KETOOSIDIEETTI – ONKO MITÄÄN JÄRKEÄ?

Mikä myytti ketoosidieettiin liittyy? Onko hommassa itua vai ei? Missä tilanteissa se voi toimia ja missä taas se ei ole paras vaihtoehto? Käydään aiheen kimppuun! 

Missä tilanteissa ketoosidieetti voi toimia erinomaisesti?

Ketoosidieetti voi toimia hyvin erityisesti laihtumista tavoiteltaessa. Osalle ihmisistä hiilihydraattien alhainen osuus ruokavaliosta toimii varsinkin, jos niitä ei siedä kovin hyvin – tästä merkkinä voi olla esimerkiksi väsymys ateriointien seurauksena. Silloin niiden vähentämisestä saattaa olla hyötyä parantuneen olon myötä ketoosin syventyessä. Hiilihydraatteja merkittävästi vähentämällä voikin saavuttaa erinomaisia tuloksia ja se on yksi toimiva vaihtoehto kylkien kaventeluun. Osalla homma toimii toisaalta vaikka kuinka korkeilla hiilihydraattimäärillä eikä niiden suhteen tarvitse tehdä radikaaleja peliliikkeitä – eli hyvin yksilöllisistä seikoista on kysymys.

Missä tilanteissa ketoosidieetti ei ole paras vaihtoehto?

Kehonmuokkaajan treenien kannalta lihasmassan kasvun ollessa jakson tavoitteena hiilihydraattien kova rajoittaminen ei ole treenitehojen kannalta optimaalisin vaihtoehto. Fysiikan muovaamiseen tähtäävien treenien pääasiallinen polttoaine lihasglykogeeni eli lihaksiin varastoitunut hiilihydraatti hupenee kovien treenien myötä ja varastojen täyttyminen tapahtuu tehokkaasti, mikäli hiilihydraattia nautitaan ruokatorvesta alas. Kurkkaa aihetta sivuten tämäkin postaus: Kumpi on parempi: VHH-dieetti vai vähärasvainen dieetti?

Ketoosimyytti

Erilaisiin ruokavalioihin liittyy oikeastaan aina uskomuksia, väärinkäsityksiä ja valikoivia johtopäätöksiä – ketoosiruokavalio ei tee tähän poikkeusta. Eräs myyteistä jopa kuiskii, että niin kauan kun ei syö hiilihydraattia, voi syödä ihan mitä vain ja miten paljon tahansa eikä rasvaa kerry varastoon. Se olisi kyllä melkoisen hieno homma jos näin olisi, mutta käytännössä tämä ei pidä paikkaansa. Keho hyödyntää toki rasva-adaptoitumisen myötä tehokkaasti rasvoja energiaksi, mutta se ei vielä tarkoita varastorasvojen määrän vähenemistä ilman toteutunutta energiavajetta.  Sitten kun sopiva toteutuneen kulutuksen ja toteutuneen energiavajeen suhde kohtaavat, läskikin luonnollisesti tirisee.  

Puma-toppi täältä / Korkeavyötäröiset trikoot täältä / Kengät täältä

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA -> OMISTATKO VIELÄ NÄITÄ TREENAAJAN MUST HAVE-TUOTTEITA?

YouTube: Ida Jemina
Snapchat: idajemina
Instagram: @idajemina
Facebook: Ida Jemina

Ida Jemina

10 vastausta artikkeliin “KETOOSIDIEETTI – ONKO MITÄÄN JÄRKEÄ?”

  1. Moi Ida! Mulla ois kysymys superseteistä. Tehdäänkö ne siis aivan peräjälkeen? Eli teen ensin esim. 3×12 hauiskääntöä ja sen jälkeen 3×12 hammerkääntöä? Eikö taukoa pidetä välissä ja teenkö ensin tietyn liikkeen sarjan kokonaan? 🙂

    • Moikka Anni! Tehdään peräjälkeen 🙂 Eli ensin yksi sarja hauiskääntöä, jonka jälkeen yksi sarja hammeria. Tämän jälkeen tauko.

  2. Heippa!
    Olen vasta hiljattain alkanut seurailemaan blogiasi, mutta nyt jo jäänyt totaalisen koukkuun. Sinulla on selkeästi paljon tietoa ja osaat jollakin hämmästyttävällä tavalla postata aina sellaisista aiheista, jotka ovat pyörineet päässäni ja antaa niihin vastauksia. Olen myöskin inspiroitunut treenivideoistasi, joka on kyllä täysin ennenkuulumatonta. 😀 Normaalisti skippaan aina blogeissa nämä, sillä oma lajiani tukeva oheistreeni salilla on pitkälti valmennuksen määrittelemää.
    Yhden hieman lukukokemuksia haittaavan jutun olen laittanut merkille; sinulla on selkeästi niin vahva asiantuntijapohja, että toisinaan joudun lukemaan lauseen monta kertaa ja kääntämään päässäni selkokielelle, jotta ymmärrän mitä siinä tarkoitetaan. 😀 Toivoisin välillä, että sanavalinnat ja lauseet eivät olisi ihan niin ”hienon kuuloisia” vaan hieman enemmän meitä maallikoita varten fiilattuja. Erään postauksen lukemiseen meni niin kauan, että tuntui kuin olisin lukenut tenttikirjaa.. Postaus oli tietysti kamalan mielenkiintoinen, joten kahlasin sen läpi. Toki voi olla, ettei kenelläkään muulla ole tälläista ”ongelmaa” ja kehityskohde onkin oma luetunymmärtämiseni.
    Kiitos ihan huikean hyvästä ja mielenkiintoisesta blogista! 🙂

    • Heippa Saikku! Ihan mahtavaa! 😀 kiva että jutut maistuu ja ovat osuneet kohdalle! Treenivideoita on varmasti tulevaisuudessa tulossa lisää, joten kiva että tykkäät! Ja hei kiitos palautteesta, täytyypä tämä ottaa huomioon 🙂

  3. Olen kerran ollut kisadieetin loppupuolella (vain vähän rasvaa tiristettävänä) kolmisen viikkoa ketoosilla ja mulle ei henkilökohtaisesti jäänyt siitä kauhean hyvät muistot. Homma toimi kyllä, mutta sellaista virtapiikkiä ei tullut kertaakaan ja koko ajan vain väsytti jumalattomasti. Ja oli aivan järkyttävä nälkä 😀 Sitten taas kun äitini tiputti ketoosin avulla 25 kiloa, hän oli koko ajan todella pirteä eikä yhtään nälkäinen. Ketoosi vois siis olla tämän suppealla empiirisellä päätelmällä hieman erilainen eri henkilöillä riippuen siitä kuinka paljon on tiputettavaa. Mutta hommassa on kyllä itua rasvaprosentin pienentämisen kannalta kuten kirjoititkin 🙂

    terkuin,
    Jade / https://jadeyolanda.fi/

    • Moikka Jade! Ketoosi tosissaan voi sopia toisille paremmin kuin toisille. Mm. rasvan määrällä on tässä näppinsä pelissä, samoin kuin ketotilan syventymiseen menevällä ajalla. Kiva kun tulit jakamaan kokemuksia 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 12
Tykkää jutusta