MINKÄ VERRAN DIEETILLÄ KANNATTAA TREENATA?

*Sisältää mainoslinkkejä

Minkä verran rasvanpolttodieetillä kannattaa treenata? Mistä ruoka-aineista koostuu treenaajan ruokavalio? Voiko kotitreenillä kasvattaa lihasta? Millaiset kengät salille kannattaa valita ja mitä virheitä niiden suhteen ei ainakaan kannata tehdä?

Eiköhän päräytetä viikko vauhdilla käyntiin ja vastata teidän heittämiin kysymyksiin! Ootte tykänneet näistä postauksista mielettömästi, joten nakataan uudet mielenkiintoiset kyssärit ilmoille!

Voiko sun mielestä kotitreenillä 4 kg painoilla kasvattaa lihasta?

Lihaskasvuun tarvitaan lihaksistoa kunnolla haastavaa liikuntaa ja lisäpainoilla treenaaminen on siihen loistava vaihtoehto. On kuitenkin suhteellista, mikä riittää kehittymisen kannalta itse kullekin. Aloittelijalle voi olla riittävän intensiivistä rasitusta tehdä kotona perus punnerruksia ja saada näin aikaan kasvuärsykettä lihaksiin. Toisaalta penkistä kolminumeroisia painoja nosteleva tarvitsee uutta kehitystä varten tavallisia punnerruksia kovempia suorituksia. 4 kg lisäpaino on aika pieni ja salilla pitkään käyneelle se ei meinaa riittää oikein mihinkään. Mutta sitten esim. pienikokoiselle aloittelijalle siinä on jo moniin eristäviin liikkeisiin, kuten vaikka vipunostoihin sopivasti vastusta.

Salitreeni sopii lihasten kasvatukseen kuin nappi silmään, mutta se ei tietenkään tarkoita, että kaikki kehonpainotreeni olisi aina vain aloittelijoita varten tai että lihakset kasvaisivat ainoastaan lisäpainoilla. Kotona voi todellakin kehittyä, kunhan homma on tarpeeksi haastavaa ja progressiivista eli nousujohteista. Tämä voi tapahtua esim. liikkeissä ajan myötä erilaisiin haastavampiin variaatiohin siirtymällä sekä toisto- ja sarjamääriä lisäämällä. Jos tuntuu, ettei neljän seinän sisällä enää meinaa saada riittävän kovia treenejä tehtyä, niin useiden kuntoratojen varsilta löytyy myös dippi- ja leuanvetotelineitä joissa omaa kehonpainoa hyödyntävistä treeneistä voi tehdä vaikka kuinka kovia.

Mistä ruoka-aineista koostuu treenaajan ruokavalio?

Perusraaka-aineet, kuten lihat, kalat, kananmunat, maitotuotteet, riisit, pastat, kasvikset, pähkinät, öljyt yms. toimivat mainioina peruspalikoina. Myös ilman eläinkunnan tuotteita on mahdollista koostaa erinomaisesti toimiva treenaajan ruokavalio.

Jos tavoitteena on lihaksien kehittäminen, kannattaa ensimmäisena varmistaa riittävä energiansaanti. On siis yleisesti ottaen syötävä tarpeeksi paljon. Myös riittävä proteiininsaanti on tällöin hyvä varmistaa. Sitäkään ei kuitenkaan kannata vedellä mielettömiä määriä isommat lihakset silmissä kiiluen. Proteiinin rooli korostuu itseasiassa ennemminkin dieetillä kalorivajeella, kun taas plussakaudella energiamäärien kasvaessa proteiinia ei välttämättä edes tarvita yhtä suurta määrää. Lue: Kuinka paljon sitä proteiinia pitäisi syödä?

Pelkkä proteiini ei luonnollisesti riitä kattamaan koko ruokavaliota. Myös riittävä rasvojen saanti tulee varmistaa. Rasvojen ja proteiinien sopivan saannin varmistamisen jälkeen jäljelle jäävät enää nuo pahamaineiset hiilihydraatit, joita ei kuitenkaan kannata pelätä. Hiilari toimii salitreeneissä pääasiallisena polttoaineena ja sitä kannattaa muun muassa tästä syystä sisällyttää lautaselle.

Täältä voit kurkkia lisäohjeita: NÄIN KOOSTAT RUOKAVALION ITSE

Millaiset kengät salille? Mitä huomioita kenkävalinnoissa ja mitä virheitä ei ainakaan kannata tehdä?

Itse tykkään salilla sellaisista kengistä, joissa pohja on suht joustamaton ja flätti. Näin ne eivät venkoile ja ovat tukevat painoja liikuteltaessa. Pahinta on mielestäni, jos pohja on paksu kuin vaahtomuovi ja liian liukas, jolloin jalat lähtevät helposti liukumaan esim. prässissä. Myös kooltaan liian suuret kengät ovat hanurista, sillä silloin jalat taas pääsevät liikkumaan kengän sisällä. Prässi onkin oikeastaan sellainen hyvä salikenkien testauspaikka, sillä siinä jos missä paljastuu kenkien mahdolliset puutteet.

Tällaiset kengät, joita tykkään pitää salilla ovat taas sitten tosi huonoja esim. juostessa, kun ei ole mitään suurta iskunvaimennusta, mutta salitreeniin ne toimivat hyvin.

Käytän vaihdellen vähän eri kenkiä enkä todellisuudessa ole kovin nirso niiden suhteen, mutta kokeilujen kautta on löytynyt sellainen kenkätyyppi, jota haen. Voin esimerkiksi suositella näitä Niken kenkiä ja näitä, joita molempia käytän salitreeneissä.

Minkä verran dieetillä kannattaa treenata?

Tarvittava treenien määrä riippuu ihmisestä, kuntoilutaustasta, tavoitteesta ja lähtötilanteesta. Jos on tottunut liikkumaan  aktiivisesti, niin ei välttämättä ainakaan aluksi tarvitse liikkua sen enempää kuin muulloinkaan, sillä rasvanpoltto lähtee ruokavaliosta. Liikunta on hyvä suunnitella säästämään lihaksia dieetin aikana ja tietysti tuomaan hieman lisäkulutusta tarpeen tullen. Ensisijaisesti kannattaa tehdä riittävän raskasta lihaskuntotreeniä, esim. salilla, sillä juuri sellainen auttaa pitämään kehonkoostumuksen timminä. Lisäksi tarpeen mukaan voi olla hyvä tehdä tasasykkeisiä lenkkejä tai muuta kuluttavaa, kuten kovia spurtteja tai vauhdikkaita kuntopiirejä. Itse teen salitreeniä ylimääräistä tiputtaessa yleensä 4 kertaa ja tarpeen mukaan pari kertaa muuta kuluttavaa liikuntaa viikossa.

Camo-mekko täältä / Tennarit täältä

Kiitos kyssäreistä ja toivottavasti pidit postauksesta! Tänään onkin sitten viimeinen päivä, kun kauneuslahjakortin arvontaan voi osallistua. Arvonta päättyy klo 00.00, joten vielä ehtii mukaan, jos on nopsa! Pääset osallistumaan tässä postauksessa

KURKKAA MYÖS EDELLINEN POSTAUKSENI: MITEN KÄVI KUUKAUDEN TAVOITTEIDENI?

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
ja Instagramissa: @idajemina 

<3

Ida Jemina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 78
Tykkää jutusta