Missä miehet voisivat ottaa oppia naisilta – entä naiset miehiltä?

On joitakin asioita, joissa naiset hoitavat hommat kotiin paremmin kuin miehet. Toisaalta myös naiset voisivat oppia joitakin juttuja miehiltä. Nyt ei puhuta kotiaskereista, vaan saliharrastukseen liittyvistä asioista pilke osittain silmäkulmassa ja tylysti yleistäen. Herneitä ei siis kannata vetäistä nenukkaan!

missa-miehet-ja-naiset-voisivat-ottaa-toisistaan-mallia-tupla

 

Missä miehet voisivat ottaa oppia naisilta?

Naiset ovat ottaneet jalkojen treenaamisen hyvin haltuun, kun taas monelta salikollilta se saattaa unohtua jopa kokonaan. Monesti näkee, kuinka tytöt panostavat salilla jalkojen treenaamiseen ja eritoten pepun kasvattamiseen. Naisten suosimat kireät treenitrikoot harvoin jättävät mitään arvailujen varaan, kun taas miesten keskuudessa yleisien löysien salihousujen taakse on helpompi piiloutua – tällä on varmasti osansa asiaan. Kapeat reidet ja lättäpeppu eivät kuitenkaan imartele miehiäkään, joten ei muuta kun tankoa niskaan pojat, mars! Pelkät yläkerran lihakset eivät paljoa säväytä, jos käsivarret näyttävät vahvemmilta ja paksummilta kuin reidet.

Toinen asia, jossa miehet voisivat ottaa oppia naisilta, liittyy sarjapainoihin. Liian isot painot ja egon pumppailu eivät useinkaan kuulu naisten treeniin, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy. Miesten keskuudessa sarjavastuksilla suoritettavaa hierarkiakukkoilua on kuitenkin useilla punttisaleilla havaittavissa. Jos penkkisarja muistuttaa väkivaltaista trampoliinia vain hartioiden ollessa kosketuksissa makuualustaan, kannattaa painon määrää hieman hienosäätää. Joten miehet, uskaltakaa treenata pienemmillä painoilla, jos isoilla raudoilla ei saa liikettä tehtyä puhtaasti.

salietiketti

Jos herneet eivät vielä ole nenässä, niin jatketaan vielä yhdellä asialla. Yleisesti ottaen naiset huolehtivat paremmin hygieniastaan. Vaikka salilla hikoillaankin, ei sinne kannata tulla jo valmiiksi pahanhajuisena, parin viikon treenit läpikäyneellä paidalla.

Missä sitten naiset voisivat ottaa oppia miehiltä?

Siinä missä naiset panostavat jalkojen ja pepun treenaamiseen, saattaa yläkerran lihaksiston treenaaminen jäädä vähemmälle huomiolle. Sama asenne, joka naisilla näkyy jalkatreeneissä, kannattaakin ottaa myös yläkroppatreeneihin. Niissä naiset voivat hyvin ottaa mallia miehiltä, jotka yleensä suorittavat yläkropan treenit kiitettävän tunnollisesti. Sama juttu koskee isojen perusliikkeiden tekemistä, joita miehet yleisesti ottaen sisällyttävät treenirutiineihinsa naisia useammin. Myös naisten kannattaa tehdä isoja perusliikkeitä keskittymättä liikaa tai ainoastaan eristäviin pumppailuihin.

miehet parempia kuin naiset

Niin kuin ylempänä jo mainitsinkin, miehet eivät pelkää laittaa painoa tankoon, kun taas naisilla siihen saattaa olla isokin kynnys. Jos liikkeet saa tehtyä puhtaasti, niin ei kun lisää painoa tytöt! Ikuisesti samoilla pikkupainoilla hinkkaaminen ei johda hyvään kehitykseen. Suuria lihaksia ei myöskään kehity kenellekään, ellei sitä vuosikausien kovalla ja jatkuvalla työllä erikseen tavoittele – ei siis pelkoa äkillisestä muuttumisesta lihasmonsteriksi! Lue: Tyttöjen treeni vs. bodaustreeni.

Edelliseenkin vahvasti liittyen: miehet eivät yleensä pelkää syödä tarpeeksi. Naiset kuitenkin saattavat pelätä suuria (riittäviä) ruokamääriä aivan turhaan, vaikka juuri se on avainasemassa lihaksen kasvattamisessa. Ilman tarvittavia rakennusaineita ja lihasten kehittämiseen vaadittavaa energiaa treeneihin panostettu aika sekä vaiva haihtuukin helposti harakoille – siksi onkin hyvä nauttia riittävästi sapuskaa!

Treeniympäristöjä ja -kulttuureja on monenlaisia. Näitä kaikkia esimerkkejä löytyykin oikeasti sekä miehistä että naisista, karkeista yleistyksistä sekä salimaailman laveista stereotypioista huolimatta. Lue myös: Ärsyttävät asiat salilla. Onko sinulla mielessäsi jotain missä naiset voisivat ottaa mallia miehistä tai toisinpäin?

Näistä havainnoista onkin nyt aika siirtyä joulukalenteriarvontaan! Hyvän Olon Karpalot voitti itselleen Elina Voutilainen. Onnea Elina! Lähetätkö minulle yhteystietosi osoitteeseen: [email protected], niin voin lähettää palkinnon sinulle.

14. luukun palkintona on IronMaxx Protein Bar – proteiinipatukoita mustikka-vaniljan ja banaani-jogurtin makuisena!

ironmaxx

Näin voit osallistua arvontaan: Avaa kalenterin luukku klikkaamalla kuvaa. Luukun alta paljastuu jouluaiheinen kysymys. Käy tykkäämässä Facebookissa päivän joulukalenterikuvasta ja vastaa kysymykseen kuvaa kommentoimalla. Kaikki vastaukset, jotka ovat tulleet kysymyksen julkaisupäivänä, ovat mukana arvonnassa. Voittaja julkaistaan blogissa. Arvontaan voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat henkilöt.

Joulukalenteri-luukku-neljatoista-kiinni

Onnea joulukalenteriarvontaan! Edelliseen tekstiin pääset tästä: Lisää vastustuskykyä!

Ida Jemina

19 vastausta artikkeliin “Missä miehet voisivat ottaa oppia naisilta – entä naiset miehiltä?”

  1. Käymme varmaankin hieman erilaisilla saleilla, koska meillä miehet treenaa reilusti jalkoja ja treenipainojen suuruus johtuu maksimaalisen voiman hankinnasta eikä siis perustu lihasten kasvatukseen. Hygieniasta olen täysin samaa mieltä kanssasi

    • Jokaisella salilla on toki omat kulttuurinsa ja karkeita yleistyksiähän nämä ovat:) Oikeasta voimatreenistähän tässä ei ollut suinkaan kyse, (siinä ei mitään vikaa ole, päinvastoin) vaan tekniikan kustannuksella egoilusta. Se on aina hienoa, kun miehet viihtyvät myös jalkatreenien parissa!

  2. Hyvä aihe! Olen samaa mieltä kirjoittamistasi asioista. Mitä lisäisin listaan on se, että näen harvakseltaan miehiä tekemässä lämmittelyä ennen treeniä! Väitän että naiset on tässä tunnollisempia ja jaksavat hypätä crossarin ym selkään jotta on hyvä lähteä treenaamaan! Poikaystäväni on hyvä esimerkki; hän ei ole suostunut tekemään lämmittelyä eiliseen asti, mun puheet tais ottaa eilen salilla tulta alleen, ja hän suostui tekemään 3-4 minuuttia crossarilla lämmittelyä :D. Hyvä alku!

    Ja mitä molemmat sukupuolet tekevät aika vähän, on mielestäni selkälihastreenin unohtaminen. Nostan ekana itse täällä käteni pystyyn, olen aika kiitettävästi sitä vältellyt, nyt se on mukana ohjelmassa ja tulosta alkaa tulemaan :).

    • Moikka Ritu! Tuo muuten totta, että naiset yleisesti ottaen useammin lämmittelevät myös aerobiseen suunnatuilla laitteilla ennen varsinaista treeniä. Heh hyvin suostuteltu! 😀 siitä on hyvä jatkaa!

      Ja hyvä lisäys myös tuo selän treenaaminen. Helposti taka-akseliston ja sellaisten lihasten treenaaminen jota ei peilistä näe saattavat jäädä vähemmälle huomiolle, kuten juuri selän ja esim. takareisien.

  3. Hmm, no jokainen taitaa havainnoida tähän aina sitä, mitä omassa liikuntakeskuksessa tapahtuu, mutta tällaisia olen itse huomannut: naiset pelkää lihasmassaa turhaan ja hinkkaa ilman hikeä niillä pienenpienillä painoilla. Samoin se naistenlehtijumppaliikkeiden ymmärtäminen treeninä vuodesta toiseen ja riskinottokyvyn puuttuminen siinä, mitä tulee painoihin ja rankempien liikkeiden kokeiluihin. Noin siis ehkä keskimäärin. Miehet taas keskimäärin – huonoimmassa tapauksessa räiskitään vaan huonolla tekniikalla ja sitten pitää aina tehdä ”täysillä, täysillä” kaikki ja venyttely ja kehonhuolto on nössöille.
    Eli kuten jos sanottu, naisille enemmän treeniin riskinottoa ja rautaa, kuten on jo mainittukin.
    Miehille taas tekniikkaa ja malttia sekä myös kehonhuoltoa.
    🙂

    • Amen 😀 hyviä havaintoja ja yleistyksiä niin miesten kuin naistenkin suhteen!

  4. Olen jo niin kyllästynyt noihin ”naiset eivät kasva salilla” kommentteihin. On yksilöllistä kuka sitä lihasta saa ja kuka ei. Monelle miehellekin on vaikeaa saada massaa ja on naisia, joille lihasta kertyy lähes tahtomatta. Itse kuulun tähän ryhmään, jolle lihasmassan rakentaminen on surullisen helppoa. Itse siis haaveilen sirosta ja naisellista kropasta, mutta salitreenin takia tätä on mahdotonta toivoa. Vaihdettuani kestävyysjuoksun voimatreeniin salilla (5 kertaa viikossa) kroppani muuttui muutamassa kuukaudessa näkyvän lihaksikkaaksi. Painokin nousi, vaikka ruokamäärät olivat maltillisia. On toki subjektiivista, että minkäkokoinen vartalo on kenenkin mielestä iso, miehekäs tai lihaksikas. Miehet varmasti nauravat hartia-angstilleni, mutta itse välttelen yläkropan treeniä, koska hartialinjani ja käsien lihakset ovat makuuni jo turhankin näyttävät. Tekstisi pointtina oli yleistää asioita, ja varmasti luokittelusi onkin suht oikeassa. Oli vaan pakko päästä avautumaan asiasta jonnekin, sillä on niin turhauttavaa kuulla, miten naiset eivät kasva salilla ja pelkäävät isoja painoja turhaan. Monista valittamiseni on varmasti turhaa, sillä näkyvät lihakset ovat tällä hetkellä muodikkaat. Itse en vaan pidä omasta vartalostani näin, mutta en halua lopettaa voimatreeniä, sillä saan urheilusta ns. muita kiksejä.

    • Kohtalotoveri! Kun aloitin varovasti saliharrrastusta, hartiat levenivät ensimmäisen 5 kuukauden aikana yhden vaatekoon. Silloin treenasin vielä vähäisesti, ja nyt kun rakensin tavoitteellisemman ohjelman, niin tuloksia tulee maagisesti.

      Itsekin ihmettelin pitkään sitä, että sanotaan ettei naisille vahingossa lihasta tartu (koska itse kuulun niihin, joihin se vahingossakin tarttuu). Joskin fiilistän kovasti sitä, että yläkroppaan tarttuu käsivarsi – hartiaseudulle helposti lihasta. Syy kuitenkin selvisi viime keväänä: olen teini-iän alusta lähtien kärsinyt PCOSista, eli munasrjojen monirakkulaoireyhtymästä, joka aiheuttaa testosteronitason kohoamisen, jonka myötä yhtenä oireena voi tulla nk. ”miestyyppistä lihaskehitystä”.

      Jos et ole ko. syndroomaan törmännyt, suosittelen googlettamaan. Itseltä tippui kivi sydämeltä (rankan ensijärkytyksen jälkeen), kun totesin, että tila on hoidettavissa. Joskaan en tästä lihaskehityksestä millään tahtoisi luopua… 😀

      Meni vähän off topiciksi, mutta olen kokenut tarpeelliseksi jakaa PCOSista tietoa, koska kyseessä on tiedettyä yleisempi vaiva, jolla voi hoitamattomana olla ikäviä seurauksia.

    • Moikka Minttu! PCOS on minulle tuttu. Hienoa, että kivi tippui sydämeltäsi diagnoosin jälkeen ja hyvä että saat oireisiin hoitoa. Lihaskasvun pysähtymisestä ei tarvitse olla onneksi huolissaan, kunhan on treenit ja ruokavaliot kohdillaan:) Oireyhtymä ja oireet esiintyvät siitä kärsivillä tosi eri tasoisina, jolloin siitä on vaikea puhua yksiselitteisenä ilmiönä. Joillain esim. mieshormonitasot nousevat jonkun verran kun taas joillain androgeenitasot pysyttelevät normaalien viitearvojen sisäpuolella. Tsemppiä ja mukavaa joulua!

    • Täällä toinen, jolla lihas kasvaa vähän turhan helposti ja rakastan reenata mut lihasta kertyy todella helposti ja nainen täälläkin. Meitä on erilaisia 🙂

    • Kaikki me olemme erilaisia ja yleistykset ovat nimenomaan yleistyksiä:)

    • Moikka Lihasmonsteri! Niin kuin sanoitkin, tekstin pointti on nimenomaan yleistää:) poikkeuksia löytyy aivan varmasti jokaisesta mainitsemastani asiasta. Kurja kuulla, ettet pidä vartalostasi, moni kun ihailee juuri vahvan näköistä kroppaa. Subjektiivisia näkemykset ja ihanteet tietysti ovat. Itselleni ei ole vielä tullut vastaan tyttöä, joka olisi naturaalitreenaamisella kasvanut liian isoksi. Kauneus on katsojan silmissä, toivottavasti uusi peilikuva alkaisi myös sinua pian miellyttämään.

  5. En uskalla oikeastaan treenailla yläkroppaa ollenkaan, koska minulla on leveät hartiat. Pelkään, että ne kasvavat entisestään, joten olisiko liikettä/liikkeitä, jolla hartiaseudun lihakset eivät kasvaisi, mutta saisin voimaa sekä kiinteyttä käsilihaksiini?

    • Moi Aliisa! Käsilihaksiin saa voimaa erilaisilla hauiksille ja ojentajille suunnatuilla liikkeillä. Nämä eristävät liikkeet eivät juurikaan hartioita levennä. Muotoa ja voimaa käsiin saa siis treenillä, mutta kiinteyttä taas rasvaprosenttia alentamalla.

  6. Tää oli ihan huippu teksti ja varmasti juurikin sen takia, että nämä kaikki pitävät paikkansa vaikka ovatkin yleistyksiä.. mutta näinhän se menee 😀 Nauroin tolle ”Vaikka salilla hikoillaankin, ei sinne kannata tulla jo valmiiksi pahanhajuisena, parin viikon treenit läpikäyneellä paidalla.” tunnistin tästä heti poikaystäväni! Ei auta kehottelut paidan vaihtamisesta, korkeintaan hikisen paidan voi kääntää ympäri…..

    Harrastan itse voimanostoa, joten raksaat sarjat, perusliikkeet sekä yläkropan treenaus on ihan tuttu juttu.. mutta en taidakkaan olla tyypillinen naistreenari, ainakin jos vertaa muihin miedän salilla treenaaviin naisiin. Mun ystävät aina ihmettelevät ”miten sä voit syödä noin paljon, eikä se näy missään”, mutta taidankin olla ainoa kaveriporukastani, joka syö tarpeeksi ja puhtaasti. Ei auta vaikka kuinka yrittäisin selitellä, heidän mielestäni omistan vain ”hyvät geenit” 😀 Naisilla olisi paljon opittavaa miehiltä!

    • Hihiii kiva kun pidit ja löytyi tuttuja juttuja 😀 Pojat on poikia!

      Voi ei! Saavutettujen tulosten kuittaaminen hyvillä geeneillä on inhottavaa, jos kehityksen taustalla on oikeasti järkevää treeniä, kurinalaista syömistä ja tämän toistoa vuodesta sekä päivästä toiseen. Tsemppiä voimatreeneihin Miia, jatka samaan malliin!:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta