Metabolic Damage – kun rasva ei pala

Metabolic Damage tai miksi sitä nyt haluaakin kutsua – mitä se tarkoittaa? Tässä yhteydessä tarkoitan aineenvaihdunnan tason ajamista niin alas, että kovimmistakaan yrityksistä huolimatta rasva ei enää pala. Maailmanlaajuisen fitnessbuumin myötä näitä tapauksia on ihan liian paljon, treenataan ihan käsittämättömiä määriä ja syödään käsittämättömän pieniä määriä – eikä rasva enää jossain vaiheessa pala.
 
Usein käytetty resepti rasvattomaan kuntoon on todella alhainen kalorimäärä ja päälle paljon liikuntaa. Vaatiiko äärimmäinen kireys sitten käytännössä kaloreiden rajoittamista ja liikuntaa? Toki. Tässä ei vaan aina tunnu pysyvän järki kädessä eikä asiaa aina ajatella kovin pitkällä tähtäimellä.
 
Muun muassa Scott Abel on jo vuosien ajan kirjoittanut aiheeseen liittyen ja koonnut myös kasaan mielenkiintoisen E-kirjan (Metabolic Damage And The Dangers Of Dieting) tästä erityisesti naispuolisia kilpailijoita vaivaavasta ilmiöstä. Tehdään uskomattomia määriä aerobista + salitreenit päälle samalla hiirenannoksia syöden – dieetillä pahimmillaan tuntikausia juoksua tms päivässä samalla syödyn kalorimäärän jääden jopa alle tuhanteen. Mikäli aineenvaihdunta on toiminut ennen dieetille lähtemistä normaalisti, saattaa tällä tyylillä saada kyllä (lyhyen tähtäimen) tuloksia. Ongelmia saattaa syntyä kuitenkin jo ensimmäisen dieetin, joskus vasta useamman jälkeen.
 
Säästöliekki
 
Hiljattain myös Layne Norton on ottanut asiakseen käsitellä asiaa mahdollisimman julkisesti, mikä on todella hieno homma. Tohtoriksi ravitsemusbiokemiassa väitellyt naturaalikehonrakentaja, voimanostaja ja yli tuhatta henkilöä valmentanut Layne on tuonut tätä fitnesskulttuurin varjoisaa puolta esille korostaen metabolisen kapasiteetin merkitystä dieetille lähdettäessä. Toisinsanoen, jos kroppa käy erittäin alhaisilla kierroksilla jo valmiiksi ennen dieetille lähtemistä (esimerkiksi menneiden dieettien seurauksena), ovat mahdollisuudet kuntoon pääsemiseen huonot. Tästä syystä olisikin syytä pitää dieettien jälkeen riittävän pitkä ja maltillinen reverse-dieetti metabolisen kapasiteetin palauttamiseksi ja kasvattamiseksi mahdollisimman korkealle tasolle offilla. 
 
On hienoa, että aiheesta on nykyisin keskustelua, tosin vielä aivan liian vähän. Äärimmäisten dieettien vaikutus kroppaan on suurta, eikä keho pelitä kovan dieetin jälkeen normaalisti välttämättä pitkään aikaan. Rajun dieetin jälkeen maanrakoon painettu kroppa imee uskomattomia määriä rasvaa varastoon, jos suuriin kalorimääriin palataan välittömästi rääkin päätyttyä. Erityisen ongelmalliseen tilanteeseen saatetaan päätyä jos rasvaa kuitenkin päästää nopeasti kertymään, seuraava dieetti alkaa kun edellisestäkään ei vielä ole toivuttu ja tätä kierrettä jatkuu mahdollisesti useamman dieetin ajan.
 
Onkin ensiarvoisen tärkeää, että dieetti on huolellisesti suunniteltu ottaen huomioon niin lähtötilanteen, laihdutushistorian kuin dieetin jälkeisen ajan. Varomaton toiminta saattaa johtaa hyvin pitkäaikaisiin seurauksiin ja pitkään aineenvaihdunnan palauttelujaksoon, jonka ajaksi rasvanpolttoyritykset täytyy unohtaa kokonaan. 
 
Jos koet, että tarvitset apua laihdutuksen suhteen, käänny jonkun asiasta tietävän puoleen. Ole kuitenkin tarkkana myös siitä, keneltä otat neuvoja ja varmista, että henkilö osaa OIKEASTI asiansa. Jos sinulle tarjotaan 800 kalorin ruokavaliota, juokse äkkiä karkuun!
 
Edelliseen tekstiin pääset tästä: Freddy-housut – I’m in love

Ida Jemina

9 vastausta artikkeliin “Metabolic Damage – kun rasva ei pala”

  1. Jälleen nostit ajankohtaisen liian vähän puhutun aiheen pöydälle, hyvä!

    Nyt kun kaikki ruokajutut on pop ja in, niin olisi mielenkiintoista lukea sun suhtautumisesta maito- ja gluteenituotteisiin, niitä kun joka toinen tuntuu syystä tai toisesta välttelevän!

    Mukavaa viikon alkua sulle! 🙂

    • Kiitos ideasta Elina! Voisin tuosta aiheesta kirjoittaa vaikka joku päivä. Kivaa viikonloppua sinne! 🙂

  2. Layne Norton on kyllä tyyppi ketä on mahtava seurata! Erittäin asiantunteva kehoilu- ja ravintoasioissa sekä kovantason natubodaaja ja -voimannostaja. Sekä tuntuu olevan erittäin maanläheinen tyyppi ainakin instagram päivitysten perusteella.

  3. […] Käytännössä jos paino ei laske, on toteutunut energiankulutus vähäisempi kuin energiansaanti. Perinteinen vähemmän syöminen ja enemmän liikkuminen riittää useimpien kohdalla hyviin tuloksiin. Sitten jos tavoitteena on todella rasvaton kuosi, saattaa jossain kohtaa joutua myös hieman kikkailemaan. Varsinkin useasti toistuvilla tosi rajuilla dieeteillä ja äärimmäisellä painon jojotuksella on mahdollista joutua vaikeaan tilanteeseen, jossa metabolinen kapasiteetti on todella alhainen ja rasvaa on päässyt kertymään paljon. Siitä umpikujasta ei sitten olekaan nopeaa ulospääsyä, mutta se onkin jo oma aiheensa, josta olen kirjoittanut aiemmin hieman täällä. […]

  4. Moikka, osui ja kolahti. Oon kärsinyt nuorena syömishäiriöistä, sittemmin innostuin treenaamisesta ja samalla diettasin pt:n avulla just sillä 800 kalorilla päivässä. Sitten paino pääs nousemaan dieetin jälkeen ihan uusiin lukuihin ja nyt kun olen yrittänyt aloittaa painon pudottelua, ei puntarin luku liiku enää mihinkään suuntaan. Ei auta kalorirajoitus, ei treenien määrän kasvattaminen, ei mikään. Mitä käytännössä tuollainen aineenvaihdunnan palauttelujakso tarkoittaa? Miten on mahdollista saada palautettua aineenvaihdunta takaisin tilaan, jossa se oli ennen kuin menin sen sekoittamaan?

    • Moikka! Perusperiaate on lisätä sapuskan määrää hitaasti, mutta varmasti. Mitä enemmän paketti on sekaisin, sitä maltillisemmin ruokaa lautaselle pikkuhiljaa. Riippuu tapauksesta, mutta esim. viikon välein 30 – 50 kcal lisää energiaa päivän ruokailuihin, mielellään hiilihydraateista (olettaen että protskua ja rasvaa tulee jo riittävästi, jos ei niin ensin nämä kuntoon). Tähän saattaa mennä aikaa paljonkin, mutta se kannattaa kyllä. Paljon tsemppiä!

  5. Moikka!

    Ensinnäkin kiitoksia paljon hyvästä blogista, oon saanut täältä paljon hyödyllistä tietoa! 🙂
    Kysymykseni on hyvin samankaltainen kuin yllä olevalla, joten sinänsä ehkä vähän tyhmä kysymys mutta haluan kuitenkin varmistaa. Eli:
    olen koko pienen nuoruus- ja aikuisikäni syönyt selvästi alle kaikkien laskureiden mukaisen kalorikulutukseni – päiväsaanti on vaihdellut suunnilleen välillä 800 – 1300. Olen viime aikoina koittanut selvitellä sitä ”oikeaa” kaloritarvetta, joka vaikuttaisi kaikkien erilaisten laskutekniikoiden ja laskureiden perusteella olevan n. 2200 kcal päivässä. Haluaisinkin nyt muuttaa syömisiäni lähemmäs tuota laskennallista kalorimäärää, sillä tuntuu, että useamman vuoden saliharrastelusta ja ajoittaisesta dieettailusta huolimatta lihaksen kehitys on ollut kohtuullisen vähäistä ja rasva ei pala. Kannattaako siis noudattaa edellä antamaasi ohjetta kaloreiden ja ravintoaineiden lisäämisestä vai päätekö tällaisessa tilanteessa jokin erilainen tekniikka aineenvaihdunnan tason parantamiseksi, kun tällaista laskennallisesti tarvittavan kalorimäärän alle syömistä on tapahtunut monta vuotta?

    Kivaa joulunodotusta ja kiitos jo valmiiksi!

    • Moikka Veera! Kiva, että blogi on ollut hyödyksi 🙂 Juuri näin, rauhallisesti hiljalleen isompia ja taas isompia annoksia lautaselle – kärsivällisyys palkitaan, tsemppiä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta