JOKAINEN TREENI ON ERILAINEN – TULOKSIA VAI EI?

Sis. mainoslinkkejä

Mitä mieltä oot siitä, jos jokainen salitreeni on erilainen? Teetkö HIIT-treenit aamulla ilman aamupalaa? Entä teetkö niitä massakaudella?… Nyt vastataan juuri tulleisiin lukijoiden kysymyksiin!

Moikka teetkö yleensä aamulla HIIT-TREENIT vai johonkin muuhun aikaan? Ilman aamupalaa? Mulla ei oo kuntopyörää kotona mutta mitä luulet onnistuuko crosstrainerilla sama homma?

Moikkista moi! Aikataulullisista syistä olen tehnyt HIIT-treenit usein kuntosalitreenin perään. Kuntopyörällä suoritettavia HIIT:ejä en kuitenkaan tee jalkapäivien perään, vaan vain yläkroppatreenien yhteydessä. Toisinaan on tullut toki tehtyä ihan myös erillisinä treeneinä ja mikäli tähän on käytännön mahdollisuus, niin tällä tavoin treeneistä saa kaikista parhaimmat tehot irti. Aamuisin en ole vedellyt HIIT:ejä, sillä itselleni sopii vireystilan puolesta treenien ajoittaminen myöhempiin ajankohtiin paremmin. Ehdottomasti HIIT:in voi tehdä myös crossarilla! Ei kun laitteelle kyytiä!

Moi! Kysyisin sellasta että mitä mieltä oot siitä, jos jokainen salitreeni on erilainen? Elikkä mulla ei oo tarkkaa saliohjelmaa, vaan teen fiiliksen mukaan. Toki tarkka plääni ois hyvä niin näkis helpommin kehitystä painojen määrissä, mutta ite tykkään liikkua enemmänkin liikkumisen ilosta vaikkakin lihasmassaa haluunki vähän lisätä ja rasvan määrää vähentää. Mutta onko sun mielestä tässä tavassa jotain muita haittoja? 🙂

Moikka! Tuolla tavoin voi treenata tuloksekkaasti kunhan kaikki lihasryhmät tulee jumpattua kunnolla ja treenit ovat erilaisuuksistaan huolimatta kokonaisuudessaan nousujohteisia. Niin kuin sanoit, progressiota voi siis olla vaikeampi seurata ja toteuttaa tällä tavoin, joka voi kehityksen kannalta tehdä hommasta haastavampaa. Toisaalta pitää muistaa arvostaa tekemisen mielekkyyttä! Kun tekee asiat niistä nauttien, niitä myös jaksaa ja haluaa toteuttaa pitkäjänteisesti – siinä myös yksi tärkeimmistä kehityksen avaimista!

Postaus: 5 loistavaa vaihtoehtoa kyykylle – ei painoa harteilla!

Moi! Kiitos huikeesta ja suomen parhaasta treeniblogista! Kysyisin että teetkö hiit treenejä ja kuntopiirejä myös massakaudella? Entä miten aloitat HIIT treenit muun salin yhteyteen? Eli mihin aikaan päivästä teet nämä? Mietin että onko treenin perään enää tehoja riittävästi vai puristaisiko se juuri hyvin loputkin mehut.

Moikka ja voi kiitos!<3 Teen HIIT-treenejä yleensä vain kiristellessä, mutta kuntopiirejä sen sijaan tulee hyödynnettyä myös massakaudella. Usein olen tehnyt HIIT:it salitreenin jälkeen, mutta en kuitenkaan tee esim. jalkoja rajusti rasittavia vetoja jalkapäivinä vaan sijoitan ne yläkroppatreenien yhteyteen.

Millaisia palautusaikoja suosittelet sarjojen väliin, jos ohjelma on yksijakoinen ja sisältää lähinnä moninivel liikkeitä (arnolds golden six) mutta tavoitteena enemmänkin rasvanpoltto kuin massan kasvattaminen? Treenitaustaa on monen vuoden takaa ja yleensä olenkin tehnyt 3- tai 4- jakoisella. Fyysisen työn puolesta jouduin vähentämään salikertoja ja tulin siihen tulokseen että yksijakoinen on fiksuin tähän hetkeen 🙂

Yksijakoinen ohjelma voi olla erittäin toimiva, jos salikertoja tulee vähän! Pitäisin raskaissa kuntosalitreeneissä palautusajat aikalailla samana kuin muulloinkin treenatessa, sillä korostetun lyhyillä palautuksilla intensiteetti alkaa väkisinkin laskemaan. Riittävästi palautuneena sarjoista saa enemmän tehoja irti ja raskaammillakin kuormilla jaksaa tehdä hieman enemmän työtä. Golden Six (<- ohjelma jolla aloitin saliharrastuksen) rakentuu kovien liikkeiden ja suorien sarjojen varaan, jolloin on syytä palautella vähintään reilu minuutti ennen seuraavaa settiä. Tällä tavoin treenit ovat kuluttavia ja mekaaninen rasitus pysyy riittävän tiukkana. Ei siis mähmimistä tai venähtäneitä juttelutuokioita sarjojen välissä, vaan kovia liikkeitä kovalla teholla sopivilla palautuksilla!

Toppi täältä / Trikoot täältä / Kengät täältä / Jumppapallo täältä

Ihanampaakin ihanampaa sunnuntaita! <3

EDELLISESSÄ POSTAUKSESSA: 5 X ILTASNACK – NYT NAPOSTELLAAN!

 

👻 Seuraa snapchatissa: idajemina 👻
YouTubessa: Ida Jemina
Instagramissa: @idajemina
Facebookissa: Ida Jemina

Ida Jemina

3 vastausta artikkeliin “JOKAINEN TREENI ON ERILAINEN – TULOKSIA VAI EI?”

  1. Hellou Ihanuus!
    Kiitos MAHTAVASTA blogista, tää on vaan maailman parhain ikinä 🙂

    Mulla olis yks kysymys kun haluaisin aamupalalla korvata raejuuston (100g; vähärasvainen muistaakseni 2% rasvaa) tummaan soijarouheeseen mutta en yhtään ymmärrä määriä, eli millä määrällä voisi tuon korvata?

    Syön siis aamuisin kaurapuuroa 40g, chia ja pellavansiemeniä liotettuna ja sit on ollut raejuustoa 100g mut haluan sen korvata soijarouheella… voiko sitä korvata sillä ja onko tuo mun aamupala riittävä? Oon ymmärtänyt että aamupala pitäisi olla iso ja tarpeeksi kaloreita sisältävä, mutta onko näin?
    Oon toooooooosi huono syömään aamuisin ja esim treeni kulkee parhaiten ihan tyhjällä vatsalla. Pisimmät juoksut oon juossut suoraan sängystä ilman aamupalaa. jos syön niin sitten joudun odottamaan jopa 4h että voin lähteä salille tai juoksemaan ilman että tuntuu että oksennan… :/

    Käyn salilla 5 aikaa aamulla tyhjällä vatsalla, onko se kannattavaa tulosten saamiseksi?

    Kiitos kaunis <3 Ihanaa kevättä sulle ja ihanille karvapalloile Sulolle ja Urholle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 25
Tykkää jutusta