Kylmä-kuuma-suihkuhaaste!

Jo pikkutyttönä muistan kuinka lihakset, eritoten etureidet, olivat joskus todella kipeät treenien jäljiltä. Luistelutreenit kaikkine kuntopiireineen ja testeineen olivat lihaksistolle rankkoja ja olin luonteeltani sellainen, joka otti treenit tosissaan. Olin myös hyvin kilpailuhenkinen ja muistan, kuinka kerran kuntotestissä istuin selkä seinää vasten jalat 90 asteen kulmassa 45 minuuttia. Olin päättänyt istua siinä niin kauan, kuin treenit kestää ja niin myös tein. Järkevää? No ei todellakaan. Mutta tahdonvoima voitti ”pikku” poltteen jaloissa.

suihku


Opin siis jo pikkutyttönä, miltä tuntuu kävellä rappusia jalkapäivän jälkeen. Silloin mottoni oli, että ”sillä se lähtee, millä on tullutkin” ja ei kun kyykkyhyppyjä taas tekemään. Kyllähän se oikeasti auttoikin, kun lihaksiin sai vähän verta kiertämään. Toinen juttu, mitä tein, olivat kylmä-kuuma-hoidot suihkussa. Ensin suihkutetaan niin kylmää vettä kuin lähtee ja sen jälkeen vaihdetaan vesi kuumaan suihkuun. Tätä vuorotellaan niin usein kuin haluaa. Eritoten kylmät suihkut ovat yhtä tuskaa! Mutta ainakin lähtee veri kiertämään ja kuona-aineet liikkeelle! 

kylmäkuuma hoito
Minä ottamassa kylmäsuihkua


Olen toteuttanut tätä kylmä-kuuma-suihkua edelleen aikuisena varsinkin jalkapäivien jälkeen. Se auttaa hyvin lihasten palautumiseen! Viheliään tuntuista hommaahan se on, mutta olo jälkikäteen on huikea! Aivan kuin olisi avannosta noussut. Koko kropassa on rentoutunut, vetreä ja lämmin olo. 

Nyt haastan sinut kokeilemaan samaa! Ensin 30 sekuntia niin kylmää vettä kuin tulee ja sen jälkeen 30 sekuntia kuumaa vettä. Toista sama ainakin pari kertaa. Voit tehdä tämän joko täsmähoitona tietyille kehon osille, kuten jaloille, tai jos olet hurjapää voit mennä suihkun alle kokonaan. Haastan itsenikin tuohon koko kropan kylmä-kuuma-suihkuun.

Hihiii tsemppiä kokeiluun ja kertokaa miltä tuntui! Katsotaan löytyykö täältä hurjapäitä!

Ja hei, vielä voi saada vaatteita, koruja ja kenkiä vain 2 eurolla! Tsekkaa lisää edellisestä tekstistä: Kahdella eurolla vaatteita! 

Ida Jemina

14 vastausta artikkeliin “Kylmä-kuuma-suihkuhaaste!”

  1. Itse käyn talvisin ja voin kertoa että toimii! 🙂 Lihakset palautuvat nopeammin ja se olo avannon jälkeen on jotain aivan taivaallista. Itse asiassa käyn ympäri vuoden meressä ja en pysty olla ilman etten käy vähintään kerran viikkoon meressä. Voin suositella lämpimästi, eiku…. 😉

    • Aivan varmasti toimii! 🙂 olo avannossa käynnin jälkeen on kyllä mieletön. Pitäisiköhän tänä talvena uskaltautua 🙂

  2. Mä tulin kerran kipeeks ku tein tota! en sit tiiä oliko siitä, mut kaverin kans tehtiin yhessä ja molemmat oli kipeenä seuraavana päivänä 😀

  3. Mä oon todennut kylmä-kuuma-suihkut ihan älyttömän hyväksi keinoksi lieventämään penikkakipuja 🙂 Aerobisten takia mulla on välillä niin tukossa penikat, että meinaa itku päästä pelkästään kävelemisestä!

    • Hienoa, että olet löytänyt tämän ratkaisuksi! Toinen mikä voisi sinua myös auttaa on penikoiden vihtominen saunassa. Itellä se on auttanut hyvin lihaskipuihin 🙂

  4. mun on pakko kysyä, että voikohan tuota kylmä-kuuma tekniikkaa käyttää myös jos on sydämmessä ongelmia? Siis mulla itellä on vaan ihan rytmihäiriöitä, mutta avantoon menoa saunan jälkeen en saisi tehdä. Mulla ei siis oo mitään hajua vaikuttaakohan jos sitä pelkästään jaloille tekee, eikä koko keholle..

    • En lähtisi ottamaan tässä asiassa mitään riskejä jos sydämen kanssa on ongelmia. Kannattaa kysyä tätä asiaa vielä lääkäriltäsi. Lihaksia pystyy onneksi kuitenkin palauttelemaan muillakin keinoilla ja laittaa kuona-aineet liikkeelle vaikkapa hieronnalla. Terveys ennen kaikkea, ei riskejä 🙂

  5. Okei täytyy nyt hieman korjata tuota ekaa kommenttiani, eli avantouinti ei sovi missään nimessä ihmisille joilla on jotain sydämmeen liittyviä ongelmia. Ja vaikka puhutaankin ”avantouinnista”, niin ei siellä ole pakko uida vaan voi mennä kaulaan asti veden alle ja olla siellä ajan mikä itsestä parhaalta tuntuu. Ensikertalaisten kannattaa totutella pikkuhiljaa ja kuunnella omaa kehoaan ettei tule mitään yllätyksiä, ja aina kaveri mukana kun mennään veteen.

  6. Lisäys vielä: en tarkalleen tiedä miten tuo rytmihäiriö vaikuttaa siihen voiko mennä avantoon, olen vain kuullut että avantouintia ei suositella henkilöille joilla on todettu sydänperäisiä ongelmia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta