Käytänkö alkoholia ja mitä mieltä olen sen käytöstä?

Yksi usein esiin nouseva kysymys blogissa on, käytänkö alkoholia? Myös kysymyspostauksessa tämä samainen kysymys vilahti muutamaan otteeseen. ”Käytätkö koskaan alkoholia tai mitä yleisesti sanoisit sen haitoista?”

Käytän alkoholia, mutta hyvin harvoin. Harvoin tässä yhteydessä tarkoittaa, että saatan olla ilman tipan tippaa vuoden ympäri. Mitään numeroa en kuitenkaan asiasta tee ja ilmoita jokaiselle vastaantulijalle, kuinka raitis olen. Mitään ennalta määrättyä alkoholilakkoa en myöskään pidä vaan luonnollisesti näin tuppaa vain usein käymään. Alkoholi ei yksinkertaisesti istu kovin hyvin omaan elämäntyyliini ja tavoitteisiini. Osaan kyllä juhlia ja joskus on mukavaa viettää ystävien kanssa aikaa kosteammissakin tunnelmissa, mutta näin tapahtuu kuitenkin suhteellisen harvoin. En varsinaisesti koe poltetta juomiselle ja ehdottomasti mieluummiin mussutan lauantai-pussin namuja kuin otan viiniä. Mitään jyrkkää mustavalkoista kantaa minulla ei asiaan ole.

alkoholi ja bodaus

Onko alkoholista sitten jotakin haittaa urheilijan näkökulmasta ja jos on niin mitä?

On varmasti sanomattakin selvää, että esimerkiksi viikonloppujen toistuva viettäminen täydessä tinassa ei edistä lihaksen korjaantumista eikä näin ollen vie useimpien kehonmuokkaustavoitteita haluttuun suuntaan. Toisaalta kohtuullisella ja ajoittaisella alkoholinkäytöllä voi toki olla ainakin henkisellä tasolla myönteisiäkin vaikutuksia, muun muassa rentoutumisen kautta. Useassa yhteydessä käytetty kehoitus ”nauti kohtuudella” toimii hyvin myös saliharrastajan kohdalla. On kuitenkin hyvä tiedostaa alkoholin vaikuttavan kielteisesti useaan lihaksenkehittäjän kannalta suotuisaan toimintoon. Mm. lihasproteiinisynteesi toimii alkoholin vaikutuksesta tavallista huonommin eikä illan aikana nautiskeltu etanoli ole hormonitoiminnan kannalta parasta mahdollista evästä. Lisäksi treenien myötä tyhjentyneet lihasten hiilarivarastot täyttyvät tavanomaista laiskemmin ja suorituskyvyn kannalta erittäin tärkeä nestetasapaino kärsii myös osaltaan alkoholin kuivattavan vaikutuksen myötä – nesteytyksestä onkin hyvä huolehtia myös juominkeja seuraavana päivänä.

Jos ilta on venähtänyt pitkäksi ja seuraavana päivänä heikottaa, on tärkeää antaa kropalle tilaisuus toipua ennen kovatehoista rasitusta. Krapulapäivät ovat pois tehokkaista treenipäivistä, joka voi helposti kertaantua pitkässä juoksussa merkittäväksikin tekijäksi mikäli punkan pohjalla potee jälkitunnelmissa säännöllisin väliajoin.

girl abs
Tämä kuva on netissä lähtenyt hieman leviämään, myös luvattomaan käyttöön. Kiitos kaikille ihanille, jotka ovat ilmoittaneet kuka kuvassa esiintyy.

Käytännön kannalta yksi edellämainittujen lisäksi oleellisimmista huomioitavista asioista liittyy alkoholijuomien energiamäärään. Yksi gramma alkoholia vastaa 7 kilokaloria ja tämän lisäksi useiden alkoholijuomien runsaasti sisältämä hiilari 4 kilokaloria per gramma. Nesteen muodossa kaloreita onkin helppo kiskaista puolihuomaamatta huiviin melkoinen määrä. Desi viiniä voi sisältää esimerkiksi 70-100 kilokaloria tai pullo siideriä 200-450 kilokaloria (riippuen alkoholipitoisuudesta ja sokerin määrästä). Lisäksi alkoholi lisää ruokahalua ja voi tätä kautta kasvattaa vielä välillisesti kokonaisenergiansaantia. Varsinkin jos tavoitteena on karistella ylimääräisiä kiloja, on näihin asioihin tärkeää muistaa kiinnittää erityistä huomiota.

Suurimmalle osalle salilla lihaksistoaan kehittävistä ihmisistä kohtuullinen ja ajoittainen alkoholinkäyttö ei aiheuta suuren kokonaisuuden huomioiden peilissä tai suorituskyvyssä sellaisia muutoksia, joista tarvitsisi liikoja stressata (kunhan käyttö oikeasti myös on kohtuullista ja ajoittaista). Ihan optimaalisinta kehitystä tavoittelevan olisi kuitenkin parasta keskittyä muihin asioihin kuin alkoholin juomiseen, sillä onhan kehityksen näkökulmasta hyöty-haittasuhde aika selvä. Dieetillä en suosittele alkoholia käyttämään, mutta muulloin ei tippa tapa – vaikka ei se lihastakaan kasvata.

Mukavaa viikonloppua! Edellisessä postauksessa: Herra U:n kanssa kaupungilla

Ida Jemina

26 vastausta artikkeliin “Käytänkö alkoholia ja mitä mieltä olen sen käytöstä?”

  1. Mukava lukea sun kanta tähän asiaan 🙂 itse en juo oikeestaan ollenkaan, ei enää edes tee mieli kun haluaa ajatella myös kroppaa. Ja kun alkoholi aiheuttaa mulla ihan hirveetä turvotusta. Ei oo mitään tarvetta juoda ja kun selvänäkin voi ihan yhtä hyvin pitää hauskaa 🙂 rentouttavaa viikonloppua!

    • Se on totta, että selvänäkin voi olla kivaa 🙂 Aurinkoista viikonalkua sinne Miisa!

  2. Moikka, osaatko yhtään neuvoa, onko lasillinen appelsiinimehua (”100%”) päivässä pahaksi kiinteytykseen? Muuten yritän syödä mahdollisimman puhtaasti, mutta appelssiinimehu on mulle päivän hemmotteluhetki.

    • Moikka! Kaikki on aina kiinni kokonaisuudesta ja appelsiinimehun voi siinä huomioida. En usko, että homma siihen kaatuu!

  3. Hei! Voisitko kertoa pienen vinkin että kun on alkanut tuo lenkkeily kiinnostamaan kovasti ja pieni laihtuminenkin olisi tervetullut siinä sivussa niin mitä suosittelisit tekemään sitten kun sataa kaatamalla eikä millään jaksaisi lähteä ulos? Haarahyppyjäkö vaan tekemään? Entä muita samantyylisiä liikkeitä?

    • Moikka Ella! Kovatehoiset kuntopiirit ovat erittäin tehokkaita ja niissä saa parhaimmillaan 20 minuutissa niin kovat puuskutukset päälle, että suorastaan toivoo valinneensa lenkin sateesta huolimatta!

  4. Hitsi, oot upea tuossa kuvassa! Mulla on aika samanlainen kanta alkoholi-asiaan. En tee mitään numeroa siitä, etten juo, mutta en vain halua juoda sen takia, että se vähinen vapaa-aika, mitä mulla on, niin haluan hyödyntää sen muuten kuin makaamalla darrassa.

    • Jes loistavaa, ihania kuvia! Eipä kestä ja mukava kuulla, että ilta oli onnistunut ja herkut maistuivat! 🙂

  5. Olet kyllä upea, ei voi muuta sanoa! 🙂 Aika samoilla linjoilla olen, vaikka alkoholia silloin tällöin käytänkin. Minulle lasillinen hyvää viiniä on suurempi nautinto kuin esimerkiksi karkkipussi, sen vuoksi en sitä itseltäni kokonaan kiellä 🙂

    • Moikka Emmi! Kiitos kovasti! Totaalikieltäytymiseen en itsekään koe kohdallani syytä. Kohtuus kaikessa ja hyvä tulee:)

  6. Samoilla ajatuksilla alkoholia koskien ! itse en juo ollenkaan, enkä näe mitään syytä juodakaan. Kukin tallaa tavallaan 🙂 Mulla ois kysymys treenihanskoista! Haluisin löytää hyvät/kestävät senä mahdollisesti halvatkin;) Pääasiana niillä saada nää kovettumat kämmenessä pois 😀

    • Moikkis! Treenatessa käsiin tulee tosiaan herkästi kovettumia, mutta niistä pääsee melko nopeasti eroon hanskojen myötä. Esimerkiksi nämä hanskat, ovat hyvä vaihtoehto ja hintakin edullinen. Hyviä treenejä!:)

  7. Hei!

    Olen jo pitkään lukenut blogiasi ja tämä on ehdoton lemppari! Mielenkiintoisia, intohimoisia ja maanläheisiä kirjoituksia. Tuli mieleen, että voisitko tehdä postauksen koskien pientä ”kesäkiristelyä” ? Monilla on varmasti mielessä parin kilon kiristely näin kesää kohti mentäessä, joten olisi mahtavaa saada ammattilaisen vinkkejä siihen! Aurinkoista tätä viikkoa, jatka samaan malliin ! 🙂

    • Hei Oona! Kiitos ihanasta kommentistasi! Mukava kuulla, että olet viihtynyt blogin parissa jo pidemmän aikaa! Kiitos myös toiveesta, pistetäänpä korvan taakse! Aurinkoista alkavaa viikkoa sinnekin<3

  8. Hei! oon ihan hirmu kauan miettinyt, että mistä nuo höntsyt ovat, jotka sinulla on tuossa kuvassa mikä on tässä postauksessa sekä ”profiilikuvanasi” ?

  9. Näin kun tämän postauksen vinkkasit, niin kerron avoimesti, että kulutan urheilumääriin nähden liikaa alkoholia. Elän hieman rauhallisempaa opiskelijaelämää kuin tyypilliset opiskelijat, minulla tapaa mahtua yksi krapulapäivä jokaiseen kuukauteen.

    Teksti herättää kyllä ajatuksia. Ehkä tämän luettuani vähennän ainakin kerrallaan nautittuja määriä. 🙂

    • Moikka Henna! Kiva jos herätti ajatuksia 🙂 Maalaisjärjellä näissä jutuissa pääsee onneksi pitkälle ja ei alkoholista tarvitse urheiluharrastuksenkaan vuoksi useimmiten kokonaan luopua. Hyviä treenejä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 3
Tykkää jutusta