Kuvia yläkroppatreenistäni + vinkkejä eri liikkeisiin

Eilen oli yläkropan vuoro saada löylytystä osakseen. Kerroinkin aiemmin 100 kyykyn jalkatreenistäni ja nyt tein saman tempun rinnalle. Eli penkkiä 10 toistoa x 10 sarjaa lyhyillä palautuksilla. Tarkoituksena oli antaa lihaksille pientä shokkihoitoa erityyppisen rasituksen muodossa ja hyvin tuntui tepsivän.

Rinnan lisäksi pumppasin myös olkapäitä ja sain joistakin liikkeistä kuvia. Olen joskus maininnut tehneeni olille punnerrusliikettä kulmassa tangolla. Näistä kuvista näkee paremmin miltä tämä loistava liike näyttää. Työ tehdään siis yhdellä kädellä tangon nojatessa kulmaan. Liikettä voi tehdä erilaisilla versioilla, kuten sivuttain jos haluaa sivuolkapäille enemmän rasitusta. Tämä versio osuu pääasiassa etu- ja sivuolkapäille. Yläkroppa on tärkeää pitää tiukkana eli paketti kassassa ja pyrkiä työntämään tankoa olkapäiden lihaksilla, ei ojentajilla. Kannattaa harjoitella liikettä ensin pelkällä tangolla ilman painoa, niin saa helpommin juonen päästä kiinni.

 

 

Tein myös pystysoutua kiekoilla. Tässä rasitus kohdistuu pääasiassa sivu- ja takaolkapäihin. Oleellista on nostaa painot olkapäitä käyttäen niin, että liike lähtee kyynärpäistä. Eli nostamalla kyynärpäitä ylös – ei käsiä. Paino ei missään vaiheessa ylitä kyynärpäiden linjaa.

 

Lopuksi pumppailin taljassa hauista ja ojentajaa. Näitä liikkeitä on helppo tehdä vuorosarjoin niin, että ensin tekee esimerkiksi sarjan hauista ja sitten ojentajaa. Ojentajaliikkeessä on tärkeää, ettei paina painoa alas koko kropalla ja olkapäillä, koska silloin liike ei mene kunnolla ojentajille. Kannattaa siis laittaa sellaiset painot, joilla jaksaa tehdä liikkeen ojentajalihasta käyttäen. Jos huomaat olevasi kyyryssä, niskat jäykkänä ja olkapäät edessä, voi olla että liike ei mene tehokkaasti perille sinne minne pitäisi. Avaa rinta ja pidä olat ryhdikkäästi takana. Ala-asennossa jännitä ojentajia ja ylhäällä anna ojentajien venyä.  Tässä versiossa kyynärpäät on hyvä pitää lähellä kylkiä koko suorituksen ajan eli ei niin, että ne lähtevät leviämään ulospäin.

 


Toivottavasti sait jotain näistä vinkeistä – oli se sitten uutta tai tutun kertausta. Ja niin kuin aina, kysy jos tulee kysyttävää 🙂 Lihaisaa viikonalkua kaikille!

Eilen kerroin tehokkaasta mutta nopeasta jumpasta: Nopea treeni ulkona tai kotona

Ida Jemina

7 vastausta artikkeliin “Kuvia yläkroppatreenistäni + vinkkejä eri liikkeisiin”

  1. Vau, ootpas hyvässä kunnossa! Ootko aatellut kisaavasi tms? 🙂 Ja mulla olis yks postaustoive, nimittäin ruokapäiväkirja! Ja muutenkin kaikki ruokapostaukset on enemmän kuin tervetulleita 🙂

    • Voi kiitos! Tällä hetkellä kisat eivät ole tähtäimessä mutta ei sitä koskaan tiedä 🙂 Olen laatinut oman ruokavalioni tarkasti henkilökohtaiseksi ja juuri minulle sopivaksi. En julkaise sitä täällä sen vuoksi, ettei kukaan vahingossa kopioi itselleen sopimatonta ruokavaliota. Ruokapostauksia on kuitenkin tulossa lisää jo pian 🙂

  2. ihanaa että löysin sun blogin!! meni aivan ykköseksi ! Niiiiin inspiroiva,rehellinen ja vaikutat niin mukavalta ja aidolta tyypiltä 🙂 Lisäks sulla on aivan mieletön kroppa ! Tollaisen toivoisin omistavani joku päivä itsekkin ;)) Voisitko tehdä joskus postausta sun omasta ruokavaliosta ?ja joku kysymys postaus olis kiva =) t.kristiina

    • Moikka Kristiina! Olipas ihana kommentti 🙂 kiitos paljon! Omaa ruokavaliota en voi antaa koska se on henkilökohtainen ja juuri minulle suunniteltu. Toiselle se taas saattaisi olla sopimaton. Kiitos postausehdotuksesta, laitetaan korvan taakse 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta