Mainio liikevinkki olkapäille! Oletko koskaan testannut tätä?

sis.mainoslinkkejä

maaten-vipari-liike

Nyt vinkkaan aivan loistavasta takaolkapääliikkeestä, jota harvemmin näkee salilla tehtävän. Tämä liike osuu itselläni todella hyvin sinne minne pitää, joten toivottavasti siitä on apua myös muille.

Kyseessä on vipunostot yhdellä kädellä kyljeltään maaten. Voit tehdä liikkeen joko penkillä tai lattialla. Voit nojata liikkeen aikana joko kyynärpäähän tai olla täysin makuuasennossa liikekulman muuttuessa näin hieman. Itse suosin kyynärpääasentoa ihan vain siksi, että saan tällöin työn menemään paremmin perille, mutta suosittelen kokeilemaan kumpi toimii paremmin omalla kohdallasi tai tekemään vaihtelun vuoksi vaikka molempia. Asetu siis kylkiasentoon ja tasapainoita itsesi jaloilla. Jalat voi myös asettaa kevyesti koskettamaan lattiaa, joka saattaa auttaa vakauttamaan asentoa.

Roikota painoa suoraan alas hakien mukavan venytyksen olkapäähän. Lähde nostamaan käsipainoa ylös pystyasentoon olkapäällä puristaen, jonka jälkeen laske paino rauhallisesti jarruttaen takaisin alas venytykseen.

viparit-maaten
On tärkeää, että liikettä ei lähde tekemään selällä. Tarkoituksena on pyrkiä eristämään suoritus olkapäälle mahdollisimman tehokkaasti. Tähän auttaa, jos ala-asennossa ei lähde kääntämään rintaa kohti penkkiä vaan pitää asennon koko ajan kyljellään. Paino tarvitsee laskea vain siihen asti, että olkapään liikerata päättyy ja takaolka venyy. Ei enää siitä pidemmälle. Sama juttu vastaavasti ylhäällä, nosta painoa vain olkapään huippusupistukseen asti. Vältä siis yläkropan turhaa kiertämistä ja painon liikuttelua näin selän sekä keskivartalon lihaksilla. Alkuun kannattaa valita kevyet painot, jotta liikkeen oppii tekemään kohdelihaksella. Sitten vain testailemaan ja nautiskelemaan! Mikäli kaipaat vinkkejä paremman tuntuman saamiseen olkapäätreeneissäsi, tsekkaa: 3 tipsiä parempaan olkapäätreeniin!

Treenitoppi on saatu täältä, Adidas treenitrikoot täältä ja Reebokin varsitennarit täältä.

reebok-kengat

Huom! Tänään on latausviikon viimeinen päivä! Jos et tiedä mistä on kyse, kurkkaa edellinen postaus!

Ida Jemina

21 vastausta artikkeliin “Mainio liikevinkki olkapäille! Oletko koskaan testannut tätä?”

  1. Hei Ida,

    Kiitos vinkistä! Haluaisin varmistaa vielä, kuuluuko ylöstyöntövaiheessa pitää käsi suorassa ja mahdollisimman kaukana vartalosta, vai ylösnostossa taivuttaa kyynärpäätä ja pitää paino lähellä vartaloa?

    • Heippa! Hyvä kysymys! Ehdottomasti kaukana vartalosta niin, että käsi piirtää mahdollisimman laajan kaaren 🙂

  2. Tätä vinkkiä täytyy kokeilla tänään! Kiitos tästä postauksesta! 🙂
    Millä kameralla/objektiivilla muuten otat kuvia?

    • Jes! 🙂 Anytime! Nämä on otettu Sonyn Nex 3:lla ja Sigman 18-35mm 1.8:lla 🙂

  3. Aika huikeassa kunnossa olet! Tekisikin mieli pientä vinkkiä, kuinka paljon kiloa kohden syöt päivässä proteiinia, hiilaria ja rasvoja?

  4. Mulla samanlaiset kengät :3 takaolkapää on kyllä haasteellinen hermottaa mutta kun sen oppii niin treeni luistaa 🙂 Tää on omastakin mielestä hyvä liike ja ehkä helpompi kuin perinteinen vipari taakse (:

    • Jee samis<3 nää on ihanat! Jep, takaolkapää on vähän sellainen, jonka treenaaminen täytyy hoksata 🙂

  5. Moi!
    Eipä ole koskaan tällaista olka liikettä tullu kokeiltua. Ihan varmasti menee testiin 🙂
    Mullan on todellakin ideat ja tietämys loppu 🙁 Olisiko sulla vinkkejä maistuviin ja ravitsemuksellisesti hyviin mukana kulkeviin välipaloihin syötäväksi töiden jälkeen ennen treeniä? Olisin todella kiitollinen ideoista 🙂

    Mukavaa alkanutta viikkoa!

    • Moikka! Loistavaa, sitten testiin vaan! 🙂 Esimerkiksi proteiinisheikki ja banaani toimii. Itse olen myös tykännyt näistä propudeista, joita on helppo kuljettaa mukana, kun säilyvät lämpimässä ja purkissa on mukana lusikka. Mukavaa viikkoa sullekin! 🙂

  6. Kääk mikä liike! meni 1kg painolla, 2kg oli jopa liikaa. teinkö jotain väärin vai onko vaan nii heikot olkapäät? muuten teen yleensä vipunnostoja sivulle 4-5kg ja pystypunnerrusta 7kg painoilla.

    • Jes ninna, kiva, että testasit! Jos liike tuntui raskaalta pienistä painoista huolimatta niin teit sen todennäköisesti juuri oikein. Tuota kun veivaa mahdollisimman eristävästi takaolkapäällä, niin siinä ei tosiaan montaa kiloa saa liikkeelle. Eli hyvin teit, ajan kanssa sitten pikkuhiljaa painoa isommaksi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta