Kun paino ei laske vaikka syön vähän

Mitä tehdä jos syö todella vähän, mutta paino ei vain laske? Tänään pureudutaankin tilanteeseen, jossa painonlasku ei ota luonnistuakseen vaikka edelleen olisi tiputettavaa.

paino-ei-laske

Lukijoiden kysymyksiä:

”hei! minulla olisi rasvaa poltettavana, mutta en haluaisi lihasten lähtevän.Teen viikossa 6 lihaskuntotreeniä + yhden hiit-treenin. pyöräilen myös päivittäin n. 15min. Olen 17-vuotias 170cm ja olen syönyt nyt 1500-kalorilla. Paino putosi aluksi, mutta nyt se on jämähtänyt paikoilleen. Salillakin voimatasot ovat laskeneet, esim. sjmv ennen 60kg, nyt 55-50kg. Olenko syönyt liian vähän, ja pitäisikö kaloreita nostaa? en haluaisi kuitenkaan rasvaa takaisin kaloreita nostettaessa. kiitos!”

”mullakin on vähän samankaltasta ongelmaa! oon syöny jo pidempään bulkilla lepopäivinä vahingossa liian vähän (reilusti alle 1500), treenipäivänä oon kyllä ollu plussilla , mutta en sitte tiiä oonko loppupeleissä jäänyt sitte miinuksille . nyt dieetin aikana lähdin kiristelemään lepopäivän kaloreista, ja huomasin tänään kalorilaskurista kauhukseni että oon syönyt vahingossa nyt parin viikon ajan vaan reilu 1000 kcal lepopäivinä! en nyt yhtään tiiä miten tästä on helpointa jatkaa dieettiä. paino on kyllä laskenu, mutta tajuan että toi 1000 on hälyttävän matala treenaavalle ihmiselle ja pelkään että oon sotkenu kroppani toiminnan totaalisesti.”

Vastailen näihin kysymyksiin yleisellä tasolla. Ennen jokaisen dieetin alkua tulisi katsoa millaiset edellytykset sillä hetkellä on aloittaa rasvan polttaminen. Ylimääräiset kilot eivät automaattisesti tarkoita, että edellytykset varastoenergian huventamiselle olisivat hyvät. Esimerkiksi jos taustalla on pahimmillaan vuosikausien jojottelu painon kanssa sekä ääripäästä toiseen kallistelu, voi pakka olla seurauksena melko sekaisin. On voitu syödä suurimman osan ajasta aivan liian vähän ja mahdollisesti laaduttomasti sekä on saatettu urheilla aivan liian paljon. Jossain kohtaa herkuttelu on kuitenkin karannut käsistä ja painoa kertynyt todella tiuhaan tahtiin huomattavia määriä. Tätä on voinut seurata välitön morkkis ja uusi kidutuskuuri. Esimerkiksi tällaisella kierteellä on saatettu möhliä ajamalla aineenvaihdunnan toimintataso hyvin alas eikä ylimääräisestä rasvasta ole päästy eroon. Kun kroppaa on totutettu toimimaan tehokkaasti vähäisellä energiansaannilla, on tilanne dieetin onnistumisen kannalta huono. Jos syö valmiiksi liian vähän ja liikkuu valmiiksi liian paljon, on hyvin vaikeaa enää kiristää ruuveja tiukemmalle.

Tämän kaltainen tilanne on valitettavasti jopa melko yleinen etenkin tyttöjen keskuudessa. Liian pienillä kaloreilla porskuttaminen, syömisten liiallinen rajoittaminen mutu-tuntumalla sekä liikuntojen tappiin nostaminen saattavat pitkässä juoksussa aiheuttaa kropalle paljon hallaa. Joskus pelkkä raaka-aineiden ja makrojen kuntoon laittaminen voi pyöräyttää koneet käyntiin (ei ole yksi ja sama mistä kokonaisenergiamäärä muodostuu). Toisinaan on kuitenkin järkevintä keskittyä tilanteen normalisoimiseen ja lähteä maltillisesti kasvattamaan ruokamääriä – riippuu kuitenkin täysin tapauksesta.

Kaikilla ei ole samat lähtökohdat läskin käryttämiselle (samankin ihmisen kohdalla lähtökohdat vaihtelevat eri tilanteissa), mutta näihin asioihin voi onneksi itse vaikuttaa. Dieetin onnistumiseen vaikuttaakin lähtökunnon lisäksi suuresti sen hetkinen aineenvaihdunnallinen kapasiteetti, jota voi ja kannattaa harjoittaa. Siinä missä on olemassa tottakai yksilöllisiä eroja (esim. hiilidydraattien siedossa yms.), voi kapasiteettiin aina jossain määrin vaikuttaa. Tämä tapahtuukin jo ennen dieettiä eli ”offilla”. Toiminta ennen laihdutusta vaikuttaa suuresti dieetin onnistumisen mahdollisuuksiin. Mikäli ennen dieettiä syödään valmiiksi jo hiiren annoksia ja liikutaan kolme kertaa päivässä, ovat lähtökohdat järkevälle rasvan polttamiselle hyvin haastelliset.

paino-ei-laske-vaikka-syon-vahan
ICANIWILL Animal-trikoot

Tällaisessa tilanteessa on tärkeää alkaa korjaamaan tilannetta ja normalisoimaan kropan toimintaa, jotta joskus myöhemmin dieettaaminen voisi onnistua. Käytännössä tämä tarkoittaa reverse-dieetin aloittamista ja sitä saattaa joutua tapauksesta riippuen tahkomaan läpi hyvinkin pitkään. Siitä, miten reverse-dieetti kannattaa toteuttaa, olen kirjoittanut tässä postauksessa.

Laihdutus vaatii malttia etenkin tilanteessa, jossa kierroksia pitää lähteä hakemaan uudelleen kaloreita nostamalla ja metabolista kapasiteettia kasvattamalla. Liian vähän syömisellä voi olla kauaskantoisia seurauksia, joten ei muuta kuin pannut kuumaksi ja sapuskaa kielen päälle!

Lue myös edellisestä postauksesta: ”Mistä toi on?”

Ida Jemina

24 vastausta artikkeliin “Kun paino ei laske vaikka syön vähän”

  1. Tän aiheen kanssa on myös täälä painittu kun paino vaan junnaa samoissa luvuissa, kiitos siis hyvästä postauksesta! Ja nyt kun syömisestä puhutaan, niin voisitko tehdä jotain ruokapostauksia, että minkälaisia sun ateriat yleensä on ja mistä koostuu jne. Olisi kiva saada uusia ideoita terveelliseen ruokailuun, kun liian usein kaupassa käy niin, että pää on ihan tyhjä ideoista, että mitä sitä sitten tekisi ruuaksi. 🙂

    • Kiva, että osui oikeaan saumaan Miisa! Kiitos toiveesta, ruokajuttuja ja vinkkejä on varmasti tulossa tulevaisuudessa 🙂

  2. Heips! Ollaan jo pitkän aikaa mietitty yhden kaverin kanssa että millä muilla liikkeillä saisi habaa kasvatettua kuin vain leuanvedolla ja jo hyvin tutuksi tulleella hauiskäännöllä 🙂 olisiko muita vaihtoehtoja ja vinkkejä käsien kasvatukseen?

    • Heippis Essi! Tästä itse asiassa olen pian tekemässä postausta joten stay tuned! 🙂

  3. Moikka,
    Mikäköhän sitten on liian vähän? Mulla meni alku vuosi vähän hakiessa sitä, millä ruokamäärillä kroppa toimii mitenkin, mutta nyt olen huomannut, että kun syön joka päivä(sekä lepo että reeni) about 1700 kaloria niin paino tippuu. Mutta se tippuu silloin tällöin yhdessäkin päivässä aika paljon, itse pidän yhdelle päivälle paljona 400g.
    Sitten taas tuntuu, että jos syön vähänkin enemmän (1800-2000), niin paino pysyy suunnilleen samana tai saattaa jopa nousta(tosin silloin kun se on noussut en ole laskenut laskurilla kaloreita niin tarkkaan).
    Pelkään hirveästi sitä, että vedän kroppani liian tiukalle, vaikka nyt nälkää en joudu näkemään ja tuntuu, että energiaakin riittää. En halua, että vaurioitan aineenvaihduntaani tai huomaan jossain kohtaa, että paino ei tipu enää millään.
    Syön aika hiilaritietoisesti: ei gluteenia, aamulla puuroa, hedelmät sallittuja, muut hiilarit reenin jälkeen illalla päivällisellä.Reenaan 5 päivänä viikossa crossfittiä, yhtenä päivänä on kevyet tanssireenit.

    • Moikka! Mikä on kullekin liian vähän on hyvin yksilökohtaista ja tähän vaikuttavat mm. henkilön koko, ikä, lihasmassan määrä, ruokailutottumukset, liikunnan määrä ja laatu sekä monet muut asiat. Painonlasku toteutuu hyvin harvoin tasaisen lineaarisesti, jonka vuoksi kehitystä kannattaa seurata päivätason sijaan pidemmillä tarkastelujaksoilla esim. viikot/kuukaudet.

  4. Opittu kantapään kautta.. Luulin syöväni paljon noin vuosi sitten, mutta todellisuudessa ainakin hiilaria toodella vähän (en ymmärrä nykysin miten jaksoin edes urheilla silloin, urheilinkin 6krt sali+aamlenkkejä 2 krt 😮 ). Nykyisin saan sen noin 2000kcal ja hiilariakin tuplasti verrattuna edelliseen, mutta paino oikeastaan vain laskenut! Taisi siis aineenvaihdunta oikeasti lähteä toimimaan.

    Kysyisin sellaista, kun nyt olen parin viikon ajan vähentänyt hiilareita, koska lähden ulkomaanmatkalle ja haluan pois tätä ”hiilaripöhöä”, niin olisiko hyvä pitää pieni reverse ennen matkaa, ehkä jokusen päivän? Mietin jos matkalla tulee syötyä niin ja näin, niin ei heti kertyisi kaikki vyötärölle 😀

    • Joo hei tähän kaipaisin vinkkejä, lähden ensi viikolla ulkomaanmatkalle niin vinkkejä liikkumiseen/syömiseen. Kun haluisin kuitenkin lomalla ottaa rennosti , ja olla stressaamatta ruuista niin jos nyt joka päivä käyn ulkona syömässä ja herkuttelen ja vedän drinksuja niin meneekö mun ns. aikasempi duuni ihan plörinäksi? Pitäiskö mun ottaa mukaan jotain protskujauheita nopeiksi välipaloiksi ? En oo kauheesti reissannu ni stressaa jo nyt, kuitenkin oon nyt yrittänyt päästä kesäkuntoon ja vähän keventää syömisiä ja lisätä lenkkeilyä kesää ajatellen :p

    • Moikka Krisse! Toki jos överiksi vetää, niin sillä on vaikutusta. Maalaisjärjellä pääsee onneksi pitkälle 🙂 Ota ihmeessä vaikka protskujauheita mukaan, ne ovat käteviä ja helppoja välipaloja reissun päällä. Ihanaa matkaa sinnekin, äläkä suotta liikaa stressaile!

    • Moikka Katri! Hieno juttu, että sapuskaa menee nykyisin enemmän ja keho toimii paremmin! Ei reversejaksosta koskaan ole haittaa, vaikka tietysti vain parin päivän peruuttelussa hyödytkin jäävät melko marginaalisiksi. Käytännön tasolla ei ole kauheasti väliä noilla parilla päivällä. Eli ei stressiä ja ihanaa matkaa sinulle! 🙂

  5. Hei! Sulla näkyy usein noita icaniwill housuja, kyselisin niistä sen verran, minkälaiset koot niissä on ? minkäkokoiset sulla on? pystyisin vähän verrata otanko xs vai s :))

  6. Olisinpa lukenut tämän silloin kun söin noin 1200kcal/pvä ja ihmettelin vararengasta vyötäröllä. Olen vähitellen nostanut energiansaantia noin 2000kcal (treenipäivänä vähän enemmän) ja kas kummaa, paino ei ole noussut grammaakaan! Aineenvaihdunta on kumma juttu 🙂

    • Moikka! 1200 kcal alkaa tosiaan jo olemaan aika vähän. Hienoa, että keho on lähtenyt taas toimimaan paremmin:)

  7. Moi. Muistan et oot joskus kirjottanu mitä kannattaa syödä jos haluaa vähentää selluliittia. Niin mitähän ne ny oli? 😀 En muista ku Karpalon.. Jaksaisitko vielä kerran kertoo ne muutkin? 🙂 niin ja näkyykö niistä valkoisista six deucen housuista läpi?

  8. Moikka!
    Kysyisin sellasta asiaa että kuinkahan paljon kaloreita mun täytyis syödä päivässä kun oon 60kg/163cm ja haluun pudottaa vähän painoa (n.5kg) Mäkin oon tehnyt sen virheen että söin liian vähän (1200kcal) päivässä, vaikka liikuin runsaasti ja silloin oli kyllä kokoajan nälkä ja menkatkin jäi pois hetkeksi. Nykyään käyn 2-3kertaa viikossa salilla (meen sinne pyörällä, 14km yhteensä), lisäksi käyn n. tunnin kävely/juoksulenkeillä pari kertaa viikossa. Nyt olen syönyt 1600 kcal suunnilleen, mutta välillä tuntuu että sekin on liian vähän. Stressaan tästä asiasta kokoajan kun en yhtään tiedä mikä olisi sopiva määrä minulle ja netti on täynnä erilaista tietoa.

    • Moikka! Sopiva määrä on sellainen, jolla paino tippuu haluttuun tahtiin. Se on täysin tapauskohtaista. Mikäli energiansaanti tuntuu liian vähäiseltä ja olemus kuihtuu vauhdilla, voit kokeilla nostaa hieman kaloreita ja katsoa tippuuko paino edelleen.

  9. Moikka! Moni on kertonu päivittäisen kaloriensaantinsa olleen/olevan 1200. Haluisin tiedustella, että onko tuo määrä suoraan tuomittu, jos on sellainen kausi menossa, ettei ehdi paljoakaan kuluttamaan liikunnalla? Itsellä valmistuminen edessä ja työharjoittelua yms. Monesti oon kellon ympäri poissa kotoa ja kotiin päästessä saa melkein nukkumaan mennä. Mitoistani sen verran, että olen 169/58. Kiitos, jos jaksat vastata.

    • Moikka Meri! 1200 kaloria on kyllä jo todella vähän. Ei kannata suotta totuttaa kroppaa liian alhaisiin kaloreihin, muuten voi tulla vaikeuksia polttaa rasvaa pois sitten jos sitä kertyy.

  10. Hei! Tämän jutun kuvissa ihana vaalenapinkki toppi, minkä merkkinen/mistä sellaisia saa? 🙂

    • Heips! Tuo toppi on muistaakseni H&M:stä 🙂

  11. Moi! Syönkö mä sun mielestä liian vähän? Syön aamupalaksi proteenirahkan tai hedelmiä. Koulussa syön jonkin verran ja kotona iltapäivällä syön toisen lämpimän aterian. Syön iltapalaa tosi harvoin ja jos syön niin jotaa hedelmii. Treenaan kotona kerran päivässä ja kouluun kävelen tai pyöräilen. Lepopäiviä mahtuu 1 viikkoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta