KYYKKYVIRHE JOKA HELPOSTI JÄÄ HUOMAAMATTA

Hirveesti kaikkia sääntöjä sekä kieltolistoja liittyy kyykkämiseen ja osa näistä neuvoista on hyviä ja osa ei. Jos kuitenkin jotain asiaa niin tätä kannattaa kyykyssä välttää. Valitettavasti tämä on myös aika yleinen virhe, joka kuitenkin on nopeasti korjattavissa sen jälkeen, kun sen on tunnistanut. Ja ei – kyse ei ole ass to the grass –tyyppisestä neuvosta vaan asiasta, johon on hyvä kiinnittää huomiota heti, kun suoritusta ja liikettä lähtee tekemään.

MYYTTI!

Yksi laajalle levinnyt fitnessmyytti liittyy siihen, ettei kyykätessä polvet saa kenelläkään ylittää varvaslinjaa koskaan missään tilanteessa. Se on shaibaa ja yksinkertaistamista. Todellisuudessa aika monella yksilöllä on ihan luonnollista, että polvet saattavat joissain kyykkyliikkeissä hieman ylittää varvaslinjan, sillä se on mm. kehon mittasuhteista, tangon paikasta, valitusta kyykkyvariaatiosta, kyykyn syvyydestä, asennon leveydestä ja nilkan liikkuvuudesta riippuvainen juttu. Katso myös: Kuulutko niihin, joiden on vaikeaa kyykätä?

Miksi sitten tällainen sääntö on lähtenyt lentämään ja sitä toistetaan kuin mantraa? Ihan ymmärrettävästä syystä! Ja se onkin juuri se asia, johon oikeasti pitää kiinnittää huomiota. Ei niinkään ylittääkö polvet varpaat VAAN lähdetäänkö kyykkyä tekemään polvet edellä, jonka seurauksena usein ne polvet alkavat sitten myös ylittämään varpuleita. Tässä on vissi ero, sillä joissain tilanteissa ja joidenkin yksilöiden kohdalla ne polvet saattavat kyllä lähestyä varpaiden linjaa, mutta kaikki on kyykyssä silti oikein kunnossa.

VIRHE!

Virhe, jota kannattaakin välttää ja joka kannattaa heti tsekata on alla oleva suoritus. Siinä ei lähdetä taivuttamaan lantiota viemällä peppua taakse vaan lähdetäänkin polvet edellä laskeutumaan alas. Kyykkääminen tapahtuu siis lähtemällä laskeutumaan työntämällä polvia eteen nilkkoja taittaen. Minne se bebutska jäi? Miksi lantio pysyy paikallaan? Tällä tavalla tanko saattaa matkata liian eteen ja painopiste siirtyä samalla varpaille. AU AU AU! Tekee pahaa ja aiheuttaa polville paljon painetta. 

No mutta mitä sitten pitäisi tehdä? Sen sijaan, että polvet lähtisivät yksin liikkeelle, lähdetäänkin SAMANAIKAISESTI taivuttamaan lantiota eli viemään pyllyräistä taaksepäin. Näin vältetään samantien tuo inha tilanne ja voila homma on sillä fiksattu! Sanoinhan, että se on iisi korjata heti, kun virheen tunnistaa. Ja wautsiwou mikä kadehdittavan komea kyykky sitten tuleekaan.

Eli tervepolvisella ei ole syytä viivoittimen kanssa stressailla meneekö hieman varpaiden yli vai ei, jos liike lähtee lantiosta ja polvista samanaikaisesti painopisteen pysyessä jalkaterän keskiosan alueella. Iisibiisi eiks niin! Tässä nopea check list:

  • laskeutuminen on hyvä aloittaa lantiosta ja polvista samanaikaisesti
  • vie peppua rohkeasti tarvittavan verran taakse
  • laskeudu jalkojen väliin
  • tangon tulisi matkata mahdollisimman suoraa liikerataa ylös-alas
  • ja painopisteen tulisi pysyä tukevasti kantapäiden/jalkaterän keskiosan alueella.

Vaikka olisikin jo kokenut treenaaja, joitain juttuja saattaa ihan vahingossa lähteä tekemään vähän vinksallaan ja unohtaa jo opittuja juttuja. Parasta onkin, kun huomaa näitä asioita ja on kesken treenin silleen, että ainiin vitsuvie näinhän tää tehtiin!

KANNATTAA MYÖS TARKISTAA NÄMÄ: 5 YLEISINTÄ VIRHETTÄ KYYKYSSÄ

SEKÄ KATSOA: 5 LOISTAVAA VAIHTOEHTOA KYYKYLLE – EI PAINOA HARTEILLA!

Sumeen hyviä kyykkyhetkiä minkit!

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: 

OSTANKO ENÄÄ? NO EN NÄITÄ!

Ida Jemina

10 vastausta artikkeliin “KYYKKYVIRHE JOKA HELPOSTI JÄÄ HUOMAAMATTA”

  1. Moi,
    Mulla ois kysymys,ei varsinaisesti liity kyykkäämiseen :),mutta mitä treenijuomaan suosittelet?
    Oon katsellut erivaihtoehtoja mutta sun mielipide ois kiva kuulla 🙂

    • Moi Jutta!😊 yksinkertaisesti vettä💪 Sillä jo pärjää! Mutta jos haluaa aminoita treenijuomaan niin BCAA-juomat toimii👌💯

  2. Hyvä vinkkipostaus – jälleen kerran! 👌❤💪 Sun blogi on siitä kiva, että täällä on sopivasti hömpempääkin pömppää ja sitten asiapitoisempaa asiaa sulassa tasapainossa 😊 Kiitos siitä! 💕

    Sitten on hieman pakko kysyä, että mistähän on tuo ekan kuvan magein vaaleanpunainen cropped tee? 😍 Äläkä sano, että jostain ulkomailta random pikkuputiikista 🙈😂😂 Oon ihan lääpällän noihin cropped-malleihin just tuossa muodossaan sopivasti paljastaen mutta kuitenkin riittävästi peittäen 😊

    Ihanaa alkusyksyä ja terkkuja sessenpötkylöille! 🐶🐶❤

    • Haha ihana oot! Kiitos ja ihan superia kuulla että jutut maistuu!❤️💃💃 eikääää toi paita on just ulkomailta jenkeistä 🙈🙈🙈 mutta netistä saa fashionnovasta tilaamaalla! Ihanaa syksynalkua sullekin ja kiva kun tulit piristää päivää😙

  3. Olen nähnyt salilla jätkän opettavan toiselle kundille kyykkyä niin, että kaverin kantapäät oikeasti nousi vähän ilmaan. Olen miettinyt, mistä tämä tarve kyykätä polvet edellä on lähtöisin. Okei, joillain (erityisesti naisilla) voi olla alitajunnassa halu kyykätä jotenkin ”sievästi”. Mutta sitten olen ajatellut myös tätä: ymmärtetään väärin se, kun sanotaan, että pitää kyykätä selkä suorana. Ajatellaan, että selkä suorana tarkoittaa selkä kohtisuorassa suhteessa lattiaan eli pystyssä. Tästä oli tulkintani mukaan kysymys myös tämän jätkäkaksikon touhuissa. Jos yrittää kyykätä kyin olisi vyötäröstä kiinni lyhtypylväässä, niin ainoa tapa päästä alas on viedä polvia eteen. Just thinking 😊

    • Hyvää pohdintaa! 💯 Se on just noin! On yleistä ettei hanuria uskalleta viedä riittävän taakse. Ja aivan loistava pointti tuo selkä suorana väärinkäsitys, voi hyvinkin johtua myös siitä☝️

  4. Heippa! Kysymys liittyen treenaamiseen, muttei niinkään kyykkäämiseen; haluaisin treenata kolmijakoisella ohjelmalla salilla tämän nykyisen kaksijakoisen sijaan. Ehdin käymään salilla n. 3krt/vko. Nyt olen treenannut kaksijakoisella, jotta ehdin vuoroviikoin käymään viikon aikana kahdesti läpi joko ylä- tai alakropan treenin. Mutta onko sillä oikeasti väliä, vai voisinko näillä treenimäärillä siirtyä kolmejakoiseen? 🙂

    Kiitos!

    • Moikka Heidi! Jos olet nyt treenannut jonkin aikaa kaksijakoisella voit hyvin tähän väliin vetäistä treenit kolmeen jakoon! Vaihtelu tekee terää ja näin pystyy hyödyntämään erilaisten jakojen hyviä puolia omilla jaksoillaan. Eli anna mennä vaan ja pidä treenit kovina! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 44
Tykkää jutusta