Läpäisisitkö tämän kuntotestin?

Heii! Täällä ollaan ja vielä elossa. Pikkuhiljaa alkaa olo paranemaan, mutta aika heikoissa olotiloissa sitä vielä ollaan. (Käy lukemassa: Heikossa hapessa.) Naamariin olen pyrkinyt laittamaan nyt ihan mitä vain ruokaa, mikä nyt milläkin hetkellä tuntuu parhaimmalta. Suurena ruuan ystävänä tuntuu ihan hassulta, kuinka vaikeaa tuo syöminen voikaan olla. Kroppakin on aika rutikuivana rimpulana ja pikkuhiljaa yritän tässä neste- ja suolatasapainoja palautella. 

Tänäyönä on lähtö takaisin Suomeen ja sitä myötä paremman internetyhteyden pariin. Ou jea! Kyllä sitä osaa taas arvostaa Suomen nopeita verkkoja ihan uudella tavalla. Eilenkin jäi postaus laittamatta, kun yhteys ei sateen takia pelittänyt.

kuntotesti

Kipeydestä huolimatta matka on ollut todella kiva ja leppoisa. Odotan innolla, että pääsen latamaan reissukuvia koneelle ja sitä kautta myös tänne blogiin.

Mutta sitten itse asiaan. Törmäsin sattumalta USA:n armeijan kuntotestiin, joka pitää läpäistä vähintään kaksi kertaa vuodessa ollakseen vaatimukset täyttävä sotilas ja päästäkseen armeijan kouluun sisään. USA:n poliiseita usein pilkataan siitä, kuinka huonokuntoisia he ovat. Mutta miten on sotilaiden laita?  Mielenkiintoista onkin katsoa mitä testi sisältää ja pystyisikö itse läpäisemään sitä.

Kuntotesti on kolmiosainen sisältäen: 2 minuuttia punnerruksia, 2 minuuttia istumaannousuja ja 2 mailin (3,2km) juoksun. Jokaisesta osiosta annetaan pisteitä sen mukaan kuinka monta toistoa saa tehtyä ja kuinka nopea juoksuaika on. Minimipisteet ovat 60 pistettä per osio.

Tässä minimitoisto- ja aikamäärät, jotta saa tuon 60 pistettä täyteen:

Ikä

Sukupuoli

Punnerrukset

Istumaannousut

2 mailin juoksu

17 – 21

Mies

42

53

15:54

Nainen

19

53

18:54

22 – 26

Mies

40

50

16:36

Nainen

17

50

19:36

Jos ikääsi ei löydy taulukosta, voit katsoa omasi täältä.

Eli esimerkiksi minun pitäisi saada 17 etunojapunnerrusta, 50 istumaannousua ja juosta 3,2 kilometriä reilussa 19 minuutissa. Jos toistot eivät ole kunnollisia, niitä ei lasketa. Myöskään lepääminen laakereillaan kesken suorituksen ei ole sallittua.

Kuntotesti armeija

Näyttääkö helpolta vai haastavalta? Luuletko, että saisit testin minimivaatimukset suoritettua?

Kurkkaa edellisen tekstin resepti terveelliseen herkkuun.

Ida Jemina

23 vastausta artikkeliin “Läpäisisitkö tämän kuntotestin?”

  1. Moikka! Oon harrastanu teini-ikäisenä taitoluistelua. No nyt kiloja on tullu ku ikääkin on se 20v 😐 Haluiaisin kysyä neuvoa! Onko sali treeni pakollista kun se ei tunnu jotenkin yhtään omalta jutulta.. ? Käyn uimassa,juoksemassa,jumpissa ja sulkapalloa pelaamassa. Tuntuu ettei laihdu eikä kiinteydy silti..:/ kiitos kovasti jos sulla on antaa vinkkejä :)!

    • Moikka Jusa! Salitreeni ei tietenkään ole pakollista! Kannattaa harrastaa sellaista liikuntaa josta nauttii. Laihdutuksessa kuitenkin ravintopuoli on kaiken a ja o.

  2. Punnerrukset olis kyllä helppo homma mutta nuo 2 muuta osiota vaikuttavat aika haastavilta. Olisi mielenkiintoista kokeilla kuinka käy!

    • Ei muuta kuin armeijapeijaiset käyntiin jonain kauniina päivänä ja kokeilemaan!:)

  3. Punnerrukset ja istumaannousut menis todennäkösesti mutta juoksusta en oo ollenkaan varma 😀

    Pidän sua tosi viisaana koskien urheilujuttuja ja mulla ois pari kysymystä liittyen treenijakoon niin voiko sulle lähettää sähköpostia sitä koskien? Ei siis mitään ihmeellistä vaan ihan pari pikku kysymystä mihin haluaisin sulta vastauksen 🙂

    • Moikka Emilia! Eli lihaskunto on armeijatasoa!:)

      Täällä blogin puolella pyrin antamaan vinkkejä parhaani mukaan mutta valitettavasti aikani ei valmennettavieni lisäksi riitä henkilökohtaiseen opastukseen sähköpostitse.

    • Sellaista asiaa, että oon lukenut monesta paikasta et jos haluaa kehittyä nopeasti niin kannattais reenata 2jakosella treeniohjelmalla, voisko se toimia? Eli jos itse ottaisin 2jakosen käyttöön niin tekisin sen viikossa kaks kertaa läpi, eli tulis 4reenikertaa viikkoon. Eli reenaisin viikossa kaks kertaa jalat ja kaks kertaa yläkropan, voiko sillä muka kehittyä 😀 tuntuu että yläkropassa on niin paljon lihaksia ettei yhdellä kerralla saa reenattua niitä kunnolla. Miten tää kannattais tehdä?
      Kiitos jos jaksat vastata 😀

    • On monia eri jakoja, jotka toimivat ja joilla voi saada paljon kehitystä aikaiseksi. Kaikki on aina hieman tapauskohtaista. Kaksijakoinen ohjelma neljällä treenillä viikossa voi toimia oikein hyvin. Yhdessä treenissä ei tarvitse kehon jokaista pienintäkin lihasta treenata onneksi eristävästi erikseen, vaan tuollaisessa harvajakoisessa ohjelmassa pärjää kokonaisvaltaisemmilla perusliikkeillä. Tsemppiä!:)

    • Kiitos paljon vastauksesta 🙂 taidankin sitten siirtyä tuohon kaksijakoiseen ohjelmaan.

  4. Moi! Blogisi on aivan mahtava ja jutut oikeesti mielenkiintoisia ja hyviä, kiitos siitä! 🙂 Saako kysyä, että kuinka paljon treenaat viikossa?

    • Moi Meri! Kiitos! 🙂 treenaan yleensä noin 4 kertaa viikossa.

  5. Moikka voisitko kuvata sinun yhden päivän ruuat mitä syöt 🙂 kiinnostaa nimittäin hirvittävästi 🙂

  6. kävelen 3.2 km tuohon annettuun aikaan (27v) 😀 Ei mielestäni kauheat testit,Suomen palomiehillä lienee vaativammat.

    • 😀 Voi hyvinkin olla! Suomessa taitaa muutenkin olla aika hyvä vaatimustaso erilaisissa testeissä verrattuna moneen muuhun maahan:)

  7. Moikka, sun blogi on ihan lemppari! Luin yheltä istumalta puolet kirjoituksista, vielä loput tänään 😀 ihanaa kun on joku bloggaaja, joka kirjoittelee näin usein ja asiaa, kiitos siitä:)
    Mulla olis postaustoive siitä, miten lämmittelet ennen salireeniä! Miten olkapäät, polvet ja nivelet saadaan valmiiksi rääkkiin:) kiitos!

    • Moikkista Laura! Voi vitsit kiva kuulla! Huh tsemppiä toiseen puolikkaaseen 😀 ja kiitos hyvästä postausehdotuksesta!

  8. Moi!

    Mua kiinnostais tietää, minkälaista treeniä teet (kuinka usein käyt salilla/teet aerobista yms.) ja minkälainen ruokavaliosi on. Olisko mahdollista kirjoittaa niistä? 🙂

    Sulla on ihan täydellinen kroppa!

  9. Harvoin sitä pääsee leijumaan omalla kunnollaan, joten käytän tilaisuuden hyväkseni. Kyllä, minä läpäisisin 24-vuotiaana naisena nuo miestenkin testit! Kokeiltu on. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta