MILLOIN PALKKARI? SALIN, HIITIN, AEROBISEN JÄLKEEN?

Sis. mainoslinkkejä

Milloin palautusjuoma kannattaa ottaa? Tarvitaanko sitä HIIT-treenin jälkeen? Entä aerobisen jälkeen? Mitä jos syö pian treenin jälkeen, onko palkkarissa silloin järkeä?

Milloin palautusjuoma?

Palautusjuoma kannattaa ottaa piakkoin lihaskuntotreenin päättymisen jälkeen. Palkkarin tärkein osa on proteiini, jolla treenin aiheuttama lihaskatabolia saadaan käännettyä anaboliaksi ja palautuminen käynnistettyä tehokkaasti. Esimerkiksi hera on laadukas sekä nopeasti imeytyvä vaihtoehto tähän tarkoitukseen.

Entä HIIT:in jälkeen?

HIIT-treenit ovat kunnolla toteutettuina erittäin kovia lihaksistolle, joiden jälkeen palkkari on paikallaan – erityisesti vielä jos alla on myös muuta lihaskuntotreeniä.

Entä aerobisen jälkeen?

Tämä riippuu hieman siitä millaista liikuntaa on tehty. Varsinkin rankkojen aerobisten treenien jälkeen palautusjuoma voi olla paikallaan, kun kroppaa on rasitettu kunnolla. Toisaalta kevyen liikunnan (kävelylenkki, hölkkä) jälkeen ei ole syytä liikoja stressata palkkareista.

Onko järkeä juoda palautusjuomaa, jos syö pian treenin jälkeen?

Ruokavalio ja tavallinen ruoka ovat aina kokonaisuudessaan merkityksellisempiä kuin mitkään lisäravinteet. Palkkari ei ole siis kaikille kaikissa tilanteissa ja tavoitteissa pakollinen tai ehdoton kehityksen edellytys. Toisaalta monissa tilanteissa siitä on oikeasti hyötyä. Usein treenien jälkeinen seuraava ateria on jo käytännön syistä aika pitkän ajan kuluttua suihkussa käymisen, kotimatkan ja ruoanvalmistuksen jälkeen, jolloin liikunnasta on helposti vierähtänyt tovi ennen kuin kroppa saa käyttöönsä kaipaamiaan ravinteita. Protskusheikki (+ mahdollisesti samassa yhteydessä nautittava hiilihydraatti, kreatiini jne.) mahdollistaa helposti nautittavassa ja nopeasti imeytyvässä muodossa hyvän startin palautumiselle, jonka lisäksi on tärkeää muistaa myös ruokailla normaalisti.

LUE MYÖS: NYT NÄYTÄN MITÄ SYÖN

Croptop täältä / Trikoot täältä / Kengät täältä

P.S. Kiva, että tykkäsitte eilisestä postauksesta! Treeniasujen lookbook coming up! 😉 

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: JUHLA-ASUJEN LOOKBOOK – INSPIRAATIOTA PUKEUTUMISEEN

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻 
YouTubessa: Ida Jemina
Instagramissa: @idajemina
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

5 vastausta artikkeliin “MILLOIN PALKKARI? SALIN, HIITIN, AEROBISEN JÄLKEEN?”

  1. Protsku tärkein treenin jälkeen katabolian katkasemkseksi? Oletko nyt ihan tosissasi? Kyllähän se tärkeintä on saada hiilaria kroppaan nopeasti ja protskun aikataululla ei ole niin väliä, kunhan sitä päivän aikana saa riittävästi. Lue vaikka Hulmin kirjoitus aiheesta ennenkö jaat ”tietoa”.

    • Jos tämä oli vitsi, niin se oli hyvä sellainen. Kiitos!

  2. No tämä tuli tosiaan hyvään saumaan, olen pähkäillyt että viitsinkö ottaa palarin kun käyn tekemässä ’vain’ gritin tai vaikka kamppailun. Mutta ihan totta että niissä kummassakin lihakset saavat kunnon töitä joten tästälähin palari mukaan hyvällä omallatunnolla 🙂 Kiitos mielenrauhasta ❤ http://www.jeminanvegaanifitness.blogspot.com

    • Anytime Jemina! Kiva jos tuli hyvään saumaan! 🙂

  3. Miten onnistutkaan aina vastaamaan postauksella mun kysymykseen ennen kuin ehdin edes kysyä? Oot ihan huippu! 🙂 Jäi kuitenkin vielä yksi kysymys: jos salitreenin jälkeen tekee vielä rauhallisen pidemmän aerobisen, missä vaiheessa kannattaa ottaa palkkari? Heti salitreenin jälkeen vai vasta aerobisenkin jälkeen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 50
Tykkää jutusta