalat voi tehdä hyvin omassa treenissään ja yläkropan voi toki myös tehdä omassaan. Tarvittaessa kumpaakin voi vielä jakaa pienempiin osiin jos haluaa. Esim. kaksijakoisella on kuitenkin hyvä lähteä liikkeelle.

  5. Myydäänkö tota protskuvanukasta muualla kuin Fitnesstukun sivuilla? Toivottavasti tulis pian kauppoihin! 🙂

    • Myydään vain Fitnesstukussa ja nyt vielä muutaman päivän ajan saa alella 🙂

  6. Hei! Yritin käyttää tilaisuutta hyväkseni ja ryntäsinkin nopeasti fitnesstukun sivuille tämän postauksen luettuani mutta vaikka ostoskorissani on 2 pakettia kyseistä vanukasta en saa käytettyä tuota -10€ alennusta… Mistähän kiikastaa? 🙁

    • Heips Eerika! Alennukset saa vain antimieni linkkien kautta. Testasin äsken tuota samaa ostosta ja kaikki toimi normaalisti. En siis osaa sanoa mistä kiikasti.

  7. Hei! Mitä suosittelet hiilihydraatin lähteeksi välipaloille ja iltapalalle? 🙂

    • Riisiä, pastaa, bataattia, perunaa, leipää, kaurahiutaleita, mysliä, kasviksia yms. 🙂

  8. oho edellisestä kommentista unohtu se että päällä on off kausi eli ”bulkki” 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 4
Tykkää jutusta